گیاهانی که حشرات را فراری می دهند!

  پنجشنبه، 14 مرداد 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
گیاهانی که حشرات را فراری می دهند!
برخی آفت‌شناسان و متخصصان کنترل آفت براین باورند که بعضی گیاهان دورکننده طبیعی حشرات به‌ویژه پشه‌ها درفصل تابستان هستند، براین اساس می‌توان از این گونه گیاهان برای دور کردن حشرات در منزل استفاده کرد.ما در این مطلب این گیاهان دافع حشرات را خدمتتان معرفی میکنیم. با ما همراه باشید.

حشرات یکی از آزار دهنده ترین موجودات برای ما انسان ها هستند و انسان ها برای مقابله با آن ها از روش های گوناگونی استفاده می کنند . یکی از ساده ترین و بهترین روش های مقابله با حشرات موزی، پرورش گیاهانی است که باعث دفع این نوع حشرات می شوند . در این قسمت ، لیستی از بهترین گیاهانی که باعث دوری حشرات موزی از شما و محیط اطرافتان می شوند آورده شده است .

گیاهان ضد پشه

گیاهان آپارتمانی برای دفع حشرات و پشه

گیاهان زیادی وجود دارند که حشرات و پشه ها را دور می کنند و علاوه بر آن حیاط یا پاسیوی شما را زیباتر نشان می دهند. اگر می خواهید شب های طولانی تابستان را در حیاط یا پاسیوی خانه خود سپری کنید، احتمالاً دور کردن حشرات و پشه ها برایتان از اولویت های اصلی است. به راحتی می توانید با اضافه کردن چند گیاه به فضای بیرونی خانه، حشرات را فراری دهید. گلدان های اسطوخودوس در فضای حیاط یا پاسیو عطر فوق العاده ای را پخش می کنند. همچنین کاشتن چمن سیترونلا در باغچه حیاط هم در فراری دادن پشه ها و حشرات موثر است. گیاهان چندکاره ای که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم، فقط زیبا نیستند، بلکه تأثیر شگفت انگیزی روی محیط پیرامون شما می گذارند. برای دفع حشرات خانه با گیاهان، با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

دفع حشرات با ریحان

گیاه ریحان ، مگس ها و حشرات را دفع می کند . ریحان را در گلدان ها در داخل منزل و یا درون باغچه حیاط خود بکارید تا از شر حشرات در امان بمانید . ریحان همچنین، به سالاد ها و بسیاری از انواع غذا ها طعم لذیذی می دهد و این گیاه، همچنین طعم بعضی سبزیجات خاص مانند گوجه فرنگی، فلفل و مارچوبه را بهبود می بخشد . برای تهیه اسپری دفع حشرات می توانید از ریحان تازه استفاده کنید و برای تهیه اسپری ریحان لازم است 4 قاشق آب جوش را با 4 تا 6 برگ ریحان مخلوط کنید و آب حاصل از آن را درون ظرف مورد نظر بریزید و هنگام بیرون رفتن از منزل از آن به عنوان اسپری استفاده کنید و این اسپری را از چشم و بینی خود دور نگه دارید .

دفع حشرات با اسطوخودوس

اسطوخودوس قرن هاست که برای دادن عطر دلپذیر به منازل و لباس ها مورد استفاده قرار می گیرد . اگر چه مردم عاشق بوی اسطوخودوس هستند اما پشه ها ، مگس ها و سایر حشرات از آن متنفرند . قرار دادن دسته های استوخودوس در منزل باعث می شود که حشرات موزی از خانه شما فراری باشند و همچنین با مالیدن روغن اسطوخودوس به بدن خود می توانید از نیش پشه ها در امان بمانید . این روغن خواص مفید دیگری هم دارد که از جمله آن ها می توان به آرام بخش بودن و کمک آن به خواب راحت اشاره کرد .

اسطوخودوس

دفع حشرات باعلف لیمو

سیترونا یک روغن طبیعی است که ازعلف لیمو ترش استخراج می شود و پشه ها و حشرات دیگر را دفع می کند و همچنین از این ماده برای ساختن شمع و طعم دهنده های غذا نیز استفاده می شود . این علف در اکثر کشور های دنیا یافت می شود . علف لیمو یکی از قوی ترین گیاهانان دافع حشرات است.

دفع حشرات با آویشن لیمو

این گیاه با خاک های خشک و صخره ای کم عمق سازگار است و در مناطق آفتابی رشد خوبی دارد . این گیاه به خودی خود پشه ها را دفع نمی کند و مواد شیمیایی داخل آن باعث دفع حشرات مزاحم از شما می شوند . برای استخراج ماده شیمیایی داخل آن لازم است که با دستان خود برگ های این گیاه را مالش دهید تا ماده ی مورد نظر را به دست آورید. البته قبل از انجام این کار توصیه می شود که ابتدا مقداری از این گیاه را به ساعد خود بمالید تا مطمئن شوید که خصوصیات طبیعی این گیاه باعث ایجاد حساسیت و تاثیرات منفی بر روی پوست شما نمی شود .

دفع حشرات با نعنا

این گیاه که دفع کننده حشرات است بهتر است که در گلدان پرورش داده شود ، نه در باغچه . چرا که این گیاه به سرعت رشد می کند و پس از کاشته شدن در باغ ، برچیدن آن دشوار خواهد بود .وجود گیاه نعنا در باغچه و یا گلدان به دفع حشرات از سایر گیاهان اطراف خود نیز کمک می کند . از این گیاه به عنوان طعم دهنده بسیاری از غذا نیز استفاه می شود .

دفع حشرات با فرنجمشک

فَرَنجمُشک با نام علمی scutellaria lateriflora گیاهی پایا از تیره نعناعیان و یکی از گیاهان دارویی است. به آن فرنجمسک، فرنجموشک، افرنجمشک، ریحان قرنفلی، پلنگمشک و برنجمشک نیز گفته اند. فرنجمشک گیاهی بسیار مقاوم و از خانواده نعناع است که آن را با نام نعناع وحشی می شناسند. این گیاه مقاوم در سایه نیز می روید و می تواند پشه ها را از اطراف خود دور کند.

 فرنجمشک

دفع حشرات با رزماری

این گیاه که دفع کننده حشرات مختلف است و در اشکال مختلفی موجود است .با پرورش این گیاه در گلدان های زینتی و یا باغچه می توانید باعث دفع حشرات مزاحم از منزل خود شوید و همچنین می توانید با جوشاندن این گیاه در آب به مدت 20 تا 30 دقیقه، اسپری دافع حشرات درست کنید و همچنین لازم به ذکر است که از روغن این گیاه به عنوان طعم دهنده غذاهای مختلف استفاده می شود .

دفع حشرات با مریم گلی

از این گیاه برای دفع حشرات به روش های مختلفی استفاده می شود و برای مثال با پرورش آن درون باغچه و یا گلدان می توانید به دفع حشرات مزاحم کمک کنید، همچنین با سوزاندن برگ این گیاه، دودی تولید می شود که دافع حشرات موزی است . از این گیاه برای ساختن اسپری دافع حشرات نیز می توانید استفاده کنید که این اسپری حاوی رزماری، نعنا و سرکه سیب نیز می تواند باشد .

دفع حشرات با علف گربه

این گیاه مورد علاقه گربه ها است و به همین دلیل نام آن را علف گربه گذاشته اند . با این وجود، انسان ها از این گیاه استفاده نمی کنند. این گیاه، از خانواده نعنا و حاوی نوعی ماده شیمیایی به نام نپتالاکتون است که گربه ها را جذب می کند اما باعث دفع حشرات موزی مانند پشه ها، مگس ها، کنه های آهو و سوسک ها می شود. از روغن این گیاه به منظور ساخت اسپری دفع حشرات طبیعی استفاده می شود و همچنین می توانید این گیاه را درون باغچه خود پرورش دهید اما باید مراقب باشید زیرا ممکن است گربه ها در باغچه شما مستقر شوند .

سایر گیاهانی که ضد پشه هستند

  • گل سرخ:این گیاه علاوه بر اینکه به دفع حشرات کمک می کند، یک طمع دهنده عالی برای غذا نیز هست.
  • پیازچه:مگس ها، سوسک ها و شته ها را دفع می کند .
  • شوید:شته ها ، کرم های کدو حلوایی، کرم های کلم و کرم های گوجه فرنگی را دفع می کند .
  • رازیانه:شته ها و حلزون ها را دفع می کند .
  • لیمو:پشه ها را دفع می کند .
  • پونه کوهی :آفات زیادی را دفع می کند و باعث ایجاد پوشش زمین و رطوبت فلفل ها نیز می شود .
  • جعفری:سوسک ها را دفع می کند .
  • آویشن :انواع کرم های موجود در گیاهانی مثل کلم، ذرت و گوجه فرنگی را دفع می کند .

دفع پشه با گیاه آلیوم

گیاهانی که در این خانواده قرار دارند به عنوان یک حشره کش طبیعی با طیف گسترده در نظر گرفته می شوند. این گیاهان، حشرات بی شماری را از باغ های سبزیجات مانند مگس ها و کرم ها دفع می کنند . گیاهانی که از مجاورت آلیوم بهره مند می شوند شامل گوجه فرنگی، فلفل، سیب زمینی، کلم بروکلی و هویج هستند و این گیاهان همچنین، شته ها را از بوته های گل رز دور نگه می دارند .سیر ، پیاز و تره فرنگی از خانواده گیاهان الیوم هستند .

گیاه آلیوم

دفع پشه با گل داوودی

گیاه گل داوودی باعث دفع مورچه ها ، سوسک های ژاپنی ، کنه ها، شپش ها ، کک ها ، کنه های عنکبوتی می شود . عنصر موجود در گیاه گل داووی که برای دفع حشرات موثر است ، پیریتروم می باشد. از آنجا که پیریتروم می تواند حشرات را از بین ببرد، از آن ها در ساخت حشره کش ها و شامپو های مخصوص حیوانات استفاده می شود. از این گیاه می توان برای دفع حشرات استفاده کرد اما پیریتروم می تواند برای انسان سرطان زا باشد و در استفاده از آن باید محتاط بود .

دفع پشه با گیاه سنبل هندی

سنبل هندی همان گونه که از اسمش مشخص است بومی هند و سریلانکا است. این گیاه در مناطق گرم و استوایی رشد می کند. عطر و بوی این گیاه که ارتفاع آن به 1.50 متر می رسد شبیه بوی لیموترش است.گیاه سنبل هندی ، برگ های بلند و نازکی دارد و با رایحه قوی خود فضا را معطر کرده و سبب دفع پشه می شود .

دفع پشه با گل همیشه بهار

رایحه ای که از انواع مختلف گل همیشه بهار گرفته می شود شته ها، پشه ها و حتی خرگوش ها را دفع می کند. تاثیر ریشه این گیاهان در دفع حشرات در بین کشاورزان به خوبی شناخته شده است. البته این ویژگی برای تاثیر گذاری نیاز به زمان یک ساله دارد. همچنین این گیاه باعث دفع کرم ها از گیاه گوجه فرنگی و دفع حشرات گل رز نیز می شوند . رشد این گیاه در مناطق آفتابی بسیار خوب است .

دفع پشه با گل لادن

این گیاه شته ها، کرم های کدو و بسیاری از سوسک ها را دفع می کند. این گیاه با آزاد کردن نوعی ماده شیمیایی خاص در هوا باعث دفع حشرات می شود. انواع مختلف سبزیجات مانند گوجه فرنگی، خیار، کلم بروکلی و تربچه می توانند از وجود این گیاه بهره مند شوند .

دفع پشه با گل اطلسی

این گیاه شته ها، کرم های گوجه فرنگی، سوسک ها و کرم های کدو را دفع می کنند. برخی از مردم از این گیاه به عنوان یک افت کش طبیعی استفاده می کنند . این گیاهان بخاطر داشتن زیبایی و رنگ های متنوع از محبوبیت خاصی برخوردارند و بهتر است این گیاه را در مناطق آفتابی و در نزدیکی سبزیجات و گیاهانی مانند لوبیا، گوجه فرنگی، فلفل و ریحان بکارید.

دفع پشه با گل شمعدانی

گیاه شمعدانی گیاه بسیار پرطرفداری است. پروش دادن این گیاه آسان است و رنگ های متنوع با بوی مطبوعی دارد.گل شمعدانی می تواند انواع مختلف حشرات را دفع کند و این گیاه به عنوان دافع پشه معروف است . گل های شمعدانی ، مخصوص مناطق خشک و آفتابی هستند و می توانید آن ها را در باغچه و یا گلدان پرورش دهید .

دفع پشه با گل ابریشم

درخت گل ابریشم با شکوفه ها زیبا و معطری که دارد، یکی از درختان محبوب برای بونسای می باشد. گل های ابریشم حاوی کومارین ، ماده شیمیایی مورد استفاده در اسپری های دفع حشرات هستند . پشه ها از بوی این ماده شیمیایی متنفرند و از آن ها دوری می کنند و این گیاهان به خوبی رشد می کنند و بسیار حاصل خیز هستند .

سایر گل های زینتی که ضد پشه هستند


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (267 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (173 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (120 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (75 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (41 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (34 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (25 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (19 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی (16 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (14 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر)
تیتر امروز   
دختر پشت کنکوری قصد کشتن کل خانواده را داشت
دانلود آهنگ جدید «بیا بریم کوه» از رضا ملک زاده+فیلم/ پاشو دنیا رو جمع کن بریم دریا کنار...
فال روزانه امروز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 8 تیر 1403
اولین برنامه جوکر با حضور خانم‌ها ؛ اسامی شرکت‌کنندگان +عکس/حتما از خنده تلف میشیم با اینا...
فال قهوه با نشان روز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 8 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 8 تیر 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 8 تیر ماه 1403
زاکانی از انتخابات انصراف داد
درخواست کمک مالی از محمود احمدی نژاد در مراسم ختم مادر سردار سلیمانی و پاسخ وی
رئیس دانشکده علوم پایه تربیت مدرس در مکه مکرمه درگذشت+ بیوگرافی مرحوم رسول ملک‌فر
جشن تولد ساده و خودمونی پسر دوم المیرا شریفی مقدم با کیک توت فرنگی با حضور یک مهمان ویژه
بررسی همه راه‌های ممکن حمله بایدن و ترامپ به یکدیگر در مناظره امروز
غذا با گوشت انسان در این رستوران بین راهی جاده چالوس! جنایتی که این گونه برملا شد