دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

هدیه فضایی‌ها در گنجینه باستانی کشف شد! 

چهارشنبه، 10 مرداد 1403
کد خبر: 400526
ساعدنیوز: در میان گنجینه‌های طلایی پر زرق و برق از عصر برنز، تعدادی اشیاء ممکن است باارزش‌تر از سایرین باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز، محققان دریافته‌اند که یک دستبند و یک نیمکره توخالی که با طلا تزئین شده است، از فلز زمینی ساخته نشده‌اند، بلکه از جنس شهاب‌سنگ‌هایی هستند که از آسمان سقوط کرده‌اند.

در مقاله‌ای که در ژانویه منتشر شد، محققان به این موضوع پی بردند که در ایبریا (3000 سال پیش) فناوری و تکنیک‌های فلزکاری بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی بوده است که ما فکر می‌کردیم.

گنج ویلنا با 66 شی عمدتاً طلا، بیش از 60 سال پیش در سال 1963 در منطقه کنونی آلیکانته در اسپانیا کشف شد. این گنجینه از آن زمان به عنوان یکی از مهم‌ترین نمونه‌های عصر برنز شناخته می‌شود.

با این حال، تعیین سن مجموعه تا حدودی دشوار بوده است؛ امروز، اما به لطف دو جسم که عبارتند از یک نیمکره کوچک توخالی و یک دستبند تک این کار تا حدودی ممکن شده است. این دو جسم هر دو ظاهری «آهنی» دارند یعنی به نظر می‌رسد از آهن ساخته شده‌اند.

مشکل این است که قدمت مواد طلا بین 1500 تا 1200 قبل از میلاد است؛ بنابراین بررسی محل قرارگیری مصنوعات آهنی در زمینه گنج ویلنا چیزی شبیه به یک پازل بوده است.

اما سنگ آهن از پوسته زمین تنها منبع آهن چکش خوار نیست. تعدادی از مصنوعات آهنی پیش از عصر آهن در سراسر جهان وجود دارد که از شهاب سنگ‌ها ساخته شدند. شاید معروف‌ترین آن‌ها خنجر شهاب سنگی فرعون توت عنخ آمون باشد، اما سلاح‌های دیگر عصر برنز نیز از این ماده ساخته شدند و بسیار ارزشمند بودند.

راهی برای تشخیص این تفاوت وجود دارد: آهن حاصل از شهاب‌سنگ‌ها دارای مقدار نیکل بسیار بالاتری نسبت به آهنی است که از زمین حفر شده است. بنابراین، محققان از موزه باستان شناسی شهرداری ویلنا، که مجموعه را در خود جای داده است، اجازه گرفتند تا این دو اثر را به دقت آزمایش کنند و میزان نیکل آن‌ها را تعیین کنند.

محققان با دقت از هر دو مصنوع نمونه گرفتند و مواد را برای تعیین ترکیب آن‌ها در معرض طیف سنجی جرمی قرار دادند. علیرغم درجه بالای خوردگی، که ساختار عنصری مصنوع را تغییر می‌دهد، نتایج نشان می‌دهد که هم نیمکره و هم دستبند از آهن شهاب‌سنگ ساخته شده‌اند.

این امر معضل چگونگی همسویی این دو مصنوع با بقیه مجموعه را حل می‌کند؛ آن‌ها در همان دوره ساخته شده‌اند و قدمت آن‌ها به حدود 1400 تا 1200 قبل از میلاد باز می‌گردد.

  برچسب ها: تاریخ گنج

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 10 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
فوری: اسماعیل هنیه در تهران ترور شد
(تصاویر) چیدمان مجلل و ایرانی‌پسند گالری طلا و جواهرات علی دایی و همسرش/ + عکسی از نیکی کریمی در حال خرید از گالری طلای علی دایی
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
(ویدئو) نوازندگی دلی رهام هادیان همینطوری یهویی در روز تولدش
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
فاتحه‌خوانی بهاره رهنما و همسر سابقش بر سر مزار پدرش در بهشت زهرا+عکس/ رخت عزا بر تن امیرخسرو عباسی
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
دیدار هادی چوپان با همسر عزیز و سه فرزند دُردانه اش در فرودگاه بعد از سه ماه دوری/ سورنا کوچولو چقدر دلش برای بابای قهرمانش تنگ شده +فیلم