دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

قلعه صمصام کرج و جاذبه های آن! 

سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402
یکی از ارزشمندترین آثاری که از دوره‌ی قاجار به جای مانده است، مربوط به قلعه صمصام کرج می‌شود. قلعه‌ای تاریخی که در استان البرز و شهر کرج واقع شده است. باید اشاره کنیم که قلعه ای نیز به همین نام در شهرکرد قرار دارد با عنوان قلعه صمصام السلطنه شهر کرد که یکی از مهم ترین آثار استان چهار محال و بختیاری است.

قلعه‌ صمصام در ورودی شهر و در مجاورت رودخانه‌ی کرج قرار دارد. با 1122 متر مربع مساحت، این قلعه شامل حیاط مرکزی، تعدادی اتاق مخروبه و چهار برج می‌شود. در بنای قلعه از سنگ، آجر، ملات و ساروج به‌کار برده‌اند و در معماری آن از طرح‌های جلگه‌ای استفاده کرده‌اند. در این نوع معماری بنا معمولا چهارگوش است و برج‌هایی مدور در گوشه‌های آن قرار دارند که از نظر نظامی و دفاعی اهمیت زیادی داشتند. این بنای تاریخی امروزه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی کرج شناخته می‌شود.

طبقه اول دارای چندین اتاق با پوشش طاق و تویزه و با خشت خام بنا شده و بسیار محکم و استوار پابرجا باقی مانده است. مقابل این اطاق را ایوانی با ستون های سنگی در بر گرفته است که با نقوش حجاری شده گیاهی مزین گشته است. طبقه دوم که ایوانی ستون دار مشابه طبقه همکف داشته، خراب شده و آثار زیادی از آن باقی نمانده است.

قلعه صمصام از آثار تاریخی ارزشمندی است که از دوره قاجاریه به جا مانده. شایان ذکر است که جاده کرج به چالوس با این قلعه تاریخی همجوار است و از همین رو می توان حدس زد که در روزگاران قدیم این قلعه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. بخش بزرگی از قلعه ی صمصام امروزه سالم مانده است و نشان دهنده تاکتیک های نظامی و دفاعی حرفه ای که در آن دوره در ساخت آن به کار رفته است می باشد. این بنا از یک حیاط مرکزی بزرگ و همینطور تعدادی اتاق که به مخروبه تبدیل شده اند تشکیل شده است. 4 برج در هر گوشه ی قلعه ساخته شده اند که حالا فقط دو عدد از آنها در قسمت شمالی باقی مانده اند و شرایط محیطی و انسانی باعث تخریب دو برج دیگر شده است.

وضعیت کنونی قلعه صمصام

با اینکه نشان‌های تخریب را می‌توان در گوشه و کنار قلعه‌ی صمصام دید اما بخش بزرگی از این قلعه‌ی تاریخی هنوز پابرجاست و نشان‌دهنده‌ی تاکتیک‌های نظامی و دفاعی جذابی که در آن دوره در ساخت آن به کار رفته است، می‌باشد. این بنا از یک حیاط مرکزی بزرگ و همینطور تعدادی اتاق که به مخروبه تبدیل شده‌اند می‌باشد. نکته‌ی مهم چهار برج در هر گوشه‌ی آن می‌باشد که حالا فقط دو عدد از آنها در قسمت شمالی آن باقی مانده‌اند و شرایط محیطی و انسانی باعث تخریب دو برج دیگر شده‌اند.

معماری قلعه صمصام کرج

قلعه‌ی صمصام از جنس سنگ، ملات، ساروج و البته آجر است و از نظر معماری در ساخت آن از طرح دژهای جلگه‌ایِ چهارگوشه الهام گرفته شده است. این قلعه تفاوت زیادی با قلعه‌هایی از نظر استحکاماتی دارد و همانطور که گفتیم، بیشتر برای اهداف نظامی و دفاعی بنا شده است. همینطور مساحت این قلعه هزار و صد و بیست و دو متر مربع می‌باشد و از جمله قدیمی ترین جاهای تاریخی کرج می باشد و می‌توان در هنگام بازدید از آن به گوشه و کنار آن سرک کشید و نکات جذابی را از معماری دوره‌ی قاجار کشف نمود.

خلاصه

قلعه صمصام یکی از جاذبه های گردشگری تاریخی کلان شهر کرج است که به دست صدر اعظم ایران در دوره مشروطه (نجفقلی خان ملقب به صمصام السلطنه) بنا شده و دارای ایوان و پیشخوان ستون دار سنگی است. مساحت این قلعه حدود 1000 متر مربع می باشد. شکل بنا مستطیلی شکل بوده و در دو طبقه ساخته شده است.


2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 01 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تفریحات مولتی میلیاردر ایران علی دایی / اسب اصیل و نجیب آقای دایی دیدن داره 😍
ویدیو/ برنامۀ جنجالی از شب شعر فوق خنده‌دار مهران مدیری متخلص به "صاف"/ شَلتوک شَستم پاره شد... پَر پَر زند کُنجاله‌ام!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
(فیلم) مبارزه نفسگیر مار پیتون با شیرها پس از شکار یک ایمپالا
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
دستبندهای اسپرت دخترانه ؛ دختر خانم های جوان برای انتخاب دستبند ببینند
ترجمه تخصصی متن
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
دلبری دختر ناز وریا غفوری در کافه ی لوکس شان / کافه مجلل وریا شده پاتوق سلبریتی ها
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟