فواید و مضرات خودرن کدو حلوایی در بارداری

  جمعه، 31 تیر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
فواید و مضرات خودرن کدو حلوایی در بارداری
کدو حلوایی از ارزش غذایی بالای برخوردار است که ویتامین های موجود در آن برای بارداران دارای خواص بسیاری است که خوردن ان به بارداران توصیه می شود.

کدو حلوایی ها یکی از مهم ترین میوه ها وسبزیجات می باشند و حداقل دانه های آن می تواند فواید زیادی را به فرد برساند . خواص این میوه به دیگر میوه ها و سبزیجات شباهت بسیار زیادی دارد و یک سوپر ماده غذایی محسوب می شود اما اگر باردار هستید و در خوردن یا نخوردن این میوه شک دارید ، در این قسمت با ما همراه باشید تا با خواص فوق العاده کدو حلوایی برای این دوران آشنا شوید .

کدو حلوایی در بارداری

ارزش غذایی کدو حلوایی در دوران بارداری

کدو حلوایی ها منبع عظیمی از ویتامین ها ، مثل ویتامین آ ، ویتامین ب 6، ویتامین ث و مواد معدنی مثل آهن و زینک هستند . آن ها حاوی آنتی اکسیدان ها نیز می باشند و دانه کدو حلوایی همچنین خواص زیادی برای خانم های باردار دارد و مصرف آن به اندازه 100 گرم می تواند 26 کالری به فرد بدهد و حاوی کلسترول و چربی های اشباع نیز نیست .کالری کدو حلوایی در حالت پخته شده، تنوری شده، با نمک 40 کیلو کالری و در حالت خام 45 کیلو کالری و در حالت پخته شده، تنوری شده، بدون نمک 40 کیلو کالری در 100 گرم می باشد.

فواید کدو حلوایی برای خانم های باردار

  • کمک به سطح متعادل قند خون:کدو حلوایی ها در متعادل نگه داشتن سطح قند خون بسیار مفید هستند و البته که نباید آن را با هیچ قند و شکر اضافه ای مصرف کنید .
  • پیشگیری از اسهال:اگزما و اسهال دو مشکل رایج در بارداری هستند.مصرف کدو حلوایی در این بین کمک می کند تا حرکت روده مادر منظم شود و خطر ابتلا به عفونت های شکمی که باعث اسهال و مشکلات پوستی می شود ، در او کاهش یابد.
  • پیشگیری از یبوست:بسیاری از خانم ها از یبوست در دوران بارداری شکایت می کنند . تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است که سیستم گوارشی آن ها را به هم بریزد و باعث احساس یبوست شود که برای درمان این مشکل می توانید کدو حلوایی مصرف کنید . کدو حلوایی منبغ غنی از پروتئین و فیبر است که یبوست را از بین می برد.
  • کمک به رفع دل پیچه:کدو حلوایی ها در از بین بردن دل پیچه تاثیر بسیار بالایی دارند و درد شکم را فورا برطرف می کنند.
  • افزایش هوش جنین:حاوی پتاسیم بوده و باعث افزایش جریان خون به مغز و افزایش تمرکز و بهبود فعالیت عصبی مادر و افزایش هوش جنین می شود.
  • جلوگیری از تهوع و افسردگی:حاوی ویتامین B6 است که کمبود آن در دوران بارداری موجب بروز تهوع و افسردگی می گردد.
  • جلوگیری از فشار خون:پتاسیم موجود در کدوحلوایی به تقویت عروق بدن کمک کرده و از افزایش فشار خون در بارداری جلوگیری می کند.
  • سلامت قلب:کدوحلوایی به بهبود سلامت قلب کمک می کند. فیبر،ویتامینC،ویتامین B6 و پتاسیم که در کدوحلوایی وجود دارد برای سلامت قلب ضروری است.
  • جلوگیری از عفونت:ویتامین C که در کدوحلوایی هم موجود است یک آنتی اکسیدان محلول در آب است که مقاومت بدن را در برابر عفونت افزایش می دهد.
  • زیبایی پوست و چهره جنین:ویتامین C موجود در کدوحلوایی به علت نقش عمده ای که در کلاژن سازی دارد برای سلامت و زیبایی پوست و مو جنین بسیار مفید است.
    کدو حلوایی

فواید دانه کدو حلوایی در دوران بارداری

  • بهبود روحیه:زینک برای خانم های باردار بسیار مناسب است و کدو حلوایی نیز منبع غنی از زینک است . خوردن دانه کدو حلوایی به بهبود روحیه کمک می کند و باعث تقویت سیستم ایمنی می شود .
  • کمک به سلامت قلب:خوردن دانه کدو حلوایی برای قلب فرد بسیار مناسب است که اگر این میوه را در رژیم غذایی دوران بارداری وارد کنید، قلب شما بسیار بهتر از همیشه کار می کند . جدا از آن استخوان ها و دندان های کودک نیز محکم تر می شوند.
  • کمک به داشتن خواب بهتر:اگر در دوران بارداری با مشکلاتی در خوابیدن مواجه هستید ، می توانید دانه کدو حلوایی میل کنید . خوردن دانه کدو حلوایی قبل از خواب به داشتن خواب بهتر شما کمک می کند . ترپتوفان یک آمینو اسید در دانه کدو حلوایی است که به ملاتونین تبدیل می شود که یک هورمون خواب است و به فرد کمک می کند تا راحت تر بخوابد .
  • افزایش تمرکز:دانه کدو حلوایی منبع غنی از اسید چرب امگا 3 و چربی های غیر اشباع است که این دو ماده به بهبود مغز مادر و جنین کمک می کنند .

عوارض جانبی کدو حلوایی در بارداری

کدو حلوایی در میان فواید بسیارش مضراتی هم دارد. کدو برای کسانی که طبع سرد دارند و یا در مناطق سردسیر زندگی می کنند خوب نیست زیرا ایجاد نفخ و سنگینی و درد معده در بارداری می کنند و این اشخاص اگر بخواهند کدو بخورند حتما باید آنرا با ادویه های گرم مانند خردل و سیر و فلفل و نعناع بخورند.مصرف کدو حلوئی برای گروه های خونی O و A سودمند و برای گروه خونی B مضر و برای گروه خونی AB بلامانع می باشد.

ویژگی کدو حلوایی خوب

  • هنگام خرید، باید کدوهای سالم و بدون لک را جدا کنید. از خرید کدوهایی که با کمی فشار دادن، نشانه های لهیدگی احساس می کنید، بپرهیزید.
  • کدو را در جایی خنک (بیرون از یخچال) بگذارید، اما به محض برش دادن، بدون برداشتن تخمه های کدو، باید آن را داخل کیسه ای پلاستیکی در یخچال قرار دهید.
  • شما می توانید با مخلوط کردن این سبزی با انواع سبزیجات از جمله کرفس و جوانه گندم تازه، غذایی مفید برای کسانی که فشار خون بالایی دارند، تهیه کنید، زیرا هر سه این سبزی ها، تنظیم کننده فشار خون هستند.
  • به علاوه، مصرف توام کدو حلوایی با سبزی هایی مانند کلم برگ قرمز، قارچ و گوجه فرنگی به دلیل خاصیت کاهندگی چربی خون و دارا بودن آنتی اکسیدان فراوان، برای کسانی که سابقه بیماری قلبی دارند، توصیه می شود که می توانید آنها را با هم، در سوپ و یا کنار ماهی و مرغ بخارپز یا کباب شده میل کنید

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (550 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (449 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (436 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (128 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (43 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (24 نظر) تبریک تولد متفاوت نوه دختری امام (ره) به پسر سید حسن خمینی + عکس / رئیس جمهور آمریکا هم خرداد ماهی بود! (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (15 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (13 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان ایرانی/ سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟
برآورد آمریکا و اسرائیل مداخله مستقیم ایران در جنگ با حزب الله است
راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات
شبی که رهبر معظم انقلاب حتی شام برای خوردن نداشتند! عروسی دختر آقا به صرف چند قلم میوه و شیرینی
قتل عام همزمان عروس و پدر ومادرش در شهر بابک کرمان / داماد خودش را هم کشت
از بی تفاوتی به طلاق تا عبور از خط قرمزهای عاطفی در سریال «در انتهای شب»
قوام جمهوری اسلامی در دست مردم است
جزئیات شرط معدل امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی در کنکور
حملۀ پسری 14 ساله با چاقو به دانشگاه سیدنی
خرازی:از همه ابزارها برای حمایت از حزب‌‌الله استفاده می‌کنیم
پیش‌بینی جنجالی هوش مصنوعی؛ ترامپ دوباره به کاخ سفید باز می‌گردد!
از دومین مناظره طوفانی تا اجرای باشکوه علیرضا قربانی در تخت جمشید در حواشی داغ امروز چهارشنبه 13 تیر 1403
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 13 تیر 1403
استوری ترسناک حسین کنعانی زادگان هواداران پرسپولیس را به شدت نگران کرد +عکس
فال ابجد روزانه چهارشنبه 13 تیر 1403
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس