گذر از پیک نفس‌گیر و نگرانی برای خیز مجدد کرونا

  جمعه، 28 آذر 1399 ID  کد خبر 122687
گذر از پیک نفس‌گیر و نگرانی برای خیز مجدد کرونا
ساعد نیوز: حفظ روند نزولی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و فوت ناشی از آن در خراسان جنوبی که به گفته وزیر بهداشت پیک نفس‌گیر را پشت سر گذاشته، در گرو تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه پرهیز از دورهمی‌ها است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایرنا: خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، از ابتدای مهر ماه نمودار موارد ابتلا به کرونا و بستری در این استان روند صعودی گرفت و این روند افزایشی تا آبان ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان جدید سه رقمی و فوتی های کرونا در عین ناباوری دورقمی شد.

خراسان جنوبی بیش از ۲ ماه در شمار استان های دارای وضعیت قرمز قرار گرفت و برای هفته های متوالی در آبان تا اوایل آذر هفت شهرستان این استان قرمز رنگ بودند.

به گفته مسوولان استان برگزاری مراسم و تجمعات خانوادگی، ترددهای درون استانی، فرارسیدن فصل برداشت محصول و حضور گروهی مردم در مزارع و باغات در افزایش آمار بیماران نقش قابل توجهی داشت و مشابه سراسر کشور میزان رعایت پروتکل های بهداشتی نیز کاهش یافت.

به دنبال اجرای محدودیت های جامع از اول آذرماه و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ها، تست های مثبت، موارد بستری و فوتی به صورت واضح و روشن در خراسان جنوبی کاهش یافت و نگرانی که رو به فزونی بود، کمتر شد.

دوازدهم آذر بود که وضعیت جدید مخاطره شیوع کرونا در خراسان جنوبی پس از اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت ها گزارش شد و پس از مدت ها ۱۰ شهرستان استان در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار گرفتند و شهرستان طبس هم وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) داشت.

براساس رنگ بندی که چند روز بعد منتشر شد، ۹ شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر)، ۲ شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار گرفتند و هیچ نقطه ای از استان به رنگ قرمز نبود؛ یعنی هفت شهرستان خراسان جنوبی از وضعیت قرمز خارج شدند.

عادی انگاری باعث از بین رفتن زحمات می شود

استاندار خراسان جنوبی پس از این تغییر وضعیت که آرامش نسبی را برای مردم استان در پی داشت، گفت: بعد از کسب موفقیت بزرگ استان در تغییر رنگ از قرمز به نارنجی، بزرگترین آسیب به آن، عادی انگاری این بیماری از طرف مردم است که می تواند باعث از بین رفتن تمامی زحمات هفته های اخیر باشد.

حمید ملانوری با اشاره به در پیش بودن مراسم سنتی شب یلدا افزود: برگزاری شب نشینی های شبانه و دورهمی ها به ویژه شب یلدا می تواند پاشنه آشیل همه تلاش های صورت گرفته باشد لذا از مردم می خواهیم همچون گذشته با رعایت پروتکل های بهداشتی به بهبود وضعیت استان در مبارزه با ویروس کرونا کمک کنند.

وی اظهار داشت: کمیته اطلاع رسانی، صدا و سیما به طور ویژه و سایر حوزه ها در هر سطحی که مخاطبی دارند باید تلاش کنند این آگاهی بخشی انجام شود و مردم متوجه باشند که کاهش بیماری با همکاری آنان بوده و همانطور که بارها گفته شده تصمیمات ستاد و محدودیت ها در راستای سلامت مردم است.

وی به آمار ۹۸ درصدی استفاده کارکنان ادارات، ۹۶ درصدی صنوف و ۹۶ درصدی مراجعان استان از ماسک اشاره کرد و گفت: فرمانداران سراسر استان به منظور بهبود بیش از پیش آمار استفاده کنندگان از ماسک، با ادارات مکاتبه کنند.

محدودیت های کرونایی متناسب با وضعیت و روند بیماری در هر شهر ادامه یافت و برای ۹ شهرستان خراسان جنوبی از جمله بیرجند (مرکز استان) محدودیت های گروه شهرستان نارنجی اعمال شد یعنی گروه های شغلی یک و دو اجازه فعالیت دارند و فعالیت گروه های شغلی سه و چهار ممنوع است در مورد ادارات و سازمان ها هم تا سقف ۵۰ درصد به تشخیص مدیر مربوطه، نیروها در محل اداره مشغول به کار می شوند.

همچنین ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و خودروهای شخصی پلاک بومی شهرهای قرمز و نارنجی اجازه ورود به سایر شهرها را ندارند.

ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در شهرهای قرمز و نارنجی با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت نیز همچنان برقرار است.

خراسان جنوبی پیک نفس گیر را پشت سر گذاشت

کار و موفقیت بزرگ کنترل ابتلای روزافزون به ویروس کرونا در خراسان جنوبی را وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر چند روز قبل به این استان یادآوری کرد و گفت: استان خراسان جنوبی علیرغم پراکندگی جمعیت و جمعیت کم در محدوده بزرگ، دچار یک پیک بسیار نفس گیر کرونا شد که خوشبختانه این پیک خطرناک مدیریت شده است.

سعید نمکی سه روز پس از سفر به خراسان جنوبی در ارتباط زنده تصویری با شبکه خبر اظهار داشت: یکی از ایامی که ما را نگران کرده، شب یلدا است. تقاضا می کنم که مردم عزیز این هشدار خدمتگزار کوچک شان را بسیار جدی بگیرند. به عنوان نمونه بیش از ۶۵ درصد از موارد ابتلا در استان خراسان جنوبی که بنده به آنجا سفر کرده بودم، به دلیل دورهمی و گردهمایی های خانوادگی و شب نشینی ها بود.

وی تصریح کرد: نگذارید گذر شب یلدا برای کوتاه کردن این شب طولانی زمستان، به اندوه طولانی برای خانواده ها تبدیل شود و بزرگان و پیشکسوتان را از دست بدهیم و مدت ها سیاهپوش لحظه هایی شویم که غفلت کردیم. حافظ نیز می گوید "در خلاف آمد عادت بطلب که من/ کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم"

وزیر بهداشت گفت: همانگونه که سیزده بدر را به عنوان روزی که ایرانیان قبل و بعد از اسلام و انقلاب هرگز در خانه ننشسته بودند و امسال نشستند، شب یلدا را هم باید در خانه با جمعیت کم بمانیم، از گردهمایی و دورهمی های بزرگ بپرهیزیم که هم شما در سلامت باشید و هم همکاران ما در آرامش خیال باشند و فرصتی برای نفس کشیدن تازه داشته باشند.

تداوم روند کاهشی بیماری و لزوم حفظ آن

رییس دانشگاه علوم پزشکی درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در خراسان جنوبی گفت: سیر نزولی بیماری کووید ۱۹ تداوم دارد و برای حفظ این دستاورد باید با اجتناب از دورهمی ها در شب یلدا، سلامت اعضای خانواده خود را تضمین کنیم.

محمد دهقانی اظهار داشت: با همت، تلاش و همراهی همه مردم استان و ایثارگری فرزندان شما در بیمارستان های خراسان جنوبی و مراکز بهداشتی و درمانی همچنین مساعدت و کمک اصناف، توانستیم پیک سوم کرونا را شکست دهیم و سیر نزولی این بیماری تداوم دارد.

وی افزود: برای حفظ این دستاورد، نیازمند این هستیم در کنار هم باشیم و از هم مراقبت کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه حضور نیافتن در تجمعات، دورهمی ها و شب نشینی ها بخصوص اینکه در آستانه پایان آذر ماه و شب یلدا قرار داریم که سنت دیرینه ما ایرانیان است و هر سال در جهت افزایش مهربانی در کنار هم جمع می شویم، امسال باید از طریق فضای مجازی و روش های جایگزین این مراسم را برگزار کنیم.

وی تاکید کرد: سلامت خودمان، اعضای خانواده به ویژه بزرگ ترهای خانواده که افراد مسن هستند را با حضور نیافتن در دورهمی و تجمعات، تضمین کنیم تا شاهد روزهای سخت تری برای خودمان، خانواده هایمان و کادر بهداشت و درمان نباشیم.

دهقانی گفت: از هم استانی ها تقاضا می کنم مانند حماسه ای که در ۱۳ فروردین ماه خلق کردند و این قدر خوب همراهی شد، در شب یلدا نیز این همراهی را داشته باشند تا شاهد روزهای سخت تری در استان خراسان جنوبی نباشیم.

ابتلای خانوادگی در خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: براساس بررسی های انجام شده میزان انتقال خانوادگی در خراسان جنوبی از ابتدای همه گیری کرونا بالاتر از میانگین کشوری است زیرا اعتقادات و علقه خانوادگی سبب می شود دورهمی ها، شب نشینی ها و ارتباطات خانوادگی بیشتر شود و به کرات شاهد ابتلای خانوادگی در استان هستیم.

وی میزان ابتلای خانوادگی کرونا در استان را ۶۵ درصد اعلام کرد و افزود: میانگین سنی بستری ها مشابه کشور ۵۵ سال و میانگین سن فوتی ها نیز به نسبت کشور مقداری بالاتر و ۶۹ سال است.

با وجود کاهش موارد ابتلا، بستری و فوتی کرونا در خراسان جنوبی روز گذشته اعلام شد که در نتیجه انجام ۱۲۹ تست کرونا طی ۲۴ ساعت ۴۳ بیمار جدید شامل ۱۷ بستری و ۲۶ بیمار سرپایی شناسایی شدند.

همچنین با ثبت پنج مورد فوت جدید ناشی از کرونا در خراسان جنوبی مجموع موارد فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ به ۶۷۹ نفر رسید.

بر همین اساس رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید کرد که همه شهرهای دارای وضعیت نارنجی شرایط یکسان ندارند و وضعیت برخی شهرها مثل بیرجند شکننده است.

وی گفت: بخصوص در بیرجند با مقدار مختصر بیماران بستری باز هم به وضعیت قرمز بر می گردد.

دهقانی تصریح کرد: با توجه به اتفاقات خوبی که افتاد و همراهی مردم و رعایت اصناف در هفته های اخیر، رنگ بندی ما در آینده نزدیک شرایط بهتری را هم خواهد داشت.

وی گفت: اما رنگ بندی نارنجی به این معنا نیست که همه شهرستان ها وضعیت خوبی دارند و وضعیت نگران کننده نیست بلکه با تغییر مختصر ممکن است بلافاصله برخی شهرستان ها به وضعیت قرمز بازگردند لذا از مردم خواهش دارم که همچنان نکات بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ترددهای غیرضروری، حضور در تجمعات و دورهمی های شبانه قطعا ما را به شرایط قبلی و وضعیت قرمز وارد خواهد کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان