همه چیز درباره تست تحمل گلوکز در بارداری یا GGT

  چهارشنبه، 17 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
همه چیز درباره تست تحمل گلوکز  در بارداری یا GGT
این آزمایش برای تمام زنان باردار درخواست می شود . برای انجام این آزمایش نیاز به سه مرتبه خونگیری وجود دارد. ابتدا قند خون ناشتا اندازه گیری می شود، سپس به فرد 75 گرم گلوکز (قند ) داده می شود. پس از آن یک ساعت و نیز دو ساعت بعد از مصرف گلوکز ، قند خون فرد بررسی می شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،

تست تحمل گلوکز (GTT ) یا آزمایش قند خون در بارداری چیست ؟

تست تحمل گلوکز چرا در دوران بارداری انجام می شود ؟

تقریبا" یک مورد به ازای هر 10 زن باردار دیابت بارداری (GTT ) را تجربه خواهند کرد. در صورتی که قند دو ساعت بعد از غذای فرد بالاتر از حد طبیعی باشد ، تست تحمل گلوکز (GTT) که شامل سه مرحله اندازه گیری قند خون است ، می تواند در تشخیص دیابت بارداری بسیار کمک کننده باشد.

تست تحمل گلوکز برای چه کسانی انجام می شود ؟

تست تحمل گلوکز به صورت روتین در دوران بارداری بین هفته 26 تا 30 درخواست می شود. همچنین شاید قبل از این زمان به زنانی که چاق هستند و یا سابقه خانوادگی دیابت دارند توصیه به انجام GTT می شود.

آزمون تحمل گلوکز خوراکی (OGTT ) چیست و چطور انجام می شود؟

این آزمایش برای تمام زنان باردار درخواست می شود . برای انجام این آزمایش نیاز به سه مرتبه خونگیری وجود دارد. ابتدا قند خون ناشتا اندازه گیری می شود، سپس به فرد 75 گرم گلوکز (قند ) داده می شود. پس از آن یک ساعت و نیز دو ساعت بعد از مصرف گلوکز ، قند خون فرد بررسی می شود.

نحوه انجام تست تحمل گلوکز (GTT ) چگونه است ؟

افزایش قند خون می تواند نشان دهنده کارکرد ضعیف بدن در تولید انسولین باشد. اما قند خون بالا همیشه نشانه ای از دیابت بارداری نیست. به همین دلیل از آزمون تحمل گلوکز استفاده می شود. برای انجام این آزمایش باید حداقل 8 ساعت ناشتا باشید. در صبح روز آزمایش یک محلول گلوکز (قند ) به فرد داده می شود و نمونه خون در زمان های یک ساعت،2 ساعت بعد از خوردن محلول گلوکز از او گرفته می شود.

آزمون تحمل گلوکز (تست تحمل گلوکز یا GTT ) چه زمانی در بارداری انجام می شود؟

طبق دستورالعمل وزارت بهداشت کشور آزمایش GTT بین هفته 26 تا 30 بارداری برای مادر درخواست می شود.

آیا انجام تست تحمل گلوکز (GTT ) در بارداری برای جنین خطرناک است ؟

انجام تست تحمل گلوکز با در نظر گرفتن میزان قند خون ناشتا در آزمایش قبلی و به تشخیص فرد متخصص ، خطری برای مادر و جنین ندارد.مگراینکه مادر از قبل مبتلا به دیابت باشد و یا دیابت بارداری در وی مسلم شده باشد. در این صورت خوردن محلول گلوکز (قند خوراکی ) برای او خطرناک محسوب می شود.

چرا باید تست تحمل گلوکز انجام دهیم؟

خانم های بارداری که نیاز دارند تست GTT را انجام دهند، حداقل یکی از علائم زیر را دارند:

  • شاخص توده بدنی افزایش یافته (BMI) بالای kg/m² 30 دارند. در BMI سنجش وزن به کیلوگرم و قد شخص به متر محاسبه می شود. (BMI سالم زیر kg/m² 25 است.)
  • نوزاد قبلی آن ها وزنی بیش از 4.5 کیلوگرم داشته است.
  • دیابت حاملگی در بارداری قبلی آن ها تاییده شده است.
  • منشا خانوادگی (مردم آسیای جنوبی، آفریقایی ها، مردم کارائیب و خاورمیانه).
  • زنانی که خویشاوندان درجه اول آن ها مبتلا به دیابت هستند (مادر/ پدر/ برادر/ خواهر).

آیا تست تحمل گلوکز می تواند عوارض یا خطری ایجاد کند؟

به شما اطمینان می دهیم که انجام تست تحمل گلوکز هیچ خطری برای شما یا نوزادتان ندارد.

چگونه باید برای تست تحمل گلوکز آماده شویم؟

لطفا اطلاعات مربوط به این تست را بخوانید. موارد موجود را با همسر یا خانواده خود در میان بگذارید تا آن ها بتوانند به شما در این زمینه کمک کنند. ممکن است اطلاعاتی وجود داشته باشد که نیاز باشد تا آن ها بدانند، به خصوص اگر پس از این معاینه از شما مراقبت می کنند.

  • لطفا قبل از انجام آزمایش، رژیم غذایی عادی خود را تا شب قبل از آزمایش ادامه دهید و مصرف قند خود را به خاطر انجام آزمایش کم نکنید.

شب قبل از تست

  • از ساعت 10 شب قبل از آزمایش، چیزی غیر از آب معمولی نخورید و ننوشید. این شامل خوردن آب نبات های نعناعی، جویدن آدامس و دارو برای بیماری های قلبی نمی شود.
  • توجه داشته باشید که اگر فراموش کردید و چیزی خوردید، باید با آزمایشگاه تماس بگیرید و درخواست کنید تا زمان دیگری را برای آزمایش شما در نظر بگیرند.

تست تحمل گلوکز چگونه انجام می شود؟

  • زمانی که برای انجام تست GTT می روید، یک نمونه خون از بازوی شما گرفته می شود و یک نوشیدنی خاص حاوی گلوکز به شما داده می شود. بعد از دو ساعت، آزمایش خون تکرار می شود.
  • تا زمانی که آزمایش دوم گرفته نشده است نباید چیزی بخورید.
  • در حالی که منتظر آزمایش دوم هستید، باید در بخش بمانید، زیرا پیاده روی بیش از حد ممکن است بر نتایج آزمایش تاثیر بگذارد.
  • توجه داشته باشید از آن جایی که فضای باز در چنین مکان هایی محدود است، بهتر است که تعداد همراهان خود را کم کنید.

پس از انجام تست تحمل گلوکز باید چه کرد؟

  • پس از این که نمونه دوم خون گرفته شد، می توانید به طور عادی غذا بخورید و بنوشید. بهتر است میان وعده ای به همراه داشته باشید که بتوانید پس از آزمایش دوم میل کنید.
  • شما می توانید پس از پایان آزمایش دوم، محل آزمایشگاه را ترک کنید.

نتیجه آزمایش تحمل گلوکز بارداری

نتایج تست تحمل گلوکز اغلب یک هفته بعد آماده خواهد شد. نتیجه این آزمایش در پرونده شما ثبت خواهد شد.

اگر نتیجه GTT شما طبیعی است

در این صورت ممکن است نتیجه در پرونده بیمارستان شما قرار بگیرد، اما با شما تماس نگیرند. اگر در مورد نتایج آزمایش نگران هستید، می توانید به آزمایشگاه مراجعه کرده و نتیجه را دریافت کنید.

اگر نتیجه GTT شما غیر طبیعی است

چنان چه نتیجه تست تحمل گلوکز طبیعی نباشد به شما اطلاع داده می شود تا ظرف دو هفته آینده در مورد آن با یک مامای متخصص صحبت کنید. نوبت های بعدی برای شما تعیین می شود تا تحت نظر یک متخصص دیابت حاملگی باشید.

موافقت برای درمان

قبل از این که تحت معالجه پزشک قرار بگیرید، آن ها رضایت شما را می گیرند. به منظور تصمیم گیری، باید اطلاعاتی درباره درمان یا معایناتی که صورت می گیرد، داشته باشید. همیشه باید برای به دست آوردن اطلاعات بیش تر، سوالات خود را از متخصصین بپرسید. اطلاعاتی که دریافت می کنید باید در مورد بیماری، گزینه های موجود برای شما و خطرات و فواید این درمان باشد. آن چه مهم است این است که رضایت شما باید درست و معتبر باشد. به این معنا که:

  • شما باید بتوانید رضایت بدهید
  • باید اطلاعات کافی به شما داده شود تا بتوانید تصمیم گیری کنید
  • شما باید تحت اراده خود عمل کنید و تحت تاثیر شخص دیگری نباشید


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (444 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (260 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (118 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (57 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (36 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (22 نظر) ذوق زدگی و خوشحالی داریوش ارجمند، حشمت فردوس وقتی متوجه میشه قالیباف خلبان هواپیماییِ که قراره با اون به اصفهان بره+عکس (19 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (17 نظر) 3 قاب متفاوت از پدر شوهر لبنانیِ زینب سلیمانی فرزند کوچک سردار سلیمانی+عکس/ از دلداری به عروس ایرانی اش در مراسم پدرش تا فاتحه خوانی بر مزار حاج قاسم (15 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (12 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (11 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (9 نظر) نشسته نماز خواندن احمدرضا عابدزاده در خانه اش در کنار کریم باقری+عکس (8 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی با برگزاری مهمانی در خیابان جلوی خانه اش حماسه آفرید/ این مهمونا برن پشت سرشونم نگا نمیکنن🤣 (8 نظر) گریه های تلخ سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه در خانه ابدی پدرش / روحش شاد و یادش گرامی (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 27 خرداد 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد 1403
فواید فوق العاده پوست پرتقال برای قلب🍊 + فواید دیگر
فال ابجد روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
بازداشت شکارچی عروسک های شهر | او دختر بچه ها را می ربود و ...
فال انبیاء روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
به کوری چشم مجاهدین خلق حمید نوری آزاد شد‎
لامبورگینی خاندان سلطنتی عربستان رکوردشکنی کرد+عکس
پیشنهاد ازدواج دوم پارسا پیروزفر به خانم همسایه جوان در خلوت دونفره شان+فیلم
ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه
ناگفته هایی جالب از زندگی فرزندان رهبر معظم انقلاب؛ از استفاده نکردن از امکانات مملکتی تا وام گرفتن از صندوق های کوچک!
روایت شنیده نشده از خواهر داغدار شهید سید ابراهیم رئیسی از کارکردن رئیس جمهور همزمان با تحصیل بعد از فوت پدرشان/ دلسوز و صبور+عکس
گران بهاترین ماده جهان که قیمتش 1000 برابر نفت است +عکس/ ماده ای که جان انسان ها را نجات داد