دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی قروه 

شنبه، 22 تیر 1398
شهر قروه در استان کردستان قرار دارد. این روستا تاریخی کهن دارد و آثار باستانی به‌ جا مانده از دوره‌های مختلف در این شهر خبر از قدمت طولانی آن می‌دهد.

آبشار سنگین آباد

آبشار قلوز یا سنگین آباد در روستای سنگین آباد، از توابع شهرستان قروه، قرار دارد. این آبشار از بالای سه قله کوه قلوز سرازیر می شود. قلوز در زبان محلی به معنی صعب العبور است و راه رسیده به قله های قلوز سخت و دشوار است. آبشار قلوز در زمستان ها کامل یخ می زند و مکانی مناسب برای یخ نوردی است. منظره قند یل های عظیم الجثه در این منطقه زیبا و حیرت انگیز است.

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان در ۱۲ کیلومتری شهر قروه قرار گرفته است و مساحتی نزدیک به ۴۳۰۰۰ هکتار دارد. این منطقه را کوه های مرتفع، تپه ماهورهای متعدد، چشمه های آب، دره های کم عمق و صخره ها تشکیل داده اند. به واسطه چشمه های همیشه جوشان، منطقه بدر و پریشان طبیعتی سرسبز دارد. پوشش گیاهی مطلوب باعث شده است که این منطقه شکار ممنوع به زیستگاه مناسبی برای کل و بز تبدیل شود.

چشمه معدنی دنگز

چشمه آب معدنی دنگز در روستای باباگرگر قرار دارد و از شناخته شده ترین چشمه های استان کردستان است. این چشمه از عمق زمین می جوشد و به استخری عمیق و دایره ای شکل با مساحتی در حدود ۲۰۰ متر می ریزد. آب چشمه به دلیل وجود گوگرد نارنجی رنگ است و گاهی به رنگ زرد یا لیمویی تغییر می کند و بو و طعم خاصی دارد. گردشگران و ساکنان برای درمان بیمار ی های پوستی و گوارشی از آب این چشمه استفاده می کنند.

پل فرهاد آباد

پل فرهاد آباد در 45 کیلومتری شمال غربی شهرستان قُروه در روستای فرهاد آباد در مسیر جاده قدیمی بیجار بر روی رودخانه بایتمر احداث شده است. پل فرهاد آباد دارای 8 دهانه می باشد که چشمه وسط بزرگ تر است. این پل 80 متر طول دارد و نوع قوس های بکار رفته در آن عموماً جناغی و مصالح استفاده شده، آجر است. تاریخ ساخت پل به طور دقیق مشخص نیست ولی با توجه به شیوه معماری پل، به نظر می رسد که به احتمال زیاد از پل های دوران صفویه باشد.

این پل در زمان حکومت خسروخان اول مقارن با حکومت زندیه تعمیر و بازسازی شد و فرهاد میرزای معتمدالدوله (عموی ناصرالدین شاه) در زمانی که حاکم کردستان بود آن را مرمت نمود و به همین جهت این پل به نام فرهاد آباد نامیده می شود. از آنجا که این پل توسط امیر علایی نیز مورد مرمت واقع شد، به نام پل امیر نیز مشهور است. این پل در اثر سیلاب های بهاری سال 1369 خورشیدی تخریب شد و به موجب آن سازمان میراث فرهنگی استان به احیا و مرمت آن پرداخت.

روستایی به نام ویس مرید از موقوفات این پل است.

حمام قصلان

حمام قصلان از حمام های قدیمی شهر قروه است که در روستای قصلان در 6 کیلومتری شمال شرق قروه قرار دارد. تاریخ ساخت این حمام به اواخر دوره زندیه و زمان حکومت خسروخان اول؛ والی وقت کردستان تعلق دارد. این حمام دارای قسمت های مختلفی همچون هشتی، حمام سرد، میاندر، حمام گرم، خلوتی خصوصی و عمومی، خزینه و تون می باشد و تزئینات منحصر به فرد آهک بُری آن با طرح های گیاهی، هندسی، انسانی و حیوانی در نوع خود قابل توجه است.

بر اساس کتیبه ای که بر سردرِ ورودی حمام نصب گردیده و اکنون در موزه سنندج نگهداری می شود، این بنا در سال 1255 هجری قمری در روزگار آصف؛ حاکم وقت سنندج مجدداً تعمیر و مرمت شده است. این بنا تا اوایل انقلاب اسلامی مورد استفاده بوده اما به دلیل احداث حمام جدید در روستا به تدریج از رونق آن کاسته شده است. در سال 1380 خورشیدی بار دیگر عملیات مرمت و تعمیرات توسط واحد حفظ و احیای مدیریت وقت میراث فرهنگی استان آغاز و از آن تاریخ تاکنون در چندین مرحله عملیات مرمت صورت گرفته است. بر اساس تصمیمات اخذ شده، با توجه به موقعیت و ویژگی شهرستان قروه در خصوص دارا بودن معادن مختلف سنگ، مقرر گردیده که بعد از پایان اقدامات مرمتی حمام، ساختمان مذکور به موزه سنگ و دست ساخته های سنگی منطقه تبدیل شود.

غار و صخره های تاریخی فرهاد تاش (وینسار)

در حدود 35 كیلومتری شرق شهر قروه، در فاصله سه روستای داشبلاغ ، آقبلاغ و وینسار بر روی كوهی مرتفع، بقایای یك معدن بزرگ سنگ قرار دارد كه از نظر نوع ، اندازه و تراش سنگ دارای ویژگی های خاص و از اهمیت بسیار برخوردار است. باور مردم برآن است كه این سنگ ها به داستان شیرین و فرهاد ارتباط دارد. نوع حجاری و سفال های موجود در منطقه، احتمالاً به دوره ساسانی تعلق دارد. این منطقه در ایام بهار به عنوان تفرجگاه مورد استفاده مردم است. در ضلع شرقی همین كوه فرهادتاش، دهانه غاری وجود دارد كه “اورل استین” مستشرق اروپایی هنگام بررسی منطقه غرب كشور، از این غار نام برده و ظاهراً نتوانسته وارد آن شود.
حوالی منطقه فرهادتاش نمونه های فسیل دریایی زیادی وجود دارد.

دریاچه سراب کوثر

دریاچه سراب کوثر در فاصله یک کیلومتری جنوب شهر قروه قرار دارد. آب این دریاچه از چشمه های متعددی که در بستر دریاچه وجود دارند تأمین می شود. این دریاچه از گذشته های دور تأمین کننده آب آشامیدنی و کشاورزی اهالی شهر بوده و امروزه یکی از گردشگاه های مهم این شهر محسوب می شود و علاقمندان رشته قایقرانی و سایر ورزش های آبی به این دریاچه زیبا مراجعه می نمایند. در میان دریاچه یک جزیره کوچک سر از آب بیرون آورده که به نحو زیبایی نورپردازی شده و با عبور از پل آهنی می توان به آن رسید. دریاچه سراب کوثر با نام «تک آغاج» که واژه ای ترکی است و به معنای تک درخت می باشد نیز خوانده می شود.

آبشار کانی شاه پسند

آبشار کانی شاه پسند در امتداد چشمه ای به همین نام به طرف منتهی الیه دره با ارتفاع حدود ۲۰ متر قرار دارد و زیبایی خاصی به این منطقه داده است. چشمه کانی شاه پسند چشمه زیبایی است که در ارتفاع ۲۶۰۰ متری ضلع غربی منطقه بدر شهرستان قروه واقع شده که دارای آب گوارا می باشد و در تابستان علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند. “کانی” در زبان کوردی به معنای چشمه است و گفته می شود یکی از شاهان صفوی در زمان لشکرکشی، در این محل اطراق نموده و این چشمه را پسندیده است.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله !
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی