دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی فسا 

چهارشنبه، 19 تیر 1398
فسا از استان فارس است که دارای بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی بسیاری است.که در این مقاله به چند مورد مهم از آنها اشاره می کنیم.

جاذبه گردشگری رصدخانه فسا

علاقه به نجوم و رصد آسمان از دیرباز برای بسیاری از مردم جذابیت داشته است. رصدخانه فسا مکان مناسبی برای مشاهده آسمان و عظمت خلقت آن است و آسمان فسا یکی از بهترین نقطه ها برای رصد کهکشان راه شیری و ستارگان. به همین منظور رصدخانه شهرداری شهر فسا امکان رصد را برای همه مردم فراهم کرده است.

جاذبه توریستی تل ضحاک

در نزدیکی شهر فسا تپه ای وجود دارد که طبیعت عامل به وجود آمدن آن نیست. عده ای از محققین معتقدند که تل ضحاک بر اثر تخریب آثار خشت و گلی به وجود آمده است. به دلیل اهمیت تل ضحاک باستان شناسان بر روی این تپه تحقیقات مختلفی انجام دادند و اشیاء و آثار تاریخی زیادی در آن پیدا کردند.

جاذبه توریستی و تفریحی آتشکده قمپ

در نزدیکی فسا آتشکده ای قرار دارد که متعلق به دوران ساسانی است. در حوالی آتشکده برکه ای قدیمی قرار د دارد که به زبان محلی به آن قمپ می گویند. بنای سنگی آتشکده در کنار برکه نمای زیبایی را به وجود آورده است. مورخین «پارس»، پسر تهمورث، را سازنده این بنا می دانند. در حال حاضر سقف این آتشکده تخریب شده اما بقیه بنا که از جنس سنگ است باقی مانده است.

منطقه ی حفاظت شده ی میان جنگل

منطقه ی میان جنگل منطقه ای بکر و زیبا و حفاظت شده در 90 کیلومتری جاده ی شیراز-فسا در شمال غربی شهرستان فساست. این منطقه به ۲ قسمت شرقی و غربی تقسیم می شود. قسمت غربی پر از کوه و کوهپایه و قسمت شرقی پر از تپه و تپه ماهور و دشت های نسبتا کوچک است. دو رشته کوه اصلی این منطقه کوه میان جنگل با ارتفاع ۲۷۹۰ متر و کوه نظرآباد با ارتفاع ۲۸۵۰ متر است. در انتهای جنوبی کوه نظرآباد رشته کوه دیگری به نام کوه بره با ارتفاع ۲۵۷۷ متر از غرب به شرق کشیده شده و نقطه اتصالی بین انتهای کوه نظرآباد و میان جنگل است. حد فاصل این ۳ رشته کوه را دره ای شامل می شود که به دره ی قشقه (لای تاریک) مشهور است. منطقه ی میان جنگل فسا منطقه ای کوهستانی است و آب و هوایی از نوع سرد نیمه خشک دارد. میانگین بارندگی این منطقه حدود ۳۵۲ میلیمتر تخمین زده شده که بیش از نود درصد آن در شش ماه دوم سال و بیشتر در دی ماه و اسفند ماه اتفاق می افتد.

مسجد جامع فسا

مسجد جامع فسا که در خیابان امام خمینی، پشت بانک مرکزی، در کوچه ی مسجد جامع واقع شده است مربوط به دوران قاجاریه می باشد و با قدمتی در حدود 800 سال به عنوان یک اثر ملی در ایران به ثبت رسیده است. این مسجد دور از راسته بازار و در کنار گورستان فسا قرار گرفته و امروزه تنها بخشی که از آن به جای مانده بقایای شبستانش می باشد.

آستان شاهزاده قاسم

شاهزاده قاسم از نوادگان حضرت عقیل، برادر حضرت علی و از طرف جد مادری نیز باز به حضرت علی (ع) می رسد. آرامگاه ایشان در میدان شاهزاده قاسم، در مرکز شهر فسا مکانی فرهنگی و مذهبی برای دوستداران اهل بیت (ع) است. این مکان دارای بخش هایی مانند کتابخانه و دارالقرآن و دفتر فرهنگی است و برنامه های هفتگی دعای ندبه، مراسم تلاوت با حضور قاریان برجسته فسا و سخنرانی امام جماعت و مراسمات جشن و عزاداری و دعا در آن برگزار می شود.

مقبره امامزاده زاهد کبیر

شاهزاده ابراهیم ملقب به زاهد کبیر فرزند امام موسی کاظم (ع) در مناطق فسا، نی ریز، استهبان و داراب رهبری مبلغین اسلام را بر عهده داشته است. مقبره ایشان یکی از بناهای تاریخی و مذهبی مربوط به قرن هشتم هجری و دوران سلطنت مغولان است. این مقبره که در ورودی شمالی زاهدشهر در 20 کیلومتری فسا قرار دارد در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مقبره امامزاده حسن (ع)

امامزاده حسن از فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) و از نوادگان امام جواد (ع) بوده است که در سال ۱۰۳۰ هجری قمری در شهر فسا فوت کرده است. ایشان از نوادگان حضرت عقیل، برادر حضرت علی (ع) هستند که به گفته برخی حاکم فسا در دوره حجاج بوده اند و مردم آنها را شاهزاده نامیده اند. مقبره ایشان در ۳۵ کیلومتری جاده فساـشیراز قرار دارد.

کوه گچ

کوه گچ از جمله جاذبه های طبیعی شهر فسا است که از دامنه کوه تا قله کوه دارای معدن گچ است و ارتفاع آن کمتر از کوه گاه بست است. این کوه از برکه حاجی غنی در امتداد راه شهر بستک در بخش کوخرد شروع شده و به گردنه دهستان هرنگ منتهی می شود. در اطراف این کوه درختان و حیوانات با گونه های مختلفی وجود دارد.

کوه درز

کوه درز یکی از مناطق طبیعی و گردشگری شهر فسا است که در جنوب شرقی روستای خورنگان و با ارتفاع ۲,۱۲۱ متر ار سطح دریا واقع شده است.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
مراحل اکسپت مقاله
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه