دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / بیماری ها و راههای درمان /

هرآن چیزی که باید راجع به دیابت بدانید 

جمعه، 24 آبان 1398
ساعدنیوز:دیابت ( Diabetics ) نزد پزشکان اغلب به نام مرض قند شناخته می‌شود . که در آن بیمار دارای قند خون بالا است . دلیل آن نیز تولید انسولین کم توسط بدن است یا اینکه بدن به درستی انسولین مورد نیاز را تامین نمی‌کند. بیمارانی که به این بیماری دچارند معمولاً ادرار مکرر را تجربه می‌کنند. و بیشتر وقت‌ها گرسنه و تشنه هستند .

دیابت چیست :

دیابت یک بیماری دراز مدت است که باعث افزایش سطح قند خون می شود.

انواع دیابت :

دیابت نوع ۱ – بدن انسولین تولید نمی کند حدود ۱۰% بیماران از نوع یک می باشند.

دیابت نوع ۲ – بدن برای کارهای خاص انسولین مناسب تولید نمی کند تقریبا ۹۰% از دیابتی های جهان از این نوع هستند.

دیابت بارداری – این نوع در بین زنان در زمان بارداری شایع است.

علائم دیابت

  • ادرار مکرر
  • تشنگی شدید
  • گرسنگی
  • افزایش یا کاهش وزن غیر معمول
  • خستگی
  • کبودی غیر قابل درمان
  • اختلال عملکرد جنسی مردان
  • بی حسی
  • سوزش در دست و پا
  • عطش پا
  • عطش دست
  • سردی بیش از حد پا

اگر دیابت شما از نوع ۱ باشد، می توانید با ورزش کافی و مصرف انسولین یه زندگی عادی داشته باشید. بیماران نوع ۲ باید رژیم غذایی سالمی را دنبال کنند و از نظر جسمی فعالیت بدنی کافی داشته باشند و مدام گلوکز خون خود را زیر نظر داشته باشند همچنین ممکن است نیاز به داروهای خوراکی و یا انسولین برای کنترل قند خون خود داشته باشند.

نکات مهم

  1. دخانیات اثر جدی بر سلامت قلب و عروق را دارد، پس توصیه می شود که بیماران دیابتی حتما سیگار را ترک کنند.
  2. خطر بیماری قلبی و عروقی در دیابتی ها بیشتر است، از همین رو باید مدام فشار خون و سطح کلسترول خون به طور منظم آزمایش شود.

انواع دیابت عبارتند از :

دیابت نوع ۱

بدن انسولین مورد نیاز را تولید نمی کند. برخی از نوجوانان ممکن است به این نوع دیابت دچار شوند . بیشتر مردم قبل از سن ۴۰ سالگی نوع ۱ را تجربه می کنند،اغلب در دوران نوجوانی و اوایل جوانی.

دیابت نوع ۲

بدن برای عملکرد عادی انسولین تولید نمی کند . سلولهای بدن به انسولین واکنش نشان نمی دهند(مقاومت در برابر انسولین.) تقریبا ۹۰% دیابتی های جهان از نوع ۲ هستند. این بیماران همیشه سطح گلوکز خون خود را اندازه گیری می کنند.

بعضی از دیابتی های نوع ۲ می توانند با رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، نظارت بر قند خون، بیماری خود را کنترل کنند. با این حال این نوع از دیابت یک بیماری پیشرفته محسوب می شود و به تدریج بیمار باید انسولین مورد نیاز بدن خود را با مصرف قرص و دارو بدست بیاورد.

افرادی که اضافه وزن دارند و از چاقی رنج می برند احتمال اینکه به دیابت نوع ۲ مبتلا شوند زیاد است. برنامه غذایی غلط ممکن است شما را دچار نوع ۲ بکند. طبق گزارش محققان مصرف روزانه یک قوطی نوشیدنی (غیررژیمی) خطر ابتلا به نوع ۲ را ۲۲% افزایش می دهد. با افزایش سن خطر ابتلا به این نوع ۲ بیماری را نیز افزایش پیدا می کند.

دیابت دوران حاملگی

این نوع از دیابت در زنان باردار می باشد و برخی از آنها دارای گلوکز خون بالایی هستند و بدنشان قادر به تولید انسولین کافی نیست. اکثر بیماران می توانند با ورزش و رژیم غذایی مناسب بیماری خود را کنترل کنند. حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از آنها باید از داروهای خاصی استفاده کنند. این بیماری اگر شناخته نشده و کنترل نشده باشد عوارض خطرناکی را در هنگام زایمان دارد و ممکن است نوزاد بزرگتر از حد معمول باشد.

دانشمندان موسسه ملی هاروارد دریافتند که زنانی که قبل از بارداری دارای چربی کلسترول بالایی بودند بیشتر در خطر نوع ۲ هستند. آمار ها نشان می دهد از هر ۱۰ زن یک نفر در دوران بارداری دیابت بارداری را تجربه می کند؛ بنابر این مطالعات در این زمینه ضروری به نظر می رسد.

نقش جنسیت جنین در ابتلای مادر به دیابت

یافته های پژوهش نشان می دهد ریسک ابتلا به دیابت بارداری در زنانی که جنین پسر داشتند بیشتر است. هم چنین پژوهش های اخیر مشخص کرد زنانی که در طول بارداری با جنین دختر دچار دیابت بارداری می شوند، پس از زایمان نیز بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند. دانشمندان درباره ی این مسئله می گویند این خانم ها عملکرد متابولیک ضعیفی دارند و بدون بارداری جنین پسر هم- که مادر را در معرض ریسک بالاتری از دیابت بارداری قرار می دهد- دچار دیابت بارداری می شوند.

بنابراین توصیه محققان این است که مادرانی که جنین پسر در شکم دارند، بیشتر نسبت به خطر بروز دیابت بارداری آگاه باشند و زنانی که با وجود دختر بودن جنین، دچار دیابت بارداری شده اند، مراقبت های لازم مثل رژیم غذایی سالم، ورزش و نگه داشتن وزن ایده آل را انجام دهند تا ریسک مبتلا شدن خود به دیابت نوع ۲ را کاهش دهند.

پیش دیابت چیست ؟

اکثریت قریب به اتفاق بیماران مبتلا به نوع ۲ در ابتدا مبتلا به پیش دیابت بودند. یعنی سطح قند خون آنها بالاتر از حد نرمال است. همچنین سلولهای بدن در برابر انسولین مقاومت می کنند. مطالعات نشان داده اند که حتی در این مرحله، برخی از آسیب های سیستم گردش خون و قلب ممکن است پیش از این رخ داده باشد.

قند خون یا همان دیابت اختلال متابولیسم است

دیابت به عنوان یک اختلال متابولیسم محسوب می شود. متابولیسم اشاره به نحوه استفاده از مواد غذایی هضم شده برای انرژی و رشد دارد. بیشتر آنچه که ما می خوریم، به گلوکز موجود در خون می رسد. گلوکز یک نوع شکر در خون است – منبع اصلی سوخت برای بدن ما است. وقتی غذای ما هضم می شود، گلوکز راه خود را به جریان خون می رساند. سلول های ما از گلوکز برای انرژی و رشد استفاده می کنند. گلوکز بدون حضور انسولین نمی تواند وارد سلولهای ما شود.

وظیفه پانکراس و انسولین در افراد مبتلا به دیابت

انسولین یک هورمون است که توسط پانکراس تولید می شود . پس از خوردن غذا، پانکراس به اندازه کافی مقدار انسولین را برای انتقال گلوکز موجود در خون خود به سلول ها آزاد می کند. فرد مبتلا به دیابت وضعیتی دارد که مقدار گلوکز خون بسیار بالایی است (هیپرگلیسمی). دلیل آن این است که بدن انسولین کافی تولید نمی کند. همچنین در برخی مواقع بطور کلی انسولین تولید نمی کند یا سلول هایی دارد که به درستی به انسولین تولید شده توسط پانکراس پاسخ نمی دهند . این باعث ایجاد بیش از حد سطح گلوکز در خون می شود. این گلوکز خون اضافی در نهایت از ادرار خارج می شود. بنابراین، حتی اگر خون دارای مقدار زیادی از گلوکز باشد، سلول ها آن را برای نیازهای ضروری انرژی و رشد خود نمی گیرند.

درمان دیابت موثر و مهم

انواع دیابت ها قابل درمان هستند. برای نوع ۱ درمان قطعی و شناخته شده ای وجود ندارد. مدت درمان نوع ۲ بیشتر طول می کشد اما بعضی افراد ترجیح می دهند که به جای استفاده از دارو، رژیم غذایی و ورزش را جایگزین کنند. رژیم های خاص می تواند به بیماران نوع ۲ کمک فراوانی کند. بیماران مبتلا به نوع ۱ با تزریق انسولین منظم، و همچنین رژیم های خاص و تمرینات خاصی تحت درمان قرار می گیرند.

بیماران مبتلا به این بیماری نوع ۲ معمولا با قرص ها، ورزش، و رژیم های خاص درمان می شوند اما گاهی اوقات تزریق انسولین ضروری است. اگر به اندازه کافی کنترل نشود، بیمار عوارض را به میزان قابل توجهی مشاهده خواهد کرد. گفته میشود قارچ گانودرما و گل درخت کاکتوس تاثیر بسیار بالایی در کنترل دیابت دارند اما دلیلی و اثبات علمی بر این گفته هنوز یافت نشده است . با این وجود از خواص سماق پیداست که میتواند درمانگر و کنترل کننده بسیار خوبی برای دیابت باشد ، لذا به افرادی که از دیابت رنج می برند استفاده از سماق در وعده غذایی را فراموش نکنند .

برخی از درمان های خانگی دیابت عبارتند از :

درمان قند خون با قارچ گانودرما :

گقته میشود بهترین نوع درمان شناخته شده تا کنون درمان بوسیله قارچ های گانودرما لوسیدوم موجود در طبیعت می باشند .

این قارچ ها میتوانند مجددا پانکراس را به فعالیت وادار کنند .

روش مصرف پیشنهاد شده برای این قارچ روزانه به میزان ۳ الی ۵ گرم همانند چای دم شود و میل گردد .

درمان قند خون با برگ انبه :

یکی دیگر از روش های درمان سنتی قند خون بالا استفاده از برگ انبه می باشد . برگ انبه درمان بهتری برای درمان بیماری دیابت است.

روش مصرف نیز بدین صورت است که باید برگ ها را نم دار نموده و حداقل ۵ ساعت در آب بگذارید و سپس برگ ها را فشرده کنید و عصاره آنرا در ظرفی درون یخچال نگهداری کنید و روزانه یکبار مصرف نمایید .

روش دیگر درمان قند خون با دارچین :

دارچین از دیگر دارو های گیاهی است که میتواند به شدت به کاهش میزان قند خون بدن کمک کند . بهتر است دارچین را در وعده های غذایی خود بگنجانید زیرا علاوه بر درمان سریع قند خون میتواند باعث جلوگیری از خطر رادیکال های آزاد خطرناک شود .

درمان دیابت با سیر :

در میان ادویه ها تاکنون هیچ ادویه ای مانند سیر یافت نشده که بتواند به شدت به تحریک لوزالمعده بپردازد . پیشنهاد میشود از این ادویه در تمام وعده های غذایی به عنوان چاشنی استفاده شود . پس از استفاده از سیر شما میتوانید تاثیر آنرا پس از ۱ هفته استفاده روزانه ( حدالقل و حداکثر ۱ دانه ) بر روی افت قند خون خود شاهد باشید .

درمان قند خون عرق بوقناق :

عرق بوقناق یک عرق استثنایی به شمار می آید. بوسیله این عرق میتوان بطور کامل کبد را پاکسازی نمود به همین سبب بیشتر طبیبان طب سنتی برای پاکسازی کبد چرب ، عرق بوقناق را تجویز میکنند . این عرق علاوه بر پاکسازی کبد چرب به تحریک پانکراس نیز نیز می پردازد ،

میوه درخت کاکتوس و ارتباط آن با دیابت :

اکثر منابع معتبر اذعان دارند استفاده از این میوه پس از صرف وعده ناهار سبب پایین آمدن جذب انسولین در بدن میشود و برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ مفید است.

همچنین دکتر دکتر سید محمود فرش پور رضایی عضو هیئت علمی پیشین سازمان تحقیقات و پژوهش درباره رابطه میوه کاکتوس و قند خون آورده است :

” با انجام آزمایش یر روی موشهای آزمایشگاهی مبتلا به دیابت که به مدت ۲ ماه بر آنان این میوه خورانده شد ، پس از ۲ ماه نتایح بدست آمده حاکی از آن دارد که این میوه به شدت میتواند بر روی درمان قند خون تاثیر گذار باشد . “

درمان دیابت با اکسیر چای ، عسل ، دارچین و زنجبیل :

بسیاری از منابع آگاه و محقق ، در ارتباط با بهبود وضعییت افراد مبتلا به دیابت دریافتند که بهترین اکسیری که میتوان از آن به عنوان درمانگر قند خون اشاره نمود این اکسیر است .

افرادی که گرفتار بیماری دیابت هستند میتوانند با ترکیب این ۴ قلم در صبحگاه پس از گذشت یک ماه تاثیرات شایان توجهی را بر روی قند خون خود مشاهده کنند .

عوارض ناشی از دیابت که به درستی کنترل نشده است:

عوارض چشم :

گلوکوم، آب مروارید، رتینوپاتی و برخی دیگر.

عوارض پا :

زخم ها و گاهی اوقات قانقاریا که ممكن است حتی نیاز به قطع شدن پا باشد.

عوارض پوستی :

افرادی که مبتلا به این بیماری هستند بیشتر حساس به عفونت های پوستی و اختلالات پوستی هستند

مشکلات قلبی :

مانند بیماری ایسکمیک قلبی، زمانی که خون رسانی به عضله قلب کاهش می یابد

فشار خون بالا :

رایج در افراد مبتلا به دیابت، که می تواند خطر بیماری کلیوی، مشکلات چشم، حمله قلبی و سکته را افزایش دهد

سلامت روان :

دیابت کنترل نشده، خطر ابتلا به افسردگی ، اضطراب و سایر اختلالات روانی را افزایش می دهد

از دست دادن شنوایی – بیماران مبتلا شده به این بیماری دارای خطر بالایی در ایجاد مشکلات شنوایی هستند

بیماری لثه – شایع بیماری لثه در بیماران دیابتی بسیار بیشتر است

سکته مغزی :

اگر فشار خون ، سطح کلسترول و میزان قند خون کنترل نشود ، خطر سکته مغزی به طور قابل توجهی افزایش می یابد ، به همین سبب یکی از علل های پایه ای سکته مغذی را محققان در کنار فشار خون ، قند خون یا همان دیابت اعلام نموده اند.

اختلال نعوظ :

ناتوانی جنسی در مردان.

عفونت – افراد مبتلا به این بیماری با کنترل شدید بسیار حساس به عفونت هستند

برخی داروهایی که هنگام ابتلا به قند خون بالا برخی پزشکان تجویز می کنند :

متفورمین : از جمله دارو های متداولی است که پزشکان برای کنترل دیابت تجویز می کنند متفورمین میباشد .

گلوکوفاژ : گلوکوفاژ با کم کردن گلوکونئوژنز و بالا بردن میزان استفاده محیطی گلوکز تاثیر خود را می گذارد .
از آنجا که تنها در حضور انسولین آندوژن مؤثر می باشد تنها در افرادی مؤثر است که بخشی از سلول های پانکراس آنها سالم باشد.

گلی بنکلامید : گلی بنکلامید نیز سبب تحریک و افزایش ترشح میزان بیشتر انسولین از پانکراس می گردد .

و ..

برخی داروهایی که در صورت ابتلا به دیابت نباید مصرف نمایید :

  • استفاده بیش از حد پرانولول
  • قرص سیپروهپتادین
  • آنتی بیوتیک گاتی فلوکساسین
  • و ..

منبع: ویکی سرا


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
هزینه چاپ یک کتاب
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی