گیر افتادن در تله ازدواج سفید و روابط جنسی مخفی برای کسب آرامش! / روایتی از ازدواج سفید پوریا و ساحل

  یکشنبه، 03 تیر 1403 ID  کد خبر 393975
گیر افتادن در تله ازدواج سفید و روابط جنسی مخفی برای کسب آرامش! / روایتی از ازدواج سفید پوریا و ساحل
ساعدنیوز: به گفته یک آسیب‌شناس اجتماعی، در جوانانی که در خانواده‌های بی‌محبت قرار می‌گیرند و از موقعیت روحی و اجتماعی خود ناراضی هستند، برقراری روابط پنهانی با جنس مخالف و در مواردی ازدواج سفید برای کسب آرامش و رضایت بیشتر رایج است.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از ایرنا، پوریا و ساحل سال‌هاست که در آپارتمان کوچک یک‌خوابه‌شان در کنار هم زندگی می‌کنند. آنها هزینه خوردوخوراک و اجاره‌خانه را تقسیم می‌کنند. این زوج در میان تعداد فزاینده‌ای از زوج‌های جوان در ایران هستند که برخلاف ضوابط شرعی، عرفی و قانونی و بدون ردوبدل‌کردن عهد با یکدیگر زندگی می‌کنند. آنها علی‌رغم رابطه زناشویی، از شنیدن نام نامزد یا همسر هراس دارند و خودشان را دوست همدیگر می‌نامند. وقتی از آنها می‌پرسم چرا به طور رسمی ازدواج نمی‌کنید؟ این پاسخ را می‌شنوم که «نمی‌خواهیم درگیر رسم‌ورسوم‌های اضافه ازدواج شویم. دراین‌رابطه ما می‌توانیم هر زمان که بخواهیم از هم جدا شویم. ما نمی‌دانیم آینده‌مان چگونه خواهد بود.» از او می‌پرسم با این نوع ازدواج آینده‌تان تضمین است؟! می‌گویند: «قطعاً تضمین نیست. این نوع ازدواج هم مشکلات خودش را دارد؛ استرس پنهانی زندگی‌کردن دونفره، بی‌بهره ماندن از تسهیلات ازدواج، ترس از فهمیدن صاحب‌خانه‌ای که به اسم خانه مجردی خانه‌اش را اجاره داده و... ؛ اما همین‌که تعهدی به یکدیگر نداریم و درعین‌حال دلمان به همدیگر گرم است، برایمان کافیست.»

متأسفانه در عصر امروز، ازدواج سفید به یک پدیده درحال‌رشد در میان جوانان تبدیل شده است. اگرچه برخی جوانان و حتی خانواده‌ها این نوع ازدواج را راه‌حل می‌دانند، اما آثار و آسیب‌هایی که برای جامعه، جوانان و به‌ویژه دختران به همراه دارد، به‌اندازه‌ای قابل‌توجه است که قابل‌چشم‌پوشی نیست. بر همین اساس، به‌منظور بررسی آسیب‌های این پدیده اجتماعی و چرایی گرایش جوانان به این مسیر با دکتر مصطفی آب روشن، آسیب‌شناس اجتماعی و عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران به گفت‌وگو پرداختیم.

نوعی اعتراض به ساختار موجود

آب روشن با بیان اینکه ازدواج سفید در ایران علت نیست بلکه نوعی واکنش یا رفتاری اعتراضی نسبت به ساختار موجود است، گفت: «ازدواج سفید در جامعه ما انعکاس حفظ ساختار خانواده به هر قیمتی است. امروزه بخش بزرگی از طلاق پنهان و رفتارهای خارج از مدار زناشویی انعکاس این تفکر قالبی است که حفظ ساختار خانواده از اولویت بالاتری نسبت به کیفیت روابط خانوادگی برخوردار است. بر اساس این نظریه، روند طلاق به شکل فرسایشی سال‌ها به طول می‌کشد؛ بخصوص برای زنان که اثبات برخی از شروط طلاق عملاً غیرممکن به نظر می‌رسد.»

او ادامه داد: «وقتی خروج از یک رابطه به طرح شکایت، متقاعدکردن قاضی، ارائه شهود و طی‌کردن بروکراسی‌های غیرمنطقی وابسته باشد که همه این مقدماتِ زمان بر، باهدف بالابردن هزینه‌های طلاق صورت می‌پذیرد، به‌طورقطع ما با پدیده نوظهوری همچون ازدواج سفید روبرو خواهیم شد.»

این آسیب‌شناس اجتماعی مسیر پر پیچ‌وخم طلاق را انعکاس دخالت مستقیم نظام اجتماعی در وضع قوانینی دانست که حقوق شهروندی را نقض و در روابط خصوصی افراد دخالت آشکار می‌کند. او گفت: «کانون خانواده در ایران توسط زن و مرد بنا می‌گردد ولی متأسفانه این نهاد خودساخته دارای چنان قدرتی می‌شود که خروج از این رابطه عملاً غیرممکن به نظر می‌رسد، به‌طوری‌که افراد به‌راحتی نمی‌توانند از طلاق به‌عنوان راه‌حل نهایی بهره ببرند.»

او تأکید کرد: «ساختار ازدواج و طلاق در ایران آن‌چنان دشوار، پیچیده و بغرنج به نظر می‌رسد که فرد از مزایای احتمالی تشکیل خانواده صرف‌نظر خواهد کرد. لذا بادقت در زیر پوسته شهر، درمی‌یابیم که تنوع غیررسمی الگوهای با هم بودن در دنیای امروزی به‌شدت افزایش پیدا کرده است. به‌طوری‌که آلترناتیو یا جایگزین‌های دیگری همچون هم‌باشی یا ازدواج سفید در خارج از مدار زناشویی شکل‌گرفته که بر کمترین مسئولیت استوار است؛ وضعیت یاد شده از پیامدهای آشکار قوانین سنتی حاکم بر نظام تشکیل خانواده است.»

با هم بودگی در جامعه ایران

آب روشن نسل امروز را دچار نوعی رهاشدگی دانست و گفت: «از منظر سنتی نوعی رهاشدگی را در نسل امروز مشاهده می‌کنیم که برای پاسخگویی به نیازهای جنسی به هر شیوه‌ای بهره می‌گیرد تا در زمان لازم به نیازهایش پاسخ دهد. ناگفته نماند که ما در دنیای پست‌مدرن زندگی می‌کنیم. انسان امروزی عموماً تابع ساختارها نبوده بلکه نوعی سیالیت در زندگی‌اش حاکم است. ارتباطات دنیای امروزی به‌شدت سکولاریزه شده و تابع لذت است.»

او فقر و تنگدستی را عاملی برای گرایش جوانان به این سمت عنوان کرد و افزود: «فقر و تنگدستی و خلأهای جنسی افراد را به‌سوی انحرافات اجتماعی سوق می‌دهد.»

آب روشن تصریح کرد: «یکی دیگر از عوامل مهمی که ممکن است در افزایش ازدواج سفید نقش داشته باشد، شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی است. این شبکه‌ها نقش تسهیل کننده‌ای دارند و می‌توانند برقراری این نوع روابط را برای افراد آسان‌تر کنند. بنابراین نظارت و کنترل این شبکه‌ها می‌تواند در کاهش پدیده ازدواج سفید تاثیرگذار باشد.»

جستجوی پناه در دنیای ازدواج سفید

آب روشن یکی دیگر از عوامل جوانان به ازدواج سفید را کمبود محبت در خانواده عنوان کرد و گفت: «در جوانانی که در خانواده‌های بی‌محبت قرار می‌گیرند و از موقعیت روحی و اجتماعی خود ناراضی هستند، برقراری روابط پنهانی با جنس مخالف و در مواردی ازدواج سفید برای کسب آرامش و رضایت بیشتر رایج است.»

او تصریح کرد: «اگرچه برخی جوانان ازدواج سفید را پناهگاهی برای جبران کمبود محبت می‌دانند اما این آرامش ذهنی هرگز به‌راحتی به دست نمی‌آید؛ زیرا این روابط به‌صورت پنهان و به‌دور از نظارت خانواده صورت می‌گیرد. در چنین شرایطی حل این مسائل و افزایش محبت در خانواده با کمک مشاوره فردی بسیار مؤثرتر از ازدواج سفید است.»

او مشکلات اقتصادی را دلیل دیگر برای روی‌آوردن برخی جوانان به ازدواج سفید دانست و افزود: «در برخی موارد، کمبود محبت با مشکلات اقتصادی همراه می‌شود. این وضعیت به‌ویژه در افرادی که خانواده‌هایشان از نظر مالی ضعیف هستند مشهود است. آنها به دنبال حمایت مالی و عاطفی از جنس مخالف برای برقراری ارتباط هستند. آنها اغلب با افرادی که از نظر مالی برتر از خودشان هستند دوست می‌شوند و این دوستی به‌عنوان انگیزه ازدواج و رابطه تعریف می‌شود.»

ریسک ازدواج سفید برای دختران

آب روشن دررابطه‌با قانون ازدواج سفید در ایران گفت: «قانون در جامعه ما ازدواج سفید را به رسمیت نمی‌شناسد؛ اما برخی از جوانان امروزی در متن زندگی با این شیوه از با هم بودگی زندگی می‌کنند و هیچ توجهی به رویکرد رسمی ندارند. در واقع، جوان به‌خاطر فرار از بار مسئولیت‌های مترتب بر ازدواج سنتی به ازدواج سفید تن می‌دهد.»

او تأکید کرد: «این نوع ازدواج عموماً برای دختران دارای ریسک فراوان بوده و با هراسی همیشگی توأم است؛ اما بخش بزرگی از دختران این نوع زندگی را مقدمه‌ای برای زندگی دائمی تلقی می‌کنند.»

آب روشن این باور که دختران بیش از پسران در این‌گونه ارتباطات دچار صدمه‌های روحی می‌شوند را رد کرد و اظهار داشت: «این باور در شرایطی قابل‌پذیرش است که دختر از این سبک زندگی آگاه نباشد و ناخواسته درگیر چنین روابطی شود؛ اما به نظر می‌رسد بین پسر و دختر یا زن و مرد امروزی نوعی توافق ضمنی و نانوشته حاکم است. این بدین معناست که دخترانی که دراین‌ارتباط قرار می‌گیرند هیچ‌گونه انتظاری از پسر ندارند. در واقع، وجه مشترک انتظارات زن و مرد، زندگی در لحظه حال است.»

راه چاره برای مقابله با ازدواج سفید

آب روشن راه برون‌رفت از وضعیت فعلی را تسهیل ازدواج و حذف بار حقوقی و مالی آن از جمله مهریه برای زنان یا حق طلاق برای مردان عنوان کرد. او گفت: «وضعیت نابسامان اقتصادی و فرهنگی و به‌تبع آن بیکاری گسترده جوانان تحصیل‌کرده، فقدان درآمد برای تشکیل خانواده و هزینه‌های سرسام‌آوری که سنت‌های دست‌وپاگیر را بر جوانان تحمیل می‌کنند، همه‌وهمه‌ پدیده ازدواج و تشکیل نهاد خانواده را از منظر اعضای جدید جامعه عملاً غیرممکن ساخته است.»

او ادامه داد: «عوامل دیگری که مطلوبیت ازدواج را کم و ریسک آن را به‌شدت افزایش می‌دهد، افزایش طلاق در جامعه، انتشار آمارهای فراوان از زندانیان مهریه، برچسب‌زنی، موانع فرهنگی و طولانی‌بودن روند طلاق است؛ بخصوص زمانی که یکی از طرفین به هر علتی خواهان خروج از رابطه باشد.»

این جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی بیان داشت: «جوان امروزی زمانی اقدام به ازدواج خواهد کرد که مطلوبیت‌های فردی‌اش قربانی حفظ ساختار ازدواج نشود، یعنی بتواند از طریق ازدواج، پایگاه و منزلت اجتماعی خود را حفظ یا ترقی دهد اما در شیوه سنتی اگر ازدواج منجر به شکست گردد محدودیت‌های فراوانی در زمینه‌های حقوقی، اقتصادی و حتی اجتماعی به شخص تحمیل می‌گردد، لذا خواهیم دید که ترس از ازدواج در جامعه تسری پیدا کرده و همانند موج موافق، توجیه‌گر شیوه‌های متنوع با هم بودگی از جمله ازدواج سفید خواهد بود.»

آب روشن در پایان با اشاره به لزوم جلوگیری از ترویج ازدواج سفید در جامعه گفت: «امید است مسئولین امر باتوجه‌به پدیده ازدواج سفید در جامعه اقدامات لازم را جهت جلوگیری از ترویج آن انجام دهند. این موضوع در کشور اسلامی ما امری غیرعادی تلقی می‌شود و ما نباید چنین اتفاقات غیراخلاقی را ترویج کنیم.»


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (266 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (170 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (120 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (75 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (41 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (34 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (25 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (19 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی (16 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (14 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر)
تیتر امروز   
دختر پشت کنکوری قصد کشتن کل خانواده را داشت
دانلود آهنگ جدید «بیا بریم کوه» از رضا ملک زاده+فیلم/ پاشو دنیا رو جمع کن بریم دریا کنار...
فال روزانه امروز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 8 تیر 1403
اولین برنامه جوکر با حضور خانم‌ها ؛ اسامی شرکت‌کنندگان +عکس/حتما از خنده تلف میشیم با اینا...
فال قهوه با نشان روز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 8 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 8 تیر 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 8 تیر ماه 1403
زاکانی از انتخابات انصراف داد
درخواست کمک مالی از محمود احمدی نژاد در مراسم ختم مادر سردار سلیمانی و پاسخ وی
رئیس دانشکده علوم پایه تربیت مدرس در مکه مکرمه درگذشت+ بیوگرافی مرحوم رسول ملک‌فر
جشن تولد ساده و خودمونی پسر دوم المیرا شریفی مقدم با کیک توت فرنگی با حضور یک مهمان ویژه
بررسی همه راه‌های ممکن حمله بایدن و ترامپ به یکدیگر در مناظره امروز
غذا با گوشت انسان در این رستوران بین راهی جاده چالوس! جنایتی که این گونه برملا شد