دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری رشت 

چهارشنبه، 29 خرداد 1398
طبیعت استان گیلان جزو بکرترین نواحی ایران است که خود جهت تورسیم و گردشگری سهم عمده ای از گردشگری ایران را دربر دارد. در این گزارش قصد داریم به جاهای دیدنی گیلان بپردازیم.

رشت

رشت،یکی از کلان شهرهای ایران بوده و بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر شمال کشور به حساب می آید.این شهر سومین شهر گردشگر پذیرکشور است.

از جاذبه های گردشگری رشت می توان به آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی،خانه میرزا کوچک خان جنگلی،ﭘﺎرک ﺟﻨﮕﻠﯽ سراوان رشت،باغ محتشم ـ پارک شهر رشت و دریاچه سد سقالکسار اشاره کرد.

باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی یا همان پارک شهر رشت قدیمی ترین پارک رشت است و در ضلع جنوبی شهر رشت قرار گرفته است. قدمت این پارک به دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار می رسد.
خانه میرزا کوچک خان جنگلی به واقع زادگاه یونس استادسرایی معروف به میرزا کوچک خان از مبارزان انقلاب مشروطه و رهبر جنبش جنگل است که در استاد سرا، خیابان سهیل دبیری، جنب دفتراسناد رسمی واقع شده است.

ماسال

درست در ۵۵ کیلومتری رشت، ییلاقی دست نخورده و به معنای واقعیه بکر به نام «ماسال» وجود دارد که هر چه از این ییلاق باصفا و خرم برای شما بگوییم کم است، در این حد بسنده کنید که تا چشم کار می کند چیزی جزء سبزی و سرسبزی چیزی به چشم نمی آید.

این ییلاق سرسبز به دو بخش مرکزی و شاندرمن تقسیم می شود و هر دو قسمت، آنقدر حس آرامش را درون شما القا می کند که هر دردی درونتان رو به خاموشی می رود.

قلعه رودخان

بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن، بنایی تاریخی در میان درختان سر به فلک کشیده و در ارتفاعی بین ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا خودنمایی می کند؛ و آن بنا چیزی جزء «قلعه رودخان» نیست.

این قلعه یادگاری ست از دوره ساسانیان که در گذشته های دور دژ دفاعی اسماعیلیان نیز بوده است. قلعه رودخان نه تنها شما را به سو سوی تاریخ می کشاند بلکه چشمان شما را با منظره ی روح نواز خود مزین می کند.

جاده اَسالم به خَلخال

«جاده اسالم به خَلخال»، جاده ای ست تماشایی و چشم نواز، به طول ۷۰ کیلومتر که از شهر اسالم در استان گیلانآغاز می گردد و به شهر خَلخال در جنوب استان اردبیل و بین استان آذربایجان شرقی و زنجان منتهی می شود. قرار گرفتن این جاده در یکی از سرسبزترین مناطق ایران زمین موجب آن شده، که در هر فصلی از سال شاهد پوشاندن رختی نو بر تن این جاده ی پر خم و پیچ باشیم.

شیطان کوه

از آن دسته جاذبه هایی که در سفر خود به گیلان و مخصوصا لاهیجان نباید از دست بدهید، «شیطان کوه» می باشد. در قدیم شیطان کوه به شاه نشین معروف بوده و محلی برای جمع کردن آب مورد نیاز مزارع به شمار می آمده، اما این روزها آب این استخر، وسعت زیادی پیداکرده و وسطش بنایی تاریخی هم دیده می شود.

لازم به ذکر است، اگر به دنبال تفریحات دلپذیری چون تله کابین، شهربازی هستید این منطقه را به هیچ وجهه از دست ندهید.

ماسوله

«ماسوله»، روستایی تاریخی و پلکانی ست که به اولین روستای تاریخی زنده کشور مشهور است. این روستای مه آلود به عنوان یکی از جاذبه های اصلی گیلان شناخته می شود و هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

معماری این روستای تاریخی به این صورت است؛ محوطه جلوی خانه ها و پشت بام ها هر دو به عنوان پیاده رو استفاده می شوند و همچنین بافت معماری ماسوله در دوران زندیه شکل گرفته و خیابان های کوچک و پله های بسیار اجازه ی عبور هر گونه وسیله ی نقلیه را به درون این روستای زیبا نمی دهد.

ییلاق سَلانسَر

اگر بخواهیم نزدیک ترین ییلاق را به مرکز گیلان نام ببریم، نامی جز «ییلاق سَلانسَر» بر زبان جاری نمی شود.

شما در این ییلاق می توانید به رویای قدم زدن بر روی ابرها تحقق ببخشید. همچنین این منطقه با داشتن درختانی تنومند و چشمه هایی پر آب تجسم تکه ای بسیار کوچک از بهشت را برای شما تداعی می کند.

گردنه حیران

«گردنه حیران» منطقه ای حیرت انگیز و تماشایی ست که با طول ۳۵ کیلومتر در میانه های جاده آستارا به اردبیل قرار دارد و به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای جاده ای ایران شناخته می شود. زیبایی هایی در این گردنه وجود دارد که قدرت تکلم از توصیفش عاجز است.

جنگل گیسوم

«جنگل گیسوم» از آن دست جاذبه های بکر ایران به حساب می آید که چشمان شما را مسخ می کند و آن چنان روح و روان شما را به بازی می گیرد که گذر زمان را حس نخواهید کرد، درختان سر به فلک کشیده اش چنان در هم تنیده شده، که گویی روحی ست در دو بدن. اگر هم برای فرار از زندگی ماشینی نیاز به مکانی مملو از آرامش دارید، جنگل گیسوم میعادگاه همیشگی شما خواهد بود.

دریاچه بَره سر

شهر رودبار گیلان؛ مناطق دیدنی کم ندارد و غنی از هر گونه جاذبه است، یکی از همین جاذبه ها «بره سر» می باشد. جایی که آب و هوای خوش و تازه اش هر ناامیدی را می تواند به زندگی برگرداند. دریاچه ی بره سر از آن دست دریاچه هایی ست که طبیعتی بکر، آن را احاطه کرده و مانع از دست درازی آدمی شده است.

سَرولات

«سرولات» یکی از توریستی ترین مناطق گیلان است، هم به خاطر جاده ی جنگلی و جلگه های متعددش و هم به خاطر رستوران خاورخانوم که در این منطقه واقع شده. اگر جاده جنگلی سرولات را به سمت بالا بروید، می توانید کشتزارها، زمین های کشاورزی و مناطق جلگه ای را از آن بالا ببینید و شاهد طبیعتی همانند فرش باشید که زیرپایتان پهن شده است.

روستای اولسبلنگاه

«اولسبلنگاه»، روستایی ست بر فراز شهر ماسال در غرب گیلان، جایی که مردم ماسال آن را برای ییلاق خود انتخاب کرده اند و هر بهار و تابستان به این روستای خرم کوچ می کنند. ییلاق دل فریب اولسبلنگاه، در ارتفاع هزار و ۴۸۹ متری از سطح دریا، شکل قدیمی خود را حفظ کرده است و در هجوم امروزه سنگ ها و سیمان ها به خانه های روستایی، هنوز با خانه های چوبی و تخته ای و سقف های رنگارنگ به راحتی از شما دلبری می کند.

آبشار دودوزن

«آبشار دودوزن» از آبشارهای زیبای استان گیلان است که در منطقه کوهستانی و ییلاقی سیاهمزکی قرار دارد. هنوز پژوهش های دقیقی در مورد این آبشار صورت نگرفته است و به همین سبب کسی ارتفاع دقیق آن را نمی داند اما عددی برابر ۵۴ متر برای آن ذکر شده است. پوشش جنگلی انبوه، رودخانه های پر جوش و خروش، چشمه های آب و زیبایی های کم نظیر در حوالی این آبشار از جمله دلایلی است که گردشگران را به این منطقه می کشاند.

آبشار لاتون

آبشار لاتون در استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل روستای کوته کومه جای گرفته است. ارتفاع تقریبی آبشار لاتون ۱۰۵ متر است که به لحاظ بلندی، مرتفع ترین آبشار ایران به حساب می آید.

علاوه بر آبشار اصلی، آبشاری دیگر در ۱۰ متری آن قرار دارد که ۶۵ متر ارتفاع دارد و سرریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیشتر و پر عرض تر است. در بالا دست آبشار بزرگ لاتون، سه حوض بزرگ طبیعی با سه آبشار ۱۰ متری وجود دارد که از زیبایی های بی نظیر و منحصربه فرد منطقه لاتون است.

آبشار لارچشمه

آبشار لارچشمه در موقعیت جغرافیایی N370935 E490222 در استان گیلان واقع است. این آبشار قبل از روستای ماسوله قرار دارد. در همین محل و در کنار جاده فومن به ماسوله چشمه لارچشمه از کوه می جوشد. رستوران ، قهوه خانه و استراحتگاه در مجاورت آن ایجاد شده است. ارتفاع آبشار در حدود ۶ متر و حوضچه آب کوچکی در پای آن ایجاد شده است. آبشار در ارتفاع ۶۷۰ متری از سطح دریا واقع است و در میان منطقه ای با جنگلهای انبوه قرار گرفته است.

منطقه ییلاقی دشت النزه

یکی از معروف ترین ییلاقات گیلان، منطقه ییلاقی دشت النزه گیلان می باشد که از همه طرف با کوه های بسیار زیبا و سرسبزی احاطه شده است.

خانه های ساخته شده در دشت النزه با تخته و چوب ساخته شده و سقف آن ها نیز با تخته های چوبی به نام شیروانی حلبی یا لت پوشیده شده اند.

تله کابین حیران

تله کابین حیران یکی از مناطق نمونه گردشگری استان گیلان می باشد و دارای مسیری به طول ۱٬۵۰۰ متراست که در ۳۵ کیلومتری جاده آستارا به اردبیل در حاشیه کوهستان حیران در منطقه ای معروف به حاجی امیر حد مرزی بین استانهای گیلان و اردبیل و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

تله کابین در نقطه ای از گردنه حیران قرار گرفته که از طرف شرق به دریای خزر و گردنهٔ حیران، از غرب و جنوب و ایستگاه بالا به جنگل فندقلوی شهرستان نمین و از شمال نیز به مرز ایران با جمهوری آذربایجان مشرف است.

تله کابین حیران دارای ۳۰ کابین شش نفره معمولی و سه کابین ویژه VIP بوده و ایستگاه های این تله کابین از استانداردترین ایستگاه های موجود در تله کابین های کشور است. سورتمه ریلی حیران به عنوان طولانی ترین سورتمه شمال ایران در دهکده گردشگری حیران احداث شده است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ...
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
(فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس