فصل هفت «پایتخت» با کدام نویسنده؟!

  شنبه، 24 شهریور 1403 ID  کد خبر 408337
فصل هفت «پایتخت» با کدام نویسنده؟!
ساعدنیوز: مسئولان رسانه ملی در شرایطی از تولید و پخش فصل هفتم سریال «پایتخت» خبر می‌دهند که به نظر می‌رسد نقطه ضعف اصلی که منجر به حاشیه‌های دو فصل آخر این اثر شد هنوز به قوت خود باقی است.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از روزنامه جوان، بر اساس اعلام روابط عمومی تلویزیون، تولید سری هفتم پایتخت پس از حرف و حدیث فراوان در واپسین روز‌های فصل بهار کلید خورده است، اما با همان تیم نویسنده‌ای که در فصل قبل نشان دادند همچنان دلباخته فیلمفارسی‌های قبل از انقلاب هستند، آن هم در دوران مدیران مدعی تحول!

نویسنده سریال پایتخت در فصل هفتم کیست. این سؤالی است که هیچ‌کدام از متن‌هایی که در ماه‌های گذشته درباره این سریال در رسانه‌ها منتشر شده نمی‌تواند پاسخ آن را بدهد. آیا سیما فیلم ترجیح داده این موضوع محرمانه بماند با اینکه می‌داند مهم‌ترین چالش و حاشیه پایتخت اتفاقاً از سمت و سوی تیم نویسند‌گی به این سریال تحمیل شد تا وزن فرهنگی اثر به شدت تحلیل پیدا کند؟

سریال پایتخت یک وزن فرهنگی داشت که روی دوش خشایار الوند بود. با‌ر طنز اثر را بازیگری محسن تنابنده بر دوش می‌کشید و کیفیت کارگردانی را هم سیروس مقدم بر عهده داشت، اما با مرگ خشایار الوند وزن فرهنگی اثر از دست رفت و مثلثی که پایتخت را تبدیل به اثری قابل‌قبول کرده‌بود، یک ضلع خود را از دست داد تا پایتخت در فصل ششم صرفاً متکی بر اصالت سرگرمی پیش برود.

چند روز پیش بود که روابط عمومی سیما با انتشار خبر کوتاهی نوشت: «ساخت فصل هفتم سریال پایتخت بعد از چندین سال وقفه با درخواست‌های مکرر برای تولید سری جدید، با حضور تمامی شخصیت‌های اصلی و اضافه شدن چند شخصیت جدید از چند ماه قبل آغاز شده‌است. شخصیت‌های جدیدی که به این سریال اضافه شدند، موقعیت‌های ویژه‌ای را خلق می‌کنند که برای مخاطب تازگی و جذابیت دارد.

مرگ پایتخت با فوت الوند

بی‌تردید سریال پایتخت تا قبل از روی آنتن رفتن فصل ششم آن به عنوان یکی از سریال‌های موفق دنباله‌دار سیما محسوب می‌شد که توانسته بود با نمایش سطح متعارفی از زندگی افراد جامعه بدون سوگیری‌های معمول در دیگر سریال‌های نمایشی و همچنین تصویر‌سازی از روزمرگی و دغدغه‌های معمول مردم معمولی با چاشنی اتفاقات و موقعیت‌های طنز و خنده دار، درصد قابل‌توجهی از مخاطبان تلویزیون را با خود همراه کند.

اگرچه فراز و فرود‌های فصول چندگانه این سریال گاهی درصد رضایتمندی مخاطبان و تماشاگران ان را دچار نوساناتی کرده‌بود، اما در کل توانسته‌بود نظر مساعد مردم و مسئولان صدا و سیما را کسب کند. این نوسان کم بسامد با فوت ناگهانی خشایار الوند نویسنده اصلی این مجموعه در روز‌های ابتدایی اسفندماه سال 97، پایتخت را دچار چالش‌هایی جدی کرد.

بررسی علل موفقیت و کاستی‌های این مجموعه نمایشی طی سال‌های گذشته توسط رسانه و از زوایای متنوعی مورد کنکاش و تحلیل قرار گرفته‌است، اما واقعیت این است که نمایش ضعیف و جنجالی فصل ششم این سریال در کنار تغییراتی که در تیم نویسندگی آن ایجاد شده‌بود، باعث شد سیر نزولی کیفیت محتوایی آن و همچنین گنجانده شدن برخی رفتار‌ها و دیالوگ‌های مذموم و ضد خانواده، با وسواس بیشتری مورد مداقه و نظر قرار بگیرد. این حساسیت‌ها با انتشار نامه رئیس وقت رسانه ملی در مورد حواشی آخرین قسمت پخش شده از فصل ششم این سریال سمت و سویی جدی‌تر به خودش گرفت.

ستون پنجم فرهنگی دشمن؟!

حواشی این فصل در قسمت‌های پایانی آن به اوج خودش رسید؛ در یک سکانس کاراکتر «رحمت» با بازی هومن حاجی عبداللهی به همراه «همسرش» با بازی عاطفه باقری با هیبتی مشابه هیبت حضور بهروز وثوقی و گوگوش در فیلم سینمایی «همسفر» سوار بر یک موتور سنگین جاده‌های شمال را طی می‌کردند. در سکانس دیگری که مربوط به فیلم «ممل امریکایی» و حضور زوج وثوقی و گوگوش در قایق و یک دیالوگ جنسی بود، باز هم شاهد بازسازی آن در این سریال بودیم. البته دو سکانس حاشیه سریال را به اوج خود رساند، اما نقد اصلی به این دو سکانس محدود نمی‌شد، چراکه پایتخت بدون خشایار الوند تبدیل به یک اثر ضد فرهنگی شده‌بود که در آن خانواده دیگر نقطه قوت نبود، چراکه برای مثال کاراکتر بهتاش کاملاً وزن فرهنگی اثر را تقلیل داده بود. کاراکتری که ظاهراً در سری هفتم حذف شده‌است.

بعد از جنجال این سکانس‌ها عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس وقت سازمان صداوسیما طی دستوری ویژه به مرتضی میرباقری، معاون وقت سیمای رسانه ملی نوشت: «انتظار دارد ضمن برخورد مناسب، برنامه‌ریزی لازم برای پیشگیری از تکرار چنین مواردی صورت گیرد... لازم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی‌توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه‌انگیز ستون پنجم فرهنگی دشمن؟!» این در حالی بود که فیلمنامه سریال پایتخت علی‌الاصول پیشتر از کانال‌های مختلف معاونت سیما عبور کرده‌بود و قاعدتاً کسی غیر از معاون سیما نباید پاسخگوی این افتضاح باشد.

به هر حال فصل ششم سریال پایتخت به معنای واقعی کلمه فاقد یک داستان منسجم بود که در قسمت‌های متعدد تداوم داشته‌باشد و با فرم روایی که در پیش گرفته شده‌بود، سازندگان آن می‌توانستند صد‌ها فصل از این سریال را تولید کنند، چراکه بیشتر متمرکز بر کمدی موقعیت‌های تکراری و شوخی‌هایی بود که در قسمت‌های پیشین مشابه آن‌ها را شاهد بودیم و به همین دلیل برای طرفداران این سریال به اندازه فصول قبلی جذاب و دوست‌داشتنی نبود، چه اینکه دیگر از احترام به بزرگ‌تر، اهمیت داشتن رزق حلال، تقدس داشتن حریم خانواده و مذموم و زشت دانستن دروغگویی و رفتار‌های خلاف اخلاق خبری نبود.

درگذشت خشایار الوند و حفره ایجاد‌شده در ذهن و قلم تیم نویسندگی سریال پایتخت خودش را به بدترین شکل ممکن نشان داد. این اتفاق باعث شد تا عیار نویسندگان این سریال و نقش محوری و کلیدی مرحوم خشایار الوند برای مسئولان رسانه ملی و مخاطبان مشخص شود و باز ثابت کرد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکل سینما و تلویزیون کشورمان همچنان نویسنده است.

بهترین شاهد مثال در این زمینه توییت سید عباس صالحی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که نوشته بود: «‏پارسال [سال 98]در دیدار نوروزی منزل استاد سیروس الوند رفتم، به یاد ‎خشایار الوند که اولین عید بود که نبود. امسال در پایتخت، غم فقدانش را بیشتر حس کردیم. گویا او بود که به آن جان می‌داد. طنز ملیح و درک عمیق از فرهنگ و سنت ایرانی را در ‎پایتخت به یادگار نهاد. یادش گرامی».

ورود رفاقتی عباسی به پایتخت!

درگذشت خشایار الوند باعث شد تا تیم سازنده با اضافه کردن آرش عباسی به عنوان نویسنده سریال سعی در پرکردن خلأ محتوایی و نویسندگی کنند؛ نویسنده‌ای که معلوم نبود بر اساس چه معیار‌هایی به تیم پایتخت اضافه شده‌است. آمدن عباسی که صرفاً به دلیل دوستی و رفاقت با سیروس مقدم به نویسندگان سریال پایتخت ملحق شده‌بود، نه‌تن‌ها باعث از بین رفتن این ضعف نشد، بلکه حضور وی منجر به بروز حواشی و اتفاقات ناخوشایند دیگری در این سریال شد که تا پیش از آن در فصول قبلی پایتخت دیده نمی‌شد. البته آرش عباسی در متنی که پس از حواشی فصل ششم سریال پایتخت منتشر کرد، ضمن تبرئه خود مدعی شده‌بود که در این سریال صرفاً به عنوان نویسنده حضور داشته نه طراح داستان! در واقع او سعی کرد موضوعات پیش آمده را متوجه محسن تنابنده کند که طراح سریال بود.

شیوع ویروس کرونا و همچنین بروز فتنه سال 1401 تولید قسمت‌های باقیمانده از فصل ششم و همچنین سرنوشت ساخت فصل هفتم این سریال را با وقفه مواجه کرد. در این اثنا تغییر تیم مدیریتی سازمان صدا و سیما با رفتن علی عسگری و تکیه زدن پیمان جبلی بر کرسی مدیریت رسانه ملی در روز‌های ابتدایی مهرماه سال 1400 هم مزید بر علت شد تا این محاق طولانی‌تر بشود.

با آمدن جبلی و تیم همراهش که مدعای تحول‌آفرینی در همه ارکان ستادی و تولیدی رسانه ملی را سر دست گرفته بودند، انتظار می‌رفت با توجه به انتقاداتی که همین تیم از مدیران قبلی در مورد تولید آثاری با محتوای ضد خانواده و اجتماع داشتند، مسیر اشتباه قبلی اصلاح شود. متأسفانه پس از چند ماه مجدداً شاهد حضور کارگردان‌هایی بودیم که در دوران مدیریت قبلی از سوی تیم مستقر مورد انتقاد بودند.

حالا و پس از گذشت چند سال خبر‌های ضد و نقیض و تأخیر‌های چندباره در تولید فصل هفتم سریال پایتخت شاهد انتشار خبر تولید این سریال بدون معرفی تیم نویسنده آن از سوی صدا و سیما هستیم. البته با توجه به عکسی که هومن حاجی عبداللهی از خودش و برخی دیگر از عوامل در شمال منتشر کرده به نظر می‌رسد این فصل هم شاهد حضور آرش عباسی به عنوان نویسنده خواهیم بود و احتمالاً مخاطب نباید از فصل هفتم این سریال چیزی بیشتر از فصل گذشته آن توقع داشته باشد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) واکنش هوتن شکیبا به بیلبورد تبریک ماه ربیع شهرداری تهران / خودمون اسم داریم واسه ماه‌هامون (1028 نظر) عکس ولخرجی‌های فرح پهلوی در یک جشن خاص، بریز و بپاش از جیب مردم ایران/ فرح: اینقدر درگیر جشنیم به چیز دیگری فکر نمی کنیم! (407 نظر) نگاهی به سینی غذای ساده رهبر انقلاب با 2 استکان چای و قند و پنیر +عکس / آقا چهار زانو روی زمین نشسته اند (372 نظر) مهرانه مهین ترابی: دلم می خواست همسرم بهترین باشد ریسک مادر نشدن را پذیرفتم و سرنوشت تنها بودن را برای خودم انتخاب کردم (344 نظر) الهام حمیدی: من به‌ شخصه هیچ پشتوانه مالی ندارم و اگر خدایی ناکرده پایم بشکند و دو ماه در خانه باشم، هیچ‌کس در خانه مرا نمی‌زند که آیا پول اجاره خانه‌ات را داری؟ (344 نظر) رهبر معظم انقلاب: درسته که نمی‌گذارند من چای بریزم؛ اما اگر بگویند درست کردن چای به عهده‌ی شماست، می‌رفتم عبایم را کنار می‌گذاشتم و آستینهایم را بالا می‌زدم و چای درست می‌کردم (328 نظر) همسر رضا رویگری: هیچ کس حاضر نبود یک روز کنار او باشد و من 8 سال کنارش بودم (326 نظر) رهبر معظم انقلاب: وقتی هر 6 محافظم رو مرخص کردم که بروند طفلک‎‌ها شروع به گریه کردند+ویدیو (299 نظر) نگاهی به خانه بدون تجملات محمود احمدی نژاد با فرش ماشینی و مخده های قدیمی و مزین به تصویر امام خمینی و رهبر معظم انقلاب (عکس) (251 نظر) داریوش ارجمند: هیچ کس منو بعد از بازی در نقش مالک اشتر با زن و بچه‌م توی کافه ندید؛ من عاشق بیلیارد بودم اما بعد از بازی در سریال امام علی پامو توی باشگاه بیلیارد نذاشتم+ویدیو (241 نظر) خلاقیت خنده دار دستفروش آبادانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (119 نظر) همزاد هادی چوپان، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/ یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (119 نظر) محمدرضا گلزار: تا میتونین دعا کنین تا میتونین نماز بخونید؛ آدم بی‌اعتقاد هیچ چیز در زندگیش نداره+ویدیو (117 نظر) حامد بهداد: زن ایرانی نمیگیرم چون وقتی کتکشان میزنی به جای اینکه مثل زنان مالزی تعظیم کنند و بگویند ارباب عفو بفرمایید، تهدید می‌کنند که مهریه‌ام را به اجرا می‌گذارم! (78 نظر) نگاهی به ماشین لامبورگینی هوش پران محمد کاشانکی، رقیب تهرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/آرنولد تهرانی سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (70 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 25 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 25 شهریور 1403 + فیلم
تایید نشدن بیمه خسارت آتش سوزی مسجد روستای قلعه سحر دغدغه اهالی شد
پیام و درخواست یاسین سبزی پور سلامات ریاست کمیته قهرمانان باشگاه های خوزستان در خصوص صادق بیت سیاح
خانه‌داری یک کدبانو؛ بهترین روش های رفع سوختگی فرش در منزل بدون ابزارهای خاص
بنر جالب بازیکنان تراکتور قبل از بازی با ذوب آهن / وفاق تراکتوری ها با رنگ و بوی رهبر انقلاب و آقای رئیس جمهور
کسب مدال های رنگین توسط دختران گنگ توان تبریزی در مسابقات کشوری
کسب 10 طلا و 2 نقره توسط گنگ توان کاران تبریزی در مسابقات کشوری کوکسول کوان
مرد تبریزی که بیش از 22 سال به گربه های تبریز غذا می‌دهد
در یک روز تابستانی با میثم رشتبر چهره هنرهای رزمی؛ برگ زرین دیگری بر کارنامه درخشان رزمی کار مشهور آذربایجان از رکورد گینس تا شکوفایی شاگردانش
قاتل فراری زوج مرندی؛در کمتر از 24 ساعت بازداشت شد
نگاهی به لباس عروس های زنان شاه پهلوی؛ از لباس عروس 30 کیلویی ثریا اسفندیاری تا پیراهنی مزین به پرهای لک‌لک آفریقایی! / به نام مردم به کام خاندان منحوس پهلوی+عکس
همسر رهبر معظم انقلاب: خودم را برای تمام مشکلات ممکن آماده کرده بودم و هرگز درباره هیچ چیز لب به شکوه نگشودم +عکس
همه چیز درباره مرتضی خائفی هوادار تیفوسی ملوان که در اصفهان فوت شد +جزئیات و عکس
روایت ناگفته های خصوصی رهبر معظم انقلاب! از مراسم ازدواج فرزندان تا لباس پوشیدنشان
منتخب روز   
نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW جمله امروز پزشکیان که گفت «خیلی خراب نکردم که؟» در فرهنگ آذری زبان ها یعنی چه؟ +عکس کیک تولد خاص و شکلاتی شهاب حسینی برای تولد 13 سالگی پسرش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : یه آقایی با کیف سامسونِت و کت و شلوار آبی استخری اومد صداشو کلفت کرد مغرورانه گفت آقای مدیری من برای اینکه وارد سینما شم باید چیکار کنم گفتم باید بلیط بخری+ویدئو کیک تولد خاص و شکلاتی همسر هاشمی رفسنجانی برای تولد 82 سالگی یارش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس تصویر رهبر معظم انقلاب در دستان وزیر کودک‌کش+عکس انتشار غزل جدیدی از رهبر معظم انقلاب + فیلم/ دیدن این ویدیو با صدای دلنشین رهبری رو از دست ندید نگاهی به کیک تولد 44سالگی شهاب حسینی با دیزاین خاص در خانه اش/مبارکا باشه +عکس پخش کردن ساندویچ نذری بین مردم با لباس خادمی؛ اقدام پسندیده سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه در روز شهادت امام رضا(ع)+ویدیو سعادت بر تن کردن لباس خادمی امام رضا(ع) نصیب این چهره‌های مشهور شد؛ از ظریف و عراقچی تا فرهاد قائمیان و علیرضا دبیر+عکس