هر آنچه که باید در مورد نوتیفیکیشن گوشی بدانید!+ مدیریت آن‌ها

  یکشنبه، 11 تیر 1402   زمان مطالعه 9 دقیقه
هر آنچه که باید در مورد نوتیفیکیشن گوشی بدانید!+ مدیریت آن‌ها
این روزها، گوشی‌های هوشمند تبدیل به ابزاری شده که شاید هرگز از خود جدا نکنیم. با عرضه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های گوناگون نیز، تقریبا هیچ زمانی وجود ندارد که از دست نوتیفیکیشن‌ها در امان باشیم. حال در ادامه قصد داریم به نحوه مدیریت نوتیفیکیشن گوشی بپردازیم. همراه ما باشید.

نوتیفیکیشن اصطلاح جدیدی نیست؛ با این وجود برخی از کاربران آن طور که باید و شاید با این ابزار آشنا نیستند. نوتیفیکیشن‌ها ابزار کارآمدی هستند که پیام‌های مهم را روی نمایشگر گوشی نمایش می‌دهند و معمولاً به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی فعال می‌شوند؛ اما از آنجایی که برخی برنامه‌ها، بیش از اندازه نوتیفیکیشن ارسال می‌کنند، ممکن است که این قابلیت کارآمد را به ابزاری آزاردهنده تبدیل کنند. اگر تمایل دارید، در مورد اینکه نوتیفیکیشن چیست و چگونه می‌توان آن را در گوشی‌های مختلف فعال یا غیر فعال کرد بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

نوتیفیکیشن گوشی چیست؟

حتماً شما هم زمانی که به سراغ گوشی خود می‌روید و قفل صفحه آن را باز می‌کنید، با لیستی از پیام‌های مختلف روی صفحه نمایش خود روبرو خواهید شد که توسط برنامه‌های گوناگون ارسال شده‌اند. این پیام‌ها همان نوتیفیکیشن‌ها هستند.

نوتیفیکیشن یا اعلان، ابزاری برای اطلاع رسانی به کاربر است که قابلیت کلیک دارد. به این معنی که کاربر می‌تواند به صورت مستقیم روی آن کلیک کرده و به برنامه مورد نظر وارد شود. این ابزار، پیام‌های مهم برنامه‌های مختلف را روی صفحه نمایش اصلی گوشی به کاربر نشان می‌دهد. جالب است بدانید که نوتیفیکیشن‌ها روی میزان مصرف باتری و اینترنت گوشی هم اثر می‌گذارند. پس بهتر است به عنوان یکی از روش‌های صرفه جویی در مصرف اینترنت گوشی، اعلان‌ها را مدیریت و تنظیم کنید. این تنظیمات بسته به مدل گوشی در بخش‌های متفاوتی قرار دارند. به همین دلیل نمی‌توان مسیر واحدی را برای رسیدن به این تنظیمات در همه گوشی‌ها معرفی کرد. در ادامه نحوه فعال سازی نوتیفیکیشن را به طور کلی در اندروید و سپس در برندهای پرطرفدارتر سامسونگ و شیائومی‌ مرور خواهیم کرد. نگاهی به تنظیمات اعلان‌ها در آیفون هم خواهیم داشت.

چگونه نوتیفیکیشن را فعال کنیم؟

نوتیفیکیشن‌ها به صورت پیش فرض روی گوشی‌ها فعال می‌شوند؛ اما ممکن است گاهی شما اعلانی از سمت برنامۀ مشخصی دریافت نکنید که در این صورت باید به بخش تنظیمات گوشی خود رفته و نوتیفیکیشن مربوطه را روشن کنید.

  • به طور کلی برای فعال سازی نوتیفیکیشن در گوشی‌های که ‌اندروید 11 به بالا روی آن‌ها نصب است، باید مسیر زیر را طی کنید:

  • وارد setting گوشی خود شده و سپس روی گزینه app & notification ضربه بزنید.

  • حالا باید گزینه notification را انتخاب کنید و بعد از آن به سراغ گزینه advanced بروید.

  • در این مرحله برای فعال سازی نوتیفیکیشن در اندروید یا خاموش کردن آن باید گزینه allow notification snooze را خاموش یا روشن کنید.

فعال کردن نوتیفیکیشن

نوتیفیکیشن گوشی سامسونگ کجاست؟

شرکت سامسونگ برای بخش نوتیفیکیشن گوشی‌های خود تنظیمات جالبی را در نظر گرفته است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازد. برای رفتن به تنظیمات نوتیفیکیشن سامسونگ، ابتدا باید به بخش setting بروید و سپس روی Notifications یا اعلانات ضربه بزنید تا فعال شود. گزینه‌هایی که در این بخش مشاهده می‌کنید، عبارتند از:

  • Notification pop-up style: در این بخش می‌توانید با انتخاب حالت Brief اعلانات خود را به صورت کوتاه و خلاصه مشاهده کنید یا این‌که حالت Detailed را انتخاب کنید تا نوتیفیکیشن‌های شما با اطلاعات بیشتری نمایش داده شوند.

  • Included apps: در این قسمت، برنامه‌هایی را که قصد دریافت نوتیفیکیشن از سمت آن‌ها را دارید، مشخص می‌کنید.

  • Brief pop-up settings: با انتخاب این گزینه می‌توانید تنظیمات بیشتری برای نوع دریافت نوتیفیکیشن‌های خود اعمال کنید. اگر روی این گزینه ضربه بزنید، وارد صفحه جدیدی می‌شوید که دارای گزینه‌های زیر است:

  • Edge lighting style: با انتخاب این گزینه امکان انتخاب افکت و رنگ مشخص برای اعلان‌ها را خواهید داشت؛ حتی می‌توانید با انتخاب گزینه App color تعیین کنید که متناسب با برنامه‌ای که برای شما نوتیفیکیشن ارسال کرده، رنگ اعلان تعیین شود. برای مثال نوتیفیکیشن‌های برنامه تلگرام به رنگ آبی نمایش داده شوند. هم‌چنین، با انتخاب گزینه Color by keyword می‌توانید یک کلمه خاص را مشخص کنید که در صورت وجود آن در پیام، رنگ مشخصی به شما نمایش داده شود.

  • Show even while screen is off: با انتخاب این گزینه حتی زمان‌هایی که صفحه نمایش قفل است، باز هم چراغ نوتیفیکیشن روشن می‌ماند.

  • Recently sent: این گزینه برنامه‌هایی که اخیرا برای شما اعلانی ارسال کرده‌اند، دیده می‌شوند.

  • Do not disturb: این گزینه که همان DND معروف است، این امکان را برای شما فراهم می‌آورد که زمان‌هایی مشخصی از روز هیچ نوتیفیکیشنی از هیچ برنامه‌ایی دریافت نکنید و با این ترتیب با تمرکز کامل به کارهای خود برسید.

  • Advanced settings: اگر روی این گزینه ضربه بزنید، زیر منوهای زیاد و متنوعی را خواهید دید که با آن‌ها می‌توانید شخصی سازی بیشتری روی تنظیمات گوشی خود اعمال کنید.

  • Show notification icons: با این گزینه می‌توانید انتخاب کنید که همه نوتیفیکیشن‌ها را روی صفحه نمایش موبایل خود ببینید یا فقط تعدادی مشخصی از آن‌ها برای شما نمایش داده شوند. در نظر داشته باشید که در این بخش با انتخاب گزینه none هیچ اعلانی دریافت نخواهید کرد.

  • Show battery percentage: اگر تمایل دارید که میزان شارژ باتری خود را به صورت درصدی در بالای نمایشگر ببینید، این گزینه را فعال و در غیر این صورت غیرفعال کنید.

  • Notification history: این گزینه تنها برای اندرویدهای 11 به بعد فعال شده است و تاریخچه تمام اعلان‌ها را در خود نگه داری می‌کند.

  • Floating notifications: با این گزینه نحوه نمایش نوتیفیکیشن‌ها را می‌توانید تعیین کنید.

  • Suggest actions and replies for notifications: فعال بودن این گزینه باعث می‌شود که بتوانید به نوتیفیکیشن‌ها، بدون باز کردن برنامه مورد نظر و تنها با یک کلیک پاسخ دهید.

  • Notification reminder: این گزینه در صورت روشن بودن اعلان‌های خوانده نشده را به شما یادآوری می‌کند.

فعال کردن نوتیفیکیشن گوشی

تغییر نوتیفیکیشن سامسونگ

برخی از کاربران احساس می‌کنند که هم زمان با دریافت نوتیفیکیشن رنگ صفحه گوشی آن‌ها تغییر می‌کند و به همین دلیل قصد غیرفعال سازی نوتیفیکیشن در سامسونگ را دارند؛ در صورتی که علت تغییر رنگ صفحه گوشی سامسونگ اصلا به این موضوع ربطی ندارد. با این وجود، در صورتی که می‌خواهید دریافت اعلان‌ها را از همه برنامه‌ها یا فقط برخی از برنامه‌های خود غیرفعال کنید باید مسیر زیر را در گوشی سامسونگ خود پشت سر بگذارید:

  • وارد نوار اعلان گوشی خود شوید. برای این کار کافی است که انگشت خود را روی نوار بالای صفحه بگذارید و به سمت پایین بکشید.

  • حالا روی آیکون چرخ دنده که در گوشه سمت راست و بالای صفحه دیده می‌شود، ضربه بزنید.

  • در پنجره جدید گزینه Notifications یا اعلان‌ها را لمس کنید.

  • در این مرحله برای غیرفعال کردن دریافت نوتیفیکیشن از همه برنامه‌ها باید روی All apps ضربه بزنید تا این گزینه خاموش شود.

  • حالا اگر می‌خواهید از برخی برنامه‌ها همچنان اعلان دریافت کنید، باید روی برنامه مورد نظر خود ضربه بزنید تا مجددا فعال شود.

تغییر نوتیفیکیشن سامسونگ

تنظیمات مربوط به نوتیفیکیشن گوشی شیائومی

گوشی شیائومی ‌هم برای مدیریت اعلان‌ها، گزینه‌هایی را در اختیار کاربران خود قرار داده است؛ اما در این برند راه فعال سازی نوتیفیکیشن گوشی چیست؟ برای این کار ‌مسیر زیر را پشت سر بگذارید:

  • وارد تنظیمات یا setting گوشی خود شوید.

  • روی گزینه Notifications ضربه بزنید.

  • در این قسمت می‌توانید به تنظیمات مربوط به نوتیفیکیشن گوشی شیائومی‌دسترسی پیدا کنید. در بخش App notifications لیست برنامه‌های گوشی خود را مشاهده می‌کنید. با ضربه زدن روی گزینه فعال سازی که در کنار هر برنامه قرار دارد، می‌توانید دریافت اعلان از آن‌ها را فعال یا غیر فعال کنید.

اگر تمایل دارید که از هیچ برنامه‌ای نوتیفیکیشن دریافت نکنید، باید تمام برنامه‌ها را غیرفعال کنید. در صورتی که روی هر کدام از برنامه‌ها ضربه بزنید، وارد صفحه‌ای برای تنظیمات بیشتر می‌شوید که دارای گزینه‌های زیر است:

  • Show notification: با روشن کردن این گزینه نوتیفیکشن‌ها را از این برنامه دریافت می‌کنید.

  • Floating notification: در صورت فعال کردن این گزینه نوتیفیکیشن‌های شناور از برنامه دریافت خواهید کرد که می‌توانید بدون نیاز به باز کردن برنامه اصلی و با یک کلیک به پیام پاسخ دهید.

  • Lock screen notification: در صورت انتخاب این گزینه، نوتیفیکیشن‌ها روی صفحه قفل هم نمایش داده می‌شوند.

  • Allow sound: با انتخاب این گزینه هم‌زمان با دریافت نوتیفیکیشن، صدای هم پخش خواهد شد.

  • Allow vibration: اگر دوست دارید با دریافت اعلان، ویبره از گوشی شما پخش شود، این گزینه را فعال کنید.

  • Allow using Led light: در صورت فعال کردن این گزینه، اگر نوتیفیکیشنی از برنامه موردنظر دریافت کردید، چراغ led گوشی هم چشمک می‌زند.

تنظیمات مربوط به نوتیفیکیشن گوشی شیائومی

چگونه نوتیفیکیشن را در آیفون فعال کنیم؟

اپل در سیستم عامل متفاوتی که برای گوشی‌های خود تعریف کرده، مرکز نوتیفیکیشن یا notification center در نظر گرفته است. احتمالا اطلاع دارید که برای مشاهده اعلان‌های مختلف در گوشی‌های آیفون کافی است که انگشت خود را از سمت چپ و بالای صفحه به سمت پایین بکشید؛ اما ممکن است با ترفندها و تنظیمات کاربردی آیفون آشنا نباشید. به هرحال برای فعال سازی نوتیفیکیشن در آیفون‌ها و اعمال تنظیمات بیشتر باید مراحل زیر را طی کنید:

  • به بخش Setting گوشی خود بروید و روی گزینه Notifications ضربه بزنید.

  • در این بخش لیست برنامه‌هایی که برای گوشی اعلان ارسال می‌کنند، نمایش داده شده است. برای اعمال تنظیمات بیشتر روی گزینه Edit در سمت راست و بالای صفحه ضربه بزنید.

  • در صفحه بعد، بخش Notification View ترتیب نمایش اعلان‌ها را مشخص می‌کند که در صورت انتخاب گزینه Sort Manually به صورت دستی می‌توانید نحوه نمایش اعلان‌ها را تنظیم کنید و در صورت انتخاب گزینه Sort by Time نحوه نمایش اعلان‌ها بر اساس زمان انجام می‌شود.

در قسمت پایین می‌توانید نوتیفیکیشن مربوط به هر کدام از برنامه‌ها را مدیریت کنید. کافی است که روی آن ضربه بزنید تا فعال یا غیر فعال شود. در این صورت به گزینه‌های بیشتری هم دسترسی پیدا می‌کنید که معمولا شامل موارد زیر خواهند شد:

  • Allow notification: در صورت فعال بودن این گزینه نوتیفیکیشن‌های دریافتی از این برنامه نمایش داده می‌شوند.

  • Show in Notification Center: با این گزینه می‌توانید از نظر تعدادی برای نوتیفیکیشن‌هایی که در نوتیفیکیشن سنتر نمایش داده می‌شوند، محدودیت ایجاد کنید. برای مثال تنها 2 اعلان از برنامه مورد نظر نمایش داده شود.

  • Notification Sound: با کمک این گزینه می‌توانید صدای هشدار برای اعلان‌ها تنظیم کنید.

  • Show on Lock Screen: این گزینه نوتیفیکیشن‌ها را صفحه قفل هم نمایش می‌دهد.

  • Badge App Icon: با انتخاب این گزینه هر تعداد نوتیفیکیشنی که از برنامه دریافت کنید، به صورت عددی در بالای آیکون برنامه دیده می‌شود.

فعال کردن نوتیفیکیشن در آیفون

در نظر داشته باشید که در IOS 15 گزینه‌ای دیگری تحت عنوان Scheduled Summary هم به بخش تنظیمات نوتیفیکیشن اضافه شده است. با کمک این قابلیت شما می‌توانید برای دریافت اعلان‌های خود زمان خاصی را در روز تعیین کنید. برای مثال می‌توانید مشخص کنید که در فقط در ساعت 9 صبح و 16 بعدازظهر نوتیفیکیشن‌ها کل روز به صورت یکجا به شما نمایش داده شود.

برای تنظیم این قابلیت باید به setting و سپس Notification در گوشی خود بروید. سپس روی Scheduled Summary ضربه بزنید تا فعال شود. در بخش Scheduled می‌توانید تعداد دفعات و زمان نمایش نوتیفیکیشن‌ها را تعیین کنید. سپس با ضربه زدن روی گزینه Apps in Summary برنامه‌هایی را مشخص کنید که باید طبق این زمان بندی اعلان‌های خود را برای شما ارسال کنند.

سخن پایانی

بنابراین در نظر داشته باشید که منظور از نوتیفیکیشن واتساپ، تلگرام، دیوار، دیجی کالا و دیگر برنامه‌ها، همان نوتیفیکیشن گوشی و ابزاری است که دریافت پیام از برنامه‌های مختلف را در صفحه نمایش گوشی به اطلاع کاربر می‌رساند. در این مقاله به این موضوع پرداختیم که نوتیفیکیشن چیست و چگونه می‌توانیم آن را در سامسونگ، شیائومی، آیفون و اندروید فعال یا غیر فعال کنیم. در آخر تقاضا می‌کنیم که اگر در مورد این مقاله سوال یا نظری دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (550 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (473 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (329 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (132 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (46 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (25 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (13 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (11 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) تبریک تولد متفاوت نوه دختری امام (ره) به پسر سید حسن خمینی + عکس / رئیس جمهور آمریکا هم خرداد ماهی بود! (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان ایرانی/ سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟
برآورد آمریکا و اسرائیل مداخله مستقیم ایران در جنگ با حزب الله است
راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات
شبی که رهبر معظم انقلاب حتی شام برای خوردن نداشتند! عروسی دختر آقا به صرف چند قلم میوه و شیرینی
قتل عام همزمان عروس و پدر ومادرش در شهر بابک کرمان / داماد خودش را هم کشت
از بی تفاوتی به طلاق تا عبور از خط قرمزهای عاطفی در سریال «در انتهای شب»
قوام جمهوری اسلامی در دست مردم است
جزئیات شرط معدل امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی در کنکور
حملۀ پسری 14 ساله با چاقو به دانشگاه سیدنی
خرازی:از همه ابزارها برای حمایت از حزب‌‌الله استفاده می‌کنیم
پیش‌بینی جنجالی هوش مصنوعی؛ ترامپ دوباره به کاخ سفید باز می‌گردد!
از دومین مناظره طوفانی تا اجرای باشکوه علیرضا قربانی در تخت جمشید در حواشی داغ امروز چهارشنبه 13 تیر 1403
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 13 تیر 1403
استوری ترسناک حسین کنعانی زادگان هواداران پرسپولیس را به شدت نگران کرد +عکس
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس