دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

ارتباط با طالبان و پیامدهای آن برای ایران در برهه کنونی 

یکشنبه، 12 بهمن 1399
کد خبر: 132947
حضور هیئت سیاسی گروه طالبان افغانستان در ایران برای مذاکره با مقامات کشورمان خبرساز شده است. بسیاری بر این باورند که حضور این هیئت در مقطع کنونی به صلاح کشور نبوده است.

به گزارش ساعد نیوز به نقل از تابناک، قاسم محبعلی، تحلیل گر مسائل بین المللی در گفت وگویی با «آزادی» به تحولات در آمریکا و تاثیر آن بر مذاکرات صلح اشاره کرده و می گوید: « تیم بایدن قاعدتا بیش از دولت ترامپ به مسائل حقوق بشری و دموکراسی توجه دارد لذا به دولت قانونی افغانستان گرایش بیشتری خواهد داشت. طالبان نیز از این بابت نگران شده و به فکر یارگیری در منطقه افتاده است».وی افزود: «طالبان همچنین نگران است که شاید مناسبات ایران با آمریکا در دوره بایدن بهبود یابد و کمک هایی که احتمالا ایران به طالبان می کرده، کاهش پیدا کند و از این طریق هم نقش طالبان در افغانستان تضعیف شود. شاید به همین خاطر است که با توصیه سیستم امنیتی و نظامی پاکستان به ایران آمده اند تا ایران را تشویق کنند که از موضع آنان در افغانستان حمایت کند». وی تاکید کرد: « ارتباط با طالبان در این شرایط نه تنها منافع ایران را تامین نمی کند بلکه خلاف منافع ملی ایران است.»این تحیل گر مسائل بین المللی تصریح کرد: «ایران باید به تقویت دولت انتخابی افغانستان بپردازد و کمک کند که آن دولت حاکمیت خود را در سراسر افغانستان از جمله مناطقی که در اختیار طالبان است، گسترش دهد. ایران باید کمک کند زیرا وقتی یک دولت انتخابی و مترقی در افغانستان سر کار باشد، به نفع امنیت منطقه، منافع ایران و همچنین مردم افغانستان است.قدرت گرفتن طالبان در افغانستان باعث بحران مجدد در افغانستان، مهاجرت بیشتر مردم این کشور و همچنین تضعیف حقوق شیعیان می شود.»
محبعلی خاطر نشان کرد: « ایران باید در جریان مذاکرات خود با طالبان آنان را تشویق کند که اسلحه را زمین گذاشته و به روند صلح بپیوندند. جنگ و خشونت، ترور، بمب گذار، کشتار مردم بی گناه و… مسائلی است که طالبان باید از آن دوری کند. همچنین باید به جای پیگیری اهداف خود از طریق نظامی تبدیل به یک حزب سیاسی شود و از طریق دموکراتیک و انتخابات اگر جایگاه و نفوذ دارد، به خواسته های خود برسد.»


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
گام به گام مراحل چاپ کتاب
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
مراحل سابمیت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!