همه چیز درباره سیستم اگزوز خودرو

  جمعه، 17 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
همه چیز درباره سیستم اگزوز خودرو
طبق قوانین راهنمایی رانندگی، دستکاری در سیستم اگزوز ماشین به نحوی که باعث ایجاد صداهای غیر طبیعی و ناهنجار شود یا برداشتن آن، ممنوع است و ضمن اعمال قانون، مالک خودرو باید رفع نقص کند. به طور کلی هر وسیله نقلیه ای باید مجهز به لوله اگزوز باشد تا از خروج صداهای ناهنجار جلوگیری کند.

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز، اگزوز خودرو وظیفه ای مهم و کلیدی در عملکرد وسیله نقلیه را برعهده دارد. انتقال گازهای حاصل از احتراق در موتور خودرو و انتقال آن به انتهای خودرو از مهمترین مسئولیت های اگزوز خودرو به شمار می روند. در ضمن وظیفه بی صدا کردن خودرو به عهده سیستم اگزوز بوده و کیفیت عملکرد اگزوز، شدت و ضعف انجام آن را تعیین می کند. در کل مهمترین وظایف اگزوز را باید کاهش آلایندگی، کاهش دما و کاهش صدا بدانیم. برای درک بهتر عملکرد سیستم این قطعه، خوب است که اجزای تشکیل دهنده اگزوز خودرو را شناخته و درباره وظیفه هر یک بیشتر بدانیم. در این مبحث می خواهیم درباره عملکرد اگزوز ماشین، اجزا آن، عملکرد و به طور کلی سیستم اگزوز خودرو، اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

اگزوز ماشین و همه نکات راجع به آن

خراب شدن این سیستم باعث آلودگی صوتی ، افزایش آلایندگی و کاهش شتاب خودرو می شود. مشکلاتی مثل پوسیدگی ، شکستگی و سوراخ شدن منبع یا قسمت دیگری در سیستم خروجی دود شایع است. افزایش مصرف سوخت نیز از نتایج بروز مشکل در سیستم خروجی دود است. سیستم خروجی دود خودرو از شش قسمت کاتالیست، لوله سر اگزوز ( پخش کننده دود ) ، منبع اگزوز ( انباره صدا خفه کن ) ، لوله های رابط ، لوله اگزوز و منیفولد خروجی دود تشکیل می شود.

کاتالیست : وظیفه این قطعه ، تبدیل گازهای سمی به آب، دی اکسید کربن و گازهای کم خطر است. کاتالیست در کاهش آلودگی هوا مؤثر است.

لوله سر اگزوز: وظیفه این لوله ، جهت دهی دودهای خروجی است. اگر دقت کرده باشید جهت این لوله در اکثر خودروها رو به پایین است.

منبع اگزوز : منبع های مختلف به کار رفته در این سیستم، صداهای متفاوتی دارد. صداهای خروجی از منبع، با توجه به تعداد و شکل سوراخ هایی که در داخل ایجاد شده و جنس و ابعاد منبع، متفاوت است. به طور کلی در این سیستم، وظیفه هر منبع ، کاهش سرعت و صدای گازها قبل از خروج است.

لوله های رابط : این لوله ها، قسمت های مختلف این سیستم را با هم مرتبط می کنند.

لوله اگزوز : انتقال مناسب دود به قسمت پشتی خودرو، مهم ترین وظیفه این قسمت است.

منیفولد خروجی دود: این قطعه، وظیفه هدایت دود پیشرانه از مجاری سر سیلندر به لوله اگزوز را بر عهده دارد.

بروز مشکل در هر یک از این قسمت ها منجر به مشکلاتی می شود که در بالا به آن اشاره شد.

محل نصب این سیستم دقیقاً زیر خودرو است و فضایی طولانی و گسترده از موتور تا قسمت انتهایی را در بر می گیرد. این شرایط باعث می شود که سیستم خروجی دود همواره آسیب پذیر تر از بقیه قسمت ها باشد. در مقابل، عملکرد صحیح توری کاتالیست و البته رانندگی شما تأثیر زیادی در طول عمر اگزوز ماشین دارد. موارد زیر، عوامل اصلی خرابی سیستم خروجی دود هستند:

عبور از دست اندازها و ناهمواری ها با سرعت بالا و برخورد اگزوز با سطح زمین

تماس مستقیم با اجسام خارجی مثل سنگ و گرد و خاک

قرار گرفتن در معرض برف و باران و …

رانندگی مداوم در شرایط جوی مرطوب

رانندگی کوتاه مدت و مقطعی با خودرو

نکته مهمی که در مورد رانندگی کوتاه مدت با خودرو و ارتباط آن با کاهش عمر مفید این سیستم وجود دارد، مقدار آبی است که در آن جمع می شود. با هر بار استارت زدن خودرو و فعل و انفعالات شیمیایی که درون سیستم خروجی دود صورت می گیرد، قطره های آب داخل آن به وجود می آید. با رانندگی طولانی مدت و داغ شدن اگزوز، این قطره های آب بخار می شوند؛ اما اگر زمان رانندگی شما کوتاه باشد، قبل از داغ شدن سیستم خروج دود، خودرو را خاموش می کنید. در چنین ظرایطی، تجمع قطره های آب داخل این سیستم موجب فرسایش و پوسیده شدن آن می شود.

اگزوز اسپرت یا معمولی؟

یکی از شایع ترین کارهایی که برای اسپرت کردن خودروها انجام می دهند، تعویض منبع و سر اگزوز است. افراد زیادی هستند که از شنیدن صداهای غیر طبیعی و بلند از این قسمت خودروی شان لذت می برند. بهتر است بدانید کسی نمی تواند از روی میل شخصی، سر اگزوز و منبع اگزوز خودرویش را عوض کند تا اگزوز اسپرت داشته باشد، چرا که این کار، کاری غیر استاندارد و خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی است.

خودروی افرادی که خودشان، این قطعات را تعویض می کنند، در مواجهه با پلیس، جریمه و توقیف خواهد شد. خودروهایی که قابلیت اعمال این تغییر را داشته باشند، تغییرات لازم در همان کارخانه سازنده، روی آن ها صورت می گیرد.

طبق قوانین راهنمایی رانندگی، دستکاری در سیستم اگزوز ماشین به نحوی که باعث ایجاد صداهای غیر طبیعی و ناهنجار شود یا برداشتن آن، ممنوع است و ضمن اعمال قانون، مالک خودرو باید رفع نقص کند. به طور کلی هر وسیله نقلیه ای باید مجهز به لوله اگزوز باشد تا از خروج صداهای ناهنجار جلوگیری کند.

تعبیه اگزوز اسپرت روی خودروها به صورت دستی، مشکلاتی مثل موارد زیر دارد:

بالا بردن وزن خودرو بدون توجه به اینکه خودرو شرایط تحمل بار را دارد یا خیر.

بالا بردن هزینه تعمیر و نگهداری سیستم خروجی دود خودرو، چرا که مدل های اسپرت این سیستم معمولاً تعویض می شوند نه تعمیر.

جاگیری غیر استاندارد این سیستم در قسمت زیرین خودرو، چرا که حجم مدل اسپرت این سیستم از مدل معمولی بیشتر است و باید طراحی زیر ماشین جوابگوی نوع اسپرت باشد.

برخی افراد به سر اگزوز و لوله اگزوزهای بزرگ علاقه مندند و فکر می کنند که این نوع، نمای پشتی خودروی آن ها را زیباتر و شتاب خودرو را بیشتر می کند. ظاهر خودرو که امری سلیقه ای است، در مورد افزایش شتاب نیز باید بگوییم که اگر اندازه هر یک از قسمت های سیستم خروجی دود، متناسب با سایر قسمت ها و طراحی خودرو نباشد، نه تنها خودرو شتاب نمی گیرد، بلکه دچار کاهش قدرت و شتاب هم می شود. برای ایجاد تغییر در عملکرد این سیستم باید تمام قطعات مربوط به آن تغییر یابد تا شما به نتیجه دلخواه خود برسید.

شرکت های خودروسازی برای تعبیه سیستم خروجی دود اسپرت ابتدا شرایط لازم را فراهم می کنند. ابتدا بررسی می کنند که خودرو در رده خودروهای مسابقه ای و اسپرت باشد؛ سپس به استانداردسازی می پردازند، یعنی توان خروجی موتور ، طراحی قسمت زیرین خودرو و تن صدایی را که قرار است از آن خارج شود، در نظر می گیرند. حفره ها و جداره هایی که در داخل این سیستم تعبیه می شوند، هر یک صدای مخصوص به خود را دارند. به همین دلیل است که گاهی صدای خروج دود از برخی خودروها را چون سوت کشیدن، صدای غرش و …. می شنوید.

نکته ای در مورد اگزوز پراید وجود دارد که بد نیست به آن اشاره کنیم. حتما شما هم در سطح شهر انواع پراید را دیده اید که سیستم خروج دودشان دستکاری شده است. در نظر داشته باشید فرقی نمی کند که تصمیم بر اسپرت شدن اگزوز پراید دارید یا اگزوز سایر خودروها، مهم این است که باید این تغییر توسط افراد متخصص و بر اساس شرایط سیستم موتور خودرو انجام شود؛ در غیر این صورت به وسیله نقلیه خود آسیب می رسانید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (496 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (151 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (143 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (41 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
باقری: لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان