هنگام باتری به باتری کردن به چه نکاتی توجه کنیم؟

  چهارشنبه، 08 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
هنگام باتری به باتری کردن به چه نکاتی توجه کنیم؟
در صورتی که تصمیم دارید تا با عملیات باتری به باتری کردن کار شارژ باطری معیوب شده را انجام دهید حتما از کابل‌های مخصوص این کار استفاده کنید. همچنین در هنگام کار به نحوه اتصال صحیح کابل‌ها به خوبی دقت کنید زیرا اشتباه در این بخش ممکن است به قسمت‌های مختلف خودرو آسیب برساند یا حتی منجر به آتش گرفتن اتومبیل شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، حتما برای همه شما پیش آمده است که گاهی پشت خودرویتان بنشینید و زمان ستارت زدن متوجه شوید که خودروی شما روشن نمی شود . در این مواقع باید چه کنیم ؟ اگر چراغ های پشت آمپر و ادوات برقی ماشین از کار افتاده باشند ، احتمالا علت روشن نشدن خودرو به باتری آن مربوط می شود ببرای راه اندازی مجدد باطری دشارژ شده به یک باطری دیگر نیاز داریم تا بتوانیم انرژی تخلیه شده را جبران کنیم. به این روش که از طریق یک باطری سالم و در حال کار یک باتری معیوب را راه اندازی کنیم در اصطلاح باتری به باتری کردن می گویند. در ادامه همین بحث قصد داریم تا نکات مهم در باتری به باتری کردن را با شما در میان بگذاریم.

نحوه باتری به باتری کردن

برای باتری به باتری کردن خودرو باید نکاتی را از قبل یا در هنگام کار رعایت کنید که عملیات شما به خوبی صورت گیرد.

از سالم بودن باتری اطمینان حاصل کنید

قبل از انجام باتری به باتری کردن خودروی خود، ابتدا وضعیت فیزیکی آن را بررسی کنید. مطمئن شوید که باطری ترک خوردگی ندارد یا دچار نشتی نشده است. در صورت وقوع چنین اتفاقی از استارت زدن خودداری کنید.

وسایل مورد نیاز

برای باتری به باتری کردن خودرو نیاز به کابل دارید تا بتوانید عملیات را به شکل صحیحی انجام دهید. به علاوه این بهتر است همیشه همراه خود دستکش و عینک را برای ایمنی بیشتر همراه داشته باشید.

قرار دادن دو خودرو کنار یکدیگر و بستن سوئیچ

برای ساده تر شدن نحوه باتری به باتری کردن خودرو باید هر دو اتومبیل را در کنار یکدیگر یا رو در روی یکدیگر پارک کنید و سوئیچ هر دو ماشین را ببندید در ادامه نیز کاپوت هر دو خودرو را بالا بزنید.

تشخیص قطب های باتری خودرو

باطری دارای دو قطب مثبت و منفی است که به طور عموم بر روی قطب مثبت علامت + و بر روی قطب منفی علامت – قرار داده می شود اما اگر این علائم موجود نبود از روی کابل هایی که به باتری متصل است این علائم قابل تشخیص هستند. کابل مشکی نشان دهنده قطب منفی و کابل قرمز هم نشانگر قطب مثبت است.

تشخیص قطب های باتری خودرو

باطری دارای دو قطب مثبت و منفی است که به طور عموم بر روی قطب مثبت علامت + و بر روی قطب منفی علامت – قرار داده می شود اما اگر این علائم موجود نبود از روی کابل هایی که به باتری متصل است این علائم قابل تشخیص هستند. کابل مشکی نشان دهنده قطب منفی و کابل قرمز هم نشانگر قطب مثبت است.

نصب کابل بر روی باتری ها

در ابتدا به سراغ اتومبیلی بروید که باتری آن خوابیده است و نیاز به شارژ دارد. در این خودرو به دنبال بخشی فلزی بگردید که به موتور متصل نباشد یا بدون رنگ خوردگی باشد تا کابل منفی با رنگ مشکی را به آن وصل کنید. دقت داشته باشید که هیچ گاه گیره کابل منفی را در اتومبیلی که باتری آن خوابیده بر روی قطب منفی باطری نگذارید. سر دیگر کابل مشکی را به قطب منفی باطری سالم متصل کنید.

توجه داشته باشید که اگر سر دیگر کابل را به قطب منفی باطری معیوب متصل کنید امکان خرابی ECU را به دنبال خواهد داشت. همچنین در صورت اتصال اشتباه و برعکس کابل ها امکان انفجار باطری وجود دارد!

در ادامه کابل قرمز رنگ که به قطب مثبت مربوط می شود را به باطری خودروی معیوب متصل کنید و سر دیگر آن را به باطری خودرویی وصل کنید که سالم است.

پس از نصب کامل کابل ها استارت بزنید

در ادامه و با به اتمام رسیدن نصب کابل ها، خودرویی که باطری آن سالم است را استارت بزنید. چند دقیقه صبر کنید و استارت خودروی معیوب را هم بدون جدا کردن کابل ها بزنید.

اگر خودرو پس از استارت زدن روشن شد

بعد از استارت زدن در صورتی که خودروی شما روشن شد ابتدا کابل مشکی رنگ را از قطب منفی خودروی معیوب و سپس سر دیگر آن بر روی خودروی سالم را جدا کنید. برای کابل قرمز باید این رویه را برعکس انجام دهید و ابتدا سر مثبت باطری خودروی سالم را جدا کنید و پس از آن سر دیگر را از باطری خودروی معیوب خارج کنید.

اگر خودرو پس از استارت زدن روشن نشد

اگر خودروی سالم پس از استارن زدن روشن نشد کمی صبر کنید و بعد از چند دقیقه دوباره استارت بزنید. در ادامه بدون جدا کردن کابل ها دوباره خودوری معیوب را استارت بزنید در صورتی که روشن نشد باید بخش های دیگر مانند سیم کشی را بررسی کنید.

نکته

در صورتی که خودروی شما دنده اتوماتیک است هم می توانید همین راه را برای شارژ باتری استفاده کنید و باتری به باتری کردن ماشین اتومات نیز تفاوتی با روشی که در قبل گفته شد ندارد.

نکات اصولی و ایمنی را در هنگام کار رعایت کنید

موضوعی که در ابتدا باید به آن خوب توجه داشته باشید تشخیص صحیح قطب های مثبت و منفی باطری است. در برخی از خودروهای کارکرده ممکن است از کابل های مشکی برای قطب مثبت و از کابل قرمز برای قطب منفی استفاده کنند. اتصال اشتباه در این بخش می تواند منجر به آسیب دیدن دینام، بخش های برقی و الکترونیکی خودرو یا حتی ECU شود که این آسیب دیدگی ممکن است با آتش سوزی همراه باشد.

در هنگام اتصال کابل ها خوب دقت داشته باشید که مراحل نصب را به ترتیبی که در قبل گفته شد انجام دهید. حتما اندازه کابل ها مناسب باشد و در صورتی که کوتاه است از کابل بزرگتر استفاده کنید. برای اتصال بخش منفی خودرویی که باطری آن خوابیده مراقب باشید گیره را به موتور آن متصل نکنید.

بعد از اتصال کابل ها حداقل ۵ دقیقه صبر کنید بعد استارت بزنید در صورتی که بلافاصله بعد از اتصال کابل ها استارت بزنید امکان روشن نشدن خودرو، داغ شدن کابل ها و همچنین آسیب دیدن هر دو خودرو امکان پذیر است.

مضرات باتری به باتری کردن

باتری به باتری کردن خودرو در صورتی که درست و صحیح صورت گیرد مشکلاتی را در پی نخواهد داشت و عوارض باطری به باطری کردن در اثر اشتباهاتی که رخ می دهد به وجود می آید. یکی از این اشتباهات در هنگام انتقال انرژی از خودروی سالم صورت می گیرد که باعث تخلیه شدن باطری شارژ کننده می شود. با این وجود شما می توانید با بیست دقیقه حرکت کردن با اتومبیل دوباره باطری را شارژ کنید. از دیگر مضرات باتری به باتری کردن طولانی شدن زمان عملیات است باید دقت داشته باشید که باتری خالی شده به چه مقدار شارژ نیاز دارد تا به همان میزان اجازه شارژ شدن را بدهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (442 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس