دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

قدیمی‌ترین دایناسور جهان بعد از بارش باران از زیر خاک بیرون آمد+عکس 

یکشنبه، 21 مرداد 1403
ساعدنیوز: این فسیل 230 میلیون‌ ساله ممکن است کامل‌ترین فسیل در نوع خود باشد که تاکنون کشف شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فرادید، یکی از قدیمی‌ترین دایناسورهایی که تا به حال کشف شده، به تازگی در اثر بارش‌های سیل‌آسا در ایالت جنوبی ریو گراند دو سول، برزیل پیدا شده است. دیرین‌شناسان این کشف را به لطف بارش شدید باران انجام دادند. این بارش روند فرسایش را کنار گنجینه‌ی کشف‌شده با قدمت تریاس تسریع کرد. تخمین زده می‌شود این گنجینه حدود 233 میلیون سال قدمت داشته باشد.

اگر این قدمت‌یابی درست باشد، این حیوان درست همزمان با آغاز حضور دایناسورها می‌زیسته است. تصور می‌شود این جانوران ماقبل تاریخ نخستین بار در دوران تریاس ظهور کرده باشند، زمانی که تمام قاره‌ها در خشکی غول‌پیکری به نام پانگه‌آ به هم متصل بودند.

این کشف هنوز در انتظار بررسی بیشتر است، اما یک برگه اطلاعاتی درباره این کشف با آسوشییتدپرس به اشتراک گذاشته شده است. آنچه تاکنون گزارش شده اینست که این دایناسور یک شکارچی رأس از رده‌ی Herrerasauridae بوده، خانواده‌ای از دایناسورهای گوشتخوار که روی دو پا راه می‌رفتند و شاید نماینده‌ی کامل‌ترین دایناسور در نوع خود باشند.

وقتی باران شدید محیط را برهنه کرد، تیمی از دیرین‌شناسان از جمله رودریگو تِمپ مولر از دانشگاه فدرال سانتا ماریا چندین استخوان را کشف کردند. کمی بیشتر که حفاری کردند، متوجه شدند بیشتر اسکلت موجود است تا این که یک حیوان باستانی با حدود 2.5 متر طول نمایان شد.

کشف چنین فسیل عظیمی به لطف بارش شدید باران شاید یک شانس تمام عیار تلقی شود، اما واقعیت این است که متأسفانه چنین آب و هوایی می‌تواند به اکتشافات دیرین‌شناسی آسیب برساند. تیم در جاهای دیگر، متوجه شد لگن و استخوان ساق پای این فسیل در اثر باران‌های شدید از بین رفته است.

این یافته‌ی باستانی، فرصت هیجان‌انگیزی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نخستین روزهای حضور دایناسورها را فراهم کرد. این که آیا این حیوان یک گونه جدید برای علم است یا عضوی از یک گونه موجود، هنوز مشخص نیست، اما تیم از آنچه تاکنون کشف کرده بسیار هیجان‌زده و شگفت‌زده است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 21 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
ویدیو/ رمزگشایی از "کودوروی" 3200 سالۀ «مردوک آپال ایدین» گنجینه‌ای کشف شده در منطقۀ سرپل ذهاب کرمانشاه
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
این زن جذاب‌ترین ورزشکار المپیک است + تصاویر
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
نگاهی به کیک تولد قرمز رنگ و مخملی مونا فائز پور همسر واقعی ارسطو در پایتخت +عکس / مبارکا باشه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
مراحل سابمیت مقاله