ساعدنیوز
ساعدنیوز

هر آنچه که باید در مورد کابل های شبکه بدانید

  سه شنبه، 04 اردیبهشت 1403   زمان مطالعه 8 دقیقه
هر آنچه که باید در مورد کابل های شبکه بدانید
در این مقاله انواع کابل شبکه و دیگر تجهیزات پسیو شبکه شرح داده شده است.

در شبکه‌های ساده، نیازی به بررسی دقیق کابل‌های شبکه وجود ندارد، اما در یک محیط شبکه تجاری پیچیده، یک سیستم زیربنایی از کابل‌های شبکه برای اطمینان از یک شبکه سالم و کارآمد ضروری است. درک کابل‌ شبکه، کانکتورها، طول‌ها و نرخ داده‌های مختلف می‌تواند به شما در طراحی یک شبکه کامپیوتری کارآمد کمک کند.

این مقاله یک راهنمای سریع برای همه چیزهایی است که باید در مورد کابل های شبکه/کابل های LAN لازم برای ساخت شبکه کامپیوتری خود بدانید.

کابل های شبکه چیست؟

کابل‌ شبکه به کابل‌های اترنت نیز گفته می‌شود، سیم‌هایی هستند که اجزای شبکه مانند روترها، مودم‌ها، سوئیچ‌ها، رایانه‌ها و غیره را به هم متصل می‌کنند. کابل‌های شبکه ترافیک بین گره‌های شبکه را حمل می‌کنند و به آنها امکان دسترسی به شبکه محلی (LAN) و اینترنت را می‌دهند.

اگرچه فناوری Wi-Fi به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد، کابل های شبکه به خصوص در محیط های تجاری نقش مهمی را ایفا می کنند. سیم‌ کشی شبکه شما سرعت و ثبات آن را تضمین می‌کند. دستگاه‌هایی که با کابل‌های شبکه متصل هستند، نباید نگران کاهش ناگهانی عملکرد شبکه به دلیل موانع یا تداخل سیگنال Wi-Fi باشند.

یکنواختی و کیفیت اتصال شبکه دلیلی است که توصیه می شود تجهیزات کنفرانس ویدیویی خود را سیم کشی کنید. اگر به بازی های رایانه ای علاقه دارید، حتماً متوجه شده اید که بازی در رایانه شما که با کابل شبکه در مقایسه با Wi-Fi بسیار سریعتر و بدون تاخیر انجام می شود.

انواع کابل های شبکه

اگر تا به حال درگیر نصب شبکه ای بوده اید، ممکن است نام کابل های Cat5 یا Cat6 را شنیده باشید. "Cat" در کابل های شبکه مخفف "Category" است. دسته بندی ها کابل ها را بر اساس پهنای باند، نرخ داده، و محافظ تقسیم بندی می کنند. رایج ترین دسته بندی کابل های شبکه به شرح زیر است:

CAT 5

کابل‌های Cat 5 نوعی کابل‌های جفت تابیده هستند که عمدتاً برای شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شوند. آنها دارای سرعت داده تا 100 مگابیت بر ثانیه هستند و برای انتقال داده، ویدئو و سیگنال های تلفن استفاده می شوند.

مشخصات Cat 5 در سال 2001 منسوخ شد و توسط Cat 5e جایگزین شد، که نسخه بهبود یافته قبلی خود است. می تواند تا 1 گیگابیت بر ثانیه سرعت حمل کند و در برابر تداخل مقاومت بیشتری دارد. کابل های Cat 5e هنوز به طور گسترده استفاده می شوند و برای شبکه های زیر گیگابیتی توصیه می شوند.

CAT 6

Cat 6 یکی دیگر از کابل های جفت به هم تابیده استاندارد است که در مقایسه با Cat 5 و Cat 5e از مشخصات دقیق تری برخوردار است. این شامل یک جداکننده فیزیکی بین چهار جفت آن و همچنین محافظ فویل است. در نتیجه، می‌تواند پهنای باند و سرعت داده‌های بیشتری را تا 10 گیگابیت در ثانیه در فواصل کوتاه‌تر تا 37 متر و تا 1 گیگابیت بر ثانیه در فاصله 100 متر ارائه دهد. Cat 6a یک کابل "ارتقا یافته" Cat 6 با استانداردهای عملکرد بهبود یافته و مشخصات تداخل است.

CAT 7

کابل‌های Cat 7 از نظر ویژگی‌ها شبیه به Cat 6a هستند، اما محافظ بیشتری دارند و از کانکتورهای اختصاصی استفاده می‌کنند. سرعت داده تا 40 گیگابیت در ثانیه در فواصل بیش از 50 متر و تا 100 گیگابیت در ثانیه در فواصل تا 15 متر ارائه می شود. کابل‌های Cat 7 محبوب نیستند زیرا توسط مؤسسه مهندسین برق و الکترونیک (IEEE) و اتحادیه صنایع الکترونیک (EIA) تأیید نشده‌اند.

کابل-شبکه-utp-sftp

CAT 8

Cat 8 نوعی کابل شبمه مسی و جدیدترین کابل در استانداردهای IEEE است. دارای لایه ای از مواد رسانا است که از هادی های داخلی در برابر تداخل الکترومغناطیسی (EMI) محافظت می کند. در نتیجه، سرعت داده تا 40 گیگابایت را در 30 متر فراهم می‌کند و عملاً هیچ تداخلی را تضمین نمی‌کند. به دلیل محافظ اضافی و لایه های محافظ، کابل های Cat 8 بسیار ضخیم هستند و نصب آنها در فضاهای تنگ را دشوار می کند.

ویژگی های کابل شبکه

طول

طول کابل عامل مهمی است که باید در شبکه به دلیل تضعیف و از دست رفتن قدرت سیگنال کابل شبکه در نظر گرفته شود. این بدان معنی است که هر چه طول سیگنال ارسال شده بیشتر باشد، کاهش و انحراف آن بیشتر می شود. تضعیف می تواند توسط عوامل خارجی مانند جریان های الکتریکی نیز ایجاد شود و به همین دلیل است که کابل ها با هدف به حداقل رساندن چنین تأثیر خارجی دارای شیلد هستند.

به طور کلی، حداکثر طول کابل‌های شبکه که حداکثر سرعت داده خود را از طریق آن ارائه می‌کنند، 100 متر است. فراتر از این طول، کیفیت سیگنال ارسالی شروع به کاهش می کند و سرعت شبکه و اتصال را کمتر قابل اعتماد می کند. از سوی دیگر، در بسیاری از موارد، می توان در فواصل کوتاه تری به سرعت داده بالاتری دست یافت.

شیلد

شاید متوجه شده باشید که کابل هایی که در بالا در مورد آنها صحبت کردیم از جفت های به هم تابیده شده تشکیل شده اند. این به این دلیل است که استفاده از جفت‌های تابیده راه ‌حلی برای مسئله تداخل الکترومغناطیسی (EMI) که توسط کابل‌ها یا وسایل برقی اطراف ایجاد می‌شود، ارائه می‌دهد. کابل های شبکه جفت به هم تابیده برای اطمینان از انتقال داده با کیفیت بالا علیرغم سطوح کوچک تداخل در اکثر محیط های خانگی و مشاغل کوچک کافی است.

با این حال، در محیط‌های تجاری پیچیده، کابل‌های شبکه ساده از تداخل ناشی از تجهیزات پرقدرت، آسانسورها، تأسیسات بزرگ برقی، چراغ‌های فلئورسنت و غیره رنج می‌برند که درست از طریق کابل‌های شبکه بدون شیلد منفجر می‌شوند. همین عامل منجر به تأثیرات عمده بر انتقال داده ها و سرعت می شود.

کابل های شبکه شیلد دار در انواع زیر وجود دارند:

جفت به هم تابیده شیلد دار (STP)

جفت به هم تابیده فویل دار (FTP)

فویل بیرونی/جفت به هم تابیده بدون شیلد (F/UTP)

شیلد بافته شده بیرونی/جفت به هم تابیده بدون شیلد (S/UTP)

شیلد بافته شده بیرونی/جفت به هم تابیده فویل دار (S/FTP)

سرعت یا نرخ داده

در کابل های شبکه، سرعت به نرخی اطلاق می شود که می تواند داده ها را با آن انتقال دهد. به عنوان مثال، سرعت 100 مگابیت در ثانیه به این معنی است که کابل قادر به انتقال 100 میلیون بیت در ثانیه است. همانطور که در بالا توضیح دادیم می توان سرعت کابل را از طبقه بندی آن تشخیص داد. سرعت کابل ها با افزایش نسل آنها بیشتر میشود.

پهنای باند در مقابل نرخ داده

نرخ داده و پهنای باند اصطلاحات مرتبطی هستند که اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند اما یکسان نیستند. پهنای باند اندازه گیری سرعت چرخش سیگنال در هر ثانیه است. بنابراین درجه بندی 1 مگاهرتز به این معنی است که کابل قادر به 1 میلیون سیکل در ثانیه است.

شاید متوجه شده باشید که هرتز اندازه گیری فرکانس است. پس فرکانس چه ربطی به کابل های شبکه دارد؟ پهنای باند یا فرکانس کابل شبکه نرخی است که در آن سیگنال می تواند حالات را از 1 به 0 و برعکس تغییر دهد. بنابراین، کابل‌های با فرکانس‌های بالاتر می‌توانند 1 و 0‌های بیشتری را حمل کنند و امکان انتقال بیت‌های بیشتری در ثانیه را فراهم کنند.

فرکانس یا پهنای باند کابل های شبکه به گیج (ضخامت) سیم های هادی، تعداد پیچش هادی ها و محافظ روی هر جفت هادی بستگی دارد.

پچ کورد ها، کانکتورها و پچ پنل ها

کابل‌های شبکه معمولاً با استفاده از کانکتور RJ45 خاتمه می‌یابند، جایی که RJ مخفف جک ثبت شده است که یک اتصال یا رابط فیزیکی استاندارد شده شبکه است. در حالی که "45" به تعداد رابط در مشخصات استاندارد اشاره دارد.

پچ-کورد-شبکه

کابل های شبکه ای که در دو انتها کانکتور دارند، پچ کورد نامیده می شوند. پچ کورد هایی از قبیل پچ کورد CA6 معمولاً کوتاه‌ تر از کابل‌های شبکه استاندارد هستند و در اندازه های رایج 1-2-3-5 متری موجود می باشند.

کابل پچ یک اصطلاح کلی برای کابل کشی است که دو دستگاه الکترونیکی را معمولاً در یک شبکه به یکدیگر متصل می کند. این دستگاه ها ممکن است شامل رایانه و سایر سخت افزارها باشند. پچ کورد نیز برای انتقال سیگنال های تلفن، صوتی و تصویری بین دستگاه ها در برنامه های غیر شبکه ای استفاده می شوند. اینها ممکن است شامل تجهیزاتی مانند هدفون و میکروفون باشد.

پچ کابل ها انواع مختلفی دارند. رایج ترین آنها پچ کورد های شبکه CAT5/CAT5e هستند که کامپیوتر را به هاب شبکه، سوئیچ یا روتر نزدیک، سوئیچ به روتر و غیره متصل می کنند.

پچ کورد شبکه برای کسانی که شبکه های کامپیوتری خانگی می سازند مفید هستند.

کابل کراس اوور نوع خاصی از پچ کورد شبکه است که برای اتصال دو کامپیوتر به یکدیگر استفاده می شود.

پچ کوردها می‌توانند هر رنگی داشته باشند و معمولاً کوتاه ‌تر از سایر کابل‌های شبکه هستند، زیرا برای « اتصال» دستگاه‌ ها به یکدیگر طراحی شده‌اند. به طور معمول، این کار در یک فاصله کوتاه انجام می شود، بنابراین بیشتر از دو متر بیشتر نیستند. در واقع، آنها حتی می توانند به اندازه کمتر از یک متر باشند. کابل های بلند تر معمولاً ضخیم تر از همتاهای کوتاه خود هستند و اغلب برای جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی محافظ می شوند.

پچ کوردها می تواند از فیبر نوری، شیلد دار یا بدون شیلد CAT5/5e/6/6A یا سیم های تک هادی و حتی کواکسیال نیز تشکیل شود.

پچ پنل شبکه

پچ پنل در یک شبکه محلی (LAN) یک مجموعه سخت افزاری نصب شده است که حاوی پورت هایی است که برای اتصال و مدیریت کابل های LAN ورودی و خروجی استفاده می شود. یک پچ پنل راهی برای سازماندهی تعداد زیادی کابل فراهم می‌کند و امکان اتصال انعطاف‌پذیر به سخت‌افزار شبکه واقع در مرکز داده یا کمد دسترسی یا سیم‌کشی را فراهم می‌کند.

پچ-پنل-شبکه

رایج ترین نوع پچ پنل شبکه در LAN سازمان استفاده می شود. پنل ها را می توان در رک های استاندارد صنعتی نصب کرد. مجموعه سخت افزاری پچ پنل شامل پورت های خالی در یک طرف و یک نقطه پایان در طرف دیگر است. کابل هایی که در سرتاسر یک ساختمان اجرا می شوند را می توان خاتمه داد، برچسب گذاری کرد و سپس به سخت افزار شبکه یا سمعی و بصری (AV) وصله کرد. به پچ پنل ها با نام های Patch bay، Patch field یا jack field نیز گفته می شود. علاوه بر استفاده در شبکه های محلی سازمانی، پچ پنل ها معمولاً در زمینه های صوتی، رادیویی و تلویزیونی قدیمی نیز استفاده می شوند.

انواع پچ پنل ها شامل پچ پنل های کابل به هم تابیده شده، فیبر نوری و کواکسیال می باشد.

نتیجه

در اکثر نصب های ساده شبکه، نیازی به در نظر گرفتن چیزی فراتر از تعریف رده کابل شبکه نخواهید داشت. با این حال، داشتن درک اولیه از کابل‌های شبکه، کانکتورها، پچ کورد ها، پچ پنل ها و غیره همیشه مفید است، به خصوص اگر شما مسئول پروژه نصب شبکه باشید.

شرکت رایا تدبیر کویر تمامی موارد مذکور را تولید و با برند کالوات ارائه می نماید. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

تلفن: 28123158-021

وب سایت: www.calwatt.net

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (170 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (88 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (84 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (42 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (41 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (36 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (33 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (32 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (31 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (31 نظر) خلاقیت منحصربفرد کباب پزِ تبریزی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/هیتلر هم مغز اینو نداشت!🤣 (28 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (27 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍 خانه شیک و امروزی بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها به سبک اروپایی/ دکوراسیون لوکس و باسلیقه خانم بازیگر+عکس نگاهی به لباس عروس و دسته گل با کلاس سوگل طهماسبی بازیگر سریال فاصله ها/ باز هم عکس عروس خانوم بدون حضور آقای داماد+عکس خلافیت منحصربفرد مادر باحوصله ایرانی برای خوراندن تخم مرغ به فرزند بد غذایش/ مادر نمونه سال+ عکس ویدئوی جذاب از همراهی جواد عزتی و الناز حبیبی در اکران تمساح خونی! شوکه کننده ترین سکانس برنامه "صداتو"/ افشاگری عجیب جوان خوش چهره و خوش صدای برنامه صداتو درباره ترانه معروف "تنهاترین عاشق" (ویدئو) شادترین لحظه برنامه "صداتو" با آهنگ محلی جنوبی / داور معروف دیگه نتونست جلو خودشو بگیره اومد وسط عکسی جنجالی از دوران جوانی مریم امیر جلالی / ماشالا خانوم بازیگر مثل قالی کرمان می مونه! (عکس) استوری جدید یوسف تیموری با پدرش/ شباهت عجیب وی به پدرش جلب توجه کرد!/چه میز غذای شیک و رنگارنگی! زهره فکور صبور، ستایش دلنوازان: مرگ آرومو خیلی دوس دارم و بدم میاد تو بستر مریضی بمیرم! +ویدئو خلاقیت بامزه و خنده دار یک پسربچه برای رای آوردن در انتخابات شورای مدرسه/ با این وعده شیرین حتما رای میاری😂+عکس (فیلم) لحظه وحشتناک ظاهر شدن یک فروچاله بزرگ در استرالیا! / خوب شد آدم اون دور و بر نبود (فیلم) تیدا سگ زنده یاب "سگی که قبل تر در حادثه متروپل کمک بسیاری کرده بود" برای یافتن کودک 4ساله مفقود شده در علفزارها! (عکس) جشن دندونی ساده و صمیمی سام نوه اکبر عبدی در خانه شان/ماشالا چه خونه لاکچری دارن، دیوارکوبهای نقره شون فقط! رونمایی از استایل شیک دامادی علی دایی در تالار/ مهریه عجیب همسر اردبیلی ابرستاره فوتبال ایران چیست؟+عکس استایل شیک و امروزی هادی کاظمی در جشن تولد همسرش سمانه پاکدل/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس (ویدئو) سکانس فوق خنده دار برنامه "شب آهنگی"/ بازم حامد آهنگی یک استعداد گوگولی و خوش انرژی دیگه رو کشف کرد، خدا حفظشون کنه (ویدئو) عجیب ترین و خاص ترین بستنی ایران/ خلاقیت بستنی فروش تهرانی مثل بمب صدا کرد (ویدئو) لحظه مواجه شدن یک معلم با هدیه غافلگیرکننده ای که مدرسه برایش تدارک دیده/ شما هم همچین هدیه ای میگرفتین اینقدر ذوق میکردین؟ ویدیویی از وحشتناکترین حادثه ای که ممکن است برای کودک شماهم بیفتد!/ برای هر مادر دارای کودک 1 تا 3 سال دیدن این ویدیو اجباری است! نحوه ساخت سرم پوست خانگی ضد چروک برای انواع پوست (چرب، خشک، مختلط و...) همسر سابق مهدی قائدی، ستاره معصومی، در کنار خواهرش که انگار دوقلوهای همسانند/ اینقدر شباهت طبیعیه واقعا؟ (تصاویر) پنت هاوس فوق لوکس کریم باقری/ نگاهی به خونه و زندگی پر زرق و برق فوتبالیست محبوب کشورمان (عکس) نگاهی به خونه زندگی شیک و مجلل علی دایی/ فقط تراس دلباز خونه شون! (عکس) نگاهی به خونه و زندگی شیک و طلایی مادر مهدی قائدی، فوتبالیست خوب کشورمان/ چه مادر خوش خنده ای داره، برادرش هم که کپی خودشه زیبایی خاص نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا در 7 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ ستاره سادات قطبی با گلدان های زیاد/ آدم اینجا باشه که پیر نمیشه +عکس صندلی 125 میلیون تومانی محمدرضا گلزار در آمریکا+ عکس حضور چهره های فوتبالی در منزل امیر قلعه نویی برای تسلیت به سرمربی بابت فوت مادرش و گریه های بی امان سکاندار تیم ملی+عکس/ فرهاد مجیدی، فتح الله زاده و... فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 عکسی از اولین روز مادر شدن همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها/ چه بچه ناز و دلبری داره ماشاءالله فال انبیاء روزانه شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403
تیتر امروز   
فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال ابجد روزانه شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر شنبه 15 اردیبهشت 1403 + فیلم خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...