همه چیز درباره بیماری ایدز در گربه ها

  شنبه، 12 شهریور 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
همه چیز درباره بیماری ایدز در گربه ها
وضعیت FIV در گربه‌ ای که اولین بار به سرپرستی قبول می کنید، باید مشخص شود. هنگامی که گربه برای اولین بار به FIV آلوده می شود، سیستم ایمنی بدنش آنتی بادی هایی علیه ویروس تولید می کند که تا پایان عمر در خون باقی می ماند. ما در ادامه اطلاعات زیادی درباره ایدز در گربه ها خدمتتان ارائه می کنیم.

بیماری ایدز یا همان ویروس نقص ایمنی گربه سانان (FIV)، سیستم ایمنی گربه را ضعیف می کند. گربه مستعد به عفونت های ثانویه می شود. باکتری ها، ویروس ها، پروتئوزا و قارچ هایی که به صورت طبیعی در محیط و روی بدن گربه وجود دارند ولی به علت ایمنی ضعیف بدن گربه، ایجاد بیماری های شدیدی می کنند.معمولا ویروس به آهستگی عمل می کند. به مرور زمان سیستم ایمنی ضعیف تر می شود. گربه آلوده به ایدز ممکن است سال ها علایم بالینی وظاهری از خود نشان ندهد. با این حال در طی این مدت می تواند بیماری را به سایر گربه ها منتقل کند.

انتقال ویروس ایدز در گربه ها

مهمترین راه انتقال ویروس از طریق گاز گرفتن و پنجه کشیدن گربه ها است. نزاع و دعوا گربه ها به ویژه در گربه های نر دیده می شود. در نتیجه گربه های که بیشتر زمان خود را بیرون از خانه و همچنین نر هستند، میزان آلودگی بالایی را دارند. این بیماری به نام بیماری نزاع، مبارزه و یا جنگ گربه ها هم شناخته می شود.در موارد نادر عفونت از گربه مادر آلوده به بچه گربه ها منتقل می شود، معمولا در حین عبور از طریق کانال زایمان و یا زمانی که از شیر آلوده استفاده می کنند. انتقال از طریق تماس جنسی، ظروف غذا، ترشحات بزاقی و گرومینگ گروهی در بحث FIV زیاد مطرح نیست.

علائم بیماری ایدز در گربه ها

  • تب
  • کاهش اشتها
  • کاهش تدریجی و آهسته وزن
  • کم خونی، لثه رنگ پریده
  • بزرگ شدن خفیف تا متوسط گره های لنفاوی
  • پوشش بدنی ژولیده
  • اسهال مداوم
  • استفراغ مداوم
  • التهاب لثه و دهان
  • بیماری های دندانی
  • بوی بد دهان
  • قرمزی پوست
  • ریزش مو
  • عفونت های مزمن یا مکرر پوست (زخم هایی که درمان نمی شوند).
  • عفونت عود کننده گوش خارجی
  • عفونت دستگاه تنفس فوقانی: التهاب ملتحمه چشم، عطسه کردن و ترشحات چشم یا بینی؛ اغلب همراه با هرپس ویروس و کلسی ویروس
  • عفونت مثانه: تکرر ادرار، زور دادن هنگام ادرار کردن
  • نارسایی مزمن کلیه
  • تغییرات رفتاری: خیلی آرام و یا پرخاشگر
  • اختلالات عصبی: تشنج، تغییر در بینایی و شنوایی و راه رفتن

ویروس نقص ایمنی گربه سانان (FIV) و ویروس لوسمی گربه (FeLV) از شایع ترین بیماری های عفونی در گربه ها است. بسیاری از افراد به علت تشابه علایم FIV را با FeLV اشتباه می گیرند. اگرچه هردو در خانواده رتروویروس ها هستند ولی دو بیماری متفاوت هستند.معمولا ویروس نقص ایمنی گربه سانان در سنین ۵ سالگی تشخیص داده می شود. برخلاف تصور مردم، بیماری ایدز گربه سانان اصلا قابل انتقال به انسان ها نیست و یک بیماری مشترک به حساب نمی آید.

گربه بیمار

موارد زیر باعث افزایش خطر ابتلا گربه شما به FIV می شود

  • عدم واکسینه شدن در برابر بیماری لوسمی
  • گشتن در بیرون از خانه
  • قرار گرفتن در معرض گربه یا بچه گربه ای که وضعیت عفونتی ناشناخته دارد.
  • نگه داری گربه ها با هم
  • عقیم نشدن
  • رفتار تهاجمی نسبت به دیگر گربه ها
  • بروزعلائم بیماری های دهان
  • سابقه داشتن زخم یا آبسه

تشخیص بیماری FIV گربه

به طور معمول از تست آنتی بادی در تشخیص این بیماری استفاده می شود، کیت های تشخیص سریع این بیماری هم سطح آنتی بادی را مشخص می کنند ولی استفاده از تست آنتی بادی می تواند بسیار گمراه کننده باشد. بطور مثال وجود آنتی بادی مادری در بدن بچه گربه ها باعث مثبت شدن این کیت ها می شود (مثبت کاذب) و یا در مراحل پایانی بیماری که سیستم ایمنی به شدت سرکوب شده علی رغم ابتلا به بیماری تست آنتی بادی می تواند منفی (منفی کاذب) باشد. برای حصول نتیجه بهتر میتوان از تست PCR این بیماری استفاده کرد.

در صورتی که حیوان شما به هر علت آلوده به این ویروس هست حتما نیاز هست که او را از بقیه گربه ها جدا کنید تا مانع انتقال بیماری شوید. در مورد گربه های خیابانی که به هر علت وارد پناهگاه یا محلی می شوند که گربه های دیگری وجود دارند حتما در مورد ابتلای آنان به FIV-Felv تحقیق شود سپس به مکان جدید انتقال یابند. هنوز روشی برای حذف و از بین بردن ویروس در بدن وجود ندارد اما برخی داروها ممکن است روند بیماری را کند نمایند.حیوانات مبتلا به FIV (Feline Immunodeficiency Virus) باید در شرایطی بدور از استرس زندگی کنند، هرگونه بیماری دیگر یا عفونت در این حیوانات باید به سرعت مورد درمان قرار بگیرد و با استفاده از مکمل ها و… سعی شود سیستم ایمنی آنان بهبود پیدا کند. حیوان مبتلا به FIV می تواند سال ها بدون مشکل خاصی زندگی کند بنابراین این بیماری به معنای پایان زندگی حیوان نیست.

آیا سندرم نقص سیستم ایمنی گربه بهبود می یابد؟

هنگامی که گربه به ویروس FIV آلوده می شود، تا پایان عمر به ایدز مبتلا است. این امکان وجود دارد هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها بعد از عفونت اولیه با FIV طول بکشد تا گربه علائم بالینی بیماری را بروز دهد. عفونت های باکتریایی ثانویه مرتبط با ایدز گربه ها را می توان به طور مؤثری با آنتی بیوتیک درمان کرد. متأسفانه این درمان موقتی است، چراکه به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی، همچنان عفونت های جدید بروز می کنند. ممکن است برخی از آنتی اکسیدان ها و داروهای محرک برای سیستم ایمنی بدن گربه مفید باشند. بهتر است در این مورد با دامپزشک صحبت کنید.

پیشگیری و مراقبت­های لازم در برابر ایدز گربه سانان

هماطور که ذکر شد بیماری ایدز گربه­ سانان در بیشتر موارد در اثر گازگرفتگی و بزاق انتقال پیدا می­ کند برای همین بهترین راه این است که از بیرون رفتن گربه جلوگیری به عمل آید. عقیم سازی گربه ­های نر و کاهش خشونت و قلمرو طلبیشان تا حدودی می­ تواند در این مسئله کمک کننده باشد.ویروس ایدز گربه سانان ویروس بسیار ضعیفی است و در محیط سریعاً از بین می­رود. این ویروس به ضد عفونی کننده ­های رایج در بازار حساس است و در تماس با آنان سریعاً غیر فعال می ­شود. در صورتی که از چند گربه نگهداری می­ کنید سعی کنید ظرف خاک و ظرف آب و غذای جداگانه برای هرکدام استفاده کنید تا از انتقال عفونت جلوگیری کنید.

اما در صورتی که حیوان خانگی شما با ایدز گربه ­سانان درگیر است باید بدانید که حیوان شما مستعد به بسیاری از بیماری­ ها می­ باشد و در مراقبت و نگهداری از آن باید کوشا باشید. اغلب این گربه­ ها التهاب­ ها و عفونت­ های دهانی را شدیداً نشان می ­دهند که برگشت پذیر می ­باشد. در درمان این گربه ­ها باید همکاری بالایی با دامپزشک خود داشته باشید و باید بدانید هر لحظه پس از درمان امکان عود عفونت و یا درگیری دستگاهی دیگر امکان پذیر است.

درمان و کنترل ایدز گربه

برای گربه­ های درگیر با ایدز گربه­ سانان درمان دقیقی وجود ندارد و اغلب درمان­ها به صورت حمایتی و در جهت کاهش علائم بالینی می ­باشد. این درمان­ها شامل آنتی ­بیوتیک تراپی های دوره­ ای می ­باشد که در صورت عود دوباره عفونت باید تکرار شوند.بیماران درگیر با FIV می ­توانند در صورت برخورداری از مراقبت ­های دامپزشکی مناسب سالیان سال زندگی کنند اما در صورتی که بیماری پیشرفته شود و یا عفونت­های ثانویه سبب درگیری­ های شدید و پیشرفته در دستگاه­ های بدن شوند می ­تواند جان حیوان را در خطر بندازد. توصیه می­ شود تا در گربه ­های مبتلا به ایدز گربه ­سانان از غذا­های خام و نپخته استفاده نشود تا در این صورت از درگیری ناشی از عوامل پاتوژن موجود در غذا جلوگیری شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (449 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (303 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (277 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (231 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (199 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (167 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (94 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (78 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس