دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

ورزش /

همه چیز درباره پشت پرده ممنوعیت های جام جهانی قطر؛ از همجنسگرایی تا مشروبات الکلی 

شنبه، 05 آذر 1401
کد خبر: 231906
قطر 2022 به رویداد شماره یک جهان تبدیل شده است و برای مدتی اخبار جنگ و کشته های درگیری های خونین در صدر اخبار قرار ندارد. حاشیه های فرآوانی در این رویداد بین المللی ورزشی به ثبت رسیده است و ممنوعیت های مذهبی یکی از داغ ترین آنهاست. ساعدنیوز در گفتگو با دکتر قنادباشی کارشناس مسائل جهان عرب به این موضوع پرداخته است.

اگر امیر قطر واقعاً دلنگران شعائر اسلامی و اسلام است نباید این مسأله را محدود به اخلاق و مسائل اخلاقی کند. این مسیحیت است که محدود به اخلاق است. اسلام فراتر از اخلاق است.

ساعدنیوز: قطر2022 در حالی برگزار می شود که امیر این کشور تلاش فرآوانی برای برگزاری شایسته این رویداد بزرگ ورزشی کرده است و میزبانی این دوره از جام جهانی توسط این کشور مسلمان رضایت تماشاگران و تیم های شرکت کننده را جلب کرده است. اما علیرغم این موضوع، قطر تأکید شدیدی بر رعایت قوانین شرع در جریان برگزاری مسابقات دارد خصوصاً جلوگیری از حمل هر نوع نشان "همجنسگرایی" و نیز بردن مشروب به داخل ورزشگاه ها است. چرا قطر با علم به این که هر نوع زاویه فرهنگی یا سیاسی با غرب می تواند عواقب سنگینی برای این کشور در آینده داشته باشد، به هیچ وجه در خصوص این موضوعات کوتاه نیامد؟

دکتر سید جعفر قنادباشی: در مورد این مسأله، نظرات مختلفی ارائه شده است که هر کدام از آنها در جای خودش قابل ملاحظه است. برخی معتقدند که اقدامات قطر در راستای رعایت برخی قوانین شرعی از جمله همین مسأله برخورد با نمادهای همجنسگرایی، به دلیل نزدیکی قطر به جریان اخوانی و رفت و آمد بزرگان این جریان سیاسی-اجتماعی تأثیرگذار در جهان اسلام به قطر است. به هر صورت، اخوان بزرگترین و قدیمی ترین تشکل در جهان اسلام است. بنابراین، حاکمان قطر برای جلب رضایت بزرگان اخوان، برخی موازین اخلاقی اسلامی را در جریان بازی های جام جهانی رعایت می کنند تا رفت و آمدهای اخوان به قطر قطع نشود.

برخی نیز معتقدند که امیرقطر در رقابتی که با وهابیت دارد، در تلاش است تا در مقابل تحولات اخیر فرهنگی در عربستان با محوریت غربگرایی، افکار عمومی در جهان اسلام را به سمت خودش متمایل سازد و به نوعی گوی سبقت را از رقیب برباید. بنابراین، این اقدامات باید در چارچوب رقابت وهابیت و اخوان تفسیر شود.

برخی از تحلیلگران نیز معتقدند که سائق امیر قطر در اصرار بر رعایت قواعد شرع، در واقع فواید اقتصادی آن در جذب سرمایه گذاران بزرگ جهان اسلام به قطر است. برخی از سرمایه داران بزرگ مسلمان علاقمند هستند که در کشورهای اسلامی سرمایه گذاری کنند و طبیعتاً این اقدام قطر می تواند به نوعی جذابیت را برای این دست از سرمایه داران نیز ایجاد کند.

برخی نیز به همسوئی این اقدام قطر با سیاست های برون مرزی این کشور اشاره می کنند. در این سال ها، قطر در شمال آفریقا و شاخ آفریقا توانسته با برخی گروه های شبه نظامی مؤثر ارتباط بگیرد و به همین دلیل، نیازمند آن است که جلوه مذهبی و اخلاقی خودش را حفظ کند. این تحلیل ها در واقع نگاه مثبتی به اقدام قطر دارند و همه بر این موضوع اصرار دارند که اقدام قطر در واقع در راستای منافع ملی خود این کشور است.

اما در این میان، دیدگاه های منفی نیز نسبت به اقدامات قطر وجود دارد. این دسته از تحلیلگران معتقدند که چون امیرقطر در دانشگاه نظامی انگلیس تحصیل کرده است و پدر او نیز فارغ التحصیل همین دانشگاه است، این اقدام قطر نیز یک سیاست انگلیسی است. انگلیسی ها در واقع تلاش کرده اند تا با تقویت فرهنگ های منطقه ای از استیلای فرهنگ آمریکایی در این کشورها جلوگیری کنند. در زمان جنگ سرد، حتی انگلیسی ها با حمایت از کمونیست ها در ایران تلاش می کردند تا ایران به صورت کامل به دست آمریکا نیفتد. ترویج هندوئیسم در هندوستان نیز دقیقاً با همین هدف توسط انگلیسی ها صورت گرفت.

به هر صورت، به نظر می رسد که امیرقطر در اقدام اخیر خود یک حسن نیتی داشته که توانسته نظر مثبت خوشبین ها را جلب کند و اقدام اخیر او را مثبت ارزیابی کنند. البته اگر امیر قطر واقعاً دلنگران شعائر اسلامی و اسلام است نباید این مسأله را محدود به اخلاق و مسائل اخلاقی کند. این مسیحیت است که محدود به اخلاق است. اسلام فراتر از اخلاق است. اسلام مخالف مستکبر است و همراهی با مستضعفان و عدالت خواهان را طلب می کند. متأسفانه قطر مواضع مبهمی در این خصوص دارد.

ورزشکاران انسان های پاک و شایسته ای هستند و یقیناً کمتر ورزشکاری در دنیا با فسادی که به اسم ورزش در دنیا در جریان است همراهی می کند.

ساعدنیوز: علیرغم اعلام رسمی ممنوعیت حمل نمادهای همجنسگرایی توسط تماشاچیان متأسفانه شاهد این بودیم که وزیر کشور آلمان دستبند ONE LOVE را به صورتی غیرقانونی زیرلباسش پنهان کرده و به داخل ورزشگاه برد و در بازی مقابل ژاپن که آلمان ها بازی را به سامورائی ها واگذار کردند، این نماد را علناً به نمایش گذاشت و حتی اینفانتینو نیز با این دستبند عکس گرفت. چنین اقدامی از سوی یک مقام رسمی یک کشور در تعارض با قوانین میزبان در یک رویداد بین المللی در سطح جام جهانی چه معنایی دارد؟

دکتر سید جعفر قنادباشی: این از جمله مواردی است که واقعیت مواضع طرف ها را به روشنی آشکار می کند. هنوز در آلمان حزب دموکرات مسیحی حاکم است و کلیسا بخشی از حیات اجتماعی این کشور است و بخش اعظمی از مردم این کشور با قواعد اخلاقی و مذهبی زندگی می کنند. طبیعتاً کلیسا با همجنسگرایی به عنوان یک عمل غیراخلاقی مخالف است.

من در آلمان بوده ام و صدای ناقوس کلیسا را در شهرهای این کشور شنیده ام. هنوز هم یکشنبه ها مردم با اشتیاق برای دعا کردن به کلیسا می روند. بنابراین، می توانیم بگوئیم که وزیر کشور آلمان با چنین کاری نمایندگی مردم کشورش و عقاید آنها را نمی کرده است.

همجنسگرایی در تمام مکاتب الهی و مذاهب دنیا محکوم است. طبیعتاً این اقدام خودسرانه ای از جانب وزیر کشور آلمان بوده است. وقتی اینفانتینو از این قانون شکنی آشکار خانم وزیر حمایت می کند، این غمض عین را باید به حساب فسادی که در پشت پرده ورزش دنیا در جریان است گذاشت.

ورزشکاران انسان های پاک و شایسته ای هستند و یقیناً کمتر ورزشکاری در دنیا با فسادی که به اسم ورزش در دنیا در جریان است همراهی می کند. متأسفانه فیفا از این فضا برای مقاصد سیاسی و اقتصادی سؤاستفاده می کند. تحریم روسیه نشان داد که ورزش جدای از سیاست نیست.

حتی در جریان انتخاب میزبان جام جهانی شاهد فساد و رشوه و زد و بند بودیم. این ها همگی نشانه هایی است برای انسان های هوشمند. وعده و وعیدهای فرآوانی داده شده و برای ترغیب ورزشکاران از رشوه ها و ابزارهای اغوای فرآوانی استفاده شده است.

اینها همه پُزهای سرمایه داری است و در پشت پرده به هیچ وجه چنین خبری وجود ندارد. این ها به خون همدیگر تشنه هستند.

ساعدنیوز: تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در جریان قطر 2022 از کشورهای اسلامی و عربی حمایت می کند و خصوصاً پرچم عربستان را به گردنش می بندد و سربند حمایت از تونس را بر سر بچه هایش می بندد. در جریان سفر بن سلمان به دوحه برای تماشای بازی آرژانتین و عربستان، امیر قطر سنگ تمام گذاشت. به نظرتان این اقدامات امیر قطر را چگونه باید تفسیر کنیم؟

دکتر سید جعفر قنادباشی: همه این اقدامات را باید در چارچوب رقابت های پنهان و آشکار امیرنشین ها تفسیر کرد. این اقدامات در واقع نوعی به رخ کشیدن است. او در رقابت با برادران کوچکتر خود در حاشیه خلیج فارس می خواهد گرمی رابطه اش با عربستان را به رخ بکشد در حالیکه واقعیت این طور نیست.

پادشاه بحرین اخیراً میزبان پاپ فرانسیس بود و جلسه گفتگوی مذاهب را برگزار کرد برای این که فکر می کرد که از قافله عقب مانده است و نیاز هست که این عقب ماندگی را جبران کند چرا که قطر میزبان یک رویداد ورزشی بزرگ بین المللی شده است.

اینها همه پُزهای سرمایه داری است و در پشت پرده به هیچ وجه چنین خبری وجود ندارد. این ها به خون همدیگر تشنه هستند. انگلیسی ها همیشه دأب شان آن بوده که بین نوکرانشان رقابت ایجاد می کردند تا بهره برداری لازم مورد نظر خودشان را بکنند.

* این مصاحبه توسط دبیر سرویس اندیشه ساعدنیوز، دکتر بیت الله ندرلو انجام شده است.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 11 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی