دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

حال بد جامعه و خبردرمانی های سیاسی بی حاصل 

پنجشنبه، 12 مرداد 1402
کد خبر: 351132
12 مرداد سالروز تنفیذ حکم ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی است. محمد مالی روزنامه نگار و ایران پژوه در یادداشتی درباره وضعیت اقتصاد، معیشت، اجتماع و فرهنگ امروز جامعه ایران می نویسد.

هر روز آماری دردناک از جمعیت زیر خط فقر ایران منتشر می شود. از 8 میلیون، 11 میلیون و 14 میلیون و حالا 28 میلیون نفر. از سوی دیگر، افزایش قیمت کالاهای اساسی و ضروری در دو سال گذشته و یا شاید بازه زمانی بیشتر، به کوچک تر شدن سفره مردم منجر شده تا جایی که پس از گوشت، میوه، مرغ و لبنیات، حالا نان هم از سبد خانوار در حال پرکشیدن است.

پول ملی آب رفته و انگاری خبردرمانی های سیاسی که حاکی از برداشتن موانع ارتباط با همسایه ها یا آزاد شدن پول های بلوکه شده در اقصی نقاط دنیاست نیز دیگر نمی تواند حباب قیمت را از مسکن تا خودرو و دلار بتراکند و راستی که شاید دیگر حبابی وجود نداشته باشد و آن چه هست، جز واقعیت نباشد.

وضعیت معیشتی دهک های پائین به کنار؛ فقر، طبقه متوسط را نابود کرد و امروز با چند ده میلیون نفر طبقه ضعیف روبرو هستیم. آمار واقعی اشتغال نیز دردناک است. زیر پوست شهر افسرده و احساس بی آینده بودن و پیشبینی ناپذیر بودن فرارو، جوان های نخبه را به سمت مهاجرت سوق داده است.

اولویت های اصلی که رفع فقر، اشتغال آفرینی، و حمایت از تولید و کارآفرینی و بسترسازی برای سرمایه گذاری است، جای خود را به مسائل حاشیه ای و دوقطبی ساز داده است. انتخابات مجلس دوازدهم در اسفندماه 1402 به طور قطع از این اتمسفر یأس آلوده، متأثر خواهد شد و این خبر خوبی نیست و از شدت همبستگی ملی فروخواهد کاست!

گرانی و تورم به اوج خود رسیده است. انگار بازار رها شده و سیگنال های روشن، مثبت و امیدوارکننده ای نیز از سوی تصمیم گیران به گوش نمی رسد، و چه زیبا و عمیق پیامبر اعظم؛ حضرت محمد (ص) فرمود که: "کاد الفقر أن یکون کفرا".یعنی؛ فقر، انسان را در آستانه کفر قرار می دهد.

و چه دقیق در جای دیگری آن حضرت فرموده اند: " لولا الخبز ما صلینا و ما تصدقنا و لا صمنا" "اگر نان نبود – و شکم ها گرسنه بود – از نماز و روزه و انجام سایر فرائض و واجبات خبری نبود". حالا این ما هستیم و شاخص های اقتصادی؛ می توانیم جیب و سفره خالی مردم را انکار کنیم! و تلنگرها و فریادها را نشنویم!

می توانیم از کنار هزاران زباله گردی که در هر شهر و استانی مشاهده می شوند بی تفاوت عبور کنیم! آری می توانیم شرمندگی پدران و مادرانی که گوشت و میوه و لباس را از سبد خرید فرزندان خود حذف کرده اند، ببینیم و خود را به ندیدن بزنیم! آری این ندیدن ها و نشنیدن ها میسر است اما بدانیم که نمی توانیم خود را از تبعات این حال بد جامعه برهانیم!


3 پسندیدم 6 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 11 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
روسری اصیل و ایرانی بر سر فریبا نادری عروس حشمت فردوس+عکس/ سلیقه بینظیر خانوم بازیگر در انتخاب طرح روسری😍
گشت و گذاری در خانه مجلل و رویایی رضا صادقی، خواننده مشکی پوش و محبوب ایرانی +عکس/ سلیقه بی نظیر همسر آلمانی آقای خواننده در چیدمان و انتخاب دکوری👌
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
پربازدید شدن بگو مگوی دو دختر وسط نماز جماعت به امامت رهبرمعظم انقلاب+ویدیو
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
اولین عکس از فیلم جدید رامبد جوان با گریم فوق‌العاده خنده دار محسن تنابنده و نوید محمدزاده / فقط فوکول و پشت موهاشون😁
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
(فیلم) تمرینات سخت و طاقت فرسای هادی چوپان برای پسرش محمد حافظ / تا پسرشو قهرمان مستر المپیا نکنه بیخیال نمیشه!
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب