یک بخش جدید در بدن انسان کشف شد

  سه شنبه، 07 دی 1400 ID  کد خبر 185357
یک بخش جدید در بدن انسان کشف شد
ساعد نیوز: دانشمندان اخیرا بخشی را در بدن کشف کردند که تا به حال توصیف نشده بود: یک لایه عمیق‌تر در عضله «جونده» یا «ماضغه» که فک پایینی را بلند می‌کند و برای عمل جویدن ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری ساعد نیوز به نقل از همشهری آنلاین، درسنامه های جدید آناتومی یا کالبدشناسی دو لایه عمقی و سطحی برای عضله جونده (masseter) توصیف می کنند، اما چند درسنامه قدیمی به احتمال وجود یک لایه سوم هم در این عضله اشاره کرده اند، هر چند در این باره توافق نظری وجود نداشته است.

گروهی از پژوهشگران سوئیسی که نتایج کارشان را ژورنال «سالنامه های آناتومی» منتشر کرده اند، تصمیم گرفتند این موضوع را بررسی کنند که آیا این عضله مهم فک واقعا آنچنان که برخی از متون تاریخی اشاره می کنند، دارای یک لایه مخفی عمیق تر هم هست یا نه.

این پژوهشگران برای این کار سر ۱۲ جنازه انسانی را که در فرمالدئید نگهداری شده بودند، تشریح کردند؛ آنها همچنین ۱۲ جنازه «تازه» را سی تی اسکن کردند و اسکن ام آرآی یک فرد زنده را هم بازبینی کردند. آنها پس از این بررسی ها، یک لایه سوم «مجزا از لحاظ کالبدشناسی» را در عضله جونده تشخیص دادند. این لایه کاملا عمیق از زائده گونه ای استخوان گیجگاهی (که در جلوی گوش زیر پوست صورت قابل لمس است) تا زائده منقاری فک پایین (برآمدگی مثلثی شکل در شاخ فک پایینی) کشیده می شود.

تصویر

لایه عضلانی تازه کشف شده از پشت استخوان گونه تا زائده جلویی (منقاری) استخوان فک پایینی کشیده می شود. S= لایه سطحی D= لایه عمقی C= لایه منفاری (تازه کشف شده)

سیلویا مزی از بخش زیست پزشکی دانشگاه بازل سوئیس و نویسنده اول مقاله در بیانیه ای گفت: «این بخش عمیق عضله جونده آشکارا از دو لایه دیگر عضله از لحاظ مسیر و کارکرد قابل تشخیص است».

بر اساس گزارش این پژوهشگران این لایه عضلانی با توجه آرایش رشته های عضلانی احتمالا با «با بالا بردن و عقب کشیدن» زائده منقاری به پایدار کردن فک پایینی کمک می کند. به گفته مزی، این لایه تازه یافت شده تنها بخش عضله جونده است که می تواند فک پایینی را به عقب بکشد.

دکتر ینس کریستوف تورپ، استاد و بالینگر در مرکز دندانپزشکی دانشگاه بازل سوئیس و نویسنده ارشد مقاله این بررسی در این باره گفت: «گرچه عموما تصور می شود که پژوهش های کالبدشناسی در ۱۰۰ سال گذشته چیزی کشف نشده در بدن انسان باقی نگذاشته است، یافته های ما به نتیجه ای انجامید که تاحدی شبیه کاری است که جانورشناسان با کشف یک گونه مهره دار جدید انجام می دهند.»

این پژوهشگران نام این عضله جدید را به لاتین Musculus masseter pars coronidea, (بخش منقاری عضله جونده) نامیده اند.

به گفته این پژوهشگران، این کشف ممکن است اهمیت بالینی هم داشته باشد، زیرا شناخت این لایه عضلانی جدید می تواند به پزشکان در انجام جراحی های بهتر در منطقه فک و درمان عوارض مربوط به مفصل فک پایین به جمجمه کمک کند.


8 دیدگاه
  دیدگاه ها
ناشناس
3 سال پیش

🤣🤣
فاطمه
3 سال پیش

خیلی خوبه عالی بود
عرفان
3 سال پیش

اگه انسان هستی آره😐🤣
اره
3 سال پیش

نه مال پولداراست😂
یسرا
3 سال پیش

چقدر خوب 👍🏻 تو بدن من هم داره؟
ناشناس
3 سال پیش

چه خفن
ناشناس
3 سال پیش

اوکی
فرزانه
3 سال پیش

این کشف شاید تو تشخیص اولیه بیماری اوتیسم هم در جنین موثر باشه چون اکثر این افراد فک های ضعیفی دارن واگه تحقیق کنن شاید به نتایجی برسن وبتونه کمک کنه تو تشخیص اولیه وزود هنگام چون این بچه ها که به دنیا میان فک های ضعیفی دارن وحتی نمیتونن شیر بخورن شاید این فک ضعیف از ایراد تو این قسمت بدن باشه
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (578 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (47 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان