دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / رپورتاژ آگهی /

غذاهای مناسب در دوره مراقبت‌های بعد از جراحی لثه چیست؟ 

پنجشنبه، 20 اردیبهشت 1403
در این مقاله در مورد جراحی لثه و مراقبت‌های غذایی بعد از آن توضیح دادیم. در جراحی لثه بخش اضافی لثه برداشته می‌شود تا مشکل لبخند لثه‌ای برطرف شود. تغذیه درست بعد از جراحی تاثیر مهمی در بهبودی و التیام هر چه سریع‌تر لثه دارد.

یکی از مراقبت‌های مهم در تمام درمان‌های دندانپزشکی، رعایت نکات غذایی است. در تمام درمان‌های دندانپزشکی از کامپوزیت گرفته تا جراحی لثه، باید بدانید که بعد از درمان مصرف چه غذایی ممنوع و مصرف چه غذاهایی بلامانع است. در ادامه این مطلب در مورد غذاهای مناسب در دوره مراقبت‌های بعد از جراحی لثه توضیح می‌دهیم.

جراحی لثه چیست و چرا انجام می‌شود؟

جراحی لثه با هدف درمانی یا زیبایی انجام می‌شود. در اهداف درمانی،‌ بخش‌های آسیب دیده و عفونتی لثه در طی عمل جراحی ترمیم شده یا حذف می‌شوند. حذف این بافت‌ها از انتشار آلودگی به سایر بخش‌ها جلوگیری می‌کند و حتی باعث رشد بهتر آن‌ها می‌شود.

در برخی موارد جراحی لثه با هدف زیبایی انجام می‌شود. در برخی از افراد طول دندان‌ها کوتاه بوده و لبخند ان‌ها از نوع لبخند لثه‌ای است. در لبخند لثه‌ای هنگام خندیدن بخش زیادی از لثه‌ها دیده می‌شوند که از نظر زیبایی‌شناختی چهره زیبایی ندارد. به این ترتیب در جرحی لثه بخش اضافی لثه‌ها برداشته می‌شود تا هم طول دندان‌ها بیشتر شود و هم مشکل لبخند لثه‌ای درمان شود.

قبل از عمل لثه دندانپزشک ارزیابی‌های زیر را انجام می‌دهد:

  1. بررسی وضعیت سلامت عمومی دهان و دندان‌ها

  2. بررسی دندان‌ها از تمام زوایا

  3. بررسی وجود یا نبود عفونت و پوسیدگی در دندان‌ها

  4. بررسی تاریخچه پزشکی و ابتلا به بیماری‌

  5. بررسی وجود یا نبود آبسه دندان

پس از این بررسی‌ها و نبود مشکلی، شما برای جراحی لثه آماده خواهید بود.

مراقبت‌های بعد از جراحی لثه

بعد از جراحی لثه یک سری توصیه‌های فوری باید انجام دهید تا لثه هر چه سریع‌تر ترمیم یابد. رعایت این مراقبت‌ها تا 24 ساعت بعد از عمل اهمیت بالایی دارد:

  • در 24 ساعت اول حتما از غذاهای نرم و آبکی استفاده کنید.

  • داروهای ضد التهاب و مسکنی که دندانپزشک برایتان تجویز کرده به موقع مصرف کنید.

  • از مصرف الکل و سیگار اجتناب کنید.

  • دستورالعمل‌های مربوط به شستشو و مراقبت از دهان را دقیقا مطابق توصیه‌های پزشک انجام دهید.

  • برای تمیزکردن دهان از مسواک نرم استفاده کنید.

  • از دهانشویه برای کاهش فعالیت باکتری‌ها استفاده کنید.

  • برای نوشیدن از نی استفاده نکنید.

  • آب دهان خود را با شدت بیرون نریزید.

  • بلافاصله بعد از عمل بستنی بخورید تا التهاب و درد لثه‌ها کمتر شود.

بعد از جراحی لثه چه غذاهایی بخوریم؟

یکی از سوالات پرتکرار افرادی که به زودی قرار است عمل لثه انجام دهند، این است که بعد از جراحی چه چیزهایی بخورند تا بهبودی سریع‌تر باشد. در اینجا به معرفی غذاهای مفید بعد از عمل لثه می‌پردازیم:

آب

آب یکی از واجب‌ترین چیزهایی است که باید بعد از عمل به اندازه بنوشید. مصرف آب کافی روند التیام زخم‌ها را سریع‌تر می‌کند. بعد از عمل لثه هر روز باید حتما 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

سوپ و غذاهای آبکی

تا چند روز بعد از عمل باید سوپ و غذاهای آبکی بخورید. سوپ سرشار از پروتئین و فیبر بوده و باعث تحریک لثه هم نمی‌شود. دقت کنید که دمای سوپ خیلی بالا نباشد. بهترین ترکیب غذایی برای بعد از عمل لثه سیب‌زمینی پخته با نعنا است.

کلسیم و پروتئین

کلسیم و پروتئین به بهبود جای بخیه و بافت لثه کمک می‌کنند. بعد از عمل لثه می‌توانید شیر کم چرب، بادام له شده،‌ موز، گوشت پخته شده،‌ کنجد و پنیر بخورید.

سبزیجات

خوردن سبزی بعد از جراحی لثه بسیار مفید است. سبزی‌ها حاوی املاح، ویتامین، فیبر و انواع مواد معدنی هستند و باعث ترمیم سریع‌تر لثه می‌شوند.

نوشیدنی‌های مغذی

اسموتی،‌‌ آبمیوه طبیعی و شیر هم نیازی به جویدن ندارند و هم سرشار از مواد مغذی هستند و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. بهتر است بعد از عمل لثه این نوشیدنی‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

میوه

مصرف انواع میوه‌های نرم مثل موز، سیب،‌ گلابی، هندوانه و هلو باعث بهبود زخم لثه می‌شود. البته بهتر است بعد از عمل لثه میوه‌های اسیدی مثل انواع مرکبات را استفاده نکنید،‌ زیرا باعث تحریک لثه می‌شوند.

بعد از جراحی لثه چه غذاهایی بخوریم؟

مصرف چه غذاهایی بعد از جراحی لثه ممنوع است؟

برای کاهش درد و خونریزی و همچنین کوتاه‌ترشدن دوره نقاهت، باید از مصرف یک سری غذاها خودداری کنید. در ادامه برخی از غذاهای ممنوعه بعد از جراحی لثه را معرفی می‌کنیم:

  • غذاهای شور و تند: غذاهای تند و شور باعث تحریک لثه‌ها و التهاب آن‌ها می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود بعد از جراحی لثه از خوردن غذاهای تند و شور خودداری کنید.

  • غذاهای داغ:‌ غذاهای خیلی گرم و داغ، هم لثه را تحریک کرده و هم باعث تشدید درد لثه می‌شوند. بهتر است بعد از جراحی لثه تا چند وقت از خوردن غذاها و خوراکی‌های خیلی داغ بپرهیزید.

  • غذاهای خیس:‌ غذاهای خیس می‌توانند منجر به التهاب لثه شوند، بهتر است بعد از جراحی لثه از غذاهای خشک و کم رطوبت بیشتر استفاده کنید.

  • غذاهای سفت و سخت: مصرف غذاهای سفت و سخت که نیاز به جویدن زیاد دارند، بعد از عمل لثه ممنوع است، زیرا این غذاها درد و خونریزی را تشدید می‌کنند.

  • نوشیدنی‌های الکلی:‌ نوشیدنی‌های الکلی محل بخیه را در لثه تحریک کرده و باعث درد می‌شوند. بهتر است بعد از عمل لثه از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید.

  • قهوه و چای:‌ قهوه و چای هم باعث تحریک لثه و افزایش درد آن می‌شوند، در دوره بهبودی بعد از عمل لثه تا حد امکان از خوردن چای و قهوه خودداری کنید.

  • نوشیدنی‌های گازدار:‌ نوشیدنی‌های گازدار مثل نوشابه یا آبمیوه‌های گازدار بعد از عمل لثه ممنوع است، زیرا این نوشیدنی‌ها محل بخیه را تحریک کرده و درد را تشدید می‌کنند.

هر قدر در رعایت نکات غذایی بعد از عمل لثه دقیق‌تر باشید، دوره بهبودی و نقاهت کوتاه‌تری هم خواهید داشت. رعایت نکردن توصیه‌های بعد از عمل هم دوره نقاهت را طولانی کرده و حتی باعث بروز عوارض ناراحت‌کننده‌ای می‌شود.

جراحی لثه در مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت

مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت، از مجهزترین مطب‌های دندانپزشکی در تهران است که خدمات متنوع درمانی و زیبایی دندانپزشکی را با استفاده از جدیدترین متدها و فناوری‌های روز دنیا ارائه می‌کند. در دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت خدمات دندانپزشکی دیجیتال نظیر کاشت ایمپلنت دیجیتال نیز ارائه می‌شود. با مراجعه به مطب دندانپزشکی دکتر پاک نیت از مزایای زیر بهرمند خواهید شد:

  • خدمات مشاوره رایگان

  • استفاده از بهترین متریال و برندها

  • ارائه خدمات دندانپزشکی دیجیتال

  • پیگیری دقیق روند درمان

برای دریافت نوبت مشاوره رایگان جراحی لثه می‌توانید به وبسایت دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت مراجعه کنید.

جراحی لثه در مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت

سخن پایانی

در این مطلب در مورد جراحی لثه و مراقبت‌های غذایی بعد از آن توضیح دادیم. در جراحی لثه بخش اضافی لثه برداشته می‌شود تا مشکل لبخند لثه‌ای برطرف شود. تغذیه درست بعد از جراحی تاثیر مهمی در بهبودی و التیام هر چه سریع‌تر لثه دارد.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات ایمپلنت دکتر هومن پاک نیت می‌توانید از طریق لینک ( https://drhoomanpakniat.com/implant/ ) اقدام کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 29 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه چاپ یک کتاب
ترجمه تخصصی متن
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ویدیو/ سوال چینی "حامد آهنگی" از مترجم‌ زبان چینی/ اومد اداشونو دربیاره ولی محتواش جالب‌تر شد
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
ترجمه تخصصی کتاب
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی