دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی ملکان 

دوشنبه، 17 تیر 1398
شهر ملکان در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و به دلیل اینکه نقطه اتصال سه استان کردستان، آذربایجان شرقی و غربی است بسیار مهم است.با معرفی جاذبه های این شهر با ما همراه باشید.

منطقه شورسو ملکان

منطقه گردشگری شورسو در شهر ملکان و بین دو روستای شیخ‌ الاسلام و شیخ‌ بابا قرار دارد. یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های این مکان آب گرم شورسو است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این چشمه که خاصیت درمانی هم دارد برای بیماری‌های پوستی و گرفتگی‌های عضلانی مناسب است. چشم‌انداز محیط اطراف چشمه و رودخانه مردق‌چای، که از این منطقه عبور می‌کند، زیبا و دیدنی است.

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در ملکان و نزدیک به منطقه شورسو در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

 

پل لیلان ملکان

لیلان از روستاهای قدیمی شهر بوده و به دلیل شرایط نامناسب و حادثه‌های طبیعی مانند زلزله تقریباً برای مدتی متروکه شد اما به دلیل وجود آثار باستانی و قدمت روستا باستان‌شناسان این روستا را مورد کاوش قرار دادند. مراجعه باستان‌شناسان به بازمانده‌های روستا باعث شد که به‌مرور زمان اهالی روستا به آنجا برگردند و پس از مدتی روستا رونق گذشته را به‌دست آورد و به شهر تبدیل شد. پل لیلان که در مسیر رودخانه لیلان‌ چای قرار دارد یکی از آثار باستانی این شهر است. این پل در گذشته مسیر ارتباطی تبریز، مراغه، کردستان و همدان بوده و اکنون برای وارد شدن به شهر لیلان باید از آن عبور کرد. قدمت پل متعلق به دوران ایلخانان است که در سال ۱۳۸۲به فهرست آثار ملی اضافه شد.

 

چشمه آب معدنی آرپا دره سی

چشمه آب معدنی روستای آرپا دره‌ سی، در شهرستان ملکان، به دلیل خاصیت درمانی‌اش معروف است. این چشمه آب معدنی که به‌ نام روستا شناخته می‌شود بسیار گوارا و خنک است. آب معدنی آرپا‌ دره‌ سی برای بیماری‌های گوارشی و درمان سنگ کلیه مناسب است. طبیعت زیبای اطراف چشمه چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

 

پل قیزلار

این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۷۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قدمت این پل به دو دوره صفویه و قاجاریه برمی گردد. پل قیزلار دارای پنج چشمه (سه چشمه اصلی و دو چشمه فرعی) است . چشمه های اصلی برای گذر آب رودخانه بوده و چشمه های فرعی برای آبیاری اراضی کشاورزان مورد استفاده قرار می گرفته است که به علت تجمع خاک ناشی از رسوب آب رودخانه بسته شده است . پایه های پل سنگی بوده و خود پل با مصالح سنگی و آجری ساخته شده است . این پل با ابعاد تقریبی ۴۹ متر طول و ۵/۵ متر عرض و ارتفاع ۶ متر و مساحت ۲۵۷ متر مربع، راه ارتباطی ماشینی دو روستای قلی کندی و شیخ بابا شهر ملکان می باشد. این پل از زمان ساخت به عنوان پل ارتباطی مورد استفاده قرارگرفته و به نام پل قلی کندی نیز بین مردم نامیده شده و در تملک وزارت راه وترابری می باشد. متاسفانه قسمت هایی از پل در سال های گذشته به دلیل شایع بودن این مطلب که درون ساختمان آن توسط سازندگان، طلا پنهان شده است؛ توسط عوامل انسانی و قسمتی از آجرهای طاق چشمه های فرعی به دلیل عوامل جوی و طبیعی تخریب شده بود که البته در سال ۱۳۸۳ عملیات مرمت بر روی آن انجام شده است و هم اکنون پل از نظر ایستایی به طور کامل سالم است.

 

دره گاومیش ئولن

دره گاومیش ئولن از جاذبه‌های شهرستان ملکان است این دره در روستای دیزج شیخ الاسلام قرار دارد که در فصل بهار آبشار آن که از چندین متری کوه به پایین می‌ریزد دیدنی است ,این دره یک جای خلوت و پر از تخته سنگ است که برای کوه نوردی مناسب است , چشمه بالای کوه با کناره سرسبز خود صفای خاصی به منطقه داده است.

 

زیارتگاه علی بلاغی

 منطقه زیارتی و سیاحتی علی بلاغی ملکان در حوالی روستای آقمنار شهرستان  ملکان و در پایین تپه علی بلاغی واقع شده است. که بر اساس برخی روایات و نوشته ها  مربوط به یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) می باشد. این محل در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.  از منتهی الیه این تپه نیز چشمه پر از آبی جاری است که بنام چشمه علی بلاغی در ملکان معروف است. این چشمه با قدمت 2000 ساله یکی از جاذبه های طبیعی این شهرستان محسوب می شود.

 

ارتفاعات شیرانشاهلو

 ارتفاعات شیروانشاهلو در بخش مرکزی از شهرستان ملکان قرار گرفته و دارای مناظرو چشم انداز زیبا می باشد این محل در 15 کیلومتری از شهرستان ملکان در روستای شیروانشاهلو قرار دارد.

 

قلعه بختک

قلعه بختک واقع در بخش لیلان از توابع شهرستان ملکان قرار دارد، این قلعه با وسعتی در حدود 110 هکتار در ورودی شهر لیلان میباشد. این قلعه در سال 1379 با شماره 2780 در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قلعه در سالهای قبل توسط بسیاری از باستان شناسان ایرانی و خارجی مورد بررسی و بازدید قرار گرفته است و در مورد قدمت و پیشینه تاریخی آن، مطالبی را ارائه نموده اند. در واقع ، قلعه بختک یکی از محوطه های نادر و استثنایی در منطقه شمال غرب کشور بوده و توجه بسیاری از باستان شناسان و محققان را به خود جلب کرده است.

ولفرام کلایس ، باستان شناس آلمانی ، بررسی هایی در حصار قلعه بختک داشته و طبق نظر وی، تاریخ دقیقی را نمی توان در خصوص قلعه اعلام نمود ولی آثار هزاره اول پیش از میلاد تا دوره اسلامی (ایلخانی) را می توان در سطح محوطه مشاهده کرد.همچنین در سال ‪ ۱۳۶۳دکتر علی اصغر میرفتاح از قلعه بختک بازدید نموده و طی گزارشی با توجه به ابعاد خشت ها و دیوارهای با ارتفاع ۳الی۱۰متر، آن را یک دژ مربوط به دوره ساسانی و ماقبل از آن می داند.‪.

در سال ، ۱۳۸۰علی صدرایی ، عضو هیات علمی پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور، برنامه پژوهشی و گمانه زنی به منظور تعیین حریم محوطه باستانی قلعه بختک با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان در منطقه حضور یافت.

 

کمپ پارک جنگلی ملکان

 این کمپ در محلی به وسعت 3 هکتار زمین با ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی توسط سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در شهرستان ملکان ایجاد شده .هدف از ایجاد تامین نیازهای گردشگران و مسافرین و شهروندان محترم می باشد . این محل در ورودی از طرف شهرستان بناب جنب دانشگاه آزاد اسلامی و در حدود 5/1 کلیومتری از جاده ترانزیتی محور ملکان و بناب قرار گرفته است.

 

2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله !
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان