همه چیز درباره روغن موتور خودرو

  چهارشنبه، 19 شهریور 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
همه چیز درباره روغن موتور خودرو
روغن موتور با کیفیت بهترین انتخاب برای ماشین است. روغن های با کیفیت پایین پس از مدتی به موتور آسیب می‌زنند. بهتر است هنگام انتخاب روغن موتور خودرو به کیفیت و سازگاری آن با موتور توجه کنید. انتخاب روغن موتورهای مختلف در دوره‌های تعویض می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به موتور وارد کند و بهتر است در انتخاب روغن موتور وسواس زیادی به خرج دهید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، روغن موتور از ترکیب روغن پایه نفتی به اضافه افزودنی ها به دست می آید و وظایف مهمی دارد که عبارتند از: روانکاری (کاهش دهنده اصطکاک بین قطعات)، کاهش سایش قطعات موتور، شست و شوی داخل موتور و تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات، آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون، خنک نمودن قطعات داخلی موتور، کارکرد بهینه قطعات متحرک موتور در دماهای مختلف و محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی و ضربه گیری؛ تمام اینها یعنی آب حیات یک خودرو!

به طور کلی روغن موتور انرژی حاصل از احتراق را به انرژی محرک تبدیل می کند تا خودرو به حرکت درآید. همچنین قطعات فلزی موتور بدون وجود روان کننده قادر به حرکت سریع و درست نیستند. روغن موتور به عنوان یک روان کننده برای قطعات موتور نقش مهمی دارد و از سایش قطعات موتور جلوگیری کرده و مانع از خوردگی قطعات می شود. یکی دیگر از وظایف روغن موتور تمیز کردن داخل موتور است به عبارتی داخل موتور را شست و شو می دهد.

شماره های روی روغن موتور به چه معناست؟

روغن موتورهای معمولی زمانی که گرم می شوند روانتر می شوند و باید کاری کنند که روغن موتور در اثر گرما روان نشود. عدد ۵W30 روی روغن موتور نشانه چیست؟ عدد قبل از W درجه ویسکوزیته سرد روغن است و عدد بعد از آن ویسکوزیته گرم روغن را نشان می دهد. در واقع روغن در حالت عادی وقتی سرد است مانند روغن های معمولی درجه ۵ عمل می کند اما زمانی که گرم می شود تنها بیشتر از ۳۰ درجه روان نمی شود. هر چقدر شماره W کمتر باشد ماشین در روزهای سرد و فصل زمستان راحتتر روشن می شود.

استانداردهای ACEA چیست؟

استاندارد A برای موتورهای بنزینی، B برای خودروهای سواری دیزلی، C برای دیزل با فیلتر ذرات، E برای دیزل سنگین است.

مشخصات استانداردهای ACEA

  • A1: سوخت اقتصادی بنزین
  • A2: عملکرد استاندارد
  • A3: دوره تعویض طولانی مدت
  • A5: سوخت اقتصادی بنزین به همراه تعویض طولانی مدت
  • B1: سوخت اقتصادی دیزل
  • B2: عملکرد استاندارد
  • B3: دوره تعویض طولانی مدت
  • B4: مناسب موتور دیزلی تزریق مستقیم
  • B5: سوخت اقتصادی دیزل به همراه دوره تعویض طولانی مدت

برای انتخاب روغن موتور باید به بنزینی یا دیزلی بودن موتور، مدل اتومبیل و شرایط آب و هوایی توجه کرد.

چرا تعویض دوره ای روغن موتور مهم است؟

روغن موتور پس از کار کردن در معرض تجزیه قرار می گیرد و پس از مدتی خاصیت خود را از دست می دهد و کیفیت آن پایین می آید؛ روغن موتور آلوده نمی تواند به درستی عمل کند و سبب اختلال در حرکات موتور می شود به همین دلیل اگر روغن موتور معمولی بود پس از ۳ ماه ( ۵ تا ۸ هزار کیلومتر کارکرد) و روغن موتور سنتتیک پس از ۶ ماه (۸ تا ۱۱ هزار کیلومتر کارکرد) باید تعویض شود.

چگونه روغن موتور را چک کنیم؟

  • ماشین را در سطح صاف قرار دهید.
  • منتظر بمانید موتور خنک شود. در صورتی که موتور گرم باشد روغن بیشتر از حد معمول نشان داده می شود.
  • میله اندازه گیری روغن را که معمولا نزدیک موتور قرار دارد را خارج کنید و آن را تمیز کنید و سپس در محفظه روغن موتور قرار داده و پس از چند ثانیه خارج کنید.
  • میله اندازه گیری روغن موتور درجه بندی مینیموم و ماکسیموم دارد. میزان روغن باید بین مینیموم و ماکسیموم باشد. در صورت بیشتر و یا کمتر بودن باید نسبت به کم و زیاد کردن روغن اقدام کنید.

چرا رنگ روغن موتور سیاه می شود؟

روغن موتور پس از مدتی مانند قبل شفاف نیست و رنگ آن روبه سیاهی می رود. رنگ سیاه روغن موتور دلیل بر این نیست که نیاز به تعویض دارد. رنگ روغن موتور به دلیل جذب آلودگی ها پس از مدتی تغییر می کند. اگر روغن موتور پس از مدتی همچنان شفاف باشد و رنگ آن تغییر نکند یعنی به درستی عمل نکرده است.

چه عواملی در تعویض روغن موتور موثر است؟

اطلاعاتی که تولیدکنندگان روغن موتور درباره کیفیت و زمان تعویض آن می نویسند مربوط به رانندگی در شرایط عادی است. عواملی از قبیل ترافیک، بار زیاد ماشین، رانندگی در سرما، آلودگی هوا، سرعت بالا، خاموش روشن کردن ماشین در مسافت های کوتاه و عدم تعویض دوره ای فیلتر هوا و روغن روی زمان تعویض روغن تاثیرگذار است.

آیا انتخاب نوع روغن موتور مهم است؟

روغن موتور با کیفیت بهترین انتخاب برای ماشین است. روغن های با کیفیت پایین پس از مدتی به موتور آسیب می زنند. بهتر است هنگام انتخاب روغن موتور خودرو به کیفیت و سازگاری آن با موتور توجه کنید. انتخاب روغن موتورهای مختلف در دوره های تعویض می تواند آسیب های جبران ناپذیری به موتور وارد کند و بهتر است در انتخاب روغن موتور وسواس زیادی به خرج دهید.

نکات مهم درباره روغن موتور

  • اگر می خواهید دو نوع روغن موتور را با هم ترکیب کنید با کیفیت و کارایی آن یکی باشد.
  • به هیچ عنوان بیش از اندازه در محفظه روغن نریزید چراکه سبب نشتی و ورود آن به بخش های دیگر می شود
  • بهتر است هنگام تعویض دوره ای روغن موتور، فیلتر روغن را نیز تعویض کنید.
  • اگر روغن را روی انگشت خود ریختید و ذرات سفت در آن احساس کردید باید روغن را تعویض کنید.

نشانه های رسیدن زمان تعویض روغن چیست؟

کند شدن خودرو، شنیدن صدا های غیر عادی در موتور و روشن شدن چراغ هشدار از نشانه هایی است که به شما می گوید روغن موتور باید تعویض شود.

در پایان به این نکته توجه کنید که روغن موتور را هر هفته بررسی کنید و در صورت نیاز به تعویض هرچه سریعتر آن را تعویض کنید تا به خودرو آسیب وارد نشود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار 6 روش فوق العاده برای پرپشت شدن گل حسن یوسف موخوره را با این 6 روغن از بین ببرید! | سلامت و زیبایی مو؛ با این روغن های طبیعی 10 خواص معجزه آسای زردچوبه برای سلامت و شادابی پوست
منتخب روز