ایرادات و معایب دنا و دنا پلاس

  یکشنبه، 30 شهریور 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
ایرادات و معایب دنا و دنا پلاس
فرمان پذیری نه چندان قابل قبول دنا و دنا پلاس به جهت داشتن سیستم قدیمی از دیگر مشکلاتی است که مخصوصا برای عاشقان سرعت می‌تواند دردسرساز باشد و حواستان باشد که در پیچ‌ها و سرعت‌های بالا چندان روی هندلینگ  خودروی دنا حساب باز نکنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،ایران خودرو حدود دو سال پس از عرضه دنا، نخستین فیس لیفت آن را با نام «دنا پلاس» در پاییز 1395 معرفی کرد و تولید آن از زمستان همان سال ولی با مدل 1396 آغاز شد. تغییرات ظاهری دنا پلاس عمدتاً در چراغ های جلو و عقب متفاوت، جلوپنجره اسپرت با ابعاد بزرگ تر و خطوط جانبی تازه روی درها خلاصه می شود. ایران خودرو در ابتدا امکانات رفاهی مشتری پسندی مانند سانروف، مانیتور بزرگ تر، دوربین عقب، ایربگ جانبی، کروز کنترل، دی لایت های جدید و چراغ خوش آمدگویی روی دنا پلاس قرار داده بود. البته از اواسط سال 97 بعضی از این آپشن ها (ایربگ جانبی و سانروف) مجددا از خانواده دنا پلاس حذف شدند! مهم ترین حذفیات این خودرو مواردی مانند ایربگ های جانبی، سانروف، جاعینکی و سیستم پشتبانی نویگیشن است. در قسمت فنی نیز دنا پلاس، تفاوتی با دنا معمولی ندارد. کیفیت ساخت آن نیز اندکی بهتر از دناست اما همچنان از تندر پلاس، کمتر است. در ادامه به 6 ایراد اساسی این محصول لوکس ملی می پردازیم.

تصویر
طراحی ظاهری دنا

کیفیت مونتاژ پایین

معایب دنا از کیفیت مونتاژ شروع می شود اما می توان گفت مانند فیلم های اصغر فرهادی، پایان ندارد. هرچقدر هم که مواد قطعات و مورد استفاده دارای کیفیت بالایی باشند، مونتاژ و سرهمبندی آن ها نقش بسیار مهمی در نمود و ظهور این کیفیت دارد.

تقریبا می توان گفت تمامی خودروهای داخلی در این حوزه ضعف دارند و خانواده دنا نیز متاسفانه از این قاعده مستثنی نیست؛ به نحوی که حتی برخی خودروهای چینی هم تراز هم بهتر از دنا و دنا پلاس هستند. یکی از مواردی که بسیار توی ذوق می زند، درزبندی هاست که برای لوکس ترین خودروی ملی! قابل قبول نیست.

تصویر
طراحی داخلی دنا

پیشرانه ضعیف

چندین و چندین سال از ارایه سمند با موتور ملی EF7 می گذرد و استفاده مجدد یک موتور ضعیف و قدیمی در جدیدترین تولید ملی، نشان از ضعف این محصول و در حالت کلی نشان از ضعف صنعت خودروسازی کشور دارد. این موتور با ظرفیت 1646 سی سی قادر به تولید 115 اسب بخار توان در 6000 دور در دقیقه بوده و گشتاور تولیدی آن نیز 157 نيوتن متر در 4500 دور در دقيقه می باشد. حداکثر سرعت این خودرو 189 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا 100 دنا با بهره گیری از این موتور 13.5 ثانیه ذکر شده است.

که این مشخصات برای خریدارانی که سال ها خودروهایی همچون پژو 405، پارس و سمند را در بازار خودرو استفاده کرده اند جذابیت خاصی ندارد.

کندی شتاب خوشبختانه در نسخه توربو دناپلاس رفع شده است و به زیر 9 ثانیه می رسد. البته درمورد موتور توربویef7 هم مشکلاتی همچون دمای بالای موتور و صدای نامتعارف توربو در حالت سرد که به استفاده از آلیاژ و متریال نامناسب برمی­گردد مشاهده شده است. از دیگر مشکلات موتور توربو میتوان به کمبود قطعات این موتور را می­توان نام برد.

فضای کابین

یکی از ضعف های بزرگ دنا پلاس مربوط به کیفیت پایین پلاستیک خشک مورد استفاده در داشبورد است که برای خودرویی در این کلاس قیمتی چندان رضایت بخش نیست. دنا و دنا پلاس در ظاهر خودرویی بزرگ هستند و به نظر می رسد که کابین این دو خودرو، باید جادار و بزرگ باشند ولیکن این چنین نیست. عایق بندی کابین مناسب نیست و صدای موتور و جاده تا حدود زیادی به فضای کابین انتقال پیدا می کند.

کیفیت پایین سواری

سواری با دنا آنچنان که باید لذت بخش و دلنشین نبوده. یکی از دلایل اصلی این موضوع سیستم تعلیق و پلت فرم قدیمی خودرو است که نسبت به خودروهای روز به راحتی ناهمواری ها و دست اندازها را به داخل کابین منتقل می کند و در جاده ها و خیابان های ایران که دارای دست اندازهای فراوانی هستند؛ این ضعف بیش از پیش خود را نمایان می سازند.

فرمان پذیری نه چندان قابل قبول دنا و دنا پلاس به جهت داشتن سیستم قدیمی از دیگر مشکلاتی است که مخصوصا برای عاشقان سرعت می تواند دردسرساز باشد و حواستان باشد که در پیچ ها و سرعت های بالا چندان روی هندلینگ خودروی دنا حساب باز نکنید.

عدم کارکرد مناسب آپشن ها

ضعف عملکرد آپشن های خودروی دنا یکی دیگر از مهم ترین نقص های این محصول ملی است که نمی توان از آن چشم پوشید. سیستم مالتی مدیا به همراه صفحه نمایش لمسی بزرگ روی کنسول، محصول چین است و کیفیت بالایی ندارد. حتی در برخی مواقع اصلا به هیچ ماهواره ای متصل نمی شود. کروزکنترل خودرو نیز به درستی کار نمی کند و نمی توانید از آن انتظار یک عملکرد عاری از نقص را داشته باشید.

قیمت بالا

قیمت بالای این خودرو یکی دیگر از مواردی است که میل به خرید را از همان نقطه ابتدا کور می کند.این در حالی است که در این بازه قیمتی می توان خودروهایی نظیر 207، ساندرو دنده ای، برلیانس H330، دانگ فنگ H30 کراس و … خریداری نمود. دنا معمولی طبق گزارش سازمان استاندارد کیفی خودرو از 5 ستاره کیفی تنها دو ستاره و دناپلاس نیز با کمی ارفاق توانسته سه ستاره کیفیتی دریافت کند.

همچنین از دیگر مشکلات گزارش شده، دنا و دنا پلاس می توان به روغن ریزی موتور EF7، ضعف در سیستم ترمزگیری خودرو و ضعیف بودن صفحه کلاچ ها، دسته موتور بسیار ضعیف و سیستم جلوبندی قدیمی و پر استهلاک، نبود تعمیرکار خبره برای تعمیر موتورهای سری EF7 و از همه مهمتر صدای زوزه گیربکس این خودرو در دنده های سه به چهار اشاره کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد بازیکنی که 4 سال بعد از مرگ مادرش متولد شد! هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان
دیگران می‌خوانند   
(عکس) باغ‌نشینی بهاره رهنما در اردیبهشت اصفهان (عکس) این بازیگر زن مشهور خواهرزاده «اخوان ثالث» است؛ پرستو گلستانی در 43 سالگی (عکس) دورهمی «خانم فدوی» سریال پایتخت با بازیگران زن مشهور فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال در کنار همسرش (ویدئو) نحوه پرورش درخت انگور با کمک دانه انگور در آب فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 خواستگاری علی مصفا از لیلا حاتمی چه شکلی بود؟ + تصاویر همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس گریم الناز ملک در زخم کاری 3؟! +عکس تأثیر باورنکردنی خَرها در تغییر مسیر بشریت حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم اقدام تحسین برانگیز یک بستنی فروش رشتی بامعرفت و مهربون برای کودکان/ دست مریزاد+عکس خوانندگی شاد و هوش پران یک طوطی سخنگو برای دلبری از صاحبش جهانی شد+ویدیو اشک ها و ناله های احساسی لیلا حاتمی در سوگ مادرش/ این سکانس ارزش صدبار دیدن رو داره+ویدیو اجرای شاهکار و باشکوه علی طولابی با آهنگ شجریان مقابل چشم احسان علیخانی/ با صدای بهشتیش کولاک کرد+ویدیو دکوراسیون زیبا و شیک 3 آشپزخانه ایرانی/هنرمندان عاشق این چیدمان می‌شوند+عکس مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم
همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403