بهترین زمان برای تعویض لنت ترمز خودرو

  چهارشنبه، 08 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
بهترین زمان برای تعویض لنت ترمز خودرو
نوع جاده می‌تواند بر عمر لنت ترمز خودرو مؤثر باشد. پرپیچ و خم بودن، سنگلاخی بودن، آسفالت‌های نامناسب جاده و… موجب می‌شوند، نیاز به ترمزگیری بالا برود و در نتیجه عمر لنت کوتاه‌تر از حد معمول شود. شرایط آب و هوایی هم بر این مؤثر است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ترمزها در شرایط اضطراری می توانند ماشین را متوقف کنند تا خودرو به خودروهای دیگر، موتورسوارها و عابران پیاده برخورد نکند. بنابراین اهمیت این سیستم نباید نادیده گرفته شود. لنت ترمز مهمترین قطعه این سیستم می باشد که وظیفه اصلی سیستم ترمز ماشین را با ایجاد اصطحکاک انجام می دهد. برای آنکه بهترین استفاده و نتیجه را از ترمزهایتان داشته باشید و سیستم ترمز را در وضعیتی مناسب نگاه دارید, همواره باید قطعات این سیستم را چک کنید تا مشکلی نداشته باشند.

توقف خودرو نیازمند اصطکاک است و تولید سایش در سیستم ترمز، برعهده لنت هاست. لنت ها روی دیسک ها فشرده می شوند و سایش بین لنت و دیسک، موجب تولید اصطحکاک و کاهش سرعت اتومبیل می شود.

لنت وظیفه دارد با تولید نیروی اصطکاکی مناسب انرژی جنبشی چرخ متحرکی را که تحت تأثیر نیروی موتور می باشد را گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل کند و سپس انرژی حرارتی را در مکان پخش نماید که با این عمل خودرو از حالت حرکت به حالت سکون و یا از سرعت آن کاسته می شود.

انواع لنت ترمز

لنت ترمز خودرو انواع مختلفی دارد. هر کدام از لنت ها ویژگی ها، مزایا و معایبی دارند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

لنت ترمز ارگانیک

در ساخت لنت ترمز ارگانیک از ماده سمی و شیمیایی آزبست استفاده نمی شود. این لنت ها صدای بسیار کمی تولید می کنند و با محیط زیست سازگار هستند. در صورت بالا رفتن دما، این لنت ها کارایی خود را از دست می دهند و تنها در دمای پایین کارآمد هستند. از ویژگی های منفی لنت ارگانیک، عمر کوتاه و فسرده شدن سریع است. علاوه بر این، قیمت این لنت ترمز بالا است. استفاده از این لنت برای خودروهایی که تردد زیادی دارند، مانند تاکسی ها، ماشین های مسابقات و خودروهایی که در شهرهای شلوغ و پرترافیک تردد می کنند، توصیه نمی شود.

لنت ترمز سرامیکی

در ساخت لنت ترمز سرامیکی از موادی با تراکم بالا استفاده می شود. این مواد دوام بیشتری نسبت به لنت های ترمز ارگانیک دارند. ایجاد سروصدای پایین، گرد و غبار کم و داشتن عملکرد در طیف گسترده ای از دما از جمله عواملی است که این لنت ترمز را محبوب کرده است. یکی از معایب این لنت، قیمت بالای آن است. علاوه بر این، بیشتر گرمای حاصل از اصطکاک را جذب نمی کنند و این گرما به سیستم ماشین منتقل می شود که می تواند به مرور زمان به ماشین آسیب برساند.

لنت ترمز فلزی و نیمه فلزی

لنت ترمز متالیک و نیمه متالیک محبوب ترین نوع لنت ترمز هستند. علت این محبوبیت نیز قیمت پایین و دوام بالا است. با این حال، لنت های نیمه فلزی قیمت بالاتری از لنت های تماما متالیک و ارگانیک دارند. این نوع لنت ترمز از رزین و موادی مانند مس، برنج، فولاد، گرافیک و آهن ساخته می شود.

از جمله ویژگی های مثبت این نوع لنت ترمز دفع گرمای ناشی از اصطکاک است. این لنت های وزن بالایی دارند و کمی بر روی مصرف سوخت خودرو تاثیر می گذارند. لنت های فلزی و نیمه فلزی در دمای بالا بهتر حرکت می کنند. به همین دلیل، در روزهای بسیار سرد عملکردشان کمی پایین می آید.

بهترین زمان تعویض لنت ترمز

برای آن که بتوانید لنت ترمز خود را به موقع تعویض کنید، باید به عواملی توجه کنید. البته ممکن است در برخی مواقع نیاز به تشخیص تعمیرکار باشد. با این حال، هیچ وقت زمان تعویض لنت ترمز را به تعویق نیاندازید.

چراغ هشدار

خودروهای جدید مجهز به سنسور فرسودگی لنت هستند و در صورتی که زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده باشد، به راننده هشدار می دهند. این چراغ در بخش داشبورد یا سیستم الکترونیکی خودرو قرار دارد.

صدای لنت ترمز

اگر لنت ترمز خودروی شما صدایی مانند سوت و یا هر گونه صدای غیرطبیعی دیگری می دهد، زمان تعویض لنت ترمز فرارسیده است. اگر لنت را فورا تعویض نکنید، دیسک های خودرو آسیب می بینند.

عدم تعادل خودرو و نامیزان شدن فرمان

اگر به هنگام ترمزگیری خودروی شما به سمت راست یا چپ کشیده می شود، ممکن است لنت ترمز ماشین فرسوده شده باشد. البته این امر می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد که یکی از آن ها فرسودگی لنت ترمز است.

بررسی وضعیت ظاهری لنت ترمز

لنت ها اغلب قابل مشاهده هستند و اگر خودروی شما دارای سیستم هشدار نیست، می توانید وضعیت ظاهری آن ها را بررسی کنید. لنت ترمز باید حداقل سه میلی متر ضخامت داشته باشد. اگر ضخامت آن از این مقدار کمتر است، زمان تعویض لنت ترمز خودروی شما فرارسیده است.

عملکرد نامناسب پدال گیری

اگر پدال ترمز به درستی عمل نمی کند و گاهی می لرزد و اصطلاحا نرم نیست، به معنای این است که وقت آن رسیده تا لنت ترمز را تعویض کنید.

نشانه های دیگری که نشان دهنده فرارسیدن زمان تعویض لنت ترمز هستند، شامل موارد زیر می شوند:

روشن شدن چراغ ترمز

پایین آمدن میزان روغن موتور در مخزن

بالا آمدن ترمز دستی

نیاز به فشار پدال تا آخرین حد برای ایجاد توقف

افزایش زمان توقف کامل ماشین

شکسته شدن و ترک خوردن سطح لنت ترمز

چرب شدن سطح لنت ترمز

چه عواملی موجب فرسودگی زودتر لنت ترمز می شوند؟

عوامل متعددی در فرسودگی زودهنگام لنت ترمز تأثیر می گذارند و اگر می خواهید لنت ترمز خودروی شما عمر بیشتری داشته باشد، بهتر است این عوامل را رعایت کنید.

تردد در خیابان های پرپیچ و خم

نوع جاده می تواند بر عمر لنت ترمز خودرو مؤثر باشد. پرپیچ و خم بودن، سنگلاخی بودن، آسفالت های نامناسب جاده و… موجب می شوند، نیاز به ترمزگیری بالا برود و در نتیجه عمر لنت کوتاه تر از حد معمول شود. شرایط آب و هوایی هم بر این مؤثر است.

سنگین شدن ماشین

هر چقدر میزان مسافر و بار یک خودرو بیشتر باشد، عمر لنت ترمز کوتاه تر می شود؛ زیرا در هنگام ترمزگیری، نیرو فشار بیشتری به لنت ها وارد می شود.

مسافت رانندگی

مسافت طولانی می تواند عمر لنت ترمزها را کوتاه کند و این امر کاملا طبیعی است مگر اینکه این مسافت طولانی اغلب در بزرگراه ها باشد، زیرا در این مکان نیاز به ترمزگیری زیادی وجود ندارد.

برای این که عمر لنت ترمز خودرو افزایش پیدا کند، بهتر است تا حد ممکن موارد بالا را رعایت کنید، ایمن برانید و در ترافیک های شهری تردد نکنید. حتما شما هم در ترافیک های شدید متوجه بویی که از لنت خودروها بلند می شود، شده اید. ترافیک های شدید، از جمله مهم ترین دلایل فرسودگی زودهنگام لنت ها هستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (511 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
(تصاویر) سفر به عصر قاجار؛ اردکی که عاشق خواجۀ دربار شده بود!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس