فواید مشاوره قبل از ازدواج

  چهارشنبه، 01 اردیبهشت 1400 ID  کد خبر 148020
فواید مشاوره قبل از ازدواج
ساعدنیوز: سرگردانی، شکستهای عاطفی، ناامیدی و از دست دادن کسی که زمانی دوستش داشتید همه به خاطر عدم مهارت کافی در شناخت طرف مقابل و ندانستن رفتار مناسب با اوست. گاهی شما مدتها با طرف مقابل خود می جنگید یا تلاش می کنید او را به رفتار خاصی متمایل کنید ولی در آخر احساس می کنید حرفهایتان تاثیری ندارد و با ناامیدی و خستگی به تنهایی خود پناه می برید.

مشاوره قبل از ازدواج؛ گامی مهم برای زندگی عاشقانه تر

سرگردانی، شکستهای عاطفی، ناامیدی و از دست دادن کسی که زمانی دوستش داشتید همه به خاطر عدم مهارت کافی در شناخت طرف مقابل و ندانستن رفتار مناسب با اوست. گاهی شما مدتها با طرف مقابل خود می جنگید یا تلاش می کنید او را به رفتار خاصی متمایل کنید ولی در آخر احساس می کنید حرفهایتان تاثیری ندارد و با ناامیدی و خستگی به تنهایی خود پناه می برید.

گاهی کسی را به شدت دوست دارید، ولی ناآگاهی از روانشناسی روابط عاطفی باعث به هم خوردن این رابطه می شود و حسرت آن سالها در دل شما می ماند. در این موارد مشاوره قبل از ازدواج کمک شایانی به شما می کند که رابطه خود را به صورت عمیق بازبینی کنید، طرف مقابل را بشناسید و اشکالاتی که در رفتار دو طرفتان است را بیابید و به سوی یک آینده بهتر رهنمون شوید.

چهره مردان و زنان بسیاری در پیش رویم هست که در جلسات مشاوره درهم گرفتگی صورتشان بازگو کننده رنج عاطفی دیرینه ای است که گاه با یک جمله یا یک تکنیک که ما برایشان بیان می کردیم این گرفتگی صورت به شادمانی تبدیل می شد.

خوشبختانه در سالهای اخیر مردم به اهمیت مشاوره قبل از ازدواج پی برده اند و بیشتر از جلسات مشاوره بهره می برند ولی هنوز هم نیاز است که همه پسران و دخترانی که با هم آشنا می شوند در جلسات مشاوره ازدواج حضور یابند.

تحقیقات نشان داده است که مردانی که رابطه عاطفی مناسبی ندارند عمر کوتاه تری دارند و زنانی که رابطه نامناسب دارند بیشتر مجبور به عملهای جراحی ناشی از بیماری می شوند. حال آیا مشاوره قبل از ازدواج کمک نمی کند که شما انتخاب بهتری داشته باشید یا با همان شخصصی که هستید رابطه مستحکم تری بنا بگذارید؟

برای مشاوره ازدواج به صورت حضوری و آنلاین بر روی لینک زیر کلیک کنید و سپس بر روی دکمه نیاز به مشاوره دارم کلیک کنید:

مشاوره ازدواج

تصویر

فواید مشاوره قبل از ازدواج

در زیر به فواید مهم مشاوره ازدواج می پردازیم:

الف- ایجاد رابطه قوی

مشاوره قبل از ازدواج، به زوج ها کمک می کند رابطه ای قوی و سالم ایجاد کنند و آماده تشکیل یک زندگی مشترک شوند. همه ما می دانیم که امروزه بسیاری از روابطی که با عشق آتشین شروع شده اند بعد از مدتی به سردی می گرایند. مشاوره قبل از ازدواج می تواند به کسب اطمینان از این که شما و همسرتان رابطه ای سالم و قوی خواهید داشت، کمک کرده و به شما و همسرتان، شانس بیشتری در برخورداری از یک ازدواج رضایت بخش و باثبات بدهد. به علاوه، مشاوره قبل از ازدواج می تواند به زوج ها کمک کند که نقاط ضعف رابطه خود را شناسایی نمایند.

ب- آشنایی با چالش ها و واقعیتهای زندگی

مشاوره قبل از ازدواج کمک می کند که دو نفر با واقعیت ها و چالش های زندگی مشترک آشنا شوند و بدانند که چگونه با هم ارتباط بهتری داشته باشند. تحقیقات نشان داده است عامل اصلی طلاق و جدایی عدم ارتباط موثر زن و مرد است. مشاوران زبده به زوجین کمک می کنند که توانایی ارتباطی خود را تقویت کنند، انتظارات واقع بینانه نسبت به ازدواج پیدا کنند و روش های حل تعارضات و اختلافات را یاد بگیرند.
طبق نظر دکتر جان گاتمن، کارگاه های ازدواج و مشاوره به زوجین کمک می کنند که زوجین از همان ابتدا رابطه سالم ایجاد کنند.

در یاد داشته باشید که شما ارزش ها و عقاید و فرهنگ خاص خودتان را در ذهنتان دارید و با این ذهنیت وارد یک رابطه عاطفی می شوید و انتظار دارید که او با این عقاید و ارزش ها هماهنگ باشد. مثلا سیستم خانواده و ارزش های مذهبی بین دو نفر متفاوت است، ولی هر دو انتظار دارند طرف مقابل به آن شیوه ای فکر کند که خودش فکر می کند. بسیاری از افراد ازدواج می کنند که شخصی بیاید و نیازهای اجتماعی، اقتصادی یا عاطفی شان را برآورده کند. اما در بسیاری از موارد این اتفاقات نمی افتد. در جلسات مشاوره این مباحث بررسی می شوند و دو نفر دیدگاه واقع بینانه ای نسبت به همدیگر پیدا می کنند که بتوانند مسیر زندگی را با هم به پیش ببرند.

ج- یافتن و حل اختلافات

زنان و مردان به خاطر عدم وجود آموزشهای مناسب در مدارس و دانشگاه ها، از روحیات و روانشناسی همدیگر آشنا نیستند. همین عدم آشنایی با روحیات همدیگر باعث اختلافات زیادی می شود. زوجین اغلب نمی دانند نیازهای همدیگر چیست، چگونه این نیازها را برآورده کنند و چگونه نیازها را اعلام کنند.

در جلسات مشاوره پیش از ازدواج بهتر است مشاورین هر دو نفر را با این نیازها آشنا کنند. بیشتر نیازهایی که خانم ها اعلام می کنند محبت و صمیمیت است و نیاز مردان بیشتر قدرت و اعتماد است. به بیان دیگر زنان دوست دارند از جانب طرف مقابل دوست داشته شوند و این دوستی به صورت واضح بیان شود و مردان هم دوست دارند مورد افتخار طرف مقابل قرار گیرند. در جلسات مشاوره ازدواج ما تلاش می کنیم این نیازها را به صورت اساسی تشریح کنیم و راه های برآورده کردن آن ها را بگوییم.

مردان اغلب از غر زدن زنان گلایه دارند و زنان از بی توجهی مردان و این مساله به اختلافات آن ها دامن می زند. بر این اساس نیاز است که در جلسات مشاوره ازدواج این موضوعات بررسی شوند.

مشاوره قبل از ازدواج برای چه کسانی ضروری است؟

تحقیقات نشان داده است که مشاوره قبل از ازدواج برای همه زوجین حتی کسانی که هیچ مشکلی با هم ندارند هم ضروری است. قبل از ایجاد تعهد ازدواج انجام چند جلسه مشاوره بسیار ضروری است تا به زوجین کمک کند افکار، عقاید و انتظاراتشان را در یک فضای امن و زیر نظر یک متخصص با یکدیگر به اشتراک بگذارند و مشکلاتی را که احتمالا بعد از ازدواج پیدا خواهند کرد را پیدا کنند و راه برخورد با آن ها را پیدا کنند. در این جلسات مباحث مهمی مثل مسائل مالی، فرزندان و صمیمیت – سه موضوع اصلی مورد مناقشه- مورد بحث قرار می گیرند و اگر اختلافی در این زمینه باشد بررسی می گردد.

تصویر

گاهی دو طرف آن قدر دیر به جلسات مشاوره می آیند که به سختی می توان رابطه آن ها را بهبود بخشید.

چه انتظاری از جلسات مشاوره ازدواج داریم؟

جلسات مشاوره بین درمانگران و مشاوران مختلف متفاوت است؛ بعضی از مشاوران ابتدا هر کدام از طرفین را جداگانه بررسی می کنند ولی بعضی دیگر آن ها را با هم بررسی می کنند. به صورت کلی در این جلسات مشاور به دنبال یافتن الگوهای ارتباطی هر کدام از طرفین است تا اشکالات آن ها را گوشزد کند و آموزش های لازم را در صورت نیاز ارائه کند. در این جلسات هر کدام از طرفین ازدواج ایده آل خود را بیان می کنند و گام هایی که نیاز هست تا به آن ایده آل برسند را یاد می گیرند. در جلسات مشترک، زوجین این ایده آل ها را با هم به بحث می گذارند و با نظر مشاور پیش می روند.

مشاوران زبده کمک می کنند تا افراد با موقعیت های مختلفی که ممکن است بعدا باعث اختلافشان شود روبرو شوند.

مباحثی که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج مطرح می شوند

ما در جلسات مشاوره قبل از ازدواج به موارد زیر می پردازیم:

1- میزان صمیمیت

مشاور بررسی می کند که آیا دو نفر با هم سازگار هستند یا خیر و سازگاری با سوالاتی شبیه سوالات زیر مشخص می شود:

- آیا این دو نفر می توانند بدون ترس از قضاوت، حرف خود را بزنید؟

- آیا از نظر سلایق، فرهنگ، رفتارها و... با هم هماهنگ هستند؟

- آیا می توانند نیازهای عاطفی همدیگر را برآورده کنند؟

- آیا نیازهای عاطفی طرف مقابل را می دانند؟

- آیا می دانند چگونه همدیگر را خوشحال کنند؟ آیا می دانند طرف مقابل چه حریم ها و ارزش هایی دارد؟

- آیا دو نفر اهداف، افکار و تفریحات مشترک دارند یا خیر؟

2- وجود یا عدم جذابیت جنسی

تعداد زیادی ازافراد سوالشان این است که ظاهر یا گرایش جسمانی به طرف مقابل چقدر مهم است؟

یکی از مهم ترین عواملی که باعث دوام یک رابطه می شود گرایش جسمانی دو طرف به همدیگر است. اگر یکی از طرفین جسم دیگری را نپذیرد و به خاطر عوامل دیگر به دنبال ازدواج با او باشد بعدا این رابطه به بن بست می رسد.

تصویر

3- میزان تعهد به زندگی

یکی از سوالات مهم در این زمینه این است که شخص به فکر فرو رود که آیا این همان کسی هست که می تواند به عنوان تنها کس زندگی اش انتخاب کند و به شخص دیگر فکر نکند.

4- مسائل فرهنگی و اجتماعی دو طرف

فرهنگ و آداب و رسوم هر کدام از طرفین در میزان موفقیت ازدواج آن ها بسیار مهم است. میزان رفت و آمدهای خانوادگی، دیدگاه ها و اعتقادات و رسوماتی که مربوط به مهمانی ها، جشن ها و... دارند

5- همسانی تیپ شخصیتی

ما در این زمینه تست های مختلفی اجرا می کنیم که تعدادی از مهم ترین آن ها به شرح زیر است:
تست MBTI

تست کهن الگوهای زنانه و مردان

تست 5 عاملی نئو

و...

شما می توانید همین الان با کلیک بر لینک زیر به صورت رایگان تست MBTI و سایر تستهای موسسه ذهن موفق را انجام دهید:

تست mbti

6- پیشینه خانوادگی

تعداد فرزندان، رابطه والدین با هم، رابطه والدین با فرزند، وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده، پایبندی خانواده به مسائل مختلف و ساختار قدرتی که در خانواده هر کدام از طرفین وجود دارد می تواند نقش مهمی در آینده ازدواج زوجین داشته باشد. در جلسات مشاوره باید این مباحث به دقت بررسی شوند.

7- اهداف و برنامه ها

در بسیاری از موارد دو طرف به خاطر تضاد اهداف و برنامه ها با هم اختلاف پیدا می کنند. مشاور زبده کمک می کند هر دو طرف نگاه واقع بینانه ای نسبت به اهداف آینده زندگی داشته باشند و مشخص کنند که آیا می توانند در این زمینه توافق داشته باشند یا خیر.

8- نحوه تعاملات هر کدام با دیگران

یکی از مسائل مهم که نیاز است کامل بررسی شود نحوه تعامل هر کدام از طرفین در روابط با دیگران است. باید مشخص کنیم که هر کدام از زوجین چه سبک رفتاری دارد و چگونه با دیگران برخورد می کند. در مقابل چالشها، مخالفتها و انتقادات چگونه رفتار می کند.

9- میزان بلوغ فکری و عاطفی هر کدام

مهمترین عاملی که باعث می شود بگوییم یک ازدواج موفق خواهد بود یا خیر، میزان استقلال طرفین هست که در روانشناسی می گوییم میزان تمایز یافتگی افراد و این موضوع باید در جلسات به دقت بررسی شود.

10- میزان توافقات راجع به مسائل مهم زندگی

هر دو طرف باید در مورد موضوعات مهمی همچون تحصیلات، محل سکونت، بچه و نوع تربیت آن و مسائل زیاد دیگر توافق کنند و نباید از این مسائل مهم غافل باشن.

11- ثبات شخصیت هر کدام

نیاز است که مشخص شود هر کدام از طرفین به چه میزان از ثبات شخصیت رسیده است. آیا او می تواند تصمیم بگیرد؟ آیا یک شخصیت وابسته است یا مستقل؟ آیا او در رفتار و اهدافش به یک ثبات رسیده است یا هر چند و قت یک بار نظرش عوض می شود؟

در پایان توصیه می کنیم قبل از اقدام به ازدواج یا در زمانی که در حال گفتگو برای ازدواج هستید، به آرامش ذهنی، مدیریت هیجانات و زندگی در لحظه حال توجه کنید. این موارد با یادگیری تکنیکهای ذهن آگاهی به دست می آید.

شما می توانید با کلیک بر لینک زیر مقاله جامع و کاربردی ذهن آگاهی را مطالعه کنید: ذهن آگاهی


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (9 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...