ساعدنیوز
ساعدنیوز

هزینه دادرسی دعاوی ملکی چقدر است؟

  شنبه، 06 اسفند 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
هزینه دادرسی دعاوی ملکی چقدر است؟
قانونگذار پرداخت هزینه دادرسی را یکی از الزامات برای شروع رسیدگی به پرونده های مطروحه در دادگاه های حقوقی و کیفری میداند و عدم پرداخت آن توسط شاکی را به عنوان عاملی برای منع از رسیدگی به دعوای مطروحه پیش بینی کرده است. در ادامه به مسئول پرداخت هزینه دادرسی دعاوی ملکی میزان و نحوه محاسبه میزان قیمت هزینه دادرسی دعاوی ملکی​ را بررسی خواهیم پرداخت.

یکی از رایج ترین دعاوی در دادگاه های حقوقی، دعاوی ملکی است که رسیدگی به این دعاوی، رایگان نبوده و هزینه دادرسی آن، باید، پرداخت شود، در غیر این صورت، به دعوای مطروحه، رسیدگی نخواهد شد و پرونده شکایت به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید. با توجه به اینکه محاسبه میزان قیمت هزینه دادرسی دعاوی ملکی قواعد و نحوه مخصوص به خود را دارد، ضروری است تا خواهان پرونده مربوط به دعاوی ملکی، با این قواعد و نحوه محاسبه، آشنا باشد.

پوستر مسائل حقوقی

پرداخت هزینه دادرسی دعاوی ملکی به عهده کیست

همانگونه که گفتیم، پرداخت هزینه دادرسی دعاوی ملکی، از مهم ترین مواردی است که سبب رسیدگی به پرونده مطروحه در دادگاه می گردد و در صورتی که در پرونده با موضوع دعاوی ملکی، از پرداخت این هزینه امتناع شود، قاضی، از رسیدگی به دعوای مطروحه، امتناع خواهد کرد. مستند این امر نیز ماده 383 قانون آیین دادرسی مدنی است که مقرر می دارد: "دادخواستی که .... هزینه دادرسی آن پرداخت نگردیده باشد، به جریان نمی‌ افتد. "پرسشی که مطرح می گردد، مبنی بر این است که پرداخت هزینه دادرسی دعاوی ملکی به عهده کیست؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت، خواهان یا شاکی دعاوی ملکی، همان شخصی است که در هنگام ثبت دادخواست مربوط به دعاوی ملکی، باید، اقدام به پرداخت هزینه دادرسی و تعرفه خدمات قضایی آن، نماید. البته، شایان ذکر است که می توان، در ستون خواسته دادخواست یا موضوع شکایت، عبارت صدور حکم بر پرداخت خسارات دادرسی را درج نمود تا در صورت برنده شدن دعوا توسط خواهان یا شاکی، دادگاه، در کنار صدور حکم محکومیت در خصوص ماهیت پرونده، اقدام به صدور حکم، در خصوص پرداخت هزینه دادرسی دعاوی ملکی، توسط محکوم علیه نیز بنماید. مقصود از هزینه دادرسی، هزینه هر برگ دادخواست یا شکوائیه و هزینه رسیدگی به ماهیت دعوا، توسط دادگاه صالح است که در ادامه، در خصوص میزان و نحوه محاسبه میزان قیمت هزینه دادرسی دعاوی ملکی، توضیح خواهیم داد.

پوستر هزینه دادرسی

میزان و نحوه محاسبه هزینه دادرسی دعاوی ملکی سال اخیر

قبل از توضیح میزان و نحوه محاسبه میزان قیمت هزینه دادرسی دعاوی ملکی سال اخیر باید گفت، عوامل مختلفی، بر میزان هزینه دادرسی تاثیر می گذارند، از جمله، حقوقی یا کیفری بودن موضوع دعوا، تعداد برگ های دادخواست یا شکوائیه، مالی یا غیر مالی بودن دعوای حقوقی مطروحه و مرحله ای که پرونده، در آن، در حال رسیدگی است.

  • در سال اخیر، قیمت هر برگ دادخواست و یا شکوائیه، حدود 2000 هزار تومان است و هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی حقوقی، از 40 هزار تومان تا 180 هزار تومان می باشد.

  • هزینه دادرسی دعاوی مالی حقوقی سال اخیر، در مرحله بدوی، با خواسته تا مبلغ 20 میلیون تومان، 2/5 درصد ارزش خواسته و با خواسته بیش از 20 میلیون تومان، 3/5 درصد بهای خواسته، می باشد.

  • هزینه دادرسی دعاوی مالی حقوقی سال اخیر، در تجدیدنظر خواهی و واخواهی، 4/5 درصد محکوم به و در مرحله فرجام خواهی و اعاده دادرسی و اعتراض ثالث، 5/5 درصد محکوم به می باشد.

  • هزینه دادرسی در دعاوی مالی حقوقی سال اخیر، در صورتی که قیمت خواسته، در موقع تقدیم دادخواست مشخص نباشد، 150 هزار تومان خواهد بود.

  • شایان ذکر است، در دعاوی ملکی، در صورتی که دعوا، مالی لحاظ گردد، بهای خواسته یا ارزش خواسته، با توجه به ارزش منطقه ای ملک، تعیین می گردد نه قیمت مکتوب در سند یا قیمتی که کارشناس دادگستری، بر روی ملک، می گذارد.

  • ارزش منطقه ای ملک، در مناطق 22 گانه تهران و سایر شهرستان ها و استان ها، توسط کمیسیون تقویم املاک موضوع ماده 64 قانون مالیات های مستقیم، تعیین و هر ساله، به نهادهای ذی صلاح، ارسال می گردد و مبلغ آن، پایین تر از ارزش واقعی ملک خواهد بود و همین امر، سبب کاهش میزان هزینه دادرسی دعاوی ملکی، در صورت مالی لحاظ شدن آن ها، می شود.

  • هزینه دادرسی دعاوی ملکی، در صورتی که شکایت کیفری، در خصوص ملک، انجام شود، در مرحله بدوی، 10 هزار تومان و در تجدید نظر 30 هزار تومان، می باشد. این هزینه، در اعاده دادرسی، به 50 هزار تومان، افزایش خواهد یافت.

اعسار از هزینه دادرسی دعاوی ملکی

با توجه به اینکه در بسیاری از موارد، خواهان پرونده دعاوی ملکی در سال اخیر، به علت اعسار، قادر به پرداخت هزینه دادرسی دعاوی ملکی نیست، این پرسش را مطرح می کند که وضعیت پرونده، در اعسار از هزینه دادرسی دعاوی ملکی اخیر، چگونه خواهد بود؟

لذا در محتوا حاضر، قصد داریم، پرسش مطروحه را بررسی کرده و به آن، پاسخ دهیم. در پاسخ به این پرسش که وضعیت پرونده، در اعسار از هزینه دادرسی دعاوی ملکی، چگونه خواهد بود؟ باید گفت، در این شرایط، خواهان می تواند، همراه با دادخواست خود یا به صورت جداگانه، اقدام به ثبت دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی نماید. در این شرایط، به صورت موقتی، تا زمان رسیدگی به پرونده اعسار او، از پرداخت هزینه دادرسی دعاوی ملکی، معاف خواهد بود و در خصوص تعرفه های خدمات دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز، تا 30 درصد، مشمول تخفیف در پرداخت تعرفه خدمات مربوط به ثبت و ارسال دادخواست یا تایپ آن، می گردد. پس از رسیدگی به دادخواست اعسار، در صورتی که اعسار خواهان، اثبات شود، از پرداخت تمام یا بخشی از هزینه دادرسی، معاف شده و دادگاه، اقدام به رسیدگی، نسبت به ماهیت پرونده نموده و رای مقتضی را صادر خواهد کرد. در صورت عدم پذیرش ادعای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی دعاوی ملکی در سال اخیر، دادگاه، بر اساس ارزش منطقه ای ملک، اقدام به محاسبه میزان قیمت هزینه دادرسی دعاوی ملکی خواهد نمود و به خواهان، مهلت خواهد داد تا در موعد مقرر، نسبت به واریز آن، اقدام کند تا رسیدگی به ماهیت پرونده، توسط دادگاه، انجام شود. بدیهی است، در صورت عدم واریز هزینه دادرسی دعاوی ملکی، دادگاه، از رسیدگی به پرونده، امتناع خواهد نمود. شایان ذکر است، در دعاوی کیفری مربوط به ملک در سال اخیر، مستفاد از آنچه در تبصره 1 ماده 560 قانون آیین دادرسی کیفری آمده، هزینه شکایت افراد ناتوان مالی، به تشخیص دادستان، از محل اعتبارات قوه قضاییه پرداخت خواهد شد.

هزینه دادرسی تجدیدنظر خواهی دعاوی ملکی

در قسمت های قبلی مقاله، در خصوص محاسبه میزان قیمت هزینه دادرسی دعاوی ملکی سال اخیر، توضیح دادیم و گفتیم که مدعی اعسار از پرداخت این هزینه، تا مادامی که به درخواست اعسار وی، رسیدگی نشده است، از پرداخت هزینه دادرسی، معاف بوده و پس از آن، چنانچه دعای اعسار وی، پذیرفته نشود، ملزم است تا هزینه دادرسی را بپردازد، در غیر این صورت، به پرونده وی، رسیدگی نخواهد شد. با توجه به اینکه در بسیاری موارد، رای بدوی صادره در خصوص دعاوی ملکی، از قابلیت تجدیدنظر خواهی برخوردار است و انجام تجدیدنظر نیز، مستلزم پرداخت هزینه دادرسی است، در این بخش از مقاله، قصد داریم در خصوص هزینه دادرسی تجدیدنظر خواهی دعاوی ملکی، توضیح دهیم. هزینه دادرسی دعاوی ملکی، در تجدیدنظر خواهی، در صورتی که دعوا، مالی و حقوقی در نظر گرفته شود، 4/5 درصد محکوم به و در شرایطی که دعوا، غیر مالی و حقوقی لحاظ گردد، از 40 هزار تومان تا 180 هزار تومان، خواهد بود؛ در صورتی که دعاوی ملکی، کیفری باشند، نظیر تصرف عدوانی کیفری، هزینه دادرسی تجدید نظر خواهی 30 هزار تومان می باشد و مبلغ 4000 هزار تومان نیز، بابت هر برگ دادخواست یا شکوائیه، باید پرداخت گردد.

سخن پایانی

بنابراین محاسبه میزان قیمت هزینه دادرسی دعاوی ملکی سال اخیر، در صورتی که دعوا، مالی و حقوقی بوده، با در نظر گفتن ارزش منطقه ای ملک، صورت گرفته و میزان آن، در مرحله بدوی، با خواسته تا مبلغ 20 میلیون تومان، 2/5 درصد ارزش منطقه ای ملک و بیش از آن 3/5 درصد می باشد که این هزینه، در خصوص مرحله تجدیدنظر، در دعاوی مالی حقوقی، 4/5 درصد محکوم به است. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (682 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (201 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (85 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (75 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (61 نظر) دسته گل بزرگ و لوکس رضا گلزار و آیسان خانوم برای افتتاحیه سالن زیبایی ساره بیات +عکس/ واقعا گل کاشتین (53 نظر) نگاهی به مراسم عروسی لاکچری و مفصل دختر بزرگ اردوغان در استانبول+عکس/ چه لباس عروس خوشگلی، چه داماد خوش‌تیپی (52 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (49 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (47 نظر) شرط جالب رهبر معظم انقلاب برای خواندن خطبه عقد عروس و داماد ایرانی/ ماجرای بخشیدن 86 سکه به آقای داماد چه بود؟ (40 نظر) خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از موز/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (38 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (33 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (29 نظر) نگاهی به خانه پدری بدون تجملات محمود احمدی نژاد+ویدیو/ منزلی با چیدمانی قدیمی و حیاطی دلنشین و نوستالژیک (24 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (23 نظر)
دیگران می‌خوانند   
استرس گرفتن خنده دار حامد آهنگی از سه بار پشت سر هم گفتن چیپس سس ماست+ویدیو/ می‌ترسه که سوتی بده نگاهی به ماشین شاسی بلند و هوش پَران صالح حردانی ستاره فوتبال/ این ماشین آرزوی خیلیاست + عکس شغل نان و آب‌دار چراغ‌روشن‌کنی را چه کسانی عهده‌دار بودند؟ تغییر چهره هوش پران ارسلان قاسمی، وحید سریال فاصله ها بعد از 14 سال+عکس رونمایی از دختر زیبا و موطلایی بیژن بنفشه خواه، شوهر جراح خانم شیرزاد سریال ساختمان پزشکان/ دخترش چقدر شبیه اروپایی هاست😍+عکس سورپرایز شدن جالب و عاشقانه حامد آهنگی توسط همسرش/ چه خانوم باشخصیت و اصیلی داره+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 سکانسی از سریال پایتخت که هیچکس راز آن را نفهمید+ فیلم اشتباه مهران مدیری در برنامه اسکار سوژه شد+ فیلم کشف 2 میلیارد تومان دخانیات قاچاق در این شهر افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی «بچه»؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار +فیلم تماس علی دایی با پدر ترانه علیدوستی جوک فی البداهه و خیلی خنده دار یوسف صیادی در برنامه شب آهنگ/ حامد آهنگی از خنده منفجر شد +فیلم خلاقیت هوشمندانه اُوستا نجار در طراحی مجسمه هایی با چوب و تنه ی درخت/ مغزشو باید طلا گرفت +فیلم پاسخ خنده‌دار دانش‌آموز به سؤال دینی؛ چطوری جرأت کرد این رو بنویسه!! + فیلم (عکس) چاوش خان تفنگچی مهربان سریال گیلدخت، در آغوش مادرش با تیپ و استایل امروزی / خوشتیپه، نه؟! (عکس) چهره واقعی و بدون گریم عارفه معماریان، بازیگر نقش دختر محمود نقاش در سریال پایتخت / نقی قبل از هما خواستگاری ایشون رفته بوده! هر آنچه که باید در مورد کابل های شبکه بدانید از کجا، بلیط هواپیما ارزان بخریم؟ پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی برگ پهن برای دکور منزل 3 مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده جشن عروسی باشکوه و مجلل دختر ناصرالدین‌شاه با تشریفات و ولخرجی فراوان در کاخ گلستان/ این مراسم 130 سال پیش برگزار شد+عکس نگاهی به مراسم عروسی ساده و بدون تجملات پوتین در روسیه+عکس/ از انداختن حلقه طلا به دست عروس تا امضا کردن سند ازدواج رونمایی از عجیب ترین مدرسه دنیا که در آن مارها را جادو میکنند+عکس فال ابجد روزانه چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 چند قدم برای نظم دهی بهتر به آشپزخانه هایی با فضای کوچک مراقبت‌های پس از بوتاکس صورت؛ نکات کلیدی برای داشتن نتایج بهتر فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 رونمایی از خانواده 4 نفری کاظم نوربخش سلمان سریال نون خ/چه خونواده صمیمی و گرمی +عکس رونمایی صاحب قهوه خانه‌ایی در کاشان از تنها نقاشی با خودکار سهراب سپهری+ویدیو/ می تونستم با فروشش زندگیمو تغییر بدم ولی... فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 3 ترفند کاربردی برای رسوب‌زدایی و نو شدن دوش حمام فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403+فیلم دعوای زن و شوهری نرگس محمدی و علی اوجی تو برنامه زنده/علی اوجی خانم بازیگر رو با خاک یکی کرد + فیلم خلاقیت هوشمندانه شهرداری اهواز در محافظت از درختی قدیمی و کهن+عکس/ با این کارش جذابیت شهر رو چندین برابر کرده👌 دسته گل بزرگ و لوکس رضا گلزار و آیسان خانوم برای افتتاحیه سالن زیبایی ساره بیات +عکس/ واقعا گل کاشتین وان حمام پر از توپ بامزه و رنگارنگ ستاره سادات قطبی/ حرکت جالب خانم مجری برای سرگرم کردن شازده پسرش+ویدیو فیلم لو رفته از رضا گلزار سوپر استار و آیسان خانوم در فرودگاه/ همیشه در شادی و مسافرت یادی کنیم از تبلیغ فوق تخیلی و لوکس گونه پراید با ساخت این کلیپ+ ویدیو/ داره امکاناتش رو در حد بنز به تصویر میکشه
تیتر امروز   
کشف 2 میلیارد تومان دخانیات قاچاق در این شهر تماس علی دایی با پدر ترانه علیدوستی 3 مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده رونمایی از عجیب ترین مدرسه دنیا که در آن مارها را جادو میکنند+عکس فال ابجد روزانه چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه 1403 کشف اتفاقی چهره 600ساله «بچه‌جن» در توالت یک خانه اولین کشته ی طرح عفاف و حجاب ضدانقلاب شفا گرفت!ماجرای کما و فوت دختر تهرانی در متروی تجریش+فیلم نگهدارندگان گربه در معرض یک بیماری روانی خطرناک / ما نمی‌گیم، پژوهشگران خارجی گفتند! بیوگرافی و زندگی خصوصی پاشا جمالی،مهیار سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رونمایی از هتلی که همه چیزش از طلای 24 عیار است ؛ از وان و توالت گرفته تا غذایی که در آن سرو می شود! / هتل مورد علاقه خانم‌های طلا دوست!
منتخب روز   
فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس