دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه /

هدایت شغلی در عصر هوش مصنوعی؛ حکمرانان و تصمیم سازان باید جوانان را در راستای تغییرات جهان تربیت کنند 

شنبه، 11 آذر 1402
کد خبر: 364664
دکتر بهمن اکبری استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل آموزش عالی در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار سرویس اندیشه ساعدنیوز با اشاره به وضعیت نارضایتی شغلی در بین جوانان تحصیل کرده در ایران به راهکارهای روزآمد هدایت شغلی در عصر هوش مصنوعی و تحولات تکنولوژیک پرداخت.

به گزارش سرویس اندیشه پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، بهمن اکبری استاد دانشگاه و سردبیر اسبق مجله رشد معلم در گفت‌وگو با خبرنگار ساعدنیوز درباره علت نارضایتی شغلی دانش‌آموختگان اظهار کرد: دلیل نارضایتی شغلی برخی از تحصیلکردگان دانشگاه، این است که هیچ ارتباطی بین شغل و رشته تحصیلی‌ دانشجویان وجود ندارد. با توجه به مطالعات، بی علاقگی جوانان به شغل ممکن است به دلیل ناتوانی در یافتن شغل متناسب با تحصیلات خود باشد. همچنین برخی کارشناسان دلیل بی‌علاقگی جوانان به شغل را نبود تطابق شغل با علاقه و استعداد، نبود امکانات و شرایط مناسب کاری، نبود امکانات آموزشی و توسعه شغلی و نداشتن اطلاعات کافی در مورد شغل و بازار کار می‌دانند.

وی افزود: جوان برای آینده ساخته می‌شود و آینده همواره دستخوش تحولات است. به عنوان مثال با ورود هوش مصنوعی به جهان جدید، در دنیایی خواهیم زیست که هزاران شغل می‌میرند و هزاران شغل جدید زاده می‌شوند. حکمرانان باید با یک نگاه آینده پژوهانه نسبت به وضعیت شغل در آینده، برای جوانان چشم اندازی ترسیم کنند. یعنی ببینند جهان در چه موقعیتی قرار خواهد گرفت و شغل‌های زنده و واقعی چه شغل‌هایی هستند، سپس جوانان در آن جهت و راستا، تربیت تحصیل کنند. اگر تحصیل و تربیت یک جوان در راستای آینده‌ای واقعی نباشد، همیشه نارضایتی از شغل وجود خواهد داشت. یعنی افراد هرگز نسبت به شغل خود انگیزه لازم، علاقه ، کارایی و ثمربخشی را نخواهند داشت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: حکمرانان و برنامه‌ریزان هر کشور باید جوانان را در راستای تغییر و تحولات جهان تربیت کنند. دانشگاه یک نهاد تصمیم‌ساز است و مسئولیت آموزش و تربیت در سطوح عالی را به عهده دارد و یک جوان با تحصیل و اخذ آموزش‌های سطوح عالی به هدف خود نزدیک‌تر و آماده شغل می‌شود. فاصله دانشجو تا شغل فاصله کوتاهی است و در این مرحله حساسیت، ضرورت و وظیفه دانشگاه دشوارتر است؛ چراکه باید دقت کند گام‌هایی که بر می‌دارد دقیق، متناسب و کارآمد باشند.

اکبری با اشاره به این که دانشگاه باید آموزش‌های غیرمرتبط به شغل و رشد دانشجو را حذف کند، افزود: برخی درس‌ها که ضرورت تغییر دارند، سال‌ها تغییر نکرده‌اند و برخی جزوه‌ها با وجود این که هیچ ثمربخشی خاصی را دنبال نمی‌کنند، چندین دهه بدون تغییر باقی مانده‌اند. گرچه بحران شغل یک بحران جهانی است؛ اما کار کردن دانش‌آموختگان در مشاغلی که به تحصیلات دانشگاهی نیازی ندارد؛ نشان می‌دهد که آموزش عالی، آموزشی را داده است که شغل‌های آینده مرتبط نیست. باید برای آینده، شغل‌های جدید و متناسب با دانش‌ روز ساخته شود. دولت‌ها، آموزش عالی و شرکت‌های بزرگ نیز می‌توانند در این موضوع تاثیر گذار باشند. نهادهای رسمی کشور باید در جهت متناسب‌سازی تحصیل و اشتغال گام درست و یکپارچه‌ای بردارند.

این تحلیلگر مسائل آموزش عالی تصریح کرد: پیشرفت هوش مصنوعی موجب تحت تاثیر قرار گرفتن بسیاری از شغل‌ها در آینده خواهد شد و حتی ممکن است برخی از شغل‌ها جایگزین شوند. هوش مصنوعی می‌تواند در بهبود زندگی افراد نقش مهمی را ایفا کند، پیوستن به جوامع آنلاین و پلتفرم‌هایی که نیازها و ترجیحات انسان را برآورده می‌کنند، ارائه اطلاعات، توصیه‌ها، بازخوردها و کمک‌های مرتبط به افزایش تعاملات فیزیکی با دیگران از جمله این کمک‌ها هستند. هوش مصنوعی احساسات انسانی را تقلید کرده و پاسخ‌های همدلانه‌ای به کاربرانی که نیاز به حمایت یا راهنمایی دارند، ارائه می‌دهد؛ از طرفی هوش مصنوعی به معلمان و دانش‌آموزان کمک می‌کند تا تعامل و انگیزه خود را برای یادگیری بهبود ببخشند.

اکبری در پایان گفت: هوش مصنوعی در صنعت و فناوری، می‌تواند در توسعه نرم‌افزارهای هوشمند، پردازش داده‌های بزرگ، بهبود امنیت سایبری، توسعه ربات‌های هوشمند، ایجاد خودروهای هوشمند و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی و غیره نقش مهمی ایفا کند. به طور کلی، هوش مصنوعی می‌تواند در بهبود کارایی و کیفیت خدمات و محصولات، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در صنایع مختلف مؤثر باشد. هوش مصنوعی می‌تواند در توسعه نرم‌افزارهای هوشمند، پردازش داده‌های بزرگ، بهبود امنیت سایبری، توسعه ربات‌های هوشمند، ایجاد خودروهای هوشمند و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی نقش مهمی ایفا کند. به طور کلی، هوش مصنوعی می‌تواند در بهبود کارایی و کیفیت خدمات و محصولات، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در صنایع مختلف مؤثر باشد.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 31 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "موش" را که در "آکواریوم" استتار کرده است، قبل از اینکه گربه شکارش کند، پیدا کنند
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!