فواید و مضرات خوردن ماکارونی در بارداری

  چهارشنبه، 25 خرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
فواید و مضرات خوردن ماکارونی در بارداری
پاستا حاوی مواد مغذی لازم و ویتامین های فراوان برای زن باردار است و مصرف محدود آن مشکلی به وجود نمی آورد اما خوب است به نکاتی که در ادامه مطلب می آید، توجه شود.

ماکارونی یکی از انواع غلات می باشد که به صورت غنی شده تولید می شود، یعنی به مقدار زیادی آهن و ویتامین های گروه B از جمله تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین و اسید فولیک به آن اضافه شده است. به دلیل حجم زیاد ماکارونی، برنج و نان، قرار گرفتن آنها در رژیم غذایی مفید بوده و مصرف این غذاها به ویژه ماکارونی در دوران حاملگی باید با احتیاط و تحت نظر پزشک صورت گیرد.ماکارونی یک ماده غذایی غنی از نشاسته بوده و ارزش غذایی آن مربوط به آردی می باشد که در تهیه آن به کار رفته است و نیز مقدار پروتئین موجود در ماکارونی به میزان ۷ یا ۸ برابر کمتر از نشاسته آن بوده و از نظر دارا بودن عناصر معدنی مانند آهن و روی نسبت به مواد غذایی دیگر حاوی املاح معدنی و ویتامین ها، در حد متوسطی می باشد.

مقدار پروتئین ماکارونی در مقایسه با پروتئین موجود در گوشت و تخم مرغ از مقدار کمتری برخوردار بوده و نیز به دلیل محدودیت اسید آمینه ای آن، ارزش غذایی ماکارونی کاهش یافته است. همچنین ماکارونی در طی فرآیند پخته شدن و طبخ، بسیاری از ترکیبات با ارزش خود را از دست می دهد. اما از آنجا که این غذا هیچ گاه به تنهایی مصرف نشده و در کنار آن از چاشنی ها و غذا هایی مثل پنیر، گوشت و ماهی که حاوی پروتئین بالا می باشند، استفاده می شود، بنابراین ارزش غذایی آن افزایش خواهد یافت.

موارد منع مصرف ماکارونی در بارداری

  • اگر به عنوان یک زن حامله مبتلا به بیماری سلیاک هستید، مجبورید از خوردن ماکارونی در این دوران حساس اجتناب نمایید.
  • میزان گلوتن موجود در ماکارونی بالا بوده و اگر زن حامله در مورد هضم گلوتن ناتوانی هایی در بدن خود داشته باشد، باید از خوردن آن اجتناب کند.
  • خوردن ماکارونی در بارداری برای خانم هایی که دارای اضافه وزن هستند، به هیچ وجه توصیه نمی شود.
خوردن ماکارونی

کدام نوع ماکارونی برای مصرف در بارداری مناسب است؟

همه ما می دانیم که ماکارونی، غذای بسیار خوشمزه ای است. به همین دلیل، تصمیم گیری در مورد میزان و نوع مصرف آنچه در دوران عادی و چه در زمان انتظار برای تولد نوزاد بسیار سخت می باشد. در ادامه این مقاله، درباره انواع مختلف ماکارونی که در بازار موجود است، برای شما صحبت کرده ایم که عبارتند از:

1- محصولات ماکارونی استاندارد برای بارداری

این نوع ماکارونی ها از آرد گندم تصفیه شده تهیه می شوند و در فرایند پالایش آن، پوسته بیرونی و لایه داخلی ژرمین ماکارونی حذف شده و فقط اندوسپرم نشاسته ای می ماند. به همین دلیل، لایه بیرونی گندم که غنی از مواد مغذی بوده و حاوی مقادیر زیاد ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است، از محصول جدا شده و ارزش غذایی آن را ضعیف تر می کند. البته در بعضی موارد، برخی مواد مغذی همچون ویتامین B و آهن به آرد این ماده غذایی اضافه شده و با نام ماکارونی با آرد غنی شده به بازار ارائه می گردد.

2- ماکارونی 100٪ طبیعی، به همراه سبزیجات

جالب است بدانید که این نوع ماکارونی شامل همه سه لایه مغذی؛ یعنی سبوس، جوانه و اندوسپرم هسته گندم می باشد. به همین دلیل، می توان ادعا کرد که ماکارونی طبیعی سرشار از فیبر و مواد مغذی می باشد. این نوع ماکارونی استاندارد بوده و مصرف آن مزایای بهداشتی مختلفی را به زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد ارائه می دهد. همچنین، مصرف این نوع محصول کمک می کند تا فشار خون بالای زنان باردار کاهش یافته و خطر ابتلا به برخی از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 به شدت کاهش یابد. البته، لازم است بدانید که قیمت این نوع ماکارونی ها نسبت به محصولات دیگر این ماده غذایی گران تر بوده؛ اما ارزش غذایی آن از انواع معمولی ماکارونی بسیار بالاتر است. در چند سال گذشته، انواع مختلفی از این نوع ماکارونی به بازار آمده است؛ که یکی از آن ها، ماکارونی است که از 100٪ گندم یعنی دانه های کامل آن تهیه شده است.

3- ماکارونی که از مخلوط گندم کامل و سفید به دست می آید

این نوع ماکارونی از ترکیب آرد تصفیه شده و گندم کامل به دست می آید. نسبت به انواع دیگر ماکارونی که از 100٪ دانه های گندم تهیه می شود، جویدن ماکارونی مخلوط گندم کامل و سفید راحت بوده و زمان کمتری برای پخت نیاز دارند. همچنین، این نوع ماکارونی ارزش تغذیه ای بیشتری نسبت به ماکارونی معمولی سفید دارد.

مزایای مصرف ماکارونی در حاملگی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، ماکارونی غذای مفیدی است که خوردن آن برای مادران حامله مزایای زیادی دارد، حال در این قسمت به برخی از این فواید به صورت موردی اشاره می کنیم :

  • پیشگیری از ابتلا به دیابت:ماکارونی دارای شاخص گلیسمی پایینی است، از این رو خوردن آن می تواند میزان قند خون بدن مادر باردار را تنظیم کند و در نتیجه مانع از ابتلای این افراد به دیابت بارداری شود.
  • پیشگیری از بالا رفتن فشار خون در حاملگی:میزان سدیم کمی که در ماکارونی وجود دارد مانع از بالا رفتن فشار خون در زنان حامله خواهد شد. از این رو مصرف ماکارونی در ۹ ماهه حاملگی می تواند از بالا رفتن فشار خون مادران حامله جلوگیری نماید.
  • جلوگیری از یبوست در بارداری:این غذا از گندم کامل تهیه شده است و دارای فیبر زیادی می باشد، بنابراین یک منبع غذایی عالی برای پیشگیری از ابتلا به یبوست و هموروئید در بارداری می باشد.
  • جلوگیری از کم خونی در بارداری:آهن غنی موجود در ماکارونی همچنین می تواند مشکل کم خونی خانوم ها در دوران حاملگی را رفع کرده و در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.
  • کاهش خطر ابتلا به عفونت ها:مقادیر بالای ویتامین A موجود در ماکارونی همچنین به حفظ یکپارچگی غشا های مخاطی بدن زنان حامله کمک می کند و در نتیجه خطر ابتلا به عفونت در دوران حاملگی را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.
  • کمک به بهبود روند رشد جنین:ماکارونی به دلیل دارا بودن ویتامین B، مصرف آن در خانوم های حامله می تواند برای بهبود روند رشد جنین بسیار مفید باشد.
  • جلوگیری از نقص لوله های عصبی جنین:ماکارونی همچنین منبعی عالی از اسید فولیک است و در نتیجه خوردن آن در حاملگی می تواند از بروز نقص لوله های عصبی جنین جلوگیری کند.

مضرات مصرف ماکارونی در حاملگی

ماکارونی علاوه بر فواید بسیاری که دارد، خوردن آن در حاملگی می تواند با مشکلاتی همراه شود. فیتات موجود در این ماده غذایی روند جذب منیزیم و روی را در بدن مادر مختل کرده و در نتیجه لکتین های موجود در آن موجب انتقال مواد غذایی ناسالم به خون مادر و در نیز بدن جنین خواهد شد.ضمن اینکه مصرف بیش از حد ماکارونی موجب تحریک میزان رشد قارچ ها در معده زنان حامله و در نتیجه به خطر افتادن سلامتی مادر خواهد شد، توصیه می شود در دوران حاملگی از مصرف ماکارونی در کنار غذا های جانبی همچون سالاد پرهیز نمایید.همچنین مصرف ماکارونی به مقدار زیاد موجب افزایش اضافه وزن در دوران بارداری می شود، از این رو مادران باردار باید از خوردن آن در حاملگی جانب احتیاط را رعایت نمایند.

چگونه می توان میل خوردن مداوم ماکارونی را در بارداری کنترل کرد؟

شما به عنوان یک زن باردار باید با استفاده از روش های سالم تغذیه ای میزان اشتهای خود به خوردن برخی مواد غذایی پرکالری را اداره کنید. یادتان باشد که مصرف بیش از حد مواد غذایی شور و شیرین باعث افزایش وزن و بروز سایر مشکلات سلامتی در بدن خود شما و جنین داخل رحم شما می شود؛ بنابراین، اگر به عنوان یک زن حامله گرایش به مصرف چنین مواد غذایی را دارید، باید بتوانید میزان دریافت مواد مغذی و ارضا کردن نفس خود را مدیریت کنید؛ به عنوان مثال، به جای مصرف یک وعده غذایی بزرگ از خمیر آلفردو و شیرینی یا ماکارونی، شما می توانید یک وعده در حجم کوچک از ماکارونی که با دانه گندم کامل تهیه شده است، به همراه سس گوجه فرنگی کم سدیم استفاده نمایید. این روش یک جایگزین سالم برای مواد غذایی پرکالری بوده و برای رفع اشتیاق شما به مصرف مواد قندی مفید می باشد.

در صورتی که نمی توانید میزان میل خود به مصرف مواد غذایی مضر و فرآوری شده شیرین و شور را مدیریت نمایید، باید از کمک دکتر متخصص زنان و زایمان در این رابطه استفاده کنید.در نهایت، اگر در دوران بارداری خود تصمیم دارید ماکارونی آماده را در یک رستوران، برای وعده اصلی غذای خود مصرف کنید، باید اطمینان حاصل کنید که غذای تهیه شده حاوی مواد آلرژی زا نبوده و در کنار آن، از مصرف موادی مانند انواع سس ها و مواد نگهدارنده اجتناب نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (133 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (52 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) نگاهی به ماشین بی ام و هوش پران کریم باقری که همه آرزوشو دارن/ زیدان فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت