حرمسرای شاهان قاجار چگونه پُر از زن می‌شد

  پنجشنبه، 20 اردیبهشت 1403 ID  کد خبر 387858
حرمسرای شاهان قاجار چگونه پُر از زن می‌شد
ساعدنیوز: گروه دیگری از زنان حرمسرا شامل دختران یا زنانی بودند که از طریق جنگ‌ها و یا دزدیده شدن و یا تجارت برده، اسیر و فروخته می‌شدند و تحت عنوان کنیز در خدمت شاهان قاجار قرار می گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از مشرق، در زمان قاجار مردان در گرفتن زنان از نظر تعداد هیچ محدودیتی نداشتند و تعداد زنان به توانایی مالی آنها بستگی داشت، بنابراین شاهان قاجار که از لحاظ مالی از همه داراتر بودند زنان بیشتری در حرمسرای خود جای می‌دادند. زنان حرمسرا هم تا حدی بی خبر از همه جا، بخشی از تاریخ قاجار را تحت تاثیر وجودشان قرار دادند. آنها به بهانه‌های مختلف راهی حرمسراها می‌شدند.

قاجار

عده‌ای از زنان به دلایل سیاسی منتخبین حضور در حرمسرا بودند. ازدواج آقامحمدخان با گلبخت خانم دختر یکی از سران قبایل ترکمن برای اتحاد با این قبیله بود. این دست ازدواج‌های مصلحتی در زمان قاجار رواج زیادی داشت. آنها با سران ایل‌ها و طایفه‌ها وصلت می‌کردند. گاهی این حکام بودند که برای روابط با شاه پیش دستی می‌کردند، مثلا الله یارخان حاکم عصیانگر سبزوار به خاطر عذرخواهی از شاه، و ابراز پشیمانی، دختر خود را روانه دربار فتحعلی شاه کرد. همچنین محمدشاه با دختر قاسم خان یکی از سران طایفه قاجار که در تاریخ به نام مهدعلیا مشهور است ازدواج کرد. مهد علیا مادر ناصرالدین شاه بود.

مهدعلیا

زنان حرمسرا یکی از موضوعات ثابت نقل خاطرات از دوران قاجار است. کلنل ماساگوفسکی فرمانده بریگاد قزاق روسیه تزاری در ایران زمان قاجار در کتاب خاطرات خود می نویسد: «حرمسرای ناصرالدین شاه متشکل از چندصد زن می شد که اکثرا از میان منتفذترین طبقات جامعه گرفته شده بود. نه فقط با اعیان و اشراف ایران که در راس امور قرار گرفته و در خود تهران می زیستند بلکه حتی با دور افتاده ترین گوشه و کنار ایران، نزدیکترین وابستگی خویشاوندی داشتند. در زمان ناصرالدین شاه هیچ استان، هیچ شهرستان مهم، هیچ ایل و طایفه، هیچ ملاک با نفوذی نبود که شهره‌ترین زیبا رویان آنها نماینده‌ای در تهران نداشته باشد.»

گروه دیگری از زنان حرمسرا شامل دختران یا زنانی بودند که از طریق جنگ‌ها و یا دزدیده شدن و یا تجارت برده، اسیر و فروخته می‌شدند و تحت عنوان کنیز در خدمت شاهان قاجار قرار می گرفتند. در دوران آقامحمدخان در قفقاز پانزده هزار دختر به اسارت او در آمدند که تعدادی از آنها روانه‌ای حرمسرای او شدند و بقیه در بازارها به فروش گذارده شدند.

رواج حرمسراهای قجری که نماد برجسته ای از هر حاکم ایرانی در آن زمان بود از زمان آقامحمدخان شروع شد. آقامحمدخان اولین پادشاه سلسله قاجاری با اینکه مقطوع‌النسل بود اما برای بستن دهان اطرافیان ابتدا با بیوه برادر خود ازدواج کرد و سپس زنان زیادی را وارد حرمسرای خود کرد. زنان که هیچ ارزشی از نظر شاه نداشتند اما به حرمسرا آمده بودند تا قدرت و اعتبار او را زیاد کنند.

زنان

سلطان احمد میرزا، شاهزاده قاجار و پسر چهل و نهم فتحعلی‌شاه قاجار در کتاب خود(تاریخ عضدی) از خشونت‌های سخت آقامحمدخان به زنان خود می‌گوید: در دوران سی و هشت ساله فتحعلی شاه زنان زیادی را در حرمسرای خود جمع کرد.

میرزا ابراهیم آشتیانی از رجال دوره قاجار معتقد است:« از بدو ایجاد عالم تا حال، احدی از نسل آدم به کثرت اولاد و احفاد او نبود، و عدت اهل حرمسرای آن حضرت تخمینا پانصد نفر می شوند که علی الدوام با آنان به عیش مشغول بوده.»

در نوع و انتخاب زنان فتحعلی شاه هم نقل‌های تاریخی وجود دارد. تاج الدوله از همسران مشهور او رقاصه‌ای بیش نبود. سنبل خانم از دیگر زنانش از اسرای کرمان بود. اوج امیال فتحعلی شاه با قتل برادرش و تصاحب همسر او نمود می‌کند. مادر محمد علی خان از پسران فتحعلی شاه یک زن گرجی اسیر بود که شاه به علت زیبایی اش او را خریداری می‌کند.

حرمسرای قاجاری در زمان محمد شاه رونق کم تری دارد. اما ناصرالدین شاه در حکومت پنجاه ساله خود حرمسرای خود را گسترش داد. او از لحاظ تفنن طلبی در گزینش زنان، در راس شاهان قاجار است. ماجراهای زیادی از نوع انتخاب‌های ناصرالدین شاه، وجود دارد که به داستان می‌ماند اما واقعیت این است که بارها اتفاق افتاده بود که شاه به گشت و گذار می‌رفت، در بین راه دختری دیده و می‌پسندید و دختر وارد حرمسرای شاه می شد.

ناصرالدین شاه

امینه اقدس یکی از زنان قدرتمند شاه، در سفر به نواحی کردستان، به عنوان کنیز خریداری شده و بعد از آن به عنوان یکی از زنان قدر حرمسرا شناخته می‌شود. در سفر شاه به مازندران در مسیر دختری به نام فخری مورد پسند شاه قرار می گیرد و روانه حرمسرا می شود. مادر ظل السلطان بزرگترین پسر ناصرالدین شاه دختر آسیابانی بود که شاه در جوانی شیفته او شده بود. ناصرالدین شاه تعدادی از همسرانش را در مهمانی های که برای او برگزار می‌شد انتخاب می‌کرد.

مادام کارلاسرنا (جهانگرد ایتالیایی) مهمانی ها را این چنین توصیف کرده: « برای صاحب خانه افتخار بس بزرگی ست که شاه سری نیز به اندرون بزند و در چنین مواقعی زنان بدون حجاب در برابر شاه حاضر می شوند و تشریف فرمایی وی را با رقص و آواز جشن می گیرند.»

زنان در دوره ی قاجار مقید به داشتن حجاب بودند اما با این وجود مجاز نبودند تا با حضور ناصرالدین شاه از او رو بگیرند و در این دیدارها بود که بعضی از آنها به حرمسرا راه پیدا می کردند. ناصرالدین شاه به غیر از مراسم‌های بزم و مهمانی در مراسم تعزیه هم به دنبال یافتن دختران برای حرمسرای خود بود. حاجیه خانم علویه کرمانی در سفرنامه خود اطلاعاتی از دربار ناصری می دهد، او می گوید: «امروز به طریق دیروز رفتم تعزیه. شاه اینجا شب و روز پهلوی زن‌هایش می‌نشیند. منزل خاصی ندارد. گاهی این اطاق، گاهی آن اطاق، گاهی پشت زنبوری با زن‌ها صحبت می‌کند. دخترهای مردم را تماشا می‌کند، پول می‌دهد. مردم بی‌عار هم دخترها را می‌آورند نشان می‌دهند.»

راه دیگر ورود زنان به حرمسرای قاجاری، از طریق زنان حرمسرا بود. بعضی از زنان برای اینکه شاه را فریفته خیرخواهی خود کنند سعی در آشنایی شاه با کنیزان و خدمتکاران خود داشتند. زنان جا افتاده حرم تلاش می‌کردند که در اطراف خود خدمتکاران زیبا و خوش رو و تربیت شده داشته باشند. مثلا مادر شاهزاده ملک قاسم میرزا جهت جلب رضایت فتحعلی شاه چند نفر از خدمتکاران خود را تقدیم شاه کرد. امینه اقدس همسر ناصرالدین شاه دختران جوانی را که شاه مایل بود هر هفته یکی از آنها را صیغه کند برای وی تدارک می‌دید.

نوع انتخاب زنان بر وضعیتشان در حرمسرا تاثیر می‌گذاشت. به همین دلیل تفاوتی که در اصل و نسب زنان وجود داشت از عوامل مهم کشمکش‌های بی پایان حرمسرا بود. زنانی که دارای ریشه خانوادگی سلطنتی بودند از دیگران متمایز می‌شدند.

زنان

از آنجایی که فرصت کافی برای سرکشی به همه زنان حرمسرا به ویژه در عهد فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه فراهم نبود محدودیت‌های خاصی برای تماس با شاه وجود داشت. مراسم سلام در اندرون انجام می‌شد. زنان حرمسرا براساس القاب و مناصب خود به ترتیب در صف سلام می ایستادند. در این مراسم دو زن حق نشستن داشتند و مابقی موظف بودند تا آخر مراسم سلام سرپا بایستند. همچنین برخورد شاه با زنان بزرگ زاده و معتبر با حفظ احترام کامل بود. سلطان احمد میرزا می‌گوید: «این زنان روزی یک ساعت حق حضور داشتند و در هنگام مراسم تشریفات در صفی جدا از سایر زنان می ایستادند و در هنگام دیدار و ملاقات شاه با آنان دیگران مطلقا حق حضور و تشرف نداشتند.»


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ بالگرد رئیس جمهور و تیم همراه پیدا شد (1 نظر) سرهنگ نیروی انتظامی که دل همه را برد! + فیلم / دمت گرم سرهنگ ... (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان
دیگران می‌خوانند   
نقاشی قدیمی از بهترین فرماندهانِ کاریزماتیکِ جهان باستان/ کوروش کبیر در مقام اول انتظار بی پایان محمدرضا گلزار با روتین پوستی خاص روی صورتش!! +عکس تلاش بامزه سردار آزمون برای سوار کردن سفیدبرفی ناز و خوشگلش روی اسب خاص+عکس آوازخوانی بی‌نظیر و حال خوب کن پارسا خائف، پسر خوش صدای اردبیلی/ صداش بهشتی و محشره+ویدیو عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست! (فیلم) دوربین مخفی عجیب مربوط به دو سال قبل با موضوع سقوط بالگرد رئیس جمهور / واکنش متاثر کننده مردم ... (تصاویر) شهرت «سارا و نیکا» سریال پایتخت به روزنامه مشهور سوئدی رسید! (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ بالگرد رئیس جمهور و تیم همراه پیدا شد بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
تیتر امروز   
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ بالگرد رئیس جمهور و تیم همراه پیدا شد
عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم