ساعدنیوز
ساعدنیوز

همه چیز راجب تولید فرش های ماشینی

  یکشنبه، 09 خرداد 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
همه چیز راجب تولید فرش های ماشینی
فرش ماشینی اصطلاحی است که انواع مختلفی از کف‌پوش‌ها را بر حسب نوع نخ مصرفی و نوع تکنولوژی بافت دربر می‌گیرد. گاهی اوقات فرش‌های فانتزی یا موکت‌های تافتینگ را نیز ممکن است تحت عنوان فرش ماشینی طبقه‌بندی کنند. در این گفتار، تکنولوژی فرش ماشینی را که برمبنای بافت تاری‌پودی انجام می‌شود مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فرش ماشینی ،به فرشی گفته میشود که بدون دخالت انسان وتوسط دستگاهها بافته میشود. انواع فرشهای ماشینی تنها در نقشه های مختلف وبا دستگاههای یکسان بافته میشود. اجزای تشکیل دهنده کلی فرش ماشینی نخ خاب، نخ پود، نخ تار است. فرشهای ماشینی با دست بافت تفاوتشان در این است که فرشهای ماشینی با ماشینهای بافت، بافته میشود. قیمت فرش ماشینی نیز با توجه به ملاک های مختلف از جمله جنس نخ تعیین میشود.

برای تولید فرش ماشینی توسط دستگاه های صنعتی نیز ابتدا تهیه خامه ی مورد نیاز، لازم است. سپس بافتن فرش توسط ماشین و سپس تکمیل بافت و پایان عملیات تولید.

مراحل تولید فرش ماشینی

در قرن 19 میلادی با پیشرفت تکنولوژی و بیشتر شدن قدرت آن در صنعت تغییرات زیاد در وسایل مورد استفاده انسان به وجود آمد کاملا واضح است که صنعت نساجی نیز پیشرفت زیادی در این زمینه کرده است به طوری که امروزه تعداد زیاد از فرش های تولیدی فرش های ماشینی هستند. این فرش ماشینی، به ویژه فرش های ماشینی ایران محبوبیتی جهانی دارند. ما در این مقاله می خواهیم درباره مراحل تولید یک فرش ماشینی از ابتدا تا انتها صحبت کنیم تا بیشتر با روند تولید این فرش ها آشنا شویم.

مرحله طراحی نقشه فرش

وقتی صحبت از الگوها و تولید فرش می شود، اینها اغلب به سه دسته تقسیم می شوند: الگوهای منحنی، هندسی و فیگورها. این الگوها بسیار مورد استفاده قرار گرفته اند، ما به چند مورد از معمول ترین آنها اشاره خواهیم کرد. این الگوها می توانند قسمت کوچکی از یک فرش را تزئین کنند یا در نقوش کلی استفاده شوند.
از الگویی که روی فرش وجود دارد می توان دریافت که فرش چه سبکی و همچنین منشأی دارد. اندازه و رنگ هایی که استفاده می شود نیز در پاسخ به منشا فرش کمک می کند.
الگوی بارزترین و شاید مهمترین ویژگی در یک فرش است. در سطح شهرها و کارگاه های آموزشی، زمان زیادی بر توسعه و پالایش الگوهای سنتی قدیمی که همه آنها ابتدا با دست روی کاغذ کشیده می شوند، تأکید می شود.

مرحله ریسندگی

در این واحد نخ لازم برای بافت فرش تهیه می شود. فرش ماشینی از سه دسته نخ به نامهای نخ تار از جنس پنبه ، پلی استر و نخ پود از جنس جوت و نخ خاب یا ریشه که از جنس آکریلیک یا پلی پروپیلن یا پلی استر و در بعضی موارد ویسکوز بافته می شود . در یک فرش ۱۲متری معمولا” حدود ۸۲% آن نخ خاب ۱۲% نخ پود و ۶% نخ تار می باشد.

ریسندگی مرحله تامین نخ مناسب و آماده برای بافتن فرش ماشینی است. جنس، ضخامت، نوع رنگ، هیت ست شدن نخ مورد استفاده است که کیفیت فرش را تعیین می کند.
در این مرحله برای افزایش مقاومت و رنگ پذیری الیاف رنگ شده، به نخ های هیت ست تبدیل می شوند و برای بافت به واحد بافندگی منتقل می گردند. به طور کلی از نخ 3 تایی استفاده می شود، که نخ های نخ تار، از جنس پنبه و پلی استر ، نخ پود از جنس جوت و نخ خاب یا ریشه که از جنس آکریلیک یا پلی پروپیلن یا پلی استر و در بعضی موارد ویسکوز بافته می شود تولید می شود.
نخ تار حدود ۶ درصد مواد اولیه یک فرش خوب را تشکیل می دهد، نخ پود از جنس جوت که حدود ۱۲ درصد از فرش ماشینی خوب را تشکیل می دهد و نخ خاب که حدود ۸۲ درصد از حجم فرش را تشکیل می دهد.باید بدانیم که قیمت اصلی فرش بستگی زیادی به این مرحله یعنی جنس نخ و عملیاتی که روی آن انجام می شود دارد.

مرحله بافندگی

فرش های ماشینی و تابلو فرش های سفارشی توسط ماشین آلات مختلف و تخصصی ازجمله تکسیما ، شونهر ، واندویل ، VTR ، ASR ، CRX ، HPC انجام می شود که در تولید انواع فرش اعم از فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه ۱۰ رنگ، فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه ۸ رنگ و فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه ۱۰ رنگ، فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه ۸ رنگ، فرش ماشینی ۷۰۰ شانه ۱۰ رنگ و فرش ماشینی ۷۰۰ شانه ۸ رنگ اشاره کرد؛ که در تولید فرش ماشینی از دو طرف کار استفاده می گردد که در اصطلاح فرش رو و زیربافت گفته می شود.
دو فرش داری خاب مشترک به وسیله تیغ برش که همراه بافت در حال حرکت است برش داده و از هم تفکیک داده می شود.در تولید فرش ماشینی از دو دهنه کار استفاده می شود که در اصطلاح ” فرش رو و زیر بافت ” گفته میشود، دو فرش دارای خاب مشترک توسط تیغه برش که همراه بافت در حال حرکت است برش داده شده و از هم تفکیک می گردد.

مرحله تکمیل فرش

فرش ماشینی پس از خروج از ماشین بافندگی، ایرادات کوچکی دارد که نیاز به رفوگری خواهد داشت، همچنین برای افزایش براقیت و نمای فرش و نیز ارتقای دوام آن، باید مراحل آهارزنی و تکمیل را نیز پشت سر بگذارد. فرش ها در ابتدا به یکدیگر دوخته می شوند و در مرحله بعدی، گردوغبار و پرزهای حاصل از مرحله بافت زدوده می شوند.

در مرحله بعدی از مراحل تولید فرش ماشینی که بسیار مهم است سطح خاب فرش با تیغه هایی مخصوص پرداخته می شود و سطح خاب آن یکنواخت شده و براقیت پیدا می کند. این مرحله که شیرینگ نام دارد در کیفیت نهایی فرش بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در مرحله بعدی، نوبت به آهارزنی می رسد. در این مرحله، پشت سطح فرش توسط رزین ها و چسب های مخصوص آغشته می شود تا گره های خاب بافته شده در جای خود مستحکم شود. در آخرین مرحلۀ تکمیل فرش ماشینی نیز عمل برش های طولی و عرضی فرش و همچنین لبه دوزی و ریشه زنی انجام می شود. پس از بافت ، فرشها به سالن تکمیل فرش ماشینی منتقل و در آنجا به ترتیب ، مراحل زیر را پشت سر میگذارند.

برش

پس از شستشوی فرش ، نخ ها زمینه فرش بریده می شوند تا همه ی آن ها هم سطح شوند به این مرحله “شیرینگ” گفته می شود. در اینجا برای اینکه در مرحله بعدی زیگزاگ و ریشه زنی به صورت دقیق و تمیز باشد قسمت های اطراف فرش توسط تیغ دستگاه برش خورده تا آماده مرحله لبه دوزی فرش شود.

لبه دوزی یا زیگزال و بافت ریشه

برای دوام کنارهای فرش در این مرحله توسط ماشین های دوخت ریشه و زیگزاگ می شود که ریشه ها از بهترین جنس نخ و از نوع ابریشم و آماده به ابتدا و انتهای فرش دوخت می خورد و کناره های فرش نیز توسط نخ هم رنگ زمینه فرش، زیگزاگ می شود که ظاهری زیبا، شکیل و همچنین دوام فرش را بیشتر می کند.

برجسته سازی

در تهیه سازی فرش های گل برجسته این فرش ها هنگام خروج از دستگاه بافت مثل سایر فرش ها هستند اما در مرحله تکمیل فرش در معرض دمای بالا قرار گرفته و برخی از الیاف آن دچار ذوب شدگی خواهند شد ، الیافی که میسوزند منجر به فرورفتگی در سطح فرش می کنند و بدین ترتیب پس از گذر از مرحله تکمیل یا پرداخت فرش گل برجسته خواهد شد.

آهار

علاوه بر جنس الیاف و فرآیند تولید فرش ماشینی که در مقاومت فرش بسیار موثر است ولی باز هم امکان پاره شدن و فرسایش آن وجود دارد که با آهار کردن آن می توان درصد آن را تا حد زیادی پایین آورد. همچنین برای جلوگیری از پراکندگی پرزهای سطح فرش سعی می کنند با آهار کردن آن را بخوابانند. در این بخش غلتک آهار داخل یک تشتک همواره در حال چرخیدن است که فرش بعد از این که از دستگاه تولید خارج شد وارد این قسمت شده و از روی این غلتک عبور می کند و در همین حین چسب می خورد که مستقیما به قسمت خشک کن فرستاده می شود، در این مرحله با حرارتی بین 80 تا 120 درجه خشک می شود. در بخش بعدی سیلندری با بخار گرم شده پذیرای فرش خشک شده است که آن را اتو کرده و باعث نرم شدن پشت آن می شود. کار قالی در این قسمت تمام می شود و برای پرداخت دوم فرستاده می شود.

کنترل کیفیت

فرش ماشینی بلافاصله پس از بافته شدن و خروج از ماشین بافندگی،توسط رفوگران ماهر مورد بازرسی و کنترل قرار می گیرد و تا حد ممکن عیوب آن برطرف می شود. با این وجود، یک مرحله کنترل کیفیت نهایی پس از عملیات آهار و تکمیل فرش ماشینی ضروری به نظر می رسد. دو دلیل برای این امر وجود دارد: اولاً عیوبی هستند که احتمالاً رفوگر نتوانسته در مرحله قبل از تکمیل آنها ر یافته و رفع نماید. چنین عیوبی پس از تکمیل فرش (به دلیل عبور فرش از مراحل پشت پاک کنی و تمیز کردن)خود را نمایان می سازند.ضمناً در برخی مواقع، عیوب فرش آن قدر کوچک هستند که رفوگر نمی تواند به دلیل پرزآلود و یا ناهموار بودن سطح فرش خام،به راحتی آنها را در مرحله قبل از تکمیل پیدا کند. این موارد به ویژه در آن دسته از فرش های زیر که دارای نخ خاب مرده شناور هستند،بیشتر به چشم می خورد. ثانیاً ممکن است در مرحله آهار و تکمیل، عیوب جدیدی در فرش به وجود آمده باشد که ناشی از عملکرد نامناسب آن مراحل باشد.بنابراین انجام عملیات کنترل کیفیت، رفوگری و رفع عیب پس از مرحله آهار و تکمیل ، ضروری است.
بنا به دلایل فوق، کارگان بخش کنترل نهایی ، با دقت تمام فرش های آهار و تکمیل شده را بازبینی و کنترل می کنند. به این منظور ، هریک از فرش های آهار شده بر روی میز و یا زمین پهن شده و فرد متخصص با مشاهده چشمی و گاه با لمس کردن و دست کشیدن بر روی سطح فرش تلاش می کند تا حتی کوچک ترین عیوب احتمالی را یافته و برطرف نماید. پس از مشاهده روی فرش، آن را برگردانده، پشت فرش را نیز به دقت بررسی می کند. به جهت حساسیت بالای این بخش، نور کافی برای قسمت کنترل نهایی فرش در نظر گرفته می شود تا کنترل کنندگان بتوانند به راحتی عیوب احتمالی را بیابند.

بسته بندی

در این مرحله انواع محصولات فرش روز که از واحد تکمیل و آهار کارخانه فرش روز تحویل قسمت رول و بسته بندی شده تا تمامی محصولات اعم از انواع فرش های ماشینی که شامل فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه ، فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه و فرش ماشینی ۷۰۰ شانه می باشد.
که محصولات فانتزی شامل فرش شگی ، فرش فانتزی ، فرش شنل و گلیم فرش و حتی تمامی تابلو فرشها که تابلو فرش منظره ، تابلو فرش آیه ، تابلو فرش چهره می باشد که حتی شامل سفارشات خاص مشتریان که اعم از نقشه های خاص فرش ماشینی و تابلو فرش های سفارشی هستند را به انبار فرش ارسال نموده تا آماده تحویل به دست مشتریان و مصرف کنندگان باشد .

پارامترهای فنی موثر بر کیفیت فرش ماشینی

غیر از عوامل کلی نظیر مدل ماشین بافندگی، تکنولوژی بافت، نوع نخ های مصرفی برای تار و پود، تراکم تاری و پودی و تنظیمات عمومی ماشین ها، سه عامل فنی مهم دیگر نیز وجود دارد که می تواند کیفیت نهایی فرش ماشینی را تحت تاثیر قرار دهد:

تناسب و یکنواختی مشخصات فیزیکی نخ خاب: کیفیت و یکنواختی ویژگی های فیزیکی نخ خاب مصرفی بسیار مهم است. نایکنواختی در خواص فیزیکی نخ خاب (از قبیل درصد ازدیاد طول، درصد جمع شدگی و یا تجعد آن) می تواند باعث ایجاد رگه های طولی در سطح فرش شود.

کیفیت تیغه برش: تیغه برش فرش نیز از عواملی است که می تواند کیفیت نهایی را تحت تاثیر قرار دهد. این تیغه ها باید کیفیت بسیار خوبی داشته باشند و به موقع تعویض شوند، والا باعث بروز مشکل خاب سوختگی خواهد شد.

مرحله شیرینگ: یکنواخت کردن سطح خاب فرش که اصطلاحاً شیرینگ نامیده می شود، در کیفیت نهایی فرش تاثیر بسزایی دارد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (250 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (228 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (100 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (92 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (72 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (59 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (55 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (55 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (46 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (39 نظر) پاسخهای خنده دار دانش آموز ایرانی به سوالات درس تاریخ مرزهای وقایع تاریخی رو جابجا کرد+عکس/ معلمشون بعد دیدن این جوابها سر به کوه و بیابون گذاشته🤣 (31 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (30 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (29 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سلفی خاص فرشته حسینی با کیوان سریال مرداب در پشت صحنه جنگل آسفالت/ چقدر جفتشون خوب درخشیدن+عکس نگاهی به بشقاب صبحانه شیک و اروپایی خواهر ساره بیات/ چه کافه لوکس و دلبازی+عکس اولین عکس گرفته شده از مازیار لرستانی بعد از تولد/ چه نوزاد گوگولی و نازی! ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو ماجرای ناپدید شدن مجسمه 5 میلیاردی یک هنرمند تهرانی صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پیغمبر به پسره گفت مادر پیرتو شوهر بده گفت نمیشه اون حتی نمیتونه راه بره و مادره زد تو سر پسرش که خفه شو تو بهتر میفهمی یا پیغمبر +ویدئو😂👌 تغییر استایل احسان علیخانی در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس خلاقیت خنده دار راننده ارومیه ای، با نوشته جالب پشت وانت حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... گوشزد رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا درباره اجرایش +عکس شباهت بی حد و اندازه رابعه اسکویی به پدرش/ مگه داریم انقدر شباهت+عکس عکس تازه منتشر شده از داریوش مهرجویی تام هنکس با هوش مصنوعی جنجال به راه انداخت+ عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ شوخی خنده دار احسان علیخانی با لوله‌کش خوش‌ صدا؛ ما آب حوض، شما شیر موز +ویدیو/ سالن رفت رو هوا😂 رونمایی از بازیگر 2 متری سینمای ایران که از بهرام افشاری هم قدبلندتر است+عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 رقص خنده دار دو پرنده وسط جاده با آهنگ شاد ترکی/از سلاطین حرکات منظم😂+ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 عاشقانه های جذاب سارا والیانی، آسیه گیلدخت و همسر دومش محسن !+عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی خیابانی کولاک به پا کرد؛ صحبت های بی سابقه جواد خیابانی با وزیر ورزش+ فیلم تعریف و تمجید رهبر معظم انقلاب از طعم کیک خوشمزه مادر شهید ارمنی/هر کجا تو با منی من خوشدلم +ویدئو ضیافت باربیکیو همسر شاهرخ استخری در یک مهمونی دورهمی/ رژیم پَر😂+عکس نگاهی به حیاط بسیار ساده و بدون تجملات خانه مصطفی خمینی، پسر ارشد امام خمینی+ویدیو/ منزلی با بافت قدیمی و سنتی نگاهی به ماشین خوش رنگ امیرمحمد یزدانی ستاره کُشتی/ این ماشینو باید قاب کرد زد به دیوار +عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز ایرانی که خودش را به عنوان هدیه به معلمش داد/ خدایا چیه این نسل جدید😂 خلاقیت یک دانش آموز ایرانی برای فرار از مدرسه حماسه آفرید+فیلم/ یعنی آدم میمونه تو کار این بچه ها... خلاقیت زیبا و سنتی طورِ پیرمرد دوره گرد شیرازی در فروش میوه نوبرانه بهاری با اُلاغش +عکس/ با دیدنش انگار به گذشته ها سفر میکنین😍 رونمایی از مادر جوان و کم سن و سال رهام هادیانِ گروه ماکان بند/ چقدرم باکلاس و مهربون+عکس رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅
تیتر امروز   
ماجرای ناپدید شدن مجسمه 5 میلیاردی یک هنرمند تهرانی دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... گوشزد رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا درباره اجرایش +عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...