دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

گشتی مجازی به دریاچه نئور برای معرفی این طبیعت بکر و زیبا 

دوشنبه، 21 مهر 1399
برای سفر به شمال غربی ایران آماده شوید و با ما به دریاچه نئور بیایید؛ جاذبه ای که به عنوان بزرگترین دریاچه طبیعی اردبیل شناخته می شود و از دیدنی های طبیعی مشهور ایران به شمار می رود. با هم مسیر دریاچه نئور را می پیماییم و از جاده پیچ در پیچ آن عبور می کنیم تا تجربه متفاوتی را برای خود رقم بزنیم.

دشت های میان گیلان و اردبیل یکی از زیباترین و بکرترین طبیعت های ایران را دارد. جایی که دشت ها در تابستان با گل های وحشی و گیاهان سرسبز پوشیده شده اند. آسمان واقعا آبی است و هوا آن قدر خنک که دیگر دوست ندارید جای دیگری زندگی کنید. در وسط این دشت ها و میان مرز گیلان و اردبیل، دریاچه ای وجود دارد که زیبایی های این منطقه را صد چندان کرده است. دریاچه نئور یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعی ایران است. بودن در کنار این دریاچه حس دیگری دارد. در این مطلب قصد داریم تا شما را به این حسِ خوب آشنا کنیم که مملو از آرامش و زیباییست و بگوییم که دریاچه نئور کجاست چه امکاناتی دارد و چه تفریحاتی می توانید در کنار آن انجام دهید؟

موقعیت جغرافیایی دریاچه نئور

دریاچه نئور اشتراک مرز استان گیلان و اردبیل است و در جنوب آن، خلخال از استان اردبیل واقع شده است. برای رسیدن به این دریاچه از خلخال باید در مسیری نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر رانندگی کرد. روی نقشه، در جنوب شرقی این دریاچه، تالش از استان گیلان با مسیر دسترسی ۱۸۰ کیلومتر دیده می شود. در جهت شمال غربی آن نیز شهر اردبیل جا خوش کرده است؛ فاصلۀ بین این شهر و دریاچه را ۴۷ کیلومتر رانندگی پُر می کند. در واقع، دریاچه نئور در مرکز مثلثی قرار گرفته که سه رأس آن را این ۳ شهر پر کرده اند.

چطور به دریاچه نئور برویم؟

اگر از اردبیل به طرف این دریاچه راه بیفتید، باید از سمت جنوب شرقی این شهر حرکت کنید: وارد بزرگراه بسیج می شوید و بعد از پشت سرگذاشتن میدان ایثار، وارد جاده اردبیل به خلخال می شوید. پس از واردشدن به این جاده، باید در حدود ۳۰ کیلومتر برانید تا علامت خروجی مسیر منتهی به دریاچه را ببینید. حالا بعد از حدود ۱۳ کیلومتر به دریاچه نئور خواهید رسید. کل زمان حرکت از اردبیل به سمت دریاچه، نزدیک به ۱ ساعت طول می کشد. اگر نقطۀ شروع حرکت شما این شهر باشد، باید تقریبا ۴۷ کیلومتر برانید.

چه فصلی از سال به دریاچه نئور سفر کنیم؟

بهترین زمان سفر به این دریاچه و دشت های بهشتی اطرافش، فصل بهار و تابستان است. در این فصل ها رنگارنگ ترین قاب ها را می توانید تماشا کنید و از آب وهوای ناب و خنک آن لذت ببرید. اگر از چهره های یخی و سرد طبیعت لذت می برید، سفر در پاییز و زمستان نیز برای تان جذاب خواهد بود. باید بدانید که با رسیدن روزهای سرد سال، این دریاچه تبدیل به سرزمین یخی در دل کوهستان های سرد باغرو می شود.

چه چیزی با خودمان ببریم؟

در نئور هر زمان هم که برسیم با آمدن شب، هوا سرد و سردتر می شود. برای همین نیاز به لباس گرم و کیسه خواب داریم. همچنین بهتر است یک بادگیر و یک دست لباس اضافه با خودمان همراه داشته باشیم، اما نباید کوله پشتی مان را سنگین کنیم.

کارهایی که در نئور نباید انجام دهیم

  • پرنده های زیادی در فصل گرما به این منطقه مهاجرت می کنند. آنقوت (پرنده ای از خانواده اردک ها) یکی از معروف ترین مهمانان این منطقه در فصل مهاجرت است. علاوه بر آن کبک، چکاوک، بلدرچین، عقاب، زاغ، چنگر و انواع گنجشک ها با خنک شدن هوای نئور، در حاشیه دریاچه اتراق می کنند. شکار در این منطقه ممنوع است و نباید پرنده ها را اذیت کنیم.
  • مردم محلی و مسئولان، توصیه می کنند که در آب نئور شنا نکنیم. گل و لای نئور و همچنین گیاهان داخل آب انسان را به پایین می کشد و به همین دلیل توصیه نمی شود.
  • درست است که ما مسافریم و ممکن است احساس تعلق چندانی به جایی که سفر می کنیم نداشته باشیم اما برای اینکه بتوانیم دوباره هم به اینجا بیاییم، خوب است که احساس مسئولیت داشته باشیم و آشغال نریزیم.

دیدنی­ها و تفریحات دریاچه نئور

  • ماهیگیری

وجود چشمه ­های فراوان و بارندگی کافی در این منطقه، آب این دریاچه را همیشه پرآب نگه می­دارد. هر سال تعداد زیادی از طبیعت گردان به این دریاچه می روند تا نه تنها از فضای مطبوع آن استفاده کنند بلکه در کنار آن به ماهی گیری و صید قزل آلای معروف دریاچه نئور مشغول شوند و یا بساط خوش گذرانی و شب نشینی را کنار دریاچه برپا کنند. در برخی از روزهای سال نیز عاشقان قایق سواری با قایق­های بادی دل به دریاچه می زنند تا سفری به یادماندنی را برای خود رقم بزنند.

  • کوهنوردی و دوچرخه سواری

این نقطه از ایران، نقطه آغاز یکی از خاطره انگیزترین مسیرهای پیاده روی و طبیعت گردی و حتی دوچرخه سواری به سوی روستای زیبای سوباتان واقع در ۱۹ کیلومتری جنوب شرقی دریاچه نئور است. هر سال نیز علاقه مندان کوه و دشت در این مسیر به کوه نوردی می پردازند و تجربه ه­ای متفاوت و نوین از طبیعت گردی را برای خود رقم می­زنند. حوضه آبریز دریاچه ی نئور دارای ۱۲ قله است که با صعود به هرکدام می­توان از فراز آن ها تماشاگر دشت و دریاچه بی نظیر پایین دست آن ها بود.

  • سوژه ­های عکاسی

اینجا دقیقاً همان جایی ست که مخصوص عکاسی است. بهار که می­شود دست سخاوتمند طبیعت، دامن پُرگل خود را به روی دریاچه می­گشاید و بهشتی تماشایی را به دوستدارانش هدیه می­کند. به اطراف که بنگرید اسب­های وحشی را می­بینید که آزادانه به این سو و آن سو می دوند و برای تماشاچیان خودنمایی می­کنند. گاهی نیز پرندگان مهاجر در مسیر عبور خود مدتی را در این دریاچه می­گذرانند و مهمان موقت دریاچه می­شوند. از پرندگان شاخص این دریاچه می­توان به «آنقوت» اشاره کرد که از خانواده ی اردکیان بوده، با این تفاوت که کمی از آن بزرگ تر است. از دیگر پرندگان این دریاچه می­توان کبک، چکاوک، عقاب طلایی و گنجشک را مثال زد.

دریاچه ی نئور در زمستان هم زیباست. به علت کوهستانی بودن منطقه، سطح دریاچه گاهی تا عمق ۸۰ سانتی متری یخ می­زند و منظره ی جالبی را به وجود می­آورد به طوری که علاقه مندان فعالیت­های زمستانی را به آن جا می­کشاند.

  • زندگی با عشایر کنار دریاچه

دریاچه ی نئور از مراتع ییلاقی فندقلو محسوب می­شود. در فصل ییلاق می­توان منظره دل­انگیزی از زندگی عشایر را در این منطقه به تماشا نشست و محو اصالت و سادگی زندگی آنان شد.

  • گیاهان داروئی

سخاوتمندی کوهستان تمامی ندارد. کوهستان، محل رویش گیاهان دارویی است. از آن جا که دریاچه نئور نیز در کوهستان واقع شده، در گوشه و کنار آن می­توانید گیاهانی با خواص دارویی مانند بابونه و پنج انگشتر و خاکشیر را بیابید.

  • امکانات رفاهی و اقامتی دریاچه نئور

دریاچه نئور علی رغم زیبایی بی بدیلش دارای امکانات رفاهی محدودی است. با این وجود می­توانید در این مکان به امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، بوفه خوراکی، سکوهای برپایی چادر و تخت­های اجاره­ ای دسترسی یابید. اگر طالب گذراندن شب در نزدیکی دریاچه هستید می­توانید در خانه­ ها و کلبه ­های محلی اسکان داشته باشید و یا خود دست به کار شده و در کنار دریاچه کمپی برپا کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی