دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

حکایت شهیدی که رشته افکار رئیس جمهور ایران را از هم گسیخت 

سه شنبه، 27 شهریور 1403
کد خبر: 408953
ساعدنیوز: در جریان سفر اخیر رییس جمهوری اسلامی ایران، حکایت یکی از شیرزنان ایرانی مقیم عراق از فرزند شهیدیش، چندان دکتر «مسعود پزشکیان» را متاثر کرد که رشته افکار او را از هم گسیخت تا جایی که برای برهه ای رئیس جمهوری کشورمان، نمی دانست باب سخن را از کدام سوی بگشاید.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از ایرنا، در روز اول سفر دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق، در جریان دیدار با خانواده های ایرانیان مقیم عراق در محل رایزنی فرهنگی کشورمان در بغداد، یکی از زنان ایرانی که همراه همسر عراقی اش حضور یافته بود، به دعوت برگزارکنندگان نشست، داستان جانسوز فرزندش را که در جنگ با گروه تروریستی داعش شهید شده بود تعریف کرد، امری که دکتر پزشکیان و عموم حاضران در سالن را متاثر کرد.

مادر شهید «سجاد حسن رضا» اصالتا تبریزی است و پدر این شهید نیز اصالتا عراقی و از اهل کرکوک است که بعد از سقوط رژیم صدام این خانواده به خواست پدر عراقی در سال 1382 به عراق بازگشتند.

مادر شهید سجاد در شرح حال زندگی خود و فرزند شهیدش، گفت که با همسر عراقی اش که از مجاهدان عراقی در دوران معارضه علیه رژیم صدام است، در سال 1363 در ایران ازدواج کرد وسجاد در 1364 در شهر مقدس قم به دنیا آمد.

شهید سجاد حسن رضا متعاقبا در عراق ازدواج می کند و صاحب سه فرزند (یک پسر و دو دختر می شود).

در جریان ظهور گروه تروریستی داعش و هجوم آنها به عراق، آیت الله سید «علی سیستانی» مرجع عالیقدر عراق، فتوای تاریخی جهاد کفایی را برای مقابله با این گروه تروریستی صادر کرد و شهید سجاد که تا قبل از صدور فتوا، قصد ترک خاک عراق را داشت، با صدور فتوای جهاد، به جبهه ها می پیوندد و از سفر به خارج عراق منصرف می شود.

مادر شهید سجاد می گوید که شهید سجاد بعد از مدتی در درگیری با گروه تروریستی داعش در روز اول ماه رمضان سال 1393 در منطقه جنوب کرکوک در ناحیه «شمسیه» ساعت حوالی 4 بامداد با زبان روزه به شهادت می رسد.

آنچه در این داستان دردآور بود که پیکر این شهید برای 9 ماه روی زمین می ماند و مدافعال حرم و نیروهای الحشد الشعبی بالاخره طی عملیات ویژه ای با آزاد سازی منطقه، پیکر شهید سجاد را به شهر باز می گرداند.

پدر شهید سجاد که خود مجاهدی قدیمی بوده، استخوان های فرزند را جمع آوری کرده و به خاک می سپارد و به این ترتیب دو نفر که یکی تبعه ایران و دیگری تبعه عراق است در خون شهیدی که نیم اش ایرانی و نیم دیگرش عراقی است سهیم می شوند و بار دیگر نمونه ای دیگر از پیوند ناگسستنی دو ملت ایران و عراق در دفاع از حرم های اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به ثمر می نشیند.

مادر شهید سجاد با وجود متاثر شدن از روایت کردن داستان شهادت فرزندش، اما در پایان سخنانش با زبانی که از آن استقامت زینبی (س) می تراوید، گفت که «فقط یک خواسته دارد آن که نگذاریم آرمان هایی که این شهیدان برای آن خون داده اند به راحتی از دست بدهیم».

این مادر شهید همچنین به نشانه تقدیر از رییس جمهوری اسلامی ایران، یک هدیه ویژه که شامل یک تصویر پرتره از دکتر پزشکیان بود که توسط یکی از هنرمندان مجاهد عراقی ترکمن از شهر «تلعفر» در استان نینوا (شمال عراق) نقاشی شده بود را تقدیم وی کرد.

دکتر پزشکیان به نشانه قدرشناسی از این خانواده شهید و همه شهدا یک هدیه ویژه تقدیم مادر شهید سجاد کرد.

دکتر مسعود پزشکیان رییس جمهوری اسلامی ایران، بعد از آن پشت تریبون قرار گرفت و برای لحظاتی به حضار حاضر در سالن نگاه کرد و گفت: «اصلا نمی داند چه می خواست بگوید! و رشته افکارش از هم گسیخته است» ...اما بعد از اندکی درنگ ...زبان به سخن گشود.

او از نسل کشی و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت و از وحدت و انسجام و همدلی در داخل کشور سخن به میان آورد و به رسم معمول همیشه بارها به فرازهایی از سخنان امیر مومنان علی (ع) و آیات قرآن درباره ضرورت وحدت و همدلی اشاره کرد و بیت الغزل سخنانش را بر ضرورت احترام خون شهدا و از یاد نبردن آنها و پیروی از خط امام راحل (ره) به پایان رساند.

اعتقاد بر این است که اولین سفر خارجی رئیس جمهور به کشورعراق بیش از آنکه یک سفر صرفا سیاسی و اقتصادی باشد سفری فرهنگی بود و ناظران موید این گزاره را نوع دیدارها و ملاقات های برنامه ریزی شده ی این سفر می دانند از جمله حضور در مکان شهادت فرماندهان مقاومت در فرودگاه بغداد و ادای احترام به شهداء، امضای چندین تفاهم نامه فرهنگی - رسانه ای با طرف عراقی، اهداء لوح مزین به پیام تشکر رهبر معظم انقلاب اسلامی از مهمان‌نوازی موکب‌داران، ملت و دولت عراق در اربعین حسینی به نخست وزیر عراق ، سفر به اقلیم کردستان و تحکیم پیوندهای فرهنگی ایران و اقلیم کردستان عراق، سفر به بصره و حضور در جمع سران عشایر جنوب و تکریم فرهنگ سنتی عراق و در آخر زیارت عتبات مقدس را می توان قله معنوی و فرهنگی این سفر دانست.

به اعتقاد ناظران یکی از مهمترین بخش های این سفر که کمتر در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت حضور رئیس جمهور در ساختمان رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد و دیدار با جمع صمیمی ایرانیان مقیم بغداد و گوش دادن به مشکلات و درد دلهای آنها و دادن قول مساعد برای پیگیری و حل مشکلات آنها بود.

دکتر مسعود پزشکیان در نخستین ساعات صبح روز چهارشنبه 21 شهریور 1403 در راس هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان وارد فرودگاه بین‌المللی بغداد شد با حضور در یادمان سرداران شهید مقاومت نسبت به مقام شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس ادای احترام کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران دراین سفر رسمی سه روزه به عراق، به شش شهر بغداد، اربیل، سلیمانیه، نجف، کربلا و بصره سفر کرد و به حرم های مطهر در کاظمین، نجف و کربلای نیز مشرف شد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 27 شهریور
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
خلاقیت تحسن برانگیز شاطر کرمانی برای پُخت نان +عکس/مغز تو رو باید طلا گرفت
ترجمه تخصصی کتاب
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
در عروسی پسر کوچک محمدرضا عارف، سعید، چه گذشت؟ / شغل و تحصیلات هر 3 پسر معاون اول رئیس جمهور/+ عکس
خلاقیت پسر بچه اصفهانی در تبدیل دوچرخه کلاسیک دهه شصتی به موتور پرشی با یک تکه حلبی حماسه ساز شد +فیلم/ آقا این به مغز مهندسای ایلان ماسک هم نمیومد
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تست هوش فکری/ فقط افرادی با مغز اینشتین، می‌توانند در 3 ثانیه اشتباه تصویر "هاکی روی یخ" را شناسایی کنند
قاب امروز | تغییر چهره شیدای زخم کاری، استایل آبی مژده لواسانی و رویا نونهالی و همسرش و ...
مونا کرمی بازیگر سریال ازسرنوشت: هنوز نیومده چه عزتی دادم به همسرم حالا شاید محترم نبود شاید آدم بدی بود!+فیلم