ساعدنیوز
ساعدنیوز

جوابیه آمریکا به سخنان امیرعبداللهیان: به برجام فکر نمی کنیم

  پنجشنبه، 10 فروردین 1402 ID  کد خبر 334936
جوابیه آمریکا به سخنان امیرعبداللهیان: به برجام فکر نمی کنیم
ساعدنیوز: ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره برجام، بار دیگر با تکرار اتهامات همیشگی ضدایرانی اعلام کرد که برجام در دستور کار نیست اما دیپلماسی همچنان بهترین راه در قبال ایران است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فردا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با شبکه الجزیره قطر از طرحی در مجلس شورای اسلامی برای تعیین سقف مذاکرات هسته‌ای خبر داد و خطاب به اروپایی‌ها گفت:درهای مذاکره برای همیشه باز نخواهد ماند.

وزیر خارجه ایران گفت که ایران به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متعهد است . او با تمجید از نقش قطر اعلام کرد که دوحه همیشه در مسیر درست حرکت می کند و در مذاکرات تبادل زندانیان و توافق هسته ای نقش داشته است.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی درباره سخنان وزیر خارجه ایران گفت: برجام در دستور کار نیست.

این مقام وزارت خارجه آمریکا با تکرار اتهامات ضد ایرانی واشنگتن مدعی شد که درحال حاضر نقض حقوق بشر حکومت ایران و مقابله با ارسال سلاح به روسیه جهت استفاده در حملات بی رحمانه علیه زیرساخت ها و غیرنظامی اوکراینی در دستورکار آمریکا است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم هراس واشنگتن از پیشرفت برنامه هسته ای ایران و تکرار ادعاها ادامه داد: ما همچنان بسیار نگران پیشرفت های هسته ای ایران هستیم و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا کاملا متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

پاتل ادامه داد: ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه دستیابی به این هدف است اما به صراحت اعلام کرده ایم که هیچ گزینه ای را از روی میز حذف نکرده ایم.

ایران پس از امضای برجام در سال 1394 با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در 16 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه 2017 (دی ماه 1395) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در 18 اردیبهشت 1397 (8 می 2018)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ 18 اردیبهشت 1398 (8 می 2019) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های 60 روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه 2021، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه 1+5 محکوم کرد اما همچنان سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران و نیز قدرت پهپادی ایران و ادعای بکارگیری این پهپادها از سوی روسیه در جنگ علیه اوکراین تحریم هایی را وضع کرده است.

دولت بایدن که همواره شعار رویکرد دیپلماسی را سر داده است، همگام با متحدان غربی خود از هیچ اقدامی فروگذار نکرده اما مدعی است در پی تغییر رژیم در ایران نیست. آمریکا این روزها همچنین در پی تعمیق روابط تهران - مسکو، ایران را به ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم می کند که مقامات جمهوری اسلامی ایران بشدت این ادعا را رد کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) خلاقیت خنده دار راننده پراید در به چالش کشیدن دیگر راننده ها حماسه آفرید/ هیتلر هم مغز اینو نداشت+ عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی در تبدیل تَشت به قایق حماسه آفرید +ویدئو/رفتی جزایر هاوایی سوغاتی ما فراموش نشه🤣 (19 نظر) انتشار غزل زیبایی از رهبر معظم انقلاب با دستخط ایشان/ طفلم و بنهاده سر، بر سر دامان عشق+عکس (15 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (6 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک سبزی فروش باسلیقه ایرانی برای کشاندن مشتری به مغازه/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) دانلود آهنگ جدید «حقیقت» مصطفی راغب +فیلم/ عزیزم عاشقی دل پاکی میخواد... گذشتن از خطر بی باکی میخواد... (2 نظر) خلاقیت منحصربفرد قصاب جنوبی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/ وقتی در کنار قصابی به نقاشی هم علاقه مندی!🤣 (2 نظر) دیزاین خوشگل میز عصرونه مژده لواسانی با کیک توت فرنگی/ معلومه مزه بهشت میده+عکس (2 نظر) امکانات هوش پرون اتاق میکاپ اشرافی فرح پهلوی در کاخ نیاوران /کاش اینقد که به فکر بَزَک دوزَک بود به فکر مردمم بود +عکس (2 نظر) یه قرار عاشقونه زیر بارون نجف +ویدئو/ اگه بی ادبی نباشه آقا سالی 10 تا نجف ازت میخوام... (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
هنرنمایی بانوی خوش ذوق در تزیین میوه برای مهمانانش/ باعث افتخار و سربلندی خونواده ای +عکس گریم جالب پژمان جمشیدی در سریال زیرخاکی با چادر زنانه+ویدئو حضور محمود احمدی نژاد در پشت صحنه سریال مختارنامه و دلگرمی به عوامل سازنده+ویدئو چالش کباب‌پزی خنده دار و باحال بیرانوند درکنار ستاره های پرسپولیسی/ مسابقه آشپزیه یا خوانندگی؟+ویدیو سفر به یک جشن ایرانی در دهه 30؛ کشف جالب یک کارت عروسی قدیمی و غیرمعمولی با 67 سال قدمت+عکس ابتکار دیدنی بهرنگ علوی در عکاسی با گلدانی از شلوار لی و چکمه+عکس/ ماشالله هنرمند ترفندهای جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز کَل‌کَل خنده دار بچه مهمونی با کمدین معروف ایرانی/ بالاخره یکی تونست روی بچه رو کم کنه+ویدیو دلنوشته احساسی مینا مختاری برای روز جهانی مادر +عکس / مادرانی که خالص ترین عشق ها را دارند سفر جذاب و فراموش نشدنی همای پایتخت به تخت جمشید شیراز/ عکس زیبای خانم بازیگر درکنار همسر و پسرش ذوق و شوق جواد نکونام از پدرشدنش برای اولین بار و دیدار با پسر تازه به دنیا آمده اش+عکس فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه 1403 قاتل خاموش را با این راهکارها مهار کنید! فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403+فیلم حضور شوال سام در بیمارستان برای چشم روشنی گفتن به ادا اجه/ ییلدیز دختردار شد+عکس رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ادا اجه و همسر بسکتبالیست خوشتیپش/ ییلدیز سیب ممنوعه بالاخره مادر شد+عکس چطور درصد حساب کنیم؟ + آشنایی با مفهوم درصد فال روزانه امروز دوسه شنبه 26 اردیبهشت ماه 1403 روش نگهداری شیر مادر در یخچال و فریزر کف سابی پا در منزل با 4 روش عالی و اثرگذار (بیخودی پول به آرایشگاه نده!) فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه 1403 ویدیویی از حرکات تکنیکی و نمایشی یک روحانی با آهنگ فوتبالیست ها توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! فال ابجد روزانه چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس هدیه متفاوت رهبر انقلاب برای تحسین یک بانوی نویسنده تبریزی در نمایشگاه کتاب امسال/ یادگاری که انگشتر نبود+ویدیو عزاداری تک نفره رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام +عکس ابتکار و ترفند هوشمندانه جوان صافکار ایرانی در تعمیر تورفتگی ماشین با شیشه نوشابه خالی+ ویدئو/ وقتی سلولهای خاکستری مغزت زیادی فعالن چند سکانس طنز از سوتی های مراسم ختم در ایران/ به مرحوم میگه دفعه آخرت باشه😂/انصافا سرنا امینی عالیه تفریحات لاکچری رامین رضاییان و محمدرضا گلزار در پنت هاوس لاکچریشان/ همیشه به خوشی +عکس عایشه گل کنار مادر بسیار ساده و خاکی اش+عکس نوحه گوش دادن نوه چشم رنگی رهبر معظم انقلاب در آغوش ایشان+ویدئو و بشنوید از اختراع خنده دار جوان ایرانی که با یک بطری آب معدنی، شرکت سامسونگ را ورشکست کرد! مغز نیست که طلاست😂+فیلم قتل زن 70 ساله با 36 ضربه چاقو در تهران بخاطر یک مشت طلا ابراز علاقه عاشقانه و شیک همایون شجریان به سحر دولتشاهی در کنسرت/ جنتلمن واقعی فقط خودت+ویدیو من با پارچه ساتن کش سر درست میکنم و میفروشم ساختشم خیلی راحته ! ایستگاه شکموها: طرز تهیه خیارشور فوق العاده تُرد و خوشمزه فقط در 20 دقیقه+ویدئو/ الان دست بکار بشی برا شام آماده هست😋 وسایل روزمره‌ای که کاربرد آن‌ها را نمی‌دانید این 6 برادر با ثروت ایران چه کردند؟+عکس همه چیز در خصوص لیفت ابرو در بارداری +مزایا و معایب
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403+فیلم
ترفندهای جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز
فال روزانه امروز دوسه شنبه 26 اردیبهشت ماه 1403
روش نگهداری شیر مادر در یخچال و فریزر
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403
قتل زن 70 ساله با 36 ضربه چاقو در تهران بخاطر یک مشت طلا
این 6 برادر با ثروت ایران چه کردند؟+عکس
کشف گنجینه 300 ساله یکی از مشهورترین کلاهبرداران تاریخ
غذاهایی که شبیه اندام های بدن هستند: تصادفی یا عمدی؟! +عکس
پادشاهی که از ترس مردم جنازه اش سال‌ها به ایران بازنگشت
لندن یا تهران؛ نوه رهبر انقلاب در کجا به دنیا آمد و چقدر هزینه تولد او شد؟
چیستان: کدام شغل است که دو حرف اولش را پرندگان دارند و سه حرف آخرش را عنکبوت می‌سازد!؟
اینشتین پای سفره هفت سین پروفسور ایرانی/ ماجرای ساز زدن دکتر حسابی برای نابغه فیزیک و خواهرش چه بود؟