غار موگا یا غار هزار بودا کجاست؟

  شنبه، 05 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
غار موگا یا غار هزار بودا کجاست؟
غار موگای که با نام غار هزار بودا نیز شناخته می‌شود، در بیابان گبی جای گرفته‌ است و شامل ۴۹۲ معبد می‌شود. نقاشی‌دیواری‌هایی ارزشمند و بیش از سه هزار مجسمه در این غارها قرار دارند که قدمت آن‌ها به قرون ۴ تا ۱۴ میلادی بازمی‌گردد. از غار موگای به‌عنوان بزرگ‌ترین و غنی‌ترین خانه‌ی هنر بودایی در جهان یاد می‌شود .

غار موگای که به غار هزار بودا هم شهرت دارد در جنوب شرقی مرکز دان هوانگ (به انگلیسی: Dunhuang) و در استان گانسو، چین واقع شده است. غار موگای در مسیر جاده ابریشم قرار دارد. این مجموعه از ۴۹۲ پرستشگاه به طول ۲۵ کیلومتر (۱۵٫۵ مایل) تشکیل شده است.اولین غارها در سال ۳۶۶ میلادی به عنوان مکان هایی از تعمق و عبادت بودایی حفر شد.غار موگای یکی از سه سایت معروف بودایی چین است.این مکان در ۱۹۸۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو در چین به عنوان مکانی فرهنگی ثبت گردید.

غار موگای که به غار هزار بودا هم شهرت دارد در جنوب شرقی مرکز دان هوانگ (به انگلیسی: Dunhuang) و در استان گانسو، چین واقع شده است. غار موگای در مسیر جاده ابریشم قرار دارد. این مجموعه از ۴۹۲ پرستشگاه به طول ۲۵ کیلومتر (۱۵٫۵ مایل) تشکیل شده است. اولین غارها در سال ۳۶۶ میلادی به عنوان مکان هایی از تعمق و عبادت بودایی حفر شد. غار موگای یکی از سه سایت معروف بودایی چین است. این مکان در ۱۹۸۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو در چین به عنوان مکانی فرهنگی ثبت گردید.

در شن ‏های تاول ‏زده کویر، « یواِن ژون »، راهب بودایی، در لبه صخره ‏ای، سوسوی نوری طلایی و هزار بودای زرین و دخترانی آسمانی در حالی که آواز می ‏خواندند، می ‏رقصیدند و آلات موسیقی خود را می ‏نواختند، مشاهده کرد. « یواِن ژون » تصمیم گرفت که در آنجا بماند. این اتفاق در سال ۳۶۶ پس از میلاد مسیح روی داد.

« یواِن ژون »، در دل صخره غار کوچکی برای مراقبه ‏اش تراشید و سپس در آنجا رویای آسمانی ‏اش را نقاشی کرد. نقاشی ‏اش جزو نخستین ‏ها از این دست بود. بیش از ۴۹۲ غار منقوش تا به امروز باقی مانده که به ما دیدی اجمالی درباره این تمدن غنی که زیر دست کمونیست به نابودی نزدیک شده است، می ‏دهد.

جاده ابریشم همچنین راهبانی را که خود را به دست تقدیر سپرده بودند، در خویش سکنی داده بود. راهب « یواِن ژون » بعدها دوباره با همراهی دیگر راهبانی که در این مکان الهامات مشابهی داشتند، به غارش پا نهاد. آنان در دل صخره ‏ها اتاقک ‏هایی برای مراقبه خود کندند و سپس بر دیوارهای آن تصاویری از بوداها و بهشت ‏هایشان و داستان ‏هایی از سنن بودایی به شکلی استادانه نقاشی ‏کردند و غارها را زینت ‏بخشیدند.

آثار هنری نقاشی شده و کنده کاری شده در غارهای « موگای »، تصوری کوچک از قلب کسانی که ساکن آنجا بودند، به ما می ‏دهد و همچنین تصویری از سلسله ‏هایی که در چین، هرکدام با ویژگی ‏های خاص و متمایز خود، آمدند و رفتند؛ امپراطوران، جنگجویان، دوشیزگان و مردمان عامی که این نقاشی ‏ها روایتگر شیوه زندگی ‏شان هستند.

غار موگا یا غار هزار بودا

راهبان زندگی خود را برای جستجوی خرد والا و نظم و ترتیب جهانی، از طریق شفقت و میانه ‏روی، وقف کردند و غار موگای که به غار هزار بودا معروف است، به یکی از مهم ‏ترین منابع آیین بودایی و هنر بودایی در جهان تبدیل شد.

با گذشت زمان، راهبان ساکن در موگای متوجه تغییری ظریف در اخلاقیات انسان ‏های بیرون از محدوده محل سکونت خود شدند. در حدود قرن پنجم، قلب ‏های مردم به امور دنیوی بیشتر از امور متعالی و معنوی کشیده شد. راهبان باور داشتند که این تغییردلیل بروز جنگ ‏های متوالی، بیماری ‏ها، سختی ‏های مختلف برای مردم است.

سوتراهای بودایی یا متون مقدس، این دوره را تحت عنوان عصر افول و انحطاط توصیف کرده ‏اند.

در سوتراها آمده که هر چیزی در دنیا از مسیر تولد، ایستایی، افول و در آخر نابودی می ‏گذرد و در آن زمان دوران افول و انحطاط جهان آغاز شده بود.

در حقیقت بسیاری از تصاویر دوره ‏های بعدی در غار موگای، به ‏وسیله مقامات مذهبی و صاحب منصب که تفکرشان بیشتر و بیشتر به سمت مادیات گرایش یافته بود، نقاشی شد. آنان به امید دستیابی به زندگی ‏ای شایسته پس از مرگ، در این راه آمده بودند و به این ترتیب موضوع نقاشی ‏ها به طور فزاینده ‏ای امور دنیوی را شامل می ‏شد. یکی دیگر از جاذبه های دیدنی این غار نقاشی های دیواری ماهرانه ای می باشد که اگر همه ی آن ها را بهم متصل کنند به اندازه ی یک دالان 30 کیلومتری در می آید.به طور کلی موضوعات این نقاشی های دیواری به دین بودا و همچنین حکایات و تاریخ بوداییان باز می گردد.علاوه بر این نقاشی ها که مربوط به دین بودا می شود دوران مختلف ، لباس ها ، زندگی اجتماعی ، کلاه های ملیت ها ، معماری باستانی ، مجسمه سازی ، موسیقی و رقص آکروبات را در یک نگاه به بیننده نشان می دهد.اگر کمی هم به تاریخ هر ملیت علاقه دارید بازدید از این غار زیبا و شگفت انگیز را از دست ندهید.پس ‏از آن، حمله مغول ‏ها، گسترش بلایایی از سمت اروپا و رونق مسیرهای جدید تجاری از طریق دریا، باعث کاهش استفاده از مسیر جاده ابریشم شد و غارهای موگای تقریبا در وزش شن ‏های صحرا گم شد.

در سال ۱۸۹۰ میلادی، « وانگ یوآنلو »، کاهن دائوئیستی، در گذر از صحرا به ‏طور اتفاقی در غار متروکه موگای سُر خورد و اسرار درون آن را کشف کرد. انبوهی از نسخه ‏های خطی قدیمی در غاری که به منزله کتابخانه راهبان محسوب می ‏شد، پنهان شده بود.

سیاحان انگلیسی و آلمانی سرانجام وانگ را متقاعد کردند که محل کتابخانه را فاش کند و سپس بسیاری از نسخه ‏های خطی گرانبها و آثار مکشوفه، از جمله متون دینی، نقشه ‏های ستاره ‏شناسی، داروهای باستانی و متون سرگذشت ‏های تاریخی را به کشورهای خود بردند.

غار موگا یا غار هزار بودا

دوران افول و انحطاط

با گذشت زمان، راهبان ساکن در موگای متوجه تغییری ظریف در اخلاقیات انسان ‏های بیرون از محدوده محل سکونت خود شدند. در حدود قرن پنجم، قلب ‏های مردم به امور دنیوی بیشتر از امور متعالی و معنوی کشیده شد. راهبان باور داشتند که این تغییردلیل بروز جنگ ‏های متوالی، بیماری ‏ها، سختی ‏های مختلف برای مردم است.سوتراهای بودایی یا متون مقدس، این دوره را تحت عنوان عصر افول و انحطاط توصیف کرده ‏اند.

در سوتراها آمده که هر چیزی در دنیا از مسیر تولد، ایستایی، افول و در آخر نابودی می ‏گذرد و در آن زمان دوران افول و انحطاط جهان آغاز شده بود.در حقیقت بسیاری از تصاویر دوره ‏های بعدی در غار موگای، به ‏وسیله مقامات مذهبی و صاحب منصب که تفکرشان بیشتر و بیشتر به سمت مادیات گرایش یافته بود، نقاشی شد. آنان به امید دستیابی به زندگی ‏ای شایسته پس از مرگ، در این راه آمده بودند و به این ترتیب موضوع نقاشی ‏ها به طور فزاینده ‏ای امور دنیوی را شامل می ‏شد.

پس ‏از آن، حمله مغول ‏ها، گسترش بلایایی از سمت اروپا و رونق مسیرهای جدید تجاری از طریق دریا، باعث کاهش استفاده از مسیر جاده ابریشم شد و غارهای موگای تقریبا در وزش شن ‏های صحرا گم شد.

در سال ۱۸۹۰ میلادی، «وانگ یوآنلو»، کاهن دائوئیستی، در گذر از صحرا به ‏طور اتفاقی در غار متروکه موگای سُر خورد و اسرار درون آن را کشف کرد. انبوهی از نسخه ‏های خطی قدیمی در غاری که به منزله کتابخانه راهبان محسوب می ‏شد، پنهان شده بود.سیاحان انگلیسی و آلمانی سرانجام وانگ را متقاعد کردند که محل کتابخانه را فاش کند و سپس بسیاری از نسخه ‏های خطی گرانبها و آثار مکشوفه، از جمله متون دینی، نقشه ‏های ستاره ‏شناسی، داروهای باستانی و متون سرگذشت ‏های تاریخی را به کشورهای خود بردند.امروزه، غارها تحت حفاظت میراث فرهنگی یونسکو هستند. بسیاری از سازمان ‏های بین ‏المللی خود را وقف حفاظت از غارها برای نسل ‏های آینده کرده ‏اند.

غار موگا یا غار هزار بودا


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (584 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (49 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان