دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام 

دوشنبه، 29 مرداد 1403
کد خبر: 404226
ساعدنیوز: چون آب لوله کشی حاوی مقدار زیادی املاح و جرم است، سر دوش پس از مدتی رسوب می کند و جریان آب از آن کاهش می یابد. از این رو نیاز به رسوب گیری است در این مطلب با 6 روش رسوب گیری دوش آشنا می شوید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز، یکی از مشکلاتی که حتما همه شما یک بار در حمام با آن مواجه شده اید، جرم گرفتن سردوشی آن می باشد. سوراخ های سر دوش پس از مدتی به دلیل ذرات و رسوبات باقی مانده از جریان آب مسدود می شود تا فشار آب نتواند آن را باز کند.

به طور کلی آشنایی با روش رسوب زدایی سر دوش و به طور کلی دریچه های اهرمی یکی از نکات مهم در نظافت منزل و نگهداری از این ابزار می باشد.

دوش های فشار قوی و حتی بهترین دوش های موجود در بازار باید هر از گاهی خراشیده شوند. با گذاشتن سر دوش می توانید در هر زمان تجربه ای خوشایند از یک دوش پرفشار داشته باشید.

همچنین در آینده نیازی به تعمیر سر دوش یا شیرهای مربوطه نخواهید داشت. از آنجایی که آب لوله کشی نمک زیادی دارد، این اشیاء و املاح در نهایت در شیرهای حمام و توالت می نشینند.

برای جلوگیری از چکیدن و ایرادات احتمالی باید هر از چند گاهی شیرها و سیفون ها را سرویس کنید. همانطور که گفته شد مشکل بزرگی که در سرویس بهداشتی با آن مواجه هستید این است که با بازکردن شیر آب حمام می بینید که آب کمی از دوش خارج می شود.

در این صورت باید دست به کار شوید و رسوبات را از منافذ سردوش بردارید اما مشکل بزرگتر این است که این رسوبات آهکی آنقدر سخت و سفت هستند که با شستشوی معمولی از بین نمی روند. بنابراین در این مقاله قصد داریم شما را با چند روش ساده و ارزان ته نشینی سر دوش آشنا کنیم.

1. از سرکه استفاده کنید

رسوب گیری سردوش حمام با استفاده از سرکه یکی از روش های خانگی رایج برای رسوب زدایی دوش و حتی شیرآلات اهرمی است. و همانطور که سرکه کاربردهای زیادی برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن سطوح مختلف منزل و انواع وسیله ها دارد.

برای رسوب گیری سردوش حمام با سرکه به یک کیسه پلاستیکی ، یک کش، فرچه یا مسواک استفاده شده و کمی سرکه سفید نیاز است. مراحل تمیزکاری به صورت زیر است.

ابتدا سرکه را در یک کیسه پلاستیکی بریزید و توجه داشته باشید که مقدار سرکه مورد نیاز بسته به اندازه سر دوش متفاوت است.

سپس کیسه را به دور سردوش حمام ببندید به نحوی که سردوش کاملا درون سرکه غوطه ور شود. بعد حدود 8-10 ساعت یا ترجیحا یک شب صبر کنید تا سرکه کاملا رسوبات را حل نماید.

در نهایت سر دوش را با برس یا مسواک کاملا تمیز کرده و بشویید. تکرار این کار هر دو ماه یکبار توصیه می شود که علاوه بر ساده و اقتصادی بودن باعث درخشندگی سر دوش و شیر آب می شود.

2. از سرکه و جوش شیرین استفاده کنید

این روش برای سردوش های جداشدنی کاربرد دارد. این سردوش ها قابلیت جدا شدن دارند و به راحتی با پیچ باز می شوند. به این ترتیب سردوش را باز کرده و تمام قطعات آن را نیز جدا کنید. سپس در ظرفی مقداری جوش شیرین و سرکه را با هم مخلوط کنید تا خمیر نرمی حاصل شود.

سپس با مسواک یا فرچه این خمیر را روی قسمت های سر بزنید تا تمیز شود اما اگر جرم های آهکی خیلی سفت باشد با این روش تمیز نمی شود و باید مانند روش قبلی تمیز کردن سر غوطه ور شود.

در یک کاسه بزرگ نیم لیتر سرکه بریزید و 2 تا 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. سپس تمام تکه های دوش را در ظرف قرار دهید و یک شب تا صبح صبر کنید.

روز بعد سر دوش و قطعات آن را با مواد شوینده معمولی و آب بشویید حالا سر دوش را به هم وصل کنید و آب را با فشار زیاد جریان دهید تا تمام سوراخ های دوش کاملا باز شوند.

3. استفاده از جوشاندن

این روش همانند روش قبلی برای سر دوش هایی است که جدا شونده و البته فلزی هستند. همچنین برای رسوب به سرکه و آب نیاز دارید. مراحل انجام این کار به شرح زیر است.

ابتدا سردوش را جدا کرده و در ظرف مناسب و تا حد امکان کوچک قرار دهید.

سپس یک لیوان سرکه و یک لیوان آب به ظرف اضافه کنید و در صورت لزوم مقدار مواد را بیشتر در نظر بگیرید. سپس ظرف را روی حرارت قرار دهید.

اجازه دهید سر در این محلول حدود 10-15 دقیقه بجوشد و سپس صبر کنید تا کاملا خنک شود.

حالا با مسواک، رسوبات باقیمانده روی دوش را با مسواک تمیز کنید و در نهایت دوش را آبکشی کرده و دوباره نصب کنید.

این روش برای سر دوش های پلاستیکی کاربرد ندارد و می توانید یک لیمو را برش بزنید و روی رسوبات بکشید. توصیه می شود حداقل ماهی یک بار سردوش را بردارید و جرم ها را با مسواک تمیز کنید. این روش ساده ترین راه برای جلوگیری از تشکیل رسوبات سخت و آهکی روی سر خواهد بود.

4. استفاده از نوشابه

اگرچه گفته می شود برای حفظ سلامتی باید نوشابه ها را از برنامه غذایی روزانه حذف کرد اما این روزها استفاده های عجیبی از نوشابه ها از جمله تمیزکردن روغن خودرو حتی برای از بین بردن رسوبات دریچه و سر دوش به گوش می رسد.

برای این کار سر دوش را بردارید و در ظرفی پر از نوشابه قرار دهید تا تمام رسوبات آن از بین برود. در نهایت، رسوبات باقی مانده را با مسواک تمیز کنید و دوش را بشویید.

چنانچه سردوش قابلیت جدا شدن ندارد و ثابت اس درون کیسه ای پلاستیکی مقداری نوشابه ریخته و آن را به سردوش متصل کنید طوری که سردوش در نوشابه غوطه ور گردد.

کیسه را محکم دور کمر بپیچید و یک ساعت صبر کنید تا زمان کافی برای نشستن جرم و رسوبات وجود داشته باشد. بعد از یک ساعت پلاستیک را باز کنید و سپس با فشار شیر آب را باز کنید تا رسوبات باقیمانده از سر خارج شود.

5. استفاده از نمک، سرکه و جوش شیرین

روشی برای رسوب زدایی سر دوش برای دوش های جداشدنی این است که آن را در محلول سرکه (یک لیوان)، جوش شیرین (1/3 لیوان) و چند قاشق چایخوری نمک خیس کنید سپس سر دوش را بشویید و دوباره نصب کنید.

6. استفاده از مواد شوینده مخصوص

اگر روش های فوق جواب نداد می توانید از مواد شوینده مخصوص به صورت محلول یا اسپری برای رسوب زدایی سر دوش استفاده کنید. این محصولات آهک و کلسیم را در حمام پاک کرده و منافذ مسدود شده را باز می کنند.

اطمینان حاصل کنید که شوینده های کف توالت برای تمیز کردن شیرها مناسب نیستند و از اسیدهای قوی برای این منظور استفاده نکنید. در فروشگاه ها مواد تمیزکننده لوازم بهداشتی مخصوصی وجود دارد که بدون آسیب رساندن به استیل و سطح این وسایل ها رسوب را از بین می برند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 29 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(ویدئو) استوری کنایه آمیز شهربانو منصوریان به مبینا نعمت زاده/ اینبار با به رخ کشیدن پزشک جوان انگلیسی که مدال طلای المپیک 2024 را از آن خود کرد
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
ویدیو/ بوسۀ آخرین بازمانده از فامیل "محمد غفاری" بر آخرین عکسی که از کمال‌الملک در سن 70 سالگی پیدا شد
تصاویر دیده نشده از کودکی بازیگر مردمی و با اخلاق جوکر2!/ الیکا عبدالرزاقی چه کوچولو بوده!😍
17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه
تفاوت معنادار جشن تولد پارسال و امسال منوچهر هادی؛ آغاز 52 سالگی با یکتا ناصر و شروع 53 سالگی بدون یکتا ناصر+عکس
دل مشغولی این روزهای ستاره معصومی همسر سابق مهدی قائدی؛ پالت رنگ، بوم نقاشی و طراحی چهره+عکس/ انصافا استعدادش توی نقاشی بینظیره👌