سقوط آزاد برادر مرتضی اخراجی‌ها؟ / از برهنه شدن سید جواد در زخم کاری تا برهنه شدن گلشیفته فراهانی!!!

  یکشنبه، 18 شهریور 1403 ID  کد خبر 407458
سقوط آزاد برادر مرتضی اخراجی‌ها؟ / از برهنه شدن سید جواد در زخم کاری تا برهنه شدن گلشیفته فراهانی!!!
ساعدنیوز: برداشت اشتباه سیدجواد هاشمی از یک عکس، مقایسه اشتباه‌تر او و نتیجه‌گیری عجیب و غریب او خبر از سقوط هنرمندی می‌دهد که مردم جور دیگری باورش کرده بودند.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از تسنیم، اگر هنوز هم فیلم سینمایی «اخراجی‌های1» را یکی از آثار موفق سینمای ایران می‌دانیم، بخش کوچکی از آن به‌دلیل جنس طنزی است که مخاطب را می‌خنداند؛ اما بدون شک بخش مهمی از محبوبیت‌ این فیلم به زیرمتنی برمی‌گشت که نویسنده و کارگردانش به‌صورت کاملاً هوشمندانه در لابه‌لای سکانس‌ها و مونولوگ‌ها پنهان کرده بود و به ذهن مخاطب هدیه می‌داد؛ تقابلی از جنس «ظاهر و درون»، «ریا و اخلاص»، «فریبکاری و سادگی» و هر چیزی شبیه به این مفاهیم.

شاید راز محبوبیت سیدجواد هاشمی در آن فیلم سینمایی و دیگر آثارش، به نگاه عقلانی او و برخورد صحیحش با همین تقابل بازمی‌گشت؛ جایی که او در اخراجی‌ها و در نقش «برادر مرتضی» مقابل همه حرف و حدیث‌ها می‌ایستاد و از گروه اخراجی‌ها(!) دفاع می‌کرد، کش و قوس‌ها ادامه داشت و «نگاه ظاهربینانه» که آمیخته به فریبکاری و ریا هم بود، به جریان مقابلش می‌تاخت و پیش می‌رفت، در این بین، آقا مرتضی هم دفاع می‌کرد و هم نهیب می‌زد تا اینکه ورق برگشت و مجید سوزوکی، قهرمان داستان شد؛ در آنجا بود که زمستان رفت و روسیاهی به ذغال ماند!

این مقدمه نسبتاً کوتاه بیان شد تا یک نکته اساسی یادآوری شود؛ کاراکتر و شخصیت هنری سیدجواد هاشمی، در طول چند دهه حضور او در سطح مختلف هنری کشور، دور از همین نگاه عقلانی نبوده و رگه‌هایی از آن همواره در آثارش دیده شده است، به‌عبارت دیگر، چنین سبک و سیاق رفتاری نه‌فقط در اخراجی‌ها، بلکه در دیگر کارهای هنری او (چه در مقام بازیگر و چه در مقام کارگردان و نویسنده) تکرار شده و تبدیل به نوعی «کلیشه» از منظر مخاطبان او شده است.

شاید به همین دلیل است که سیدجواد هاشمی در مقاطعی از زمان و فراخور برخی نقش‌آفرینی‌هایش در آثار سینمایی یا تلویزیونی، آماج شوخی‌های مجازی قرار می‌گیرد؛ مخاطبی که احساس می‌کند کلیشه‌ ذهنی‌اش شکسته شده است، بلافاصله واکنش نشان می‌دهد و دست به مقایسه می‌زند، البته باید پذیرفت چنین موضوعی طبیعت بازیگری است و نمی‌توان از یک هنرمند انتظار بازی در نقش‌های تکراری یا حتی ظاهر تکراری را داشت.

سخنان سیدجواد هاشمی در یک مصاحبه اینترنتی که چند روز پیش منتشر شد، نه‌تنها عجیب و غریب است، بلکه با آن نگاهی که از آن یاد شد فرسنگ‌ها فاصله دارد، نگاهی که با باورهای عاقلانه او که پیشتر در آثارش دیده‌ شده است، تناقض جدی دارد و سقوط در ورطه‌ باورمندی او به‌شمار رود؛ هاشمی خشت اول را کج می‌نهد و دیوار نتیجه‌گیری‌اش تا ثریا اشتباه بالا می‌رود؛ طرح یک مثال اشتباه، بی‌تفاوتی به جزئیات مهم، مقایسه‌ای عجیب و غریب و یک نتیجه‌گیری اشتباه!

اگر یکی دو دهه پیش صحبت‌ از گلشیفته فراهانی می‌شد، او را با نقش‌آفرینی‌اش در آثار ماندگاری مثل «درخت گلابی»، «میم مثل مادر» و «درباره الی» به‌یاد می‌آوردیم اما در دهه اخیر، نام او گره‌خورده با موضوعات دیگری شده است که تقریباً هیچ سنخیتی با بدنه جامعه ایرانی ندارد، منظور، نه مهاجرت گلشیفته است و نه بازی او در سینمای هالیوود، بلکه منظور اصلی انتشار تصاویر کاملاً برهنه او و بازی در نقش‌های اروتیک است که به‌دلیل خاص بودن نقش، بازیگران کمی در سینمای هالیوود حاضر به پذیرش آن هستند.

همان قدر که برهنه شدن فراهانی، انتشار تصاویر تن او و بازی در فیلم‌های سینمایی اروتیک، لطمه به سابقه هنری او در زمان حضورش در ایران است، صحبت‌های کم‌خردانه سیدجواد هاشمی در مصاحبه اخیرش، لطمه به کارنامه هنری او و باوری است که مخاطب نسبت به او پیدا کرده است.

حرف‌های هاشمی از یک مثال اشتباه درباره یک عکس آغاز می‌شود؛ عکسی که به‌دلیل محتوای مستهجنش هیچ‌جوری قابل دفاع نیست، چرا که برهنه شدن یک زن، در هیچ دین و آیین و عرفی قابل دفاع نیست. جالب اینجاست که بین بازیگران هالیوودی نیز بسیار معدود پیش می‌آید که عکسی با این سطح از برهنگی را در چنین سطح گسترده‌ای از نمایش منتشر کنند؛ مگر بازیگرانی که فعالیت‌شان در حوزه سینمای پورن و پورنوگرافی تعریف می‌شود که مبانی و مفاهیم آن کاملاً مشخص و عیان است.

درست است که هاشمی در آن مصاحبه صراحتاً می‌گوید از آن عکس حمایتی نمی‌کند، اما بی‌تفاوتی او به یک حقیقت مهم و اساسی و نسبت دادن حرف‌های ناروا به کسانی که نسبت به عکس مستهجن گلشیفته فراهانی واکنش نشان دادند، ناخودآگاه او را در ورطه حمایت از این عکس قرار می‌دهد؛ حقیقت مهم که هاشمی عامدانه یا سهواً از آن چشم پوشید، همان نکته‌ای است که در بالا اشاره شد؛ «معدود بازیگر زن هالیوودی را می‌توان پیدا کرد که به‌طور کامل برهنه شود، به‌جز بازیگران حرفه‌ای خاص».

در ادامه، سیدجواد هاشمی دست به مقایسه‌ می‌زند؛ قیاسی مع‌الفارق، بدون هیچ پایه و اساس عقلی، چرا مقایسه او اشتباه بود؟ کافی است به یکی دو سؤال ساده پاسخ بدهیم تا اشتباه هاشمی عیان شود؛ «آیا کسی کاملاً برهنه می‌شود تا چشمان اندوه‌بارش را به جهانیان نشان بدهد؟! برهنه شدن آخرین تیر برای نمایش چشمانی است که به هر دلیلی (هر آن چیزی که زیر متن سخنان هاشمی پنهان شده بود) اندوهگین و غمبار شده است؟»، پاسخ را به مخاطبان واگذار می‌کنیم اما اگر قصد آن بازیگر خانم نمایش غم و اندوهش بود، حتماً راه‌های دیگری برای بیان آن وجود داشت و حتماً او هم بلد بود. سؤال بعدی این است؛ آیا تکرار بازی در نقش‌های اروتیک که پس از انتشار آن عکس انجام شد و تکه‌فیلم‌هایش بارها و بارها دست به دست بین ایرانیان چرخید، باز هم برای بیان چشمان غمبار بود؟ به‌نظر می‌رسد که هاشمی در ورطه یک مقایسه اشتباه فرو رفته است و دست‌وپازدن بیشتر برای نجات از آن هم بیشتر منجر به غرق او می‌شود.

بخش دیگر از صحبت‌های سیدجواد تلاش برای برقراری یک ارتباط بین دو موضوع کاملاً غیرمرتبط است؛ نیمه‌برهنه شدن خودش مقابل دوربینِ محمدحسین مهدویان با برهنه شدن گلشیفته فراهانی و در نهایت نتیجه‌گیری اینکه یک قشر خاص نسبت به هر دو عکس واکنش یکسان داشتند و شایسته شنیدن حرف‌های ناروایی مثل «لجن» و «کثیف» و...اند! آیا گنجاندن این دو برهنگی و واکنش‌ها به آن از یک جنس و قالب است؟‌!

عکسی کاملاً برهنه آمیخته به ژست‌های اروتیک از یک بازیگر زن منتشر می‌شود؛ خیلی سریع دست به دست می‌شود و جمعیتی آن را تماشا می‌کنند، واکنش‌ها آغاز می‌شود، این واکنش‌ها برآمده از چیست؟ برآمیخته از تابویی شکسته‌شده در جامعه ایرانی است.

حال به نقطه مقابل برویم؛ یک سکانس از سریال مهدویان و سید جواد هاشمی که کنار استخر نیمه‌برهنه نشسته است؛ این عکس هم خیلی زود فراگیر می‌شود و دست به دست می‌چرخد و از قضا باز هم واکنش‌ها آغاز می‌شود؛ حال واکنش‌ها به این عکس برآمده از چیست؟ برآمده از یک کلیشه‌شکنی شخصیتی از خود اوست، مخاطبی که عادت داشته است سیدجواد را در لباس رزم یا در قامت یک چهره سفید سینمایی ببیند انتظار ندارد او را عریان ببیند و واکنش‌ او به شکست یک کلیشه ذهنی نمود و بروز باطنی پیدا می‌کند، شاید به همین دلیل است که واکنش‌ها رنگ‌وبوی طنز می‌گیرد و یکی‌دوروزه تمام می‌شود، بنابراین بین این دو واکنش فرق بسیاری است.

دانه فلفل سیاه و خال مهرویان سیاه / هر دو جانسوز است اما این کجا و آن کجا؟!

بدون شک اگر کسی آن عکس گلشیفته را با نگاه جنسیت‌زده دیده باشد و به اشتراک بگذارد، مورد تأیید نیست، اما انتشار عکس برهنه هم قابل دفاع نیست، صحبت درباره آن و قیاس سیدجواد هاشمی نیز عاقلانه نیست! تهمت‌های ناروایی که او بر زبان آورد هم جای خود دارد!


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ژیلا صادقی : توی مسیر زندگیم فرصت مادر شدن رو برای همیشه از داست دادم / اشک های ژیلا صادقی در برنامه تلویزیونی (250 نظر) (عکس) واکنش هوتن شکیبا به بیلبورد تبریک ماه ربیع شهرداری تهران / خودمون اسم داریم واسه ماه‌هامون (241 نظر) همزاد علی دایی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (198 نظر) شهربانو منصوریان: تو کیش خونه دارم اما اومدم هتل؛ چون آدم یه روزم شده باید مثل شاه زندگی کنه/ توصیه‌های طلایی شیرزن ایران +ویدیو (174 نظر) منزل 70 متری پسرِ رهبر معظم انقلاب از زبانِ پدر خانمشان: داماد بنده وقتی که می‌خواهد ما را دعوت کند، باید حواسمان باشد که بیشتر از ده دوازده‌ نفر نشویم، چون برای پذیرایی مشکل جا پیدا می‌کنند (162 نظر) رونمایی از محمد کاشانکی رقیب تهرانی هادی چوپان با عضله های آهنین/ لقب پدر بدنسازی ایران برازندشه (140 نظر) نگاهی به حیاط باصفا و دلباز خانه زیبای سید احمد خمینی و همسرش/ خونه نگو باغ بگو!+عکس (120 نظر) رونمایی از یاسین قادری رقیب افغانی هادی چوپان با فیزیکی تحسین برانگیز +عکس/ یک آواره جنگی در رؤیای قهرمانی در مستر المپیا (77 نظر) جشن تولد 28 سالگی ارشیا پسر بزرگ نسرین مقانلو بر سر مزارش بدون حضور پدر و برادرش+ ویدیو/ تولدت توی آسمونها مبارک (74 نظر) سالار عقیلی: ریه ام 80 درصد درگیر شده بود به امام رضا گفتم به ماهور 14 ساله ام رحم کن فردا دکتر اومد گفت 20 درصد عفونت ریه ات پایین اومده+ویدئو (73 نظر) خاطره خنده دار اکبر عبدی: رفته بودیم مکه یکی از طلا فروشای عرب بعد از اینکه فهمید من کمدین معروفیم از دخترم خواستگاری کرد گفت دخترتو اینجا بذاری وزن دخترت طلا میدم منم گفتم ... +ویدئو (71 نظر) حامد بهداد: زن ایرانی نمیگیرم چون وقتی کتکشان میزنی به جای اینکه مثل زنان مالزی تعظیم کنند و بگویند ارباب عفو بفرمایید، تهدید می‌کنند که مهریه‌ام را به اجرا می‌گذارم! (71 نظر) مازیار لرستانی: خجالت بکشید برای این صحبت هایتان من ریالی از هیچ کس تقاضای پول نکرده‌ام؛ بعد از تغییر جنسیت 3 سال اجازه کار نداشتم که این زمان داره تموم میشه+ویدیو (70 نظر) رونمایی از کفش پاره ی امیرحسین علیپور برنده مدال طلای پارالمپیک پاریس در مقابل دیدگان میلیاردها تماشاگر تلویزیونی +عکس/ دستاوردی دیگر از مدیریت علی اصغری ورزش کشور (66 نظر) داریوش ارجمند: هیچ کس منو بعد از بازی در نقش مالک اشتر با زن و بچه‌م توی کافه ندید؛ من عاشق بیلیارد بودم اما بعد از بازی در سریال امام علی پامو توی باشگاه بیلیارد نذاشتم+ویدیو (65 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
همسر رضا رویگری: هیچ کس حاضر نبود یک روز کنار او باشد و من 8 سال کنارش بودم
شکستن چهارمین رکورد گینسی توسط عقیل قارداش زاده
فال ابجد روزانه دوشنبه 19 شهریور 1403
بیوگرافی و زندگی خصوصی شاه داماد مرتضی پورعلی گنجی و همسرش+ عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی
رونمایی از دیوار چین در ایران/ گرگان سفر کردید حتما یه سر به اینجا بزنید+عکس
فال انبیاء روزانه دوشنبه 19 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 19 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 19 شهریور 1403 + فیلم
معبد مهرورجوی مراغه با قدمت سه هزارساله + تصاویر
تقدیر و تشکر اهالی محله خطیب از فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی بخاطر جمع آوری ارازل و اوباش
آشپزی سه سوته؛ فوت و فن و طرز تهیه مرغ سوخاری به روش رستورانی
خانه‌داری یک کدبانو؛ بهترین روش شستشو مبل در خانه و رفع لکه‌ها + 20 ترفند
چگونه فرزندان مان را برای رفتن به مدرسه بعد از تعطیلات آماده کنیم؟/ راهکاری مفید برای شروع سالتحصیلی بدون دغدغه
واکنش مردم به واکنش سید جواد هاشمی به تصویر برهنه گلشیفته فراهانی / اگر اندوه تو چشماشو ندیدی خیلی لجنی!!!
(ویدیو) اعتراف جنجالی احسان علیخانی به سوتی بزرگ برنامه "ماه عسل" / قرار بوده یه عقد ساده باشه ولی چه مصیبتی شده🤣
منتخب روز   
خاطره خنده دار مهران مدیری : یه آقایی با کیف سامسونِت و کت و شلوار آبی استخری اومد صداشو کلفت کرد مغرورانه گفت آقای مدیری من برای اینکه وارد سینما شم باید چیکار کنم گفتم باید بلیط بخری+ویدئو کیک تولد خاص و شکلاتی همسر هاشمی رفسنجانی برای تولد 82 سالگی یارش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس تصویر رهبر معظم انقلاب در دستان وزیر کودک‌کش+عکس انتشار غزل جدیدی از رهبر معظم انقلاب + فیلم/ دیدن این ویدیو با صدای دلنشین رهبری رو از دست ندید نگاهی به کیک تولد 44سالگی شهاب حسینی با دیزاین خاص در خانه اش/مبارکا باشه +عکس پخش کردن ساندویچ نذری بین مردم با لباس خادمی؛ اقدام پسندیده سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه در روز شهادت امام رضا(ع)+ویدیو سعادت بر تن کردن لباس خادمی امام رضا(ع) نصیب این چهره‌های مشهور شد؛ از ظریف و عراقچی تا فرهاد قائمیان و علیرضا دبیر+عکس سفر به ایران قدیم؛ ژست متفاوت و خلاقانه 5 زن و یک کودک قاجاری مقابل دوربین+عکس خدمت با دل و جان و چای دادن دست مردم توسط فرزند ارشد رهبر معظم انقلاب در حرم امام رضا(ع)+ویدیو در آستانه سالروز شهادت امام رضا(ع)؛ مروری بر حال خوش رهبر معظم انقلاب با لباس یکدست سفید در غبارروبی ضریح امام هشتم+عکس (عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس