قالب استاندارد مقالات علمی

  دوشنبه، 19 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
قالب استاندارد مقالات علمی
ترتیب و نحوه قرار گیری بخش های مقاله موضوع مهمی می‌باشد که اغلب محققین تازه کار مهارت درک و تحلیل آنرا ندارند در این مقاله قالب استاندارد مقالات علمی را برای شما آموزش خواهیم داد.

قالب استاندارد مقالات علمی

مقالات جز دسته ای تحقیقات منسجم و یکپارچه می باشند که ساختار منحصربه فردی دارند و باید بایک نظم خاصی در کنار هم قرار گیرند. مقالاتی که جهت انتشار در ژورنالهای علمی و یا کنفرانس ها می باشند باید به صورت کاملا تخصصی قالب بندی شوند قالب تخصصی مقالات علمی از طرف خود ژورنال مشخص می شود. قالب مقالات صرفا جهت ایجاد هماهنگی و نظم در مقالات می باشد که این متد از طرف ژورنال مشخص می شود و با مراجعه به سایت ژورنال می توانید در رابطه با فرمت و قالب مقالات اطلاعات لازم را کسب نمایند. با اینکه ممکن است فرمت مقالات با یکدیگر متفاوت باشد اما یک چهارچوب استاندارد وجود دارد که اغلب مقالات علمی از این قالب پیروی می کنند. در این مطلب تصمیم داریم قالب استاندارد قابل پذیرش برای اکثر مجلات را معرفی کنیم. توجه داشته باشید قالب صحیح مقاله در تسریع روند پذیرش مقاله نیز موثر می باشد.

تصویر

مقالات علمی از لحاظ سطح کیفی علمی دارای درجه های متفاوتی می باشد کیفیت علمی مجلات علمی توسط شاخص ها و پایگاه های معتبر علمی هم چون آی اس آی تعیین می شود و در اختیار محققان قرار داده می شود. به هر میزان که مجله از نظر سایت های علمی و با توجه به شاخص های ارزیابی دارای امتیاز بیشتری باشد، رسیدن به هر 3 هدف بالا برای نویسنده میسر می گردد. از این جهت که مجلات معتبر دارای تعداد مخاطبان بالایی هستند که این امر منجر به گسترش هرچه بیشتر علم کسب شده و کسب رزومه کاری و تحصیلی خواهد شد.

قالب علمی مقالات به شرح زیر می باشند:

به طور کلی فرمت مقاله یا همان ساختار مقاله های علمی به شرح زیر می باشد:

  • صفحه عنوان که عبارت است از موارد زیر

  1. عنوان مقاله
  2. نام نویسندگان و درجه علمی آن ها و درج ایمیل نویسنده مسئول
  3. چکیده
  4. کلیدواژه یا کلمات کلیدی
  • صفحه مقدمه و پیشینه
  1. مقدمه
  2. پیشینه تحقیق
  3. روش تحقیق
  • صفحه بدنه اصلی
  1. متن اصلی مقاله
  2. یافته ها (بدنه اصلی مقاله)
  • صفحه نتیجه گیری
  1. بحث و نتیجه گیری
  2. پیشنهادات
  3. صفحه تقدیر و تشکر
  4. تقدیر و تشکر
  • صفحه منابع و رفرنس ها
  1. منابع
  2. صفحه پیوست ها
  3. ضمائم و پیوست ها

برای نگارش هر جز مقاله فرمت و تعداد کلمات خاصی باید باشد که شما باید طبق پیروی از این اصول و قواعد مقاله را نگارش کنید. برای مثال در اغلب مقالات علمی نگارش هر بخش به صورت زیر می باشد:

صفحه اول و صفحه عنوان مقاله

صفحات اولیه مقالات باید شامل مواردی مانند، نام و نام خانوادگی نویسندگان، نام موسسه مانند نام دانشگاه محل تحصیل و ...، نشانی ایمیل، شماره تلفن و نام نویسنده مسئول باشد.

قالب چکیده مقاله

چکیده بخش طلایی مقالات علمی محسوب می گردد و نویسنده باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا بتواند در این بخش نظر مخاطب را برای مطالعه مقاله جلب کند. چکیده مقاله باید شامل ۲۵۰ کلمه باشد و توضیحی مختصر در باره کلیات مقاله ارائه دهد تا خوانندگان را ترغیب به خواندن آن کند.

تصویر

قالب مقدمه مقاله

اولین بخش اساسی از قسمت های مختلف مقاله مقدمه می باشد مقدمه مقالات باید از بخش های کلی شروع شود و سپس به مسائل جزئی برسد. اولین پاراگراف معمولا موضوع اصلی مقاله را طرح می کند و باید به شکلی قوت تفکر و عمق مقاله و هنر نویسندگی ما را به خوبی نشان دهد. یکی از اشتباهات رایج در نگارش پاراگراف اول این است که آن را به شکل کلیشه ای بنویسد. پیشنهاد می شود که در انتهای مقدمه، دو تا سه مورد از مهمترین دستاوردهای جدید و ارزشمند مقاله را به صورت گذرا مطرح کنید.

بدنه اصلی متن اصلی مقاله

در نگارش بدنه اصلی مقاله در ابتدا باید روش تحقیق خود را بیان کنید، اگر از پرسشنامه، مصاحبه یا هر روش تحقیقی استفاده کرده اید باید آن را در ابتدا بیان نمایید. پس از آن باید یافته ها و نتایج بدست آمده از نوشتن این بخش به ترتیب و کاملا شفاف توضیح دهید، در این بخش می توانید از جداول، تصاویر و نمودار های مختلف برای شفاف سازی استفاده نمایید.

فرمت بندی نتیجه گیری مقاله

پس از پایان بدنه اصلی باید به نتیجه گیری از کلیات مقاله بپردازید و در نهایت پیام نهایی از نوشتن مقاله در این بخش بررسی می شود تا خوانندگان بتوانند مروری بر موارد خوانده شده داشته باشند.

بخش منابع و ارجاعات

نحوه نگارش بخش منابع و ارجاعات مقاله کاملا وابسته به رشته تخصصی و نوع مقاله می باشد چندین نوع رفرنس نویسی برای مقالات وجود دارد که نحوه نگارش بخش رفرنس های مقاله کاملا متفاوت می باشد.

فایل های زیر چند نمونه فرمت مقاله می باشند که می توانید با دانلود و مطالعه این فایل ها با فرمت مقاله آشنا شوید:


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (51 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان