هر آنچه که باید در مورد شارژر GaN بدانید!

  یکشنبه، 25 تیر 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
هر آنچه که باید در مورد شارژر GaN بدانید!
نیترید گالیم، به سرعت در حال تبدیل شدن به یک فناوری شارژ جدید در صنعت الکترونیک است. با افزایش تقاضا برای فناوری شارژ سریع‌، تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند بیشتر و بیشتر نیاز به شارژرهای GaN را در محصولات خود احساس می‌کنند. در ادامه ساعدنیوز به معرفی کامل شارژر GaN خواهد پردخت. همراه ما باشید.

با معرفی فست‌شارژها و استقبال بی‌نظیر مردم از این شارژر‌های سریع تمام شرکت‌ها تصمیم گرفتند که به نوعی این تکنولوژی را در شارژر‌های خود بگنجانند؛ اما یک مشکلی در این میان وجود دارد. شارژرهای سریع به دلیل قطعات بیشتر سنگین‌تر و بزرگ‌تر شده‌اند. به علاوه گرمای بیشتری هم تولید می‌کنند. با این وجود، هم‌چنان مردم راضی به نظر می‌رسند و ظاهرا به سریع‌بودن شارژر بیش از وزن آن اهمیت می‌دهند. در مقابل؛ شرکت‌ها نگران این افزایش وزن و ابعاد شارژرها بودند. تا این که شارژرهای GaN پا به عرصه فناوری گذاشتند. شارژرهایی با ابعاد کمتر و سرعت بیشتر که لبخند رضایتی را بر لب‌ها می‌نشاندند؛ اما فناوری به کار رفته در شارژر GaN چیست؟ چگونه این شارژر با وجود ابعاد کوچک‌تر، سرعت بیشتری پیدا کرده است؟ مزایا و معایب آن چیست؟ اگر شما هم این سوالات را در ذهن خود دارید، در این مقاله همراه ما باشید.

شارژر GaN چیست؟

در سال 2020، برای اولین بار یک شارژر مجهز به فناوری GaN در رویداد CES معرفی شد و حسابی مورد استقبال قرار گرفت. در این شارژر برخلاف شارژر‌های قبلی که همگی دارای ترکیب شیمیایی سیلیکون بودند، از ترکیب جدیدی به نام GaN یا گالیم نیترید استفاده شده بود. گالیم نیترید، ماده‌ای منحصربه‌فرد و کریستال مانند است که می‌تواند ولتاژهای بسیار بالایی را هدایت کند.

البته ترکیب گان تا قبل از معرفی در این رویداد کاملا ناشناخته هم نبود؛ بلکه قبلاً از آن برای ساخت LEDها استفاده می‌شد؛ ولی تا آن روز در هیچ شارژری مورد استفاده قرار نگرفته بود. در واقع، از سال 1980 تنها از سیلیکون به عنوان ماده مصرفی در ترانزیستورهای شارژرها استفاده می‌کردند. این ماده جریان الکتریسیته را به خوبی هدایت می‌کند و از آن‌جایی که تولید آن گران تمام نمی‌شود، قیمت مقرون به صرفه‌ای هم دارد.

تنها مشکلی که شارژرهای تولید شده با سیلیکون داشتند، تولید گرما بود که با معرفی فناوری فست شارژ بیشتر از قبل چالش‌ساز شد. به دلیل ایجاد گرما، تولیدکنندگان مجبور بودند که قطعات داخلی شارژر را با فاصله بیشتری از هم قرار دهند که این موضوع بزرگ‌تر شدن شارژهای فست را به همراه داشت.

شارژر GaN

حالا سازندگان شارژرهای گان ادعا داشتند که می‌توانند شارژرهای سیلیکونی را از هر نظر عقب‌نشینی دهند. این ادعا خیلی زود ثابت شد و شارژر‌های GaN توانستند همۀ نظرها را به خود جلب کنند؛ چرا که در مقایسه با شارژر‌های قبلی، سریع‌تر، قوی‌تر، کم‌مصرف‌تر و به مراتب کوچک‌تر بودند.

تفاوت شارژر‌ GaN با شارژرهای قبلی

اصلی‌ترین تفاوت شارژر گان با شارژر‌های معمولی در جایگزینی ترکیب گالیوم نیترید با سیلیکون است. همین تغییر کوچک مثل حذف سیم از هندزفری‌ها، یک انقلاب و تحول بزرگ در نسل جدید شارژرها به وجود آورد. چرا که گالیوم نیترید به کار رفته در این شارژر یک نیمه رسانای قوی است و از این رو با مدارات کم‌تری انرژی را منتقل می‌کند. این مزیت باعث می‌شود که تعدادی قطعات به کار رفته در شارژرهای جدید نسبت به شارژرهای سیلیکونی کمتر باشند.

به علاوه انتقال انرژی با فناوری GaN گرمای بسیار کمی ‌تولید می‌کند. از این رو می‌توان بدون نگرانی همین تعداد قطعات انگشت شمار را هم با کم‌ترین فاصله ممکن در کنار هم چید. مهم‌تر این که حتی می‌توان قطعات خنک‌کننده را هم حذف کرد. در نتیجه به شارژهای کوچک‌تر و سبک‌تر دست پیدا کرد. جالب‌تر این‌جا است که مزایای شارژر‌های گان به این موارد ختم می‌شود و داستان همچنان ادامه دارد.

تفاوت شارژر‌ GaN با شارژرهای قبلی

مزایای شارژرهای گان؛ دستاوردهای استفاده از تکنولوژی gan

در نتیجه جایگزینی ترکیب گالیوم نیترید با سیلیکون، شارژرهای گان امتیازات بالایی به دست آوردند که عبارتند از:

  • شارژر‌های GaN می‌توانند جریان الکتریکی را بسیار سریع‌تر از شارژر‌های سیلیکونی عبور دهند و در نتیجه پردازش سریع‌تری داشته باشند. به این معنی که می‌توانند باتری موبایل‌ شما را ده برابر سریع‌تر شارژ کنند.

  • شارژرهای GaN در تبدیل نیرو به الکتریسیته عملکرد بهتری در مقایسه با شارژرهای سیلیکونی دارند تا جایی که کارآمدی آن‌ها سه برابر بیشتر است.

  • شارژرهای ساخته شده از ترکیب گالیوم نیترید از نظر ابعادی بسیار کوچک‌تر از نسل‌های پیشین خود هستند و در نتیجه قابلیت حمل آسانی دارد.

  • ماده GaN در برابر دماهای بالا مقاوم است و از این رو شارژرهای ساخته شده با تکنولوژی gan، طول عمر بالاتری خواهند داشت. به علاوه، گرمای کمتری از آن‌ها خارج می‌شود و دمای دستگاه متصل به شارژر هم کمتر افزایش پیدا می‌کند.

  • شارژرهای GaN حتی انرژی کمتری را هم در مقایسه با شارژرهای سیلیکونی برای تکمیل ظرفیت باتری موبایل‌ها مصرف می‌کنند.

معایب استفاده از شارژ گان

شارژر‌های سیلیکونی قیمت بسیار مناسبی دارند و همین موضوع باعث محبوبیت آن‌ها در طی سال‌های گذشته بود. در مقابل، شارژرهای گان، مثل هندزفری گران قیمت، نرخ بالاتری دارند و همین نقطه ضعف به تنهایی موجب شده است که بازار از آن هم مزیت چشم بپوشد و همچنان استفاده از شارژرهای سیلیکونی را ترجیح دهد. با این وجود به زودی شارژرهای GaN را در جعبه تلفن‌های همراه و سایر لوازم الکترونیکی مشاهده خواهید کرد. در حال حاضر هم سامسونگ به عنوان پیشرو شروع به استفاده از شارژر GaN برای گوشی هوشمند گلکسی اس 4 خود کرده است.

سخن پایانی

بنابراین در این مقاله فهمیدیم که شارژر GaN چیست و نگاهی هم به مزیت‌های فراوان و تنها نقطه ضعف آن داشتیم. با وجود این همه مزایای که برای این شارژرها بیان کردیم، حتما خودتان بهتر می‌توانید به این سوال پاسخ دهید که آیا خرید شارژر GaN توجیه اقتصادی دارد یا خیر؟ همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (179 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (138 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (81 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (63 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (61 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (44 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (40 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (28 نظر) رونمایی از وحید بادپی کوه عضله رقیب جدی هادی چوپان در مسابقات مسابقات مستر المپیا +فیلم (28 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب با دیدن مبل دست دوم که توسط رهبری خریده شده بود: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ترکیب توالت فرنگی با ایرانی حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (17 نظر) جواب مثبت سیدمحمد خاتمی به دعوت هانیه توسلی، نوید محمدزاده و هومن سیدی برای حضور در نمایش تئاتر آنها/ چه مهمان نوازی گرمی+عکس (17 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
راهنمای سفر به تبریز یا همان شهر شکلاتی ایران!
شلیک خونین به همسر در خیابان‌ / مرد تهرانی خودکشی کرد
بوکسور محجبه ایرانی‌الاصل استرالیا در المپیک که قبلاً آرایشگر بود! + تصاویر
موزه‌ای که ارواح در آن گشت می‌زنند!
استفاده از آینه در دکوراسیون؛ توصیه‌ها و ترفندهایی برای خوش‌سلیقه‌ها
این باتری تمام نمی‌شود!
رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است
توقیف یک نفتکش متخلف توسط سپاه/ این شناور با پرچم توگو مبادرت به قاچاق سوخت می‌کرد
ترامپ و هریس مهم نیستند، مهم این است که ایران چه تصمیمی می‌گیرد
آمار خودکشی پرستاران محرمانه شد؟/ 750 هزار میلیارد گردش حساب در نظام سلامت
پزشکیان: ایران آماده گفتگو درباره برجام برای احقاق حق است
بلاگر 300 کیلویی انقدر خورد تا مُرد!
بازار داغ لوازم آرایشی تقلبی! خانم عزیز به هوش باش
همسر رهبر معظم انقلاب با دیدن مبل دست دوم که توسط رهبری خریده شده بود: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید!
سربازی خریدنی نیست؛ وضعیت خود را مشخص کنید
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا