جاذبه های گردشگری و مکانهای دیدنی بندر عباس

  یکشنبه، 26 خرداد 1398   زمان مطالعه 11 دقیقه
جاذبه های گردشگری و مکانهای دیدنی بندر عباس
سفر به بندرعباس اتفاقی بسیار خاص به اندازه دیدن شهرهایی چون شیراز و اصفهان است. اگر در این شهرها آثار تاریخی شما را غافلگیر می‌کنند در بندرعباس دریا، جزایر و مردمان صمیمی‌اش این کار را خواهند کرد و البته نیز غذاهایش.

حمام گله داری

یکی از بناهای تاریخی بندرعباس حمام گله داری است که به صورت موزه ای درآمده و در بخش مرکزی شهر در محله بازاراوزی ها قرار گرفته است. می توان گفت که این حمام تنها حمامی است که از گذشته بندرعباس باقی مانده و قدمت آن به تاریخ قاجار برمی گردد.

در گذشته مردم از آن به عنوان حمام عمومی استفاده می کردند و از سال ۱۳۷۹، سازمان میراث فرهنگی استان هرمزگان این بنا را به عنوان موزه مردم شناسی انتخاب کرد و با درست کردن فضا و نصب مجسمه هایی، آن را به یکی از جاذبه های بندرعباس تبدیل کرد.

تصویر

مسجد گله داری

یکی از مساجد مهم شهر بندرعباس، مسجد گله داری است که در سال ۱۲۹۶ ه.ق. بنا شده است. ستون های ۳۶ تایی مسجد گله داری همگی با هنر گچبری تزیین شده اند و شبستان آن به خاطر آب و هوا، توسط تیر و تخته های چوبی و اندود گلی بنا شده است. در ابتدا این مسجد به جای مسجدی که از آن کوچکتر بود به قرن ۱۳ برمی گشت، ساخته شد.

در حال حاضر بخشی از مسجد برای استفاده نمازگزاران، آماده شده است. کتیبه ای به تاریخ ۱۳۳۸ نیز در مسجد دیده می شود که نام بانی در آن نوشته شده است. مسجد گله داری در مرکز شهر بندرعباس قرار گرفته است.

تصویر

معبد هندوها

معبد هندوها که با نام پرستشگاه بت گوران هم شناخته می شود، در اواخر دوره ناصرالدین شاه ساخته شده و در دوران مظفرالدین شاه مورد بهره برداری قرار گرفته. در گذشته فاصله دریایی به نسبت کم ایران و هند، حضور دریانوردان زبردست هرمزگانی و رابطه تجاری ایران و هند باعث شده بود که رفت وآمد بین مردم این دو کشور برقرار باشد و تاجران هندی بسیاری به بندرعباس بیایند. روایت است که این معبد را یکی از تجار ثروتمند هندی برای رفع نیاز تجار هندی که به ایران می آمدند ساخته است. در ساخت این معبد از عناصر معماری بودایی و اسلامی هم استفاده شده است و دیدن گچ کاری ها و معماری اش شما را به فضای هندوستان می برد.

آدرس: هرمزگان، بندرعباس، بلوار امام خمینی، روبه روی بازار روز بندرعباس

تصویر

پل لاتیدان

طولانی ترین پل تاریخی ایران، پل لاتیدا می باشد که در سال ۱۳۷۲، به خاطر سیلی که در روستای نیم کار در شهرستان خمیر جریان پیدا کرد، از زیر خاک بیرون آمد. کارشناسان قدمت این پل را ۵۰۰ سال تخمین زده اند. با اینکه طول آن ۱ کیلومتر بوده و ۲۳۳ دهانه داشته اما امروزه تنها ۳۳ دهانه آن سالم مانده است.

از قسمت شرقی پل ۲۷۰ متر و از قسمت غربی مخروبه هایی به طول ۱۴۷ متر دیده می شود. روی بخشی از پل در پایه های اصلی آبگذرهایی تعبیه شده بوده است که در مواقعی که آب طغیان می کرد و شدید می شد، به راحتی بتواند آب را از پل عبور داده و همچنین وزن پل را کم کند.

تصویر

برکه های باران

این اسم زیبا به آب انبارهایی اختصاص داده شده که در خیابان ۲۲ بهمن شهر بندرعباس قرار گرفته اند. ۵ آب انبار در فضای وسیعی در این منطقه دیده می شوند که گنبدهای آن ها شاخصه های اصلی شان محسوب می شوند. این آب انبارها در فضای موزه خلیج فارس هستند که البته دو موردشان بیرون از این محدوده قرار گرفته اند.

مردم محلی معتقدند که در گذشته در این آب انبارها اشیای قیمتی وجود داشته است. البته امروزه همچنین چیزی در آن دیده نمی شود.

تصویر

عمارت کلاه فرنگی

کلاه فرنگی، یکی از جاذبه های بندرعباس می باشد که در گذشته جایی بوده که در آن تجارت داخلی و خارجی انجام می شده است. قدمت این عمارت را به دوره صفویه نسبت می دهند. نام این عمارت به این دلیل انتخاب شده که معماری آن الهام گرفته از سبک اروپایی می باشد.

شما برای دسترسی به این بنا باید سراغ اسکله قدیمی بندرعباس را در بلوار طالقانی بگیرید و در آن جا عمارت را مشاهده خواهید کرد. البته خود اسکله نیز از دیدنی هایی است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

تصویر

صید مشتا

یک نوع ماهیگیری در بندرعباس وجود دارد که به آن مُشتا می گویند. صید مشتا از جاذبه های بندرعباس است که می توانید در سفر به آن به تماشایش بپردازید. برای این نوع صید نیاز است که ماهیگیر زمان جزر و مد را بداند، چوب هایی در ساحل بگذارد و یک تور ماهیگیری به آن وصل کند. به این صورت زمانی که آب بالا می آید، ماهی و آبزیان به داخل آن می روند و با پایین آمدن آب، صید آن ها صورت می گیرد.

البته این نوع صید باید زیر نظر سازمان های مربوطه انجام گیرد. برای مثال ماهیگیران در ماه هایی مانند اردیبهشت تا خرداد، اجازه ندارند ماهی شوریده و یا حلوای سیاه و سفید صید کنند. صید میش ماهی همچنین، از اویل مرداد تا پایان شهریور ممنوع می باشد.

تصویر

قلعه فین

یکی دیگر از جاذبه های بندرعباس قلعه فین می باشد که در بخش فین، روی تپه ای مرتفع قرار گرفته است. باستان شناسان معتقدند که این قلعه در اواسط زمان ورود اسلام به ایران احداث شده است و احتمالا کاربرد نظامی و حفاظتی داشته است. با اینکه در زلزله سال ۱۳۸۶، قلعه فین تخریب شد اما هنوز هم جزو آثار دیدنی بندرعباس محسوب می شود.

مصالحی که برای ساخت بخش های مختلف قلعه به کار رفته است را می توان سنگ های نامنظم، ساروج و خشت های مربع شکل نامید. دیواری که در گوشه شمال شرقی آن دیده می شود، در اصل برجی مدور بوده است. سفال هایی در قلعه پیدا شده که با وجود آن ها احتمالا تاریخ ساخت آن به دوره ایلخانی و تیموری می رسد. بخشی که به صورت اسکلت فلزی و آجر و سیمان در آن وجود دارد نیز، به گفته کارشناسان بعدها به قلعه فین اضافه شده است.

تصویر

مسجد جامع دلگشا

در نبش بلوار طالقانی محله ای وجود دارد که به نام محله دلگشا شناخته می شود. مسجد دلگشا نیز در همین محله و در خیابان ساحلی بندرعباس قرار دارد. ساختمان قدیمی مسجد دلگشا در سال ۱۷۵ ه.ق ساخته شده و در سال ۱۳۵۴ شمسی، بیشتر قسمت های آن به جز بخشی از شبستان، بازسازی شده است.

نمای پایه ستون های این مورد از جاذبه های بندرعباس، توسط سنگ تزیین شده و تزیینات گچی را در سر ستون و پایه های آن می توانید مشاهده نمایید. بخش قدیمی مسجد کمی شبیه به مسجد گله داری است که در قبل توضیح داده شد.

تصویر

چشمه آبگرم گنو

چشمه آبگرم گنو در کوه گنو واقع شده که در فاصله ۳۴ کیلومتری از شمال شرقی بندرعباس قرار دارد. این چشمه و بخش های اطراف آن مکانی مناسب برای استراحت و تفرج های خانوادگی است.
با وجود اینکه آب و هوای استان هرمزگان در اغلب مواقع سال گرم و شرجی است، اما محیط اطراف کوه گنو به دلیل ارتفاع زیادش آب و هوای معتدلی دارد و البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که دلیل شرجی بودن هوای این استان همین کوه گنو است. زیرا این کوه که با ارتفاع ۲۳۴۷ متری ششمین کوه بلند این استان به حساب می آید، مانع عبور بخارات آب دریا می شود و در نتیجه هوای این استان اغلب شرجی است. معتدل بودن آب و هوای این کوه باعث می شود که گردشگران زیادی به این منطقه سفر کرده و ساعاتی را در آنجا سپری کنند. لازم به ذکر است که گنو به عنوان منطقه حفاظت شده شناخته می شود.

تصویر

دره داماش

دره داماش یکی از جاهای دیدنی بندرعباس است. اگر از طبیعت گردی لذت می برید رفتن به دره داماش را حتما در برنامه سفرتان قرار دهید، چون این دره از زیباترین دره های ایران است و سالانه گردشگران بسیاری از آن دیدن می کنند. بین دره داماش رودخانه ای جریان دارد که از کوه های هماگ سرچشمه گرفته. پاییز و زمستان و اوایل بهار بهترین زمان برای رفتن به دره داماش است.

آدرس: هرمزگان، بندرعباس، روستای سیخوران

تصویر

برکه های باران

مجموعه بركه های باران شامل شش برکه یا آب انبار مربوط به دوران صفویه است . این مجموعه در گذشته از منابع ذخیره آب شیرین بندرعباس بود. هر برکه دارای چهار دهانه اصلی برای برداشت آب بود. این برکه ها در فضای مشجر وسیعی در خیابان 22 بهمن بندرعباس قرار دارند و دارای گنبدهای موزون زیبا و ممتازی هستند. این مجموعه را میراث فرهنگی استان مرمت کرده و با تغییر کاربری به صورت آمفی تئاتر و موزه آب در آورده است.

تصویر

غار خرسین

غار خرسین یکی از معدود غارهای نمکی بکر و دست نخورده استان هرمزگان است. این غار در بخش سیاهو در شمال شرقی و در فاصله ۸۰ کیلومتری مرکز استان واقع است. محیط کوه غالباً از سنگ های ناپایدار و نمکی تشکیل شده است، از اینرو پیشروی در این غار باید با احتیاط کامل انجام شود. ارتفاع دهانه غار ۳ متر، عرض دهانه ۴ متر و طول غار ۱۷۸ متر است. پس از طی چند متر وارد تالاری می شوید که در واقع بزرگ ترین و تنها تالار این غار است. پس از حدود ۱۰ متر پیشروی در تالار به یک حفره یا به اصطلاح گربه رو واقع در سمت چپ تالار می رسید که شما را وارد راهروی اصلی غار می کند. این راهرو بدون داشتن راه های فرعی و گمراه کننده تا طول ۱۷۰ متری داخل غار پیش می رود. هنگام ورود به راهرو بسادگی متوجه شیب غار می شوید و این شیب به طرف بالا تا رسیدن به انتهای غار ادامه می یابد.

تصویر

دریا و جزایر

برای رفتن به بندرعباس باید وقت کافی داشت تا اگر زمان سفر تمام شد ، افسوس نخورید که جاهایی را از دست داده اید؛ چراکه برنامه ریزی برای برگشتن دوباره به بندرعباس کار خیلی آسانی نیست. اصولا اگر برای اولین بار است که به بندرعباس می روید و حدس می زنید شاید به این زودی ها سفری دیگر تکرار نشود، برای کل استان هرمزگان برنامه ریزی کنید . مگر می شود بندرعباس رفت و بعد فقط جزیره قشم را دید و سراغی از هرمز و باقی جزایر نگرفت؟ مگر می شود بندرعباس رفت و میناب و بازارش را ندید یا دیدن غروب آفتاب را در دیگر بندرها و سواحل هرمزگان تجربه نکرد؟

تصویر

اسکله ی قدیم بندرعباس

از دیگر دیدنی های شهر بندرعباس اسکله قدیم بندرعباس ، هم اکنون از مراکز دیدنی مورد توجه مسافران استان هرمزگان است که در کناره ی جنوبی بلوار طالقانی قرار گرفته است.

این اسکله در سال ۱۳۱۸ شمسی ساخته شده و دارای ۱۸۵ متر طول و ۴٫۲۰ متر عرض است .عظمت اسکله جدید و تاسییسات آن نیز بسیاری از تازه واردان به این شهر را جذب خود می کند.

تصویر

آبشار تزرج

یکی دیگر از بهترین مکان های دیدنی بندرعباس ، آبشار تزرج حاجی آباد در 175 کیلومتری شمال بندرعباس در جاده منتهی به روستای برآفتاب واقع شده است، تزرج یکی از نقاط کوهستانی این شهرستان می باشد که در جاده منتهی به روستای برآفتاب واقع شده است. آبشار تزرج، از ارتفاعات پیرامون روستا سرازیر می شود، یکی از زیباترین آبشارهای مناطق جنوبی ایران است و جذابیت خاصی به این روستای گرم جنوبی بخشیده است و اطراف آبشار از نخل و گیاهان طبیعی پوشیده شده است.

تصویر

آبشار پلکانی در بندرعباس

در شماره هشت می خواهیم یکی دیگر از جاذبه های دیدنی بندرعباس آبشار بدو در استان هرمزگان است و این آبشار فصلی از ارتفاعات کوه بدو در شمال روستای لمزان واقع در 50 کیلومتری شمال غرب بندرعباس سرچشمه میگیرد. آبشار به صورت پلکانی به پایین میریزد. وجود اشکال پلکانی منظم در این آبشار مناظر زیبایی خلق کرده است و از دیگر جاذبه های این منطقه می توان به گنبد نمکی لمزان واقع در جنوب روستا اشاره کرد.

تصویر

امامزاده سید مظفر بندرعباس

از دیگر مکان های دیدنی بندرعباس این امامزاده است . یکی از زیارتگاه های مهم استان هرمزگان، آرامگاه سیدمظفر از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) است. به دلیل اهمیت خاصی که این بقعه مقدس در میان مردم محلی دارد، تقریبا در بیشتر ماه های سال، زائران زیادی را به خود جذب می کند. امامزاده سیدمظفر همچنین در میان صیادان و دریانوردان از احترام فراوانی برخوردار است. سالی یک بار صیادان بخصوص صیادان جزیره قشم به زیارت سیدمظفر رفته و با قربانی کردن گاو و گوسفند برای کسب روزی بیشتر، آرامش دریا و سلامتی دریانوردان به ساحت مقدس ایشان دعا می کنند. سپس با گوشت های قربانی خوراک پخته و در میان فقیران پخش می کنند. در این مراسم، یک روحانی اوراد و دعاهای مخصوصی خوانده و صیادان با لحن خاصی آن را تکرار می کنند.

تصویر

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (414 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (165 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (59 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (42 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (6 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس