اندیکاتور چیست و انواع پر کاربرد آن کدامند؟

  یکشنبه، 01 تیر 1399   زمان مطالعه 18 دقیقه
اندیکاتور چیست و انواع پر کاربرد آن کدامند؟
ساعد نیوز: در دنیای تجارت، اندیکاتورهای بزرگ معاملاتی در کنار یک طرح تجاری جامع می‌تواند تمام تفاوت‌ها را بین سودآوری پایا یا سقوط آن ثابت نماید.

تعریف اندیکاتور

اندیکاتورها توابع ریاضی هستند که بر اساس فرمول های خاص در جهت تحلیل بازار بوسیله ابزارهای گرافیکی ترسیم و مورد استفاده قرار می گیرند. داده های ورودی در اندیکاتورها بر اساس تعدادی از بازه های قبلی تغییرات قیمت وارد می شود. در هر بازه زمانی اطلاعات قیمت آغاز(Open)، پایان(Close)، سقف(High)، کف(Low) و یا تعدادی از مجموع این اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از اندیکاتورها

برای استفاده از اندیکاتورها در بازارهای مالی بر اساس تغییرات گذشته قیمت، سه استفاده کلی میشود.

هشدار

اندیکاتورها در زمان های خاص بر اساس شرایط شکل گرفته روی آنها، قبل از تغییر روند یا همزان با چرخش روند، در بازار علائم بازگشت روند را نشان می دهند. از این رو یکی از مهم ترین استفاده ها از اندیکاتورها برای تعیین هشدارهای مناسب تغییر روند و جهت حرکت قیمت است.

پیش بینی

یکی از استفاده های اندیکاتورها برای پیش بینی قیمت ورودی مناسب است. معمولا اندیکاتورهای کمی هستند که برای پیش بینی قیمت ورودی و در عین حال جهت درست، مناسب معامله گری باشند.

تایید

از مهمترین استفاده هایی که از اندیکاتورها می شود برای تایید گرفتن تشخیص درست روند یا جهت است. این روش استفاده از اندیکاتورها معمولا زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که تحلیل گر بر اساس داده های تکنیکی یا بنیادی جهت و قیمت ورودی مناسب در بازار را پیش بینی کرده است و از اندیکاتور برای تایید گرفتن استفاده می کند.

اندیکاتورها به لحاظ نوع حرکت و رفتارشان به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند:

Leading Indicators

اندیکاتورهای پیشرو(Leading) معمولا همراه با نوسانات قیمت هشدار و پیش بینی را اعلام می کنند.

Lagging Indicators

اندیکاتورهای تاخیری(Lagging) معمولا با تاخیر پس از حرکت قیمت و جابجایی بازار هشدار و پیش بینی لازم را ارائه می دهند.

نکته : اندیکاتورهای پیشرو، اغلب موارد سیگنال های بیشتری نسبت به اندیکاتورهای تاخیری ایجاد می کنند و به همین جهت احتمال خطا در آنها بیشتر است. اندیکاتورهای تاخیری با اینکه سیگنال های کمتری ایجاد می کنند اما به خاطر اینکه قیمت حرکت اصلی خود را در بازار انجام داده و سپس این اندیکاتورها سیگنال می دهند معمولا تاخیر آنها باعث از دست رفتن موقعیت مناسب ورود می شود. ایراد دیگر اندیکاتورهای تاخیری سیگنال های اشتباه آنها در روندهای رو به جلو است. این دسته از اندیکاتورها معمولا برای بازارها و بازه های زمانی مناسب هستند که بازار جهت و روند صعودی یا نزولی مشخص دارد.

انواع اندیکاتورها

در تقسیم بندی ها اندیکاتورها به چند خانواده اصلی بر اساس نوع نمایش یا مدل محاسباتی تقسیم بندی می شوند که مهمترین این تقسیم بندی ها شامل :

روند (trend):

که برای تشخیص روند به کار می روند.
اندیکاتور های روند نما، نشان می دهند که آیا یک بازار روند دار است یا اینکه بازار رنج است؟
حال اگر بازار دارای روند باشد برای تریدر مشخص می کند که آیا با روند صعودی یا روند نزولی مواجه هستیم. اندیکاتور های روند نما فقط وجود یا عدم وجود روند، جھت روند حاکم، قدرت روند در بازار، سرعت حرکت روند ارز را در بازار مشخص می کند و نمی توانند نقاط مناسب برای ورود و خروج را نشان دهند.
اندیکاتورهای معروف برای نمایش Trend:
میانگین متحرک(Average Moving) ، باندبولینگر(Bands Bollinger) ، اندیکاتور پارابولیک سار (SAR Parabolic)، میانگین متحرک جھت دار (ADI)

اسیلاتور ها (oscillator):

که از آنها برای هشدار های فشار خرید و فروش و شناسایی روند استفاده می شود.

اندیکاتور های نوسان نما می توانند اطلاعاتی از قبیل بهترین نقطه ورود به بازار و بهترین نقطه خروج را در بازارهای رنج و نوسان دار بدهند.
اندیکاتور های نوسان نما در چارت قیمتی بصورت یک پنجره ی جداگانه ای در زیر نمودار قیمت رسم می شوند. این اندیکاتورها از 2 ناحیه با نام های اشباع خرید(Bought Over) و اشباع فروش(Sold Over) تشکیل می شوند و زمانی که قیمت یا اندیکاتور از این ناحیه ها خروج کرد بعنوان صدور سیگنال خرید و صدور سیگنال فروش محسوب می شود.
اندیکاتورهای معروف برای نمایش Oscillators:
اندیکاتور مکدی(MACD) ، اندیکاتور (CCI)، اندیکاتور شاخص قدرت نسبی(RSI)، اندیکاتور استوکاستیک(Stochastics)

حجم ها (volume):

اندیکاتورهایی هستند که معیار اصلی محاسبات آنها حجم است و قدرت روند را نشان می دهند.
این اندیکاتور های حجمی صرفا میزان حجم معاملات در بازار را مشخص و اندازه می گیرند.
زمانی که نهنگ ها پول به بازار تزریق می کنند و یا سرمایه خود را از بازار خارج می کنند با اندیکاتور های حجمی می توان از آن مطلع شد.
بیایید با یک مثال این موضوع را مشخص کنیم: زمانی که در سطوح حمایت و سطوح مقاومت حجم معاملات افزایش یابد نشان از شکست واقعی می باشد. زمانی که روند یک ارز دیجیتال رو به پایان می باشد، حجم معاملات آن نیز به مرور کاهش می یابد.
اندیکاتورهای معروف برای نمایش Volume:
اندیکاتور حجم (Volume) ، اندیکاتور شاخص جریان مالی(MFI)

بیل ویلیامز Bill Williams:

بیل ویلیامز نام طراح اندیکاتور های زیاد و مهم و پر کاربردی بوده که به احترام او دسته اندیکاتور های ساخته شده از طرف او به نام خودش نام گذاری شده است. این اندیکاتور ها به سطوح قیمتی روند می پردازند.

توجه: فرمول های به دست آوردن اندیکاتور های مختلف بر اساس حجم معاملات، تعداد معاملات، قیمت و بسیاری فاکتورهای دیگر است که در بازه های زمانی مختلف با استفاده از محاسبات سنگین ریاضی به دست می آید.

کاربرد اندیکاتور ها در تحلیل تکنیکال

از اندیکاتور ها بیشتر برای تعیین روند سهام استفاده می شود اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اندیکاتور همواره عقب تر از معاملات و قیمت سهام است چرا که به داده های آماری برای به دست آوردن فرمول نهایی نیاز است که پس از پایان روز معاملاتی به دست می آید اما با توجه به تکرار الگوهای مختلف، بعضاً می توان با استفاده از آنها، به پیش بینی رفتار سهم یا بازار در آینده نزدیک پرداخت.
اما به خاطر داشته باشید اندیکاتورها معمولاً چیزی را برای ما پیش بینی نمی کنند چون گذشته نگر هستند و نه آینده نگر. از این شاخص ها برای تایید گرفتن در معاملات استفاده می شود و نه پیش بینی٬ هیچ وقت از اندیکاتور های برای پیش بینی استفاده نکنید.
تفسیر و پیش بینی رفتار سهم در آینده بر عهده معامله گر است و اندیکاتور تنها به او کمک می کند تا گذشته سهم را در یک شکل شماتیک بررسی کند و آنگاه تریدر می تواند دست به خرید یا فروش سهامش بزند و تنها ابزاری کمکی برای تصمیم گیری خرید یا فروش است و نمی توان از آنها به عنوان معیارهای قطعی برای سرنوشت یک سهم یاد کرد.
از اندیکاتورهای معروف می توان برای تحلیل تکنیکال بازارهای مختلف از جمله بازار طلا، ارز، نفت، بورس نیز استفاده کرد اما باید به این نکته توجه داشته باشید که هر یک ویژگی های خاص خود را در بازار مذکور خواهند داشت.
در بسیاری از موارد معامله گران کوتاه مدت یا اصطلاحاً نوسان گیر ها با استفاده از اندیکاتورها، توانسته اند سودهای مناسبی برای خود ذخیره کنند.
اگر شما تازه وارد بازار بورس شده باشید احتمالاً با برخی اصطلاحات حرفه ای ها مثل استفاده از اندیکاتورها و اسلایتورها برای تعیین نقاط ورود و خروج از سهم بر خورده اید. در ادامه به بررسی و معرفی اندیکاتورهای مهم تحلیل تکنیکال خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.
اندیکاتورها در واقع شاخص های تعقیب کننده رفتار و روند سهم ها هستند که معامله گران با تحلیل آنها می توانند از نظر تکنیکالی، نقاط خرید یا فروش به موقع سهم را تشخیص دهند. تعریف اندیکاتور با توجه به درک هر فرد از موقعیت سهم آزاد است و هر فرد می تواند یک اندیکاتور به نام خود ثبت کند اما نکته ای که برخی از اندیکاتورهای معروف را از سایرین متمایز کرده، درجه دقت آنها و هماهنگی و انطباق پذیری آن با سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال است.

تنظیم بازه های زمانی برای اندیکاتورها

اندیکاتورها در بازه های زمانی مختلف قابل تنظیم هستند و هر چه در بازه های زمانی کوتاه تر به رفتار آنها توجه کنید، به تغییر قیمت حساس تر هستند و واکنش سریعتری از خود نشان می دهند و همین عامل باعث افزایش نرخ خطا در بازه های زمانی کوتاه اندیکاتورها می شود.
با رصد اندیکاتورها در بازه های زمانی بلند مدت تر، تاخیر آن نسبت به تغییرات قیمت کمتر می شود و معامله گران می توانند با اطمینان بیشتری نسبت به ادامه روند یا تغییر روند سهم تصمیم گیری کنند.

تنظیمات اندیکاتور در حالت بلند مدت و کوتاه مدت

برای مثال در تصویر زیر نمودار سهم وپست را با دو میانگین متحرک ۹ روزه و ۴۰ روزه مشاهده میکنید. در این تصویر به خوبی می توانید تفاوت این دو میانگین را درک کنید.

تصویر

انواع اندیکاتورهای پرکاربرد

اندیکاتور استوکاستیک (Stochastics)

این اندیکاتور محدوده ای و برگشتی است و سرعت حرکت قیمت را به ما نشان می دهد. گسترش این اندیکاتور نشان دهنده قدرت قیمت بوده و هرچه محدودتر و باریک تر باشد، کاهش حرکت را شاهد خواهیم بود.

اندیکاتور RSI یا شاخص قدرت نسبی

با استفاده از این اندیکاتور می توان قدرت روند و میزان بیش خریدی یا بیش فروشی یک سهم را تشخیص داد. در واقع این اندیکاتور مشخص می کند آیا خریدارن قوی تر هستند و یا فروشندگان.

اندیکاتور MACD

این اندیکاتور مربوط به تعقیب روند و مقدار حرکت است. بالا بودن آن روندی صعودی و قوی را به ما نشان می دهد و متعاقبا پایین بودنش نیز بیان گر روندی نزولی و قوی است. خطوط متقاطع این اندیکاتور سیگنال محل خرید و فروش را ارسال می کنند. باید زمانی از این اندیکاتور استفاده شود که اندیکاتور ADX سیگنال سناریوی روند را صادر کرده باشد.
اندیکاتور MACD برای شناسایی روند و برگشت روند، فیلتر خوبیست و برای ورود و خروج از معامله اطمینان بخش است.

اندیکاتور میانگین متحرک

میانگین متحرک یا مووینگ اوریج در واقع روند تغییرات قیمتی یک سهم در بازه های زمانی بلند مدت را نشان می دهد و با توجه به درجه شیب می توان به سرعت رشد یا افت قیمت سهم پی برد. در واقع این اندیکاتور میانگینی از داده های بازار در بازه ی زمانی خاص می باشد.

اندیکاتور باند بولینگر

باند بولینگر حرکت قیمت سهام را محاسبه می کند و مرز نسبی از سقف و کف قیمت را فراهم می کند. باند بولینگر یکی از اندیکاتورهای روند نما است که برای سنجش نوسانات استفاده می شود و عرض آن به ما نوسان موجود را نشان می دهد. در صورتی که قیمت بیش از اندازه افزایش یابد و در باند بیرونی قرار گیرد نشان دهنده روند قوی است و می تواند سیگنال برگشتی را صادر کند.
سه قسمت اصلی این اندیکاتور عبارتند از: میانگین متحرک ساده، باند بالایی و باند پایینی.

اندیکاتور ADX

ADX یا Average Directional Movement Index یکی از اندیکاتورهای خانواده ترند در نرم افزار متا تریدر است.
این اندیکاتور یک ابزار مشخص کننده روند و قدرت روند است. بر اساس این اندیکاتور ابتدا مشخص می کنیم که روند نزولی یا صعودی و یا رو به جلو است. بر این اساس مادامی که خط ممتد شاخص ADX (در اینجا خط ممتد آبی) کمتر از شاخص ۲۵ باشد یا زیر خطوط دیگر +DI و –DI باشد روند رو به جلو در نظر گرفته می شود. در حالتی که خط ممتد شاخص ADX (در اینجا خط ممتد آبی) بیشتر از شاخص ۲۵ باشد یا روی خطوط دیگر +DI و –DI باشد روند صعودی یا نزولی در نظر گرفته می شود. در این حالت برای مواردی که –DI روی +DI باشد روند نزولی است و در حالتی که +DI روی –DI باشد روند صعودی است. نقطه عبور +DI و –DI را از روی یکدیگر می توان مکان ارائه سیگنال در نظر گرفت.

اندیکاتور Parabolic SAR

Parabolic SAR اندیکاتوری برای تشخیص روند و بدست آوردن نقاط کلیدی اتمام یک روند است.
مادامی که نقاط سبز رنگ این اندیکاتور روی هر شمع باشد روند نزولی و مادامی که نقاط سبز رنگ این اندیکاتور زیر هر شمع باشد روند صعودی است. در عین حال هر نقطه سبز رنگ این اندیکاتور می تواند حکم یک حمایت یا مقاومت را در بازار داشته باشد. عبور قیمت هر شمع از نقطه سبز رنگ اندیکاتور به معنی پایان روند جاری و آغاز یک روند خلاف جهت است. این اندیکاتور معمولا برای بازارها یا دوره های رو به جلو کاربرد چندانی ندارد.

Commodity Channel Index یا CCI

اندیکاتور شاخص کانال کالا یا CCI اندیکاتوری برای تشخیص روند و میزان قدرت روند می باشد. بر خلاف اندیکاتورهای خانواده اسیلاتورها این اندیکاتور فاقد محدوده بیش خرید و بیش فروش است.
طریقه استفاده از این اندیکاتور بدین ترتیب است که در صورت عبور شاخص CCI از روی عدد ۱۰۰ مثبت دیدگاه جهت و روند، صعودی در نظر گرفته می شود و در صورت عبور شاخص CCI به زیر عدد منفی ۱۰۰ دیدگاه جهت و روند، نزولی در نظر گرفته می شود. هرچه شاخص CCI از اعداد ۱۰۰ مثبت یا ۱۰۰ منفی بیشتر فاصله بگیرد روند در آن جهت قدرت بیشتری خواهد داشت.
در این اندیکاتور واگرایی به مانند اندیکاتورهای خانواده اسیلاتور مورد استفاده قرار می گیرد. واگرایی و همگرایی در درس بعدی به همراه اندیکاتورهای خانواده اسیلاتور توضیح داده خواهد شد.
در عین حال اندیکاتور CCI از جمله اندیکاتورهایی شناخته می شود که همراه و همزمان با تغییرات قیمت سیگنال ارائه می دهد و پس از جابجایی قیمت تصحیح انجام نمی دهد.

اندیکاتور روانی یا سایک (Psych Indicator)

  • کمک های بصری منظم را بر روی نمودار به شما نشان می دهد.
  • روانشناسی بازار، سیگنال های تجاری را به نمایش می گذارد.
  • در تمامی تایم فریم ها استفاده می شود.
  • درک آسان و سیگنال های واضح و شفافی دارد.
  • با اندیکاتورهای دیگر به خوبی کار می کند و ورود به پوزیشن و یا حتی الگوهای شمعی پایه را بهبود می بخشد.

اندیکاتور روانی دارای دو عامل مهم است:

  • اول، نوسانگر در پانل پایین، نوسانگر نمایش تصویری است که نقاط اوج و میانگین روانشناسی بازار را نشان می دهد. چنانچه اندیکاتور روانی بالای 80 یا پایین 20 باشد، افراط سهامداران (اشباع خرید یا فروش) را در بازار نشان می دهد و همچنین نقاط دارای پتانسیل بر اساس حرکت قیمت برگشتی را مشخص می کند.
  • دوم، هشدارها با علامت پیکان که در نمودار نشان داده می شوند، این پیکان ها، الگوهایی روانشناسی هستند که احتمال بیشتری از حرکات قیمت (پرایس اکشن) که کندل های شمعی را دنبال می کنند را ارائه می دهند و سر پیکان، بالا یا پایین کندل قرار دارد. هنگامی که یک پیکان سبز رنگ ظاهر می شود، می توانیم حرکات قیمت را صعودی فرض کنیم و با ظاهر شدن پیکان قرمز رنگ، حرکت قیمت را نزولی پیش بینی می کنیم.

چگونه از اندیکاتور روانی استفاده می کنیم؟
استراتژی های متعددی وجود دارد که ما می توانیم براساس اندیکاتور روانی از آن استفاده کنیم و با پرداختن به جزییات بازار معاملاتی شروع می کنیم. اما در اینجا به برخی از استراتژی های اصولی و اساسی تاکید می شود:

  • اندیکاتور روانی با خطوط روند، حمایت و مقاومت
  • اندیکاتور روانی با پین بار

اندیکاتور LFX جریان سفارش معامله گر (Order Flow Trader)

  • سفارشات را در بازار را بر اساس پیش بینی حرکت قیمت ها دنبال کنید.
  • تکنیک های جریان سفارش را در روند زیر ترکیب نمایید.
  • کمک های بصری منظم در نمودارهای شما، نمایش داده می شود.

بهترین مورد در مورد اندیکاتور LFX

  • بیش از 39000پیپ در سال 2014 در شش جفت ارز به دست آمد.
  • استفاده از آن بسیار آسان و بسیار قدرتمند است.
  • در تمامی تایم فریم ها کار می کند.
  • با تغییرات جزئی و بهینه سازی در هر دارایی اساسی، می تواند 20٪ در معرض خطر کم و متوسط سالیانه قرار گیرد.
  • می تواند تنها محصول تجاری باشد که شما به آن نیاز دارید.

اندیکاتور جریان سفارش معامله گر دارای دو عامل مهم است:

  • اندیکاتور مورد نظر نمایش تصویری از موقعیت جریان سفارش است که از سوی سهامداران در بازارهای بزرگ صورت می گیرد، این کار به دو صورت انجام می شود: در ابتدا یک هشدار پیکان قرار دارد که به ما تغییرات را هشدار می دهد، پیکان سبز رنگ، نشان دهنده فشار خرید و پیکان قرمز رنگ، نشان دهنده فشار فروش می باشد.
  • جنبه دوم این اندیکاتور این است که به عنوان یک تأیید پیوسته یا به صورت فیلتر عمل می کند، و با سایه و نقطه بر روی نمودار نشان داده می شود. هنگامی که پیکان سبزرنگ/فشار خرید ظاهر می شود، اگر شمع بعدی ادامه جریان سفارش جاری را تایید نماید، یک نقطه در زیر کندل و اطراف آن کندل، سایه ای با رنگ مشابه همان نقطه پدیدار می شود که نشان دهنده جهت جریان سفارش است.

چگونه از اندیکاتور جریان سفارش معامله گر استفاده می کنیم؟
استراتژی های متعددی وجود دارد که ما می توانیم براساس اندیکاتور جریان سفارش معامله گر از آن استفاده کنیم و با پرداختن به جزییات بازار معاملاتی شروع می کنیم. اما در اینجا به برخی از استراتژی های اصولی و اساسی تاکید می شود:

  • جریان سفارش معامله گر با اندیکاتور COT
  • جریان سفارش معامله گر با تحلیل تایم فریم های متعدد

اندیکاتور پین بار

  • به طور خودکار، پین بار را روی نمودار نشان می دهد.
  • کمک های بصری واضح و منظمی دارد.
  • ورود به پوزیشن، حد ضرر (SL) و حد سود (TP) را به طور خودکار بر روی نمودار مشخص می کند.

بهترین مورد اندیکاتور پین بار

  • اندیکاتور مورد نظر،پین بارهای بازار را بررسی می کند، بنابراین لازم نیست شما ساعت ها از وقت خود را در جستجوی پین بار بگذرانید تا مطمئن شوید معامله ای را از دست نداده اید.
  • کاملا قابل تنظیم است، بنابراین می توانید پارامترها را برای پین بارهای مطلوب خود را پیدا کنید و تنظیم نمایید.
  • با اندیکاتورهای دیگر با تنظیمات احتمالی بیشتر به خوبی کار می کند.
  • در تمامی تایم فریم ها بسیار موثر است.

اندیکاتور پین بار دارای دو عامل مهم است:

  • در اولین نمودار فوق شما می توانید پین بارها را مشاهده کنید که با پیکان قرمز رنگ برای پین بارهای نزولی و با پیکان سبزرنگ برای پین بارهای صعودی مشخص شده است.
  • در نمودار دوم بالا می توانید نشانگرهای پین بار را مشاهده نمایید که جهت ورود به پوزیشن، حد ضرر (SL) و حد سود (TP) اشاره می کند.

این اندیکاتور چگونه کار می کند؟
استراتژی های متعددی وجود دارد که ما می توانیم براساس شاخص روانی از آن استفاده کنیم و با پرداختن به جزییات بازار معاملاتی شروع می کنیم. اما در اینجا به برخی از استراتژی های اصولی و اساسی تاکید می شود:

  • استراتژی پین بار روزانه
  • استراتژی اندیکاتور روانی (سایک) و پین بار

اندیکاتور COT

  • به صورت خودکار و به طور هفتگی، داده های COT بر طبق گزارش C.F.T.C بارگزاری می شود.
  • نمایش مقیاس روشن و آسان برای خواندن موقعیت فعلی و تاریخی بازار مورد نظر را نشان می دهد.
  • جهت سهامداران را در بازار ترسیم می کند.

بهترین مورد اندیکاتورCOT

  • مورد استفاده در بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری است و بازده سالیانه سرمایه را حمایت می کند.
  • اگر در 4 یا 5 بازار با تنظیمات پایه 182 روز استفاده شود، به آسانی می توانید 10درصد سالیانه با ریسک ملایم را به دست آورید. به عنوان یک معامله گر جزء می توانید با استفاده از اهرم (لیورج) چند برابر آن را به دست آورید.
  • به این معنی که شما مجبور نیستید زمان خود را جهت رمزنگاری داده های هفتگی که می تواند ناامید کننده باشد، صرف کنید.
  • به شما یک راهنمای جهت مشخص از بانکها و موسسات در حال تجارت را می دهد.
  • به شما این امکان را می دهد که موقعیت مکانی تاریخی را در برابر حرکت قیمت تاریخی دنبال کنید و استراتژی های تجاری سودآور را به راحتی ایجاد نمایید.

اندیکاتور COT با 6 پنل نشان داده می شود. هر پنل مقیاس متفاوتی را شامل می شود:

  • شاخص (ایندکس): یک استوکاستیک معمولی در یک موقعیت شبکه
  • قدرت: پوزیشن خرید شبکه را نسبت به پوزیشن کل شبکه بررسی می کند و نشان دهنده قدرت حرکت در موقعیت های کلی است.
  • مومنتوم: تفاوت بین شاخص فعلی و همان شاخص 6 دوره قبل را نشان می دهد تا مرجعی برای روندها در زمان رسیدن به نقطه ی پایانی ارائه نماید.
  • موقعیت شبکه: نشان می دهد که چگونه سه نوع اپراتور (تجاری، غیرتجاری و بورس باز) در بازار قرار گرفته اند.
  • ویلکو (WILLCO): تغییرات تعدیل شده ی مقیاس شاخص، خوانش راحت تری را فراهم می کند.
  • سهم باز (Open Interest): یک ابزار حجمی که نشان دهنده میزان موقعیتهای باز در بازار است.

استراتژی های متعددی وجود دارد که ما می توانیم براساس اندیکاتور COT از آنها استفاده کنیم و با پرداختن به جزییات بازار معاملاتی شروع می کنیم. اما در اینجا به برخی از استراتژی های اصولی و اساسی تاکید می شود:

  • اندیکاتور COT و پین بار
  • اندیکاتور COT و جریان سفارش معامله گر

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (164 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (92 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (73 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (62 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (54 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (47 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...