دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / زمان بارداری /

فواید و مضرات مصرف گلاب در بارداری 

دوشنبه، 21 شهریور 1401
خواص گلاب به عنوان یکی از عرقیجات خوشبوی سنتی ما ایرانیان بسیار مورد توصیه پزشکان طب سنتی است. خانم های باردار نیز می توانند از خواص گلاب در دوران بارداری خود به اشکال مختلف بهره ببرند. البته با وجود اینکه خطر خاصی برای مصرف گلاب در بارداری وجود ندارد اما در مصرف روزانه ی آن نباید زیاده روی کرد.

بر پایه یک سنت دیرینه، از قرن ها پیش تاکنون، در بسیاری از نقاط جهان خصوصا ایران و سایر مناطق خاورمیانه، از گلاب علاوه بر آشپزی و خوشبو کردن، در درمان بسیاری از بیماری ها نیز استفاده می شود. این اکسیر زیبایی، به قدری پرخاصیت است که افرادی همچون کلئوپاترا، ملکه زیبای دوران باستان و یا حتی نقاش معروف میکل آنژ نیز از آن استفاده می کردند. اما آیا می توان از خواص منحصر به فرد گلاب در بارداری نیز بهره برد؟ این سوالی است که امروز به آن پاسخ می دهیم.

گلاب چیست؟

گلاب، که با نام انگلیسی "Rose water"، شناخته می شود، یکی از ارزشمندترین و پرکابردترین عرقیات گیاهی است که از تقطیر گلبرگ های گل رز که در ایران به نام گل محمدی نیز معروف است، به دست می آید. این مایع معطر، از گران قیمت ترین اسانس های دنیا است و به دلیل رایحه شیرین و ملایمی که دارد، از آن به طور گسترده برای تهیه عطر استفاده می شود.با اینکه امروزه گلاب در بسیاری از کشورها، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است، اما بر اساس متون و کتاب های تاریخی معتبر، ایران جزو نخستین تولیدکنندگان این مایع خوشبو و پرکاربرد بوده است و با توجه به اینکه گل رز، گیاه بومی ایران به شمار می رود، به نوعی می توان گفت که خواستگاه گلاب، کشور ایران و استان فارس است.برای تهیه گلاب یا همان فرآیند گلاب گیری، گلبرگ های گل رز یا محمدی، در دیگ های مخصوص حاوی آب جوش ریخته شده و سپس به روش تقطیر، اسانس آن ها جمع آوری می شود. بر اساس نسبت آب و گلبرگ های گل، درجه و نوع گلاب مشخص می شود. هر چه غلظت گلاب بالاتر باشد، طعم و مزه آن تلخ تر شده و ارزش و مصارف دارویی آن نیز افزایش می یابد.

خواص گلاب بر سلامت بدن

گلاب از خواص شگفت انگیزی برخوردار است و نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کند که در ادامه مطلب شما با خواص آن آشنا خواهیم کرد.

  • درمان گلو درد :گلاب به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به منظور پیشگیری و همچنین درمان گلو درد و سرماخوردگی بسیار مفید و موثر است و به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند.
  • درمان مشکلات گوارشی :از دیگر فواید بی نظیر گلاب بهبود معده درد، زخم معده و نفخ است، یبوست نیز از مشکلات گوارشی بسیار شایع در بین اکثر افراد است که گلاب به عنوان یک ملین طبیعی عمل کرده و در نتیجه کمک زیادی به درمان یبوست می کند بنابراین، اگر از داشتن این مشکل گوارشی رنج می برید حتما آن را استفاده کنید.
  • کاهش فشار خون بالا :همانطور که می دانید گلاب دارای خاصیت ضد التهابی است در نتیجه کمک زیادی به پایین آوردن فشار خون بالا و درمان بیماری های قلبی و عروقی می کند.
  • رفع سوزش ادرار :گاهی بنا به دلایل مختلفی فرد دچار سوزش ادرار می شوید که اگر این مشکل به دلیل افزایش ماده صفرا یا گرمی مزاج در ادرار و خون باشد برای رفع این مشکل گلاب گزینه بسیار مناسبی است.
  • بهبود بینایی :از دیگر خواص بی نظیر گلاب بهبود بینایی می باشد که می توانید به عنوان قطره چشمی از آن استفاده کنید اینکار سبب جلوگیری از ابتلا به آب مروارید دژنراتیو ماکولا می شود.
  • تقویت لثه :به منظور استحکام و تقویت لثه می توانید می توانید گلاب را داخل دهان تان نگه داشته و غرغره نمایید اینکار علاوه بر تقویت لثه باعث از بین رفتن باکتری ها و آلودگی های داخل دهان می شود.

فواید مصرف گلاب در بارداری

گلاب ماده ای خوشبو و معطر است که در ایران مصارف زیادی داشته و برای تهیه انواع شیربنی، بستنی، چایی، تزیین برنج و … کاربرد زیادی دارد. از جمله خواص گلاب تقویت کننده قلب و اعصاب، ایجاد شادی، باز کننده عروق، برطرف کننده بوی دهان، افزایش میل جنسی، تقویت لثه و روشن کننده پوست می باشد. اما در رابطه با ممنوعیت مصرف گلاب در دوران حاملگی اطلاعات زیادی وجود ندارد، هر چند که بسیاری از افراد مصرف متعادل آن در دوران حاملگی را مضر نمی دانند، اما به طور کلی در مورد مصرف هر نوع عرقیجاتی در دوران حاملگی بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.تهیه شربت گلاب یکی از مصارف استفاده از گلاب می باشد که مصرف آن فواید و مزایای زیادی دارد و برای درمان بسیاری از بیماریها حتی در زمان حاملگی مفید بوده که در زیر به برخی از این موارد اشاره کرده ایم:

  • برای خانم های حامله ای که در ماههای آخر حاملگی به سر می برند، در هنگام سرماخوردگی می توانند از شربت گلاب برای کاهش گلو درد و تب استفاده نمایند.
  • یبوست نیز از جمله بیماری های شایع در دوران حاملگی است که در زمانی که مبتلا به یبوست های طولانی شده اید، مصرف گلاب می تواند به نوعی این مشکل را درمان نماید.
  • کمک به درمان بی خوابی یکی دیگر از مزایای استفاده از گلاب می باشد که می تواند مؤثر واقع شود.
  • از دیگر فواید خوردن گلاب، کاهش دردهای عضلانی و کمر درد می باشد.
  • مصرف گلاب در کاهش استرس و اضطراب در دوران حاملگی نیز مفید می باشد.
  • از بین رفتن حالت تهوع و استفراغ صبحگاهی از طریق استشمام و یا خوردن شربت گلاب در بارداری
  • تقویت کننده قلب و تنظیم ضربان آن، همچنین افزایش روحیه و حس شاد بودن از دیگر فواید شربت گلاب است.

مضرات مصرف گلاب در بارداری

گلاب معمولا عارضه خاصی ندارد اما در برخی موارد ممکن است باعث بروز حساسیت های پوستی شود، به همین دلیل لازم است قبل از استفاده، مقدار کمی از آن (به اندازه یک سکه) را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و بعد از 24 ساعت اگر علائم حساسیت ظاهر نشد سپس روی نواحی دیگر پوست استفاده کنید. از جمله علائم حساسیت نسبت به گلاب می توان به سوزش، قرمزی و تحریک شدن پوست اشاره کرد. همچنین افرادی که دچار اسهال شدید هستند یا زخم گوارشی و نفخ شدید دارند، همچنین کسانی که دچار بواسیر یا هموروئید می باشند بهتر است از گلاب استفاده نکنند.

روش مصرف گلاب برای زن باردار

  • در دوران بارداری از گلاب به عنوان خوشبو کننده بدن استفاده نمایید.
  • گلاب را برای رفع مشکلات پوستی روی پوست اعمال کنید.
  • از گلبرگ های گل محمدی یا گلاب چای گلاب تهیه کرده و بنوشید.
  • از گلاب می توانید در تهیه مربا، شربت و شیرینی جات استفاده کنید.

موارد منع مصرف گلاب در بارداری

مصرف روزانه و طولانی گلاب سبب بروز خطراتی برای جنین خواهد داشت پس هیچ گاه بدون مشورت با پزشک از گلاب بیش از حد در دوران بارداری استفاده نکنید.استفاده از گلاب در بارداری می تواند سبب حساسیت پوستی و برخی اختلالات گوارشی شدید شود اما مصرف گلاب در حد اعتدال در این دوران بی خطر است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
مراحل اکسپت مقاله
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
سابمیت مقاله چیست؟
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی