اندیکاتور پارابولیک سار ( Parabolic Sar ) و استراتژی های آن

  دوشنبه، 02 تیر 1399   زمان مطالعه 12 دقیقه
اندیکاتور پارابولیک سار ( Parabolic Sar ) و استراتژی های آن
ساعد نیوز: اندیکاتور پارابولیک سار یک شاخص تشخیص روند محبوب است که توسط تکنسین معروف به نام Welles Wilder طراحی و ارائه شده است؛ این اندیکاتور که شاخص توقف پارابولیک و معکوس می باشد در بین معامله گران به یکی از اندیکاتورهای بسیار کاربردی و محبوب تبدیل شده است.

اندیکاتور پارابولیک سار Parabolic Sar چیست ؟

اندیکاتور پارابولیک سار یک شاخص تشخیص روند محبوب است که توسط تکنسین معروف به نام Welles Wilder طراحی و ارائه شده است؛ این اندیکاتور که شاخص توقف پارابولیک و معکوس می باشد در بین معامله گران به یکی از اندیکاتورهای بسیار کاربردی و محبوب تبدیل شده است. معامله گران از اندیکاتور Parabolic Sar برای مشخص نمودن حرکت کوتاه مدت یک دارایی و سهم استفاده می شود. این اندیکاتور می تواند دستور استاپ لاس را در زمان مناسب تعیین کند و به همین دلیل سیستم معاملاتی که از آن پیروی می کند، آن را به یک اندیکاتور بسیار قدرتمند و سودمند برای معامله گران بدل کرده است.
اندیکاتور Parabolic Sar می تواند نقاط برگشت قیمت سهم یا جفت ارز را مشخص کند. این اندیکاتور به صورت نقطه چین هایی است که بالا و پایین قیمت متناسب با حرکت روند دارایی قرار می گیرد. زمانی که روند در جهت بالا حرکت کند، نقطه چین های اندیکاتور پارابولیک سار زیر قیمت قرار می گیرد و وقتی روند دارایی در جهت پایین حرکت کند نقطه چین ها بالای قیمت قرار می گیرد. در نتیجه، زمانی که موقعیت نقطه ها جهت را تغییر دهد و در طرف مخالف نمودار قیمت قرار گیرد سیگنالی برای معامله محسوب خواهد شد.

آموزش اندیکاتور Parabolic SAR

این اندیکاتور توسط فردی به نام Welles Wilder به وجود آمده است. این اندیکاتور به عنوان اندیکاتورهای پیروی روند می باشد شناسایی شده است. و همچنین نقاط برگشت قیمت سهم را شناسایی می کند. در نمودار ، به صورت نقطه چین هایی که در قسمت بالا و پایین قیمت قرار دارد ، نشان داده می شود . به تصویر زیر که نموار سهم کساپا در تایم فریم روزانه است توجه نمایید :

تصویر

همان طور که نمایان می باشد ، اندیکاتور Parabolic به صورت نقطه چین هایی در قسمت بالا و پایین نمودار قیمت قرار گرفته می باشد.

شناسایی روند از طریق اندیکاتور Parabolic

شناسایی روند توسط این اندیکاتور به دو صورت می باشد :
1. زمانی که روند سهم صعودی است ، نقطه چین ها در قسمت پایین قیمت قرار دارند. در همین قسمت است که سیگنال خرید هم ارائه می شود . به مثال زیر توجه نمایید:

تصویر
2. زمانی که روند سهم نزولی است ، نقطه چین ها در قسمت بالای قیمت قرار دارند و همین موضوع به عنوان سیگنالی مبنی بر فروش سهم در نظر گرفته می شود. به مثال زیر توجه نمایید :
تصویر
  • یکی از ویژگی های مهمی که این اندیکاتور دارد ، این است که این موضوع را نشان می دهد که فرصت های سرمایه گذاری زیادی برای معامله گر در هر نقطه از زمان وجود دارد.
  • شناسایی نقاط بازگشت و توقف در روند سهم
  • زمانی که روند جدید سهم تایید نمی شود و (Fail) ، با استفاده از این اندیکاتور ، می توان تغییر مسیر روند را شناسایی کرد.
  • شناسایی مکانی که دستور حد ضرر باید گذاشته شود . به شکل زیر در خصوص تغییر روند ، با استفاده از اندیکاتور Parabolic توجه نمایید :
تصویر

نحوه اضافه کردن Parabolic SAR در نرم افزار مفید تریدر

تصویر
ابتدا در نمودار لگاریتمی ، با انتخاب گزینه INSERT و سپس INDICATOR ، اندیکاتور Parabolic مشخص شده است.
تصویر

تنظیمات اندیکاتور در نرم افزار مفید تریدر

تصویر

استراتژی اول از ترکیب MACD، EMA و Parabolic Sar

این استراتژی باینری آپشن بر اساس ادعای برخی از تریدرها از اعتبار بالایی برخوردار است و در بسیاری از مواقع معاملات را با سود همراه می کند. بهتر است اکسپایر تایم معامله در این استراتژی 30 دقیقه یا بیشتر باشد تا بازار فرصت ایجاد حرکت اصلی خود را داشته باشد.

  • به نمودار خود سه اندیکاتور MACD، EMA و Parabolic Sar را اضافه کنید.

تنظیمات این اندیکاتورها به تایم فریم نمودار وابسته است. در صورتیکه به منظور ایجاد معاملاتی با اکسپایر تایم 30 دقیقه و یا بیشتر، نمودار در تایم فریم 5 دقیقه ای مشاهده شود، تنظیمات اندیکاتورهای ذکر شده در همان مقادیر پیش فرض بمانند مناسب­تر است. اندیکاتور parabolic در 0.02 ، EMA بر روی دوره 10 و MACD بر روی 12 و 26 و 9 تنظیم گردد.
این استراتژی از نوع روش های باینری آپشن بازگشتی است. یعنی معامله گر منتظر است تا در بازگشت روند وارد شود. پیشنهاد می­شود که در پایان اصلاحات و در ادامه روند اصلی وارد شوید.

شرایط ورود برای معامله CALL

  1. در MACD خط سریع تر خط آهسته تر را از پایین به بالا قطع کند.
  2. کندل ها منحنی EMA را از پایین به بالا قطع کند.
  3. نقاط Parabolic در زیر کندل ها قرار گیرد.
تصویر

شرایط ورود برای معامله PUT

  1. در MACD خط سریع تر خط آهسته تر را از بالا به پایین قطع کند.
  2. کندل ها منحنی EMA را از از بالا به پایین قطع کند.
  3. نقاط Parabolic در بالای کندل ها قرار گیرد.
تصویر

توجه شود شرایط ورود در معامله CALL و PUT توضیح داده شده در بالا برای نمودار با تایم فریم 5 دقیقه و اکسپایر تایم 30 دقیقه می باشد. در ضمن در کراس دو خط مکدی صبر کنید کندلی که در آن کراس دو خط MACD در رخ دادن است تمام شود تا کراس تثبیت شود. با توجه به آنچه که در تصاویر مشاهده می کنید موقعیت ورود بیشتر در زمانهایی ایجاد می شود که بازار از حالت آرامش خود خارج می شود که این شرط اکثرا (نه همیشه!) در زمانهای انتشار خبر اقتصادی فراهم می گردد.

استراتژی دوم باینری آپشن با MACD، stochastic و پارابولیک

بسیاری از معامله گران باینری آپشن در تحلیل و بررسی چارت به دنبال سطحی هستند که روند در آنجا تمام شده و روند جدیدی در جهت خلاف آغاز شود تا در روند جدید بتوانند چندین بار وارد معامله کنند. اگر روند جدید جهت دار و قدرتمند باشد می تواند سودزا باشد اما برای این عده از معامله گران با این دیگاه در صورتیکه روند جدید رنج باشد سیگنالهای نادرست زیادی در برخواهد داشت. یکی از بهترین فاکتورهایی که وضعیت جاری بازار و نقطه ورود را نشان دهد مومنتوم است.
اندیکاتور parabolic SAR بر اساس مومنتوم جاری بازار است و جهت حرکت نمودار وهمچنین سطوح برگشت روند را به نسبت صحیح نشان می دهد. این اندیکاتور در نمودار به صورت نقطه نقطه در روند صعودی در زیر کندل ها و در نمودار نزولی بالای کندل ها ظاهر می شود. هربار که نقطه ها از پایین به بالا و از بالا به پایین کندل بروند زمان شروع معامله گری را فراهم می کند البته در صورت تایید و برقراری مابقی شرایط این استراتژی.
اندیکاتور دوم در این استراتژی، اسیلاتور stochastic است. این اسیلاتور برای تایید سیگنال صادر شده از اندیکاتور پارابولیک در اینجا به کار گرفته می شود. در صورتیکه نقاط پارابولیک سار که در بالای کندلها قرار داشتند در یک کندل نقطه به زیر کندل بیاید، و اسیلاتور stochastic در ناحیه اشباع فروش کراس کند، برای ورود به معامله call آماده و منتظر برقراری شرط سوم می شویم. در صورتیکه نقاط پارابولیک سار که در پایین کندلها قرار داشتند در یک کندل نقطه به بالای کندل بیاید، و اسیلاتور stochastic در ناحیه اشباع خرید کراس کند، شرایط برای ورود به معامله put آماده و منتظر برقراری شرط سوم می شویم.
اندیکاتور MACD در تشخیص روندهای قدرتمند کمک کننده است. در این استراتژی با توجه به اینکه هدف یافتن نقاط بازگشت روند و شروع روند جدید است، واگرایی بین MACD و نمودار قیمت به عنوان ابزار کمکی دیگری در تحلیل به کار گرفته می شود. در این استراتژی کراس خطوط MACD سومین و آخرین نشانه برای ورود به معامله است. تمام اندیکاتورها با تنظیمات پیشفرض خود در این استراتژی استفاده می شوند و نیاز به هیچگونه تغییری نیست.
با توجه به اینکه در تایم فریم های کوچک تعداد سیگنال های خطا بیشتر است، پیشنهاد می شود که کوچکترین تایم فریم مشاهده نمودار برای معامله گری با این استراتژی 15 دقیقه باشد. یادآوری می شود هدف در این استراتژی یافتن روندهای جهت دار است نه محدوده های رنج (range).
با تغییر وضعیت نقاط پارابولیک و تایید stochastic و MACD از بازکردن معامله جدید در جهت قبلی اجتناب می گردد و در جهت جدید معاملات آغاز می گردد. در تصویر زیر نحوه ورود به معامله با این استراتژی نمایش داده شده است.

تصویر

استراتژی سوم باینری آپشن با اندیکاتور پارابولیک سار و مکدی

خیلی از دوستان و عزیزانی که به دنبال موفقیت در این بازار هستند به دنبال راه های ساده هستند. در واقع از استراتژی هایی که قوانین و شرایط پیچیده داره خوششون نمیاد. مثلا اگر x بزرگتر از Y شد و خط آبی از قرمز بالاتر بود و چند تا شرط دیگه هم برقرار بود موقعیت call کم کم داره خودنمایی می کنه!!!
خبر خوب این است که این مطلب برای این دسته از تریدرها و علاقه مندان به ترید آماده شده یعنی ساده و راحت است. امیدوارم!این استراتژی باینری آپشن دو تا اندیکاتور داره که در خود متاتریدر هست. پس به دنبال دانلود و اضافه کردن اندیکاتورها به متاتریدر هم نیستیم. اولی اندیکاتور مکدی هست و دومین اندیکاتور هم parabolic نام دارد. هر دو اندیکاتور تنظیماتشان به همان صورت پیش فرض هست و نیازی به تغییر نیست. نحوه کار با اندیکاتور PSAR به این صورته که سیگنال خرید وقتی است که نقاط در زیر قیمت ظاهر میشود سیگنال فروش هم زمانیه که نقاط در بالای قیمت تشکیل میشود.
برای باز کردن پوزیشن باید مکدی و پارابولیک سار همدیگر را تایید کنند. در MACD به خطوط و کراس آنها توجه نمی کنیم و در این استراتژی فقط با هیستوگرام کار داریم. برای PUT بایستی هیستوگرام در زیر خط صفر باشد و برای CALL بایستی هیستوگرام بالای خط صفر باشد. هر کدام از این دو نشانه از دو اندیکاتور که ایجاد شد، باید منتظر بعدی باشیم بنابراین ترتیبی وجود ندارد.

تصویر

شرایط ورود به معامله

ورود برای call:

  • نقاط اندیکاتور Parabolic در زیر قیمت ظاهر بشه.
  • MACD histogram به طرف بالای خط صفر عبور کرده باشه.

ورود برای put:

  • نقاط اندیکاتور Parabolic در بالای قیمت ظاهر بشه.
  • MACD histogram به طرف پایین خط صفر عبور کرده باشه.

این روش اصالتا برای فارکس هست ولی می توان با تمرین از آن برای باینری آپشن استفاده کرد. پیشنهاد میشود اکسپایر تایم سه برابر تایم فریم نمودارتان باشد. همینطور پیشنهاد میشود تایم فریم هم 30 دقیقه، یک ساعته، چهار ساعته و یا دیلی باشد. تمرین خیلی زیاد هم پیشنهاد میشه تا بهترین تایم فریم و دیگر اصلاحات مورد نیاز را انشاالله پیدا کنین و به سود برسین.
حواستان باشد که در بازار با نویز زیاد سیگنال خطا زیاد صادر میشود. بنابراین ممکن است در روند نزولی موقعیت call و در روند صعودی موقعیت put بوجود بیاد و ضرر و زیان حاصل ترید بشود.
اگر تریدر باتجربه باشه و بازار را بتواند خوب تشخیص بدهد سیگنالای این روش خیلی میتواند موقعیتهای سودآوری ایجاد بکند. بنابراین تاکید می کنم تمرین کنید. یک سری از سیگنالها باید فیلتر بشود و نحوه فیلترینگ هم به شما برمی گردد. پس تمرین کنید. شاید تشخیص روند بتواند کمک زیادی بکند.

کاربرد اندیکاتور Parabolic SAR

هنگام استفاده ازاین اندیکاتور باید نحوه قرار گیری اندیکاتور نسبت به قیمت و عامل شتاب به افزایش روند توسعه، در نظر گرفته شود. با وجود محبوبیت این اندیکاتور به عنوان یک ابزار برای تجزیه و تحلیل گرافیکی، دارای برخی از محدودیت ها نیز می باشد، و ممکن است سیگنال های غلط ( در حال تغییر پویایی بازار) بدهد.
اندیکاتور سیگنال های زیررا می دهد:

تایید روند

  • قرار گرفتن زیر نمودار قیمت،اندیکاتور روند صعودی را تأیید می کند.
  • قرار گرفتن بالای نمودار قیمت،اندیکاتور روند نزولی را تأیید می کند.

مشخص کردن نقاط بستن پوزشنها

  • اگر قیمت زیر اندیکاتور روند صعودی قرار گیرد تأیید به بستن پوزشنهای بلند است.
  • اگر قیمت بالای اندیکاتور روند نزولی قرار گیرد تأیید به بستن پوزشنهای کوتاه است.

اهمیت سیگنال با استفاده از عامل شتاب تعیین می شود. هر زمای که قیمت بسته شدن بالاتر ازقیمت قبلی باشد در یک روند صعودی، و پاین تر از قیمت قبلی باشد در یک روند نزولی، عامل شتاب افزایش می یابد. اعتقاد بر این است که اندیکاتور قابل اعتماد است، زمانی که قیمت و حرکت اندیکاتور موازی باشند و کمتر قابل اعتماد است اگر آنها همگرا باشند.

تصویر

محاسبه اندیکاتور SAR

((P(t) = P(t-1) + AF x (EP(t-1) – P(t-1
در فرمول بالا: 
(P(t – ارزش فعلی اندیکاتور
(P(t-1 – ارزش اندیکاتور در دوره های قبل
AF – عامل شتاب، به طور کلی افزایش با گام 0.02 در فاصله [0.02، 0.2]
(EP(t-1 –حداقل / حداکثر قیمت در دوره های قبلی

فرمول محاسبه اندیکاتور پارابولیک:

سار در روند نزولی = سار قبلی – قبلی AF (قبلی SAR – قبلی EP)

سار در روند صعودی = سار قبلی + قبلی AF (قبلی SAR – قبلی EP)

EP: آخرین نقطه در یک روند.
AF: عامل شتاب که مقدار پیش فرض ۰/۰۲ است.

نکات مهم در مورد Parabolic SAR:

  • زمانی که یک سهام در حالت نزولی قرار دارد بهترین زمان برای استفاده از این اندیکاتور می باشد.
  • هر نقطه نشان دهنده موقعیت های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران می باشد.
  • پارابولیک سار در مواقعی که بازار در حالت خنثی می باشد در نوسانات کوتاه مدت با خطاهایی همراه است.
  • با نزدیک شدن نقطه چین ها و اندیکاتور به هم احتمال شکست اندیکاتور و بازگشت روند افزایش می یاید.
  • Parabolic SAR میبایست در کنار سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده شود.
  • زمانی که سیگنال ها در این اندیکاتور گردش ( قیمت ها از خطوط پارابولیک عبور میکنند) کنند آنگاه سینگال تغییر روند ارسال می شود.

پارامترهای موجود در تنظیمات اندیکاتور Parabolic SAR:

  1. Step: مقدار پیش فرض ۰/۰۲ است و برای بالا بردن حساسیت اندیکاتور باید این عدد به عدد ۰٫۰۱ تغییر کند که با عمل نقطه چین ها به همدیگر نزدیکتر می شود. برای کاهش میزان حساسیت می توانید عددی بزرگتر وارد کنید و در نتیجه نقطه چین ها از همدیگر فاصله می گیرند.
  2. Maximum: مقدار پیش فرض ۰/۲ است. آخرین ضریب شتابی است که اندیکاتور در طی یک روند می تواند بر مبنای آن محاسبه شود. بعبارتی دیگر بر میران حساسیت در قیمت step می افزاید.
  3. Style: توسط آن مشخصاتی از قبیل رنگ و …مشخص می گردد.

نکته: برای بالا بردن کیفیت سیگنال های هر اندیکاتور میباسیت تنظیمات و مشخصات را بدرستی تنظیم کنید زیرا تنظیمات درست به همراه یک روند درست یک سیگنال عالی تولید می کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (169 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (95 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (84 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (74 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (62 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (54 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (48 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...