فواید و عوارض مصرف متادون در بارداری و شیردهی

  سه شنبه، 29 فروردین 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه

اعتیاد هرگز خوشایند و لذت بخش نیست. در این زمان شما به جسم و روانتان آسیب جدی می‌زنید. اما هنگامی که باردار هستید، مساله متفاوت می‌شود. سلامتی نوزادتان نیز به خطر می‌افتد، پس باید مصرف مواد مخدر مانند هروئین را همین امروز متوقف کنید.

البته در مورد ترک اعتیاد بایستی با یک برنامه دقیق و هوشمندانه عمل کنید. همگان می‌دانند که اعتیاد به مواد مخدر در بارداری، آغاز یک تراژدی است. اما کمتر کسی در مورد مضرات ترک نابهنگام مواد مخدر یا بدون نظارت پزشکی مناسب در دوران بارداری اطلاع دارد. این شرایط ممکن است برای جنین خطرناک‌تر از ادامه مصرف آن باشد.

خبر خوب برای زنان باردار این است که می‌توانند اعتیاد به مواد را با درد و خطر کمتری برای جنین، ترک کنند. این روش که درمان نگهدارنده با متادون شناخته می‌شود، یک پروسه علمی تست شده و مورد تایید پزشکان است که می‌تواند زندگی شما را تغییر و فرزند شما را نجات دهد.

متادون در دوران بارداری

بدن زنان در دوران بارداری به ویژه در زمینه متابولیسم و ​​درصد چربی بدن به میزان قابل توجهی تغییر می کند. برخی مطالعات نشان داد که به دلیل این تغییرات طبیعی ، زنان بارداری که دوز متادون منظم خود را مصرف می کردند هنوز علائم ترک مواد مخدر را تجربه می کردند.

برخی تحقیقات نشان داده است که برای مقابله با شروع علائم ترک مادر ، باید دوزهای متادون در دوران بارداری افزایش یابد. با این حال، مطالعات دیگر نشان می دهد که تقسیم دوزها به زنان باردار کمک می کنند تا از بروز علائم ترک جلوگیری شود. به این صورت که دوز کامل به دو نیم تقسیم می شود و در فواصل 12 ساعته مصرف می شود. به عنوان مثال ، اگر یک زن باردار روزانه 30 میلی گرم متادون استفاده می کند، در 7 صبح 15 میلی گرم و در 7 عصر 15 میلی گرم دریافت می کند.

مطالعات نشان داده است که یک روش خاص برای مصرف متادون در دوران بارداری وجود ندارد. سالم ترین انتخاب برای مادران باردار این است که با پزشک در مورد گزینه های درمانی که در دوران بارداری دارند صحبت کنند.

خوردن قرص در بارداری

مزایای مصرف متادون در بارداری

استفاده از روش متادون تراپی برای ترک مواد افیونی تا حد زیادی برای مادران و فرزندان آن‌ها موثر است و می‌تواند مزایای مختلفی داشته باشد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • به ثبات رساندن سطح مواد افیونی در بدن جنین و پیشگیری از بروز سندروم محرومیت از مواد در دوران جنینی

  • ایجاد فرصت بهتر برای داشتن دوران بارداری سالم‌تر و فراهم کردن مراقبت بیشتر از جنین

  • ارتقای وضعیت سلامت مادر و جنین و پیشگیری از مشکلات بلند مدت نظیر بروز نقایص عصب شناختی

خطرات و عوارض مصرف متادون در دوران بارداری

متادون ماده‌ای شبه افیونی است که مصرف کنترل نشده آن می‌تواند آثاری مشابه با اعتیاد به مواد مخدر را به همراه بیاورد. در نتیجه افرادی که به طور خودسر از این ماده استفاده می‌کنند، خود و جنین‌شان را در معرض اعتیاد به مواد افیونی قرار می‌دهند و باید با عوارضی نظیر تولد نوزاد معتاد، احتمال دچار شدن به زایمان زودرس، سقط جنین، بروز نواقص عصب شناختی و تولد نوزاد مرده دست و پنجه نرم کنند.

اگر می‌خواهید از متادون در بارداری به عنوان یک روش درمانی برای بهبود اعتیاد استفاده کنید، لازم است که حتما از مشاوره ترک اعتیاد کمک بگیرید. دوز مصرف متادون حتما باید متناسب با میزان و شدت اعتیاد شما به مواد مخدر و وضعیت جسمانی‌تان توسط پزشک تعیین شود. همچنین توجه داشته باشید که متادون را حتما از مراکز پزشکی مطمئن و معرفی شده از جانب متخصصین تهیه کنید. متاسفانه مراکزی نظیر برخی عطاری‌ها اقدام به فروش غیرقانونی متادون می‌کنند که در بسیاری از مواقع خالص نیستند و دارای مقادیر دیگری از سایر مواد مخدر هستند.

متادون در بارداری

متادون و شیردهی

متادون می‌تواند وارد شیر مادر شود. در کنار مزایای متادون برای ترک مصرف هرویین، خطراتی نیز برای نوزاد به همراه دارد. اگر در هنگام شیردهی متادون مصرف می‌کنید، لازم است از نکات زیر آگاه باشید.

  • متادون از شیر مادر عبور می‌کند.

  • نوزاد ممکن است به متادون معتاد شود و هنگام از شیر گرفتن نوزاد، علائم ترک اعتیاد از خود نشان دهد.

  • کودک باید به آرامی از شیر گرفته شود.

  • در دوران شیردهی، مادر از هیچ داروی دیگری نباید استفاده کند. زیرا این مواد از شیر عبور کرده و اثرات جبران ناپذیری بر نوزاد می‌گذارند.

  • در صورت آغاز مصرف متادون یا تغییر دوز در هنگام شیردهی، بایستی تغییر رفتار نوزاد را به دقت پیگیری کنید.

سخن نهایی

بهبودی از اعتیاد به مواد افیونی در هر شرایطی چالش برانگیز است ، اما مصرف مواد در دوران بارداری باعث بروز عوارضی می شود که ممکن است جان مادر و فرزند به خطر بیفتد. یکی از دلایل ادامه مسیر اعتیاد این است که شما خود را توجیه می کنید که به هیچ کس جز به خودتان آسیب نمی رسانید اما با وجود یک کودک در بطنتان ، دیگر نمی توانید اینگونه فکر کنید. برای امنیت خود و فرزندتان ، شما باید در زمینه درمان و بهبودی از اعتیاد به مواد افیونی در دوران بارداری آموزش ببینید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (551 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (232 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (163 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (100 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (39 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (18 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) مهمونی رفتن "جان" پسر کوچولوی مینا مختاری و بهرام رادان با سرهمی شیک و جذاب به سلیقه مامانش/ چقدر گوگولی و نازه+عکس (14 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (11 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (11 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (11 نظر)
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس