دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

جوش ناحیۀ تناسلی (واژن) + نکات مهم 

دوشنبه، 14 تیر 1400
جوش واژن یک مشکل شایع است که به علت عوامل مختلفی بوجود می‌آید. این جوش‌ها ممکن است ناخوشایند و آزاردهنده باشند، اما معمولا مشکلی جدی نیستند.جوش‌های واژن ظاهرشان شبیه به جوش‌هایی ست که در سایر نواحی بدن بروز می‌کنند.

جوش واژن یک مشکل شایع است که به علت عوامل مختلفی بوجود می آید. این جوش ها ممکن است ناخوشایند و آزاردهنده باشند، اما معمولا مشکلی جدی نیستند.جوش های واژن ظاهرشان شبیه به جوش هایی ست که در سایر نواحی بدن بروز می کنند. آن ها می توانند ویژگی های متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال ممکن است دردناک یا بدون درد، سوزناک، شفاف یا قرمز، پر از چرک، به صورت خوشه ای یا انها، دانه ای یا با اندازه های مختلف باشند.علت های دقیق جوش واژن مشخص نیست. البته بعضی از علل شایعتر شامل موارد زیر هستند:

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی نوع اگزماست که بوسیله تماس پوست با یک ماده حساسیت زا یا تحریک کننده ایجاد شود. بسیاری از علل جوش واژن درماتیت تماسی در ناحیه تناسلی هستند. عوامل تحریک کننده و حساسیت زا برای جوش های واژن عبارتند از:

  • ژل دوش
  • محصولات بهداشتی مخصوص واژن مثل لوسیون، پودر و دئودورانت
  • صابون های بودار و شامپو بدن
  • پودر های لباسشویی
  • لوسیون های دارویی یا ژل ها
  • روان کننده های واژن، کشنده های اسپرم یا کاندوم ها
  • عرق کردن
  • نوار های بهداشتی یا تامپون بخصوص انواع بودار
  • منی
  • ادرار

دلایل ایجاد جوش ناحیۀ تناسلی

علل متعددی برای جوش ناحیۀ تناسلی وجود دارد؛ از عفونت های قابل درمان تا بیماری های منتقل شده از طریق رابطۀ جنسی، حساسیت ها و اختلال های خودایمنی. در ادامه به بیان علل رایج این جوش ها میپردازیم.

انگل ها
انگل هایی مانند شپش بدن، کرم های ریز پوستی و شپش های میان موهای ناحیۀ تناسلی می توانند باعث ایجاد جوش در این ناحیه شوند. شپش های بدن و میان موهای ناحیۀ تناسلی با هم متفاوتند، اما علائم مشابهی دارند.
شپش می تواند باعث ایجاد جوش های خارش آور روی پوست ناحیۀ تناسلی می شود که میتوانند باعث ایجاد خارش کلیتوریس شوند. گال های پوستی نام جوش هایی است که در اثر کرم های ریز پوستی ایجاد می شوند. این کرم ها زیر پوست پنهان هستند و با ایجاد جوش و خارش پیدا می شوند.

خارش ژوک
عفونت یکی دیگر از دلایل عمدۀ جوش های ناحیۀ تناسلی است. حدود 20 درصد از جمعیت جهان مبتلا به عفونت های ناشی از قارچ پوستی هستند. این معضل که به آن «خارش ژوک» می گویند، به طور مرتب توسط پزشکان گزارش می شود. جوشهای قرمز و خارش دار ناشی از کرم های قارچی هستند که در صورت رسیدگی نکردن به آنها، ممکن است تبدیل به تاول و حتی بدتر از آن شوند.

عفونت مخمری و رشد قارچی
عفونت های قارچی اغلب در زنان و نیز مردان ختنه نشده ایجاد میشود، جایی که ارگانهای جنسی شرایط مناسبی را برای رشد قارچی به نام کاندیدا فراهم می کنند. اغلب اوقات دلیل به وجود آمدن این شرایط، استفاده از آنتی بیوتیک ها است. این معضل همچنین می تواند نشانه ای از دیابت کنترل نشده باشد. عفونت های قارچی باعث ایجاد تورم، خارش و قرمزی می شوند. ممکن است ترشحات سفید رنگی از واژن زنان یا در اطراف کلاهک آلت تناسلی مردان هم ایجاد شود.

التهاب کلاهک آلت تناسلی
عفونت قارچی در مردان می تواند تبدیل به التهاب کلاهک آلت آنها شود، که التهابی در سر و پوست ختنهگاه آلت تناسلی است. درست مثل عفونت قارچی، التهاب کلاهک هم به دلیل بهداشت ضعیف، استفادۀ بیش از حد از آنتی بیوتیک ها یا اختلال در سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود. احتمال ابتلا به التهاب کلاهک آلت تناسلی در افراد مبتلا به دیابت بیشتر است. علت آن این است که قند موجود در ادرار می تواند زیر پوست ختنهگاه جمع شود و شرایط رشد باکتری ها را فراهم کند.

جوش های ناشی از پوشک
معمولاً جوش های ناشی از پوشک، نوعی از همان عفونت قارچی است. پوشک بچه، محیط گرم و مرطوبی برای رشد قارچ ها فراهم می کند. جوش ناشی از پوشک، قرمز، سفت و زبر است. همچنین ممکن است هنگام حرکت کودک، باعث ایجاد تاول و سوزش شود.

زگیل آبکی
این عفونت پوستی توسط ویروسی به نام «مولوسکوم کانتوژیوزوم» ایجاد می شود. افراد مبتلا به زگیل آبکی جوش های برجستۀ گسترده ای در ناحیه تناسلی می شوند. این برجستگی ها معمولاً بدون درد هستند و به خودی خود از بین می روند. این جوش ها در اثر تماس با زخم فرد مبتلا به زگیل آبکی یا دست زدن به جسم آلوده به این عفونت، مانند حوله منتقل می شوند.

تبخال
تبخال های تناسلی، نوعی بیماری ویروسی هستند که از راه رابطه جنسی منتقل می شوند و روی ناحیۀ تناسلی، زخم های باز دردناک و تاول ایجاد می کنند. این زخمها اغلب دردناک هستند و ممکن است همراه با ترشحات باشند. معمولاً قبل از به وجود آمدن تبخال، ناحیه تناسلی حس سوزن سوزن دارد.

جوش و کورک تناسلی: چه تفاوتی دارند؟!

آکنه و کورک معمولا در توصیف ناحیه کوچک عفونی در پوست به کار می روند. این جوش ها معمولا هنگامیکه منافذ پوست با چربی و سلول های مرده زیادی ترکیب می شوند به وجود می آیند.

کورک یک منفذ تکی آلوده است، که ممکن است از تغییرات هورمونی تاثیر بپذیرد. جوش به گروهی از کورک ها و قرمزی ها گفته می شود. این جوش ها پایداری بیشتری دارند و می توانند ناحیه بیشتری از پوست را بگیرند.

هر دوی جوش و کورک در هر جای بدن می توانند ظاهر شوند و در قسمت هایی از بدن که چربی بیشتری تولید می کنند، ظاهر می شوند. صورت، گردن، ناحیه داخلی کشاله ران و واژن نواحی هستند که بیشترین پتانسیل را برای ظهور جوش در بدن دارند.

راه های درمان جوش واژن

درمان جوش واژن به مقدار بسیار زیادی به نوع و دلیل آن بستگی دارد. این عوامل شامل آلرژی، تغییرات هورمونی، عرق و عفونت هستند که همگی به نتیجه مشابهی ختم می شوند: جوش های دردناک و عفونی.

در اکثر موارد، داروهای بدون نسخه که به وسیله متخصص پوست تجویز می شود در کاهش خارش و قرمزی جوش، موثر هستند. تعویض لباس نیز ممکن است از ظهور دوباره جوش جلوگیری کند و به درمان جوش واژن کمک کند.

هنگامیکه در حال درمان جوش واژن هستید مراقب باشید. چراکه تنها پزشک متخصص می تواند داروی مخصوص شرایط شما را تجویز کند پس هیچگونه خود درمانی انجام ندهید و به خودتان آسیب نرسانید. همچنین با انگشتانی که به محل جوش واژن مالیده اید، به جاهای دیگر پوستتان تماس ندهید؛ چرا که واژن یک غشا مخاطی است و ممکن آلودگی و عفونت را به سایر نقاط آسیب پذیر پخش کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله !
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه