دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / مسائل حقوقی /

هرآنچه که باید درباره حکم رشد بدانید! 

پنجشنبه، 30 آذر 1402
افراد به محض تولد، توانایی و حق بهره مندی از انواع حقوق مالی و غیر مالی را دارند و سنی که در آن هستند، می توانند شخصا یا توسط نماینده قانونی یا ولی، وصی و قیم، در امور مالی و غیر مالی تصرف کرده و آن ها را اجرا کنند. در این مطلب میخواهیم تا با حکم یا گواهی رشد، بیشتر آشنا شوی. با ساعد نیوز همراه باشید.

گواهی رشد و نحوه صدور آن


مدرکی است که از سوی دادگاه خانواده، پس از ثبت دادخواست صدور حکم رشد، توسط محجور یا نماینده قانونی وی و ارائه مدارک لازم، نظیر مدارک هویتی، صادر می گردد و پس از صدور آن، دختران و پسران زیر 18 سالی که به سن رشد در قانون رسیده اند، می توانند علاوه بر امور غیر مالی امور مالی خود را نیز اجرا کنند.

به جهت اهمیت امور مالی افراد و ضرر و زیان بزرگی که ممکن است در اثر اشتباه اجرا کردن آن ها، متوجه فرد گردد، قانون گذار، تصرف دختران و پسران بالغ در اموال و امور مالی خود را، منوط بر اخذ گواهی رشد از مرجع صالح برای این امر می‌داند که اخذ و صدور این گواهی، مراحل پیچیده و ویژه ای دارد و تنها متقاضیان مطلع از اینکه نحوه صدور گواهی رشد چگونه است، موفق به اخذ آن خواهند شد.

گواهی رشد چیست؟


گواهی رشد، مدرکی است که از سوی دادگاه صالح، صادر می گردد و پس از صدور آن، دختران و پسران زیر 18 سال که به سن رشد در قانون رسیده اند، می توانند علاوه بر امور غیر مالی، امور مالی خود را نیز اجرا کنند؛ زیرا صدور حکم رشد، به منزله تایید بلوغ فرد و برخورداری وی، از قدرت تجزیه و تحلیل امور مالی می باشد.

شایان ذکر است بر اساس آخرین رای وحدت رویه صادره، دختران و پسران، بعد از سن بلوغ، دارای رشد تلقی می گردند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود و می توانند در امور غیر مالی خود، دخالت کرده و آن ها را اجرایی کنند و تنها در خصوص امور مالی است که صرف رسیدن به بلوغ، برای تصرف و اجرایی سازی آن ها، کافی نبوده و دخالت و اجرایی ساختن آن ها، نیاز به اثبات رشد و صدور حکم گواهی رشد از سوی دادگاه دارد.

تبصره الحاقی ماده 1210 قانون مدنی نیز تاییدی بر پاراگراف بالا است که مقرر می دارد: "اموال صغیری را که بالغ شده است، در صورتی می‌ توان به او داد که رشد او ثابت شده باشد." بر اساس این ماده، نمی توان مانع اجرای حقوق مالی، توسط دختر و پسر بالغ زیر 18 سالی شد که حکم و گواهی رشد آن ها، صادر گردیده است؛ سن بلوغ در دختران، نه سال تمام قمری و در پسران، 15 سال تمام قمری است.

برای فهم بهتر در خصوص گواهی رشد و اینکه نحوه صدور گواهی رشد چگونه است، باید اندکی در خصوص اهلیت و انواع آن، اعم از اهلیت تمتع و استیفا، توضیح داد. مقصود از اهلیت، شایستگی دارا شدن حق یا اجرای آن است که با تولد، عقل، بلوغ و رشد، تحقق می یابد.

مقصود از اهلیت تمتع، شایستگی برخورداری و بهره مندی از حقوق مالی و غیر مالی بوده که تمامی افراد، به محض تولد، از آن، برخوردار می گردند و مقصود از اهلیت استیفا، توانایی اجرای حقوقی است که شخص، با تولد از آن ها برخوردار شده که این امر، یعنی اهلیت استیفا، زمانی محقق می گردد که فرد، محجور نباشد، یعنی عاقل، بالغ و رشید بوده و علاوه بر سن بلوغ، به 18 سال، رسیده باشد.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت گواهی رشد


پس از توضیح در این باره که گواهی رشد چیست، در این تیتر از مقاله، شرایط و مدارک لازم برای دریافت گواهی رشد، مورد بررسی قرار می گیرند. برای بررسی مدارک حکم رشد و شرایط لازم، باید به قوانینی چون قانون مدنی و قانون آیین دادرسی مدنی، مراجعه کرد.

  1. شرایط صدور حکم رشد عبارتند از: دختر یا پسر متقاضی صدور حکم رشد، باید، از مدارک لازم این امر که در پاراگراف بعدی همین تیتر، ذکر می شوند، برخوردار باشد؛ به سن قانونی بلوغ که 9 سال تمام قمری، برای دختران و 15 سال تمام قمری، برای پسران است، رسیده باشد؛ و رشد او، به موجب نامه پزشکی قانونی و نظر قاضی پرونده (پس از پرسیدن سوالات حکم رشد از دختر و پسر و بررسی پاسخ ها)، تایید گردد.

  2. مدارک صدور حکم رشد عبارتند از: حساب کاربری ثنا که قابل تشکیل از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات قضایی یا مراجعه به سایت adliran.ir می باشد؛ مدارک هویتی متقاضی صدور حکم رشد؛ متن دادخواست صدور گواهی رشد که به صورت فایل ورد، بر روی یک سی دی یا رم ذخیره شده است؛ استشهادیه محلی و کارت بانکی برای پرداخت هزینه دادرسی.

برای گرفتن حکم رشد به کجا مراجعه کنیم؟


امکان درخواست صدور حکم رشد، به صورت اینترنتی وجود ندارد و از این لحاظ، نمی توان سامانه ای را تحت عنوان سامانه حکم رشد، معرفی کرد اما، پس از ثبت دادخواست صدور حکم رشد، سامانه ابلاغ ثنا، سامانه ای است که، تشکیل جلسات دادگاه و آرای صادره در خصوص گواهی رشد، در آن قرار خواهد گرفت و افراد برای برخورداری از حساب کاربری ثنا، باید به دفاتر خدمات قضایی یا سامانه عدل ایران adliran.ir مراجعه نمایند.

در پاسخ به پرسش پیرامون این امر که برای گرفتن حکم رشد باید به کجا مراجعه کرد، می توان گفت، در ابتدا، متقاضی صدور حکم رشد، باید دادخواست این امر را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کند و سپس، در جلسات تشکیل شده در دادگاه صالح که دادگاه خانواده می باشد، شرکت نماید.

شایان ذکر است، در صورت ثبت این دادخواست، مراجعه متقاضی گواهی رشد به پزشکی قانونی نیز مورد نیاز بوده که برای این امر، دادگاه، دستور مراجعه به پزشکی قانونی را صادر خواهد کرد و پس از آن، فرد باید با در دست داشتن نامه قضایی، برای معاینه و پاسخ به برخی سوالات، به پزشکی قانونی، مراجعه کند.

مراحل قانونی و چگونگی صدور حکم رشد


اولین مرحله از مراحل قانونی صدور حکم رشد، این است که متقاضی این امر، اقدام به تهیه استشهادیه محلی در خصوص تایید رشد خود نماید و دادخواست صدور گواهی رشد را شخصا یا با کمک یک وکیل یا مشاور حقوقی تنظیم کرده و فایل ورد دادخواست تنظیمی را بر روی یک حافظه، نظیر سی دی یا رم، ذخیره کند.

دومین مرحله از مراحل قانونی صدور حکم رشد، مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، برای ثبت دادخواست صدور گواهی رشد می باشد، از آنجا که افراد برای ثبت دادخواست، باید از حساب کاربری ثنا برخوردار باشند، می توانند قبل از مراجعه، از طریق سایت adliran.ir اقدام به تشکیل حساب کاربری ثنا کنند یا هم زمان با درخواست ثبت دادخواست، از مسئول مربوطه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بخواهند، حساب کاربری ثنای آن ها را نیز تشکیل دهد.

پس از پرداخت هزینه دادرسی و هزینه خدمات دفاتر قضایی، دادخواست فرد ثبت و به مرجع صالح، ارسال می شود. با ارسال دادخواست به مرجع صالح که دادگاه خانواده محل سکونت متقاضی است، پرونده مربوط به دادخواست او تشکیل شده و دستور قضایی برای ارجاع وی به پزشکی قانونی، صادر می گردد.

سپس، تاریخی که فرد باید با نامه پزشکی قانونی، در محکمه حاضر شده تا به سوالات حکم رشد دختران و پسران، پاسخ دهد، اطلاع رسانی خواهد گردید و پس از تشکیل جلسه و بررسی مدارک و پاسخ سوالات توسط قاضی، حکم و گواهی رشد، صادر خواهد شد.

سوالات قاضی برای صدور حکم رشد


سوالات قاضی برای صدور حکم رشد دختران و پسران، سوالات مشخص و از پیش تعیین شده نیستند که بتوان آن ها را از قبل، مطالعه کرد و در محکمه، به آن ها پاسخ داد اما از آنجا که حکم رشد، برای اجازه تصرف فرد بالغ زیر 18 سال در اموال و امور مالی اش صادر می گردد، می توان گفت، سوالات قاضی برای صدور حکم رشد، عمدتا پیرامون مسائل مالی و اقتصادی است.

سوالات قاضی برای صدور حکم رشد، عمدتا موارد و مفاهیمی چون قیمت روز دلار و سکه، مفهوم تورم و رکود، نحوه صحیح انعقاد و انجام معاملات و عقود از جمله عقود مالی، آینده نگری مالی فرد، میزان نوسان بازار در چند ماهه اخیر و... را در برخواهد داشت.

هزینه گرفتن حکم رشد


هزینه گرفتن حکم رشد، به دو دسته هزینه اصلی و فرعی، قابل تقسیم است و با توجه به اهمیت این موضوع برای متقاضیان صدور گواهی رشد، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، هزینه های اصلی و فرعی صدور گواهی رشد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

هزینه های اصلی صدور حکم رشد، شامل هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی در حدود 40 تا 180 هزار تومان می باشد، هزینه برگه های دادخواست، هزینه الصاق دلایل و منضمات، هزینه تایپ دادخواست، تعرفه خدمات دفاتر خدمات قضایی برای ثبت دادخواست، همچنین، هزینه مراجعه به پزشکی قانونی و ویزیت پزشک پزشکی قانونی می باشد.

هزینه های فرعی صدور حکم رشد، شامل هزینه های مربوط به تنظیم دادخواست، در صورتی که فرد از وکیل یا مشاور حقوقی برای تنظیم دادخواست صدور حکم رشد، کمک بگیرد، همچنین، هزینه های رفت و آمد به محاکم و مراجع قضایی می باشد.

گرفتن حکم رشد چقدر زمان می برد؟!


در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت، نمی توان موعد دقیقی را برای صدور حکم رشد توسط دادگاه، مطرح کرد چرا که بسته به شلوغی و خلوتی دادگاه های شهری که خواهان در آن سکونت دارد، همچنین، بسته به سرعت عمل فرد برای طی مراحل قانونی، این مهلت، می تواند متغییر باشد.

اما عموما و بر اساس رویه قضایی حاکم، صدور حکم رشد توسط دادگاه، بیشتر از 6 الی 7 ماه، زمان نخواهد برد، لکن با این اوصاف، ممکن است که به دلایلی مختلف، این روند، طولانی تر گردد و خوانندگان محترم مقاله، باید این مهم را مد نظر داشته باشند.

با حکم رشد چه کارهایی می توان انجام داد؟


حکم رشد، در خصوص دختران و پسرانی قابل صدور می باشد که به سن بلوغ رسیده اند، لکن زیر 18 سال بوده و به همین علت، از اهلیت استیفای حقوق مالی خود، برخوردار نمی باشند و نمی توانند حقوق مالی خود را اجرا کنند. بنابراین، در صورتی که حکم و گواهی رشد، صادر گردد، فرد می تواند علی رغم اینکه زیر 18 سال است، امور و حقوق مالی خود را انجام داده و به اجرا بگذارد؛ یعنی، در بانک، افتتاح حساب کند، معاملات مالی منعقد نماید و در خصوص خرید، فروش، اجاره و اداره اموال خود، تصمیمات حقوقی نافذ بگیرد. شایان ذکر است، حکم رشد در اخذ گواهینامه قبل از سن 18 سالگی و در موردی مثل ازدواج دختران باکره که به اذن پدر یا جد پدری نیاز است، بی تاثیر بوده و در این موارد، به ترتیب، لازم است تا فرد به 18 سالگی برسد و در آزمون گواهینامه، قبول شود و از اذن پدر و جد پدری خود برای ازدواج یا از حکم دادگاه مبنی بر اجازه ازدواج، برخوردار باشد.

سخن پایانی

حکم رشد، مدرکی است که از طریق دادگاه برای متقاضی زیر 18 سال که دختر یا پسر است، صادر میشود. این حکم در خصوص امور مالی و غیر مالی است که به فرد متقاضی اعطا میشود. این مدرک توسط نماینده قانونی ، ولی یا وصی یا قیم به فرد اعطا میشود. برای اغلب کارهای قانونی که به عنوان مثال، انحصار وراثت، اخذ گواهی نامه، خریداموال منقول و یا غیر منقول به قصد فروش به کار برده میشود. امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
ترجمه تخصصی متن
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 10 ثانیه "اسکوتر" را در میان انبوهی از "سگ بولداگ" پیدا کنند
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
خلاقیت منحصربه‌فرد پدر ایرانی در نصب کولرآبی روی موتورش حماسه‌ای جدید آفرید+ویدیو/ با این ایده موتورسواری توی گرما باز هم لذت بخشه
ستاره معصومی همسر سابق مهدیی قائدی عاشورا وتاسوعای حسینی را اینگونه تسلیت گفت + عکس
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
ویدیو/ شعر حماسی استاد شهریار، در وصف اسطورهٔ دینی تاریخ اسلام، امام حسین (ع) و روز عاشورا از زبان رئیس جمهور ایران دکتر پزشکیان