حکایت عجیب گازکشی در تهران / چرا نازی‌آباد را به کاخ سعدآباد ترجیح دادند؟

  چهارشنبه، 16 خرداد 1403 ID  کد خبر 391274
حکایت عجیب گازکشی در تهران / چرا نازی‌آباد را به کاخ سعدآباد ترجیح دادند؟
ساعد نیوز: نازی آباد یکی از محله های جنوبی پایتخت به شکل عجیبی زودتر از همه محله های تهران صاحب گاز شد. اینکه چرا نازی‌آباد در اولویت مدیران وقت مملکت برای گازرسانی قرار گرفت حکایت مفصلی دارد که شنیدنش خالی از لطف نیست.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از همشهری، ماجرا از این قرار است که اواخر دهه 40 مسئولان مملکت تصمیم گرفتند کاخ سعد آباد و محدوده اطراف آن را گازکشی کنند تا جماعت درباری زودتر از مردم عادی از نعمت گاز بهره مند شوند. گازرسانی به کاخ سعدآباد با همه محاسن و مزایایی که داشت یک خطر بالقوه هم به حساب می‌آمد، چرا که در آن برهه عملیات گازرسانی در هیچ نقطه ای از تهران انجام نشده بود و این طرح به قول معروف امتحان پس داده نبود. بنابر این نازی‌آباد که به پالایشگاه نفت تهران نزدیک بود به گزینه اصلی طرح گازرسانی به محله های پایتخت تبدیل شد.

ماجرای گازرسانی به نازی آباد به همین جا ختم نمی شود. رضا انبارداری، از اهالی قدیمی نازی‌آباد، می گوید: «سال 1349 گاز برای نخستین بار به نازی‌آباد رسید اما مردم عادی که شیوه استفاده از گاز شهری را بلد نبودند به شدت از این اتفاق واهمه داشتند و شایعه ای سر زبان ها افتاده بود که اگر گاز به نازی آباد برسد انفجار عظیمی در این محله رخ خواهد داد. نقل است که کارشناسان شرکت گاز هر روز به محله نازی آباد می رفتند و شیوه صحیح و اصولی استفاده از گاز و اجاق گاز را به اهالی آموزش می دادند تا مخاطرات نخستین روزهای گازرسانی به محله های پایتخت به حداقل برسد.»

قبل از شروع عملیات گازرسانی به نازی آباد، عده ای بر این باور بودند که بعد از وصل شدن گاز ممکن است محله به آتش کشیده شود و به همین دلیل، دولت وقت برای به حداقل رساندن ترس و دلهره مردم برنامه های مفصلی تدارک دید. انبارداری می گوید: «روزی که قرار بود شعله گاز را برای نخستین بار در نازی‌آباد روشن کنند، مهمانان ویژه ای از مقامات لشکری و کشوری به این محله رفتند و مدیران شهری هم بین مردم شیرینی و هدایایی مثل شیرخشک و چای توزیع کردند. در هر صورت ماموریت گازرسانی به نازی آباد با انواع و اقسام تزفندها به سرانجام رسید.»

بعد از نازی آباد، گاز به محله 13 آبان در محدوده شهرری رسید و هیچ حادثه ای هم رخ نداد. دولت و به عبارتی درباری ها که از ایمن بودن گازرسانی اطمینان پیدا کرده بودند، به طور ناگهانی همه امکانات را به بالای شهر انتقال می دهند تا گاز بالاخره به کاخ سعدآباد برسد و شاه و درباری ها از سرمای زمستان در امان بمانند. ترس شاه و درباری ها از وقوع آتش سوزی در کاخ سعدآباد موجب شد نازی آباد به عنوان نخستین محله تهران صاحب گاز شود و اهالی این محله نزدیک به دو دهه زودتر از همه مناطق تهران از نعمت گاز بهره‌مند شوند.

برچسب ها: گاز سعدآباد

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (149 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (107 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (104 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (64 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (33 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (32 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (29 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (28 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (30 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (24 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (20 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (15 نظر)
تیتر امروز   
اعترافات مردی که زنش را در خیابان کشت / سال‌ها از جدایی‌مان می‌گذشت اما...
درگیری مرگبار 2 همسایه بر سر ریختن زباله
خلاقیت عجیب یک دانشجو در خواستگاری از همکلاسی‌اش/ کیف‌قاپی در دانشگاه فقط برای جلب توجه!
در تابستان دوش آب سرد بگیریم یا نه؟
مشخصات باریک‌ترین و سبک‌ترین گوشی تاشو دنیا لو رفت
سنت‌های عجیب و باورنکردنی قبایل آفریقایی
اعلام آمادگی زاکانی برای مناظره با زنگنه
(ویدئو) حرکات خجالت آور و خنده دار ترامپ سر پیری!/ تبلیغ مسخره و خنده دار دونالد ترامپ برای رستوران هایش!
(ویدئو) یادی کنیم از طعنه و حرف 18+ رضا رویگری در برنامه زنده !/ مجری ترسید اخراج شه با این حرکت!😯
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی‌پسند میز شام سپیده بزمی‌پور، همسر خوش‌سلیقه‌ی شاهرخ استخری، و عروس خانم برای مهمونای مخصوصش/ سفره آرایی به سبک سپیده بزمی‌پور
(ویدئو) تلاش خنده دار دو راکون برای باز کردن درب که در شبکه های اجتماعی پربازدید شده
(عکس) مهران غفوریان و دخترش هانا در کنار رود فرات
(ویدیو) سخنان غم‌انگیز فرزندان سعید راد پیرامون بیماری که موجب فوت پدرشان شد/ پاسخ قاطع دختر سعید راد به شایعات آزار دهنده‌ اینروزها
(ویدیو) استایل کژوال و خوشرنگ پارسا پیروزفر در کنار طناز طباطبایی در اکران مردمی آخرین فیلم مرحوم رضا داوودنژاد، "مصائب شیرین"
(ویدیو) آشپزخانه ی شیک و مدرن تازه عروس داماد سینمای ایران "سپند امیرسلیمانی و همسرش مونا کرمی"/ چقدر امروزی و مینیماله، منحصربفردترین کابینتا رو دارن!/فقط اون دکوری های عجیب غریبشون!
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....