کاربرد اینترنت اشیاء در خودرو

  چهارشنبه، 30 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
کاربرد اینترنت اشیاء در خودرو
در گفتار زیر با هم بررسی می‌کنیم که چطور اینترنت اشیا می‌تواند حمل و نقل ایمن‌تر و کار آمدتری برای انسان‌ها بسازد. با ما همراه باشید.

بدیهی است که حمل و نقل توام با آسایش و آرامش، باعث افزایش رضایتمندی از زندگی می گردد. در این راستا اتومبیل های خودران می توانند صنعت حمل و نقل را متحول سازند. در حال حاضر طیف متنوعی از اتومبیل های نیمه خودران موجود می باشند که در این بین می توان به تجهیز برخی از اتومبیل ها به سیستم هایی نظی پارک کردن خودکار اشاره نمود.شرکت های متعددی در این حوزه فعال شده اند که در این بین دو شرکت Tesla و گوگل، جایگاه برتری دارند. Tesla هم اکنون شروع به فروش محصولات و راهکارهای خود در این حوزه نموده است و گوگل برنامه هایی در رابطه با بهره برداری از خط تولید انبوه این اتومبیل ها تا سال 2020 را دارد.

مطالعات اخیر نشان می دهند که در حدود 90 درصد تصادفات و سوانح جاده ای ناشی از خطاهای انسانی و اشتباه رانندگان بوده است. بنابراین در صورت جایگزینی رانندگان با یک سیستم هوشمند، می توان ایمنی حمل و نقل را به میزان قابل توجهی افزایش داد. به طور خلاصه می توان با این تکنولوژی به موارد زیر دست یافت:

  1. اتومبیل های خودران از ایمنی بیشتری برخوردارند، زیرا از عواملی مانند خستگی، بیماری، هیجان، احساسات و عصبانیت که نحوه ی رانندگی افراد را تحت تأثیر قرار می دهند، تأثیرپذیر نیستند.
  2. سیستم خودران می تواند با اسکن محیط اطراف در زوایا و جهات متعدد، اشراف بیشتری به اطراف خودرو داشته باشد.
  3. کاهش سوانح جاده ای باعث کاهش هزینه های اقتصادی مثل هزینه های اورژانس، هزینه های درمانی و بیمارستانی و یا هزینه های بیمه ای می گردند.

اینترنت اشیا (IoT) به سرعت در حال تغییر نحوه زندگی ماست. تغییرات اینترنت اشیا در صنایع به ویژه در صنعت خودرو بسیار محسوس است. چرا که بزرگترین نوآوری های اینترنت اشیا در حال توسعه و اجرا در صنعت خودرو هستند. که به اینترنت اشیاء (IoT) معروف می باشد. این روزها با استفاده از امکاناتی که IoT در اتومبیل ها تعبیه کرده است رانندگان می توانند تنها با چند کلیک ساده در مورد کارکرد موتور خودرو، دمای موتور و همینطور دیگر شاخص های مهم در بررسی وضعیت سلامت خودرو اطلاعات لازم را کسب نمایند.

اینترنت اشیاء (iot) چیست؟

iot مخفف ” internet of things ” میباشد که یعنی اتصال دستگاه های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت که امروزه نیز در زندگی روزمره بسیار مرسوم شده است و به بهبود زندگی کمک شایانی کرده است. این سیستم میتواند بدون نیاز به تعامل انسان با انسان یا انسان با کامپیوتر، اطلاعات رو از طریق یک شبکه جابجا بکند؛ به عنوان مثال یخچال های هوشمندی که به اینترنت متصل اند و شما را از موجودی و تاریخ انقضا مواد خوراکی داخل آن با خبر میکنند. در واقع iot این امکان را به شما میدهد تا اشیا و وسایل خود را به کمک زیر ساخت اینترنتی از طریق وسایلی از قبیل موبایل و یا لب تاپ مدیریت کنید.

در دنیایی که همه چیز به هم متصل است، وسایل نقلیه هوشمند نه تنها تجربه رانندگی را برای همگان تسهیل می کنند، بلکه اجازه می دهند تجربیات فیزیکی و دیجیتالی در همزیستی وجود داشته باشند و از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا استفاده کنند تا ما را به دنیای هماهنگی خودکار سوق دهند.

کاربرد اینترنت اشیاء در خودرو

ورود اینترنت اشیاء به صنعت خودرو، روش طراحی خودروها را تا حدی دگرگون کرد. امروز خودروهایی که از اینترنت اشیاء بهره می برند، به سادگی به دیگر خودروها، تلفن های هوشمند و حتی مراکز داده شهری متصل می شوند. امکاناتی نظیر مدیریت دستگاه پخش موزیک در خودرو، بررسی عملکرد خودرو و حتی رانندگی با خودروهای خودران از طریق اینترنت اشیاء رانندگی را بسیار جذاب و لذت بخش کرده است.با استفاده از این شبکه، خسارات مالی و خطرات احتمالی نیز تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند و ایمنی سرنشینان بالا می رود.

اینترنت اشیاء در خودرو

عملکرد خودرو متصل به اینترنت اشیاء

خودروهایی که به اینترنت اشیاء مجهز شده اند، از سنسورها و حسگرهای خاصی استفاده می کنند. این سنسورها، داده های مختلفی مثل موقعیت مکانی خودرو و وضعیت ترافیک شهری، چگونگی عملکرد اجزاء مختلف ماشین و… را جمع آوری می کنند. این داده ها همیشه در دسترس مالک خودرو است.داده های جمع آوری شده توسط خودروی هوشمند برای تحلیل و بررسی بیشتر به اپلیکیشن های کاربردی ارسال می شود. این تحلیل و بررسی در بیشتر مواقع به صورت آنی و لحظه ای است. به عنوان مثال یک خودروی خودران، هنگام نزدیک شدن به یک جسم یا انسان باید واکنش های متفاوتی داشته باشد. به همین دلیل توانایی تحلیل فوری در خودروهای هوشمند از اهمیت بسیاری دارد.

مزایای اینترنت اشیاء در خودرو

خودروهای هوشمند و خودروهایی که به اینترنت اشیاء متصل هستند، امکاناتی را در اختیار سرنشینان خود قرار می دهند، از ارتباط دو طرفه بین وسایل نقلیه، دستگاه های تلفن هوشمند و زیرساخت های شهری گرفته تا راندن خودروهای هوشمند بدون نیاز به راننده.امروزه امکاناتی مانند کروز کنترل تطبیقی، تشخیص مسیر خودکار بر اساس شرایط زمان واقعی، ترمز خودکار خودرو برای جلوگیری از برخورد، کنترل خودرو اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در خودرو با استفاده از اینترنت اشیاء به رانندگان خدمات می دهند.راننده خودرویی که از اینترنت اشیاء بهره می برد، می تواند با گوشی هوشمند خود، اتومبیل خود را خاموش یا روشن کند یا خارج از خودرو کنترل چراغ های فلاشر را در اختیار داشته باشد. در صورت دزدیده شدن خودروهای متصل به این شبکه نیز، مکان آن قابل ردیابی است. اما این ها تمامی مزایای اینترنت اشیاء در خودرو نیست.

ارائه اطلاعات کاربردی خودرو به راننده

همانطور که پیش تر گفتیم، سنسورهای خاصی در خودروهای متصل به اینترنت اشیاء تعبیه شده اند که اطلاعات مختلفی را جمع آوری می کنند.این سنسورها داده های مختلفی را از موتور خودرو، سیستم تعلیق خودرو، لاستیک خودرو، دوربین خودرو و… دریافت و به اپلیکیشن های خاص و طراحی شده برای این منظور ارسال می کنند.این برنامه ها با تحلیل داده های دریافتی، عملکرد خودرو و نواقص احتمالی را به راننده اطلاع می دهند. به عنوان مثال با یادآوری مواردی مانند زمان تعویض روغن موتور یا قطعات مصرفی و معیوب سطح کارایی و ایمنی خودرو را بالا می برد.

افزایش ایمنی سرنشینان

شاید بتوان گفت مهم ترین ویژگی خودرو برای سرنشینان آن، امنیت است. ماشین هایی که به اینترنت متصل هستند، با استفاده از اپلیکیشن های طراحی شده، می توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و اطلاعات مرتبط با شرایط جاده ای و ترافیکی را به اشتراک بگذارند، از این رو امنیت خودروها و جاده ها به طور چشمگیری افزایش می یابد.خودروهای هوشمند با کنترل تکنولوژی های ایمنی مثل ترمز، کیسه هوا و… سطح امنیت خودرو و سرنشینان آن را به شدت بالا می برد.

کاهش و کنترل ترافیک

رانندگان خودروهای متصل به اینترنت اشیاء از طریق سنسورهای خود می توانند به صورت آنلاین از موقعیت مکانی خود روی نقشه مطلع شوند و به صورت لحظه ای در جریان ترافیک شهری و تصادف ها قرار بگیرند. در صورت بروز مشکلات فنی یا تصادف نیز خودروهای هوشمند می توانند به مراکز خدمات پس از فروش متصل شوند.اطلاع از علائم راهنمایی و رانندگی، باجه های عوارض، مناطق مسکونی یا مدارس و… با اینترنت اشیاء، از طریق زیرساخت های فراهم شده میسر است.

نتیجه گیری

اینترنت اشیا (IoT) از زمانی که تولیدکنندگان و شرکت ها شروع به استفاده از آن به طور منظم، برای فعالیت های روزانه خود کردند، جهان را به شدت تغییر داده است. اینترنت اشیا برای بسیاری از صنایع سودمند است، زیرا امکان ارتباط و توزیع داده های بهتر، آسان تر و ایمن تر را بین ماشین ها و رایانه ها فراهم میکند. این مورد در رابطه با اینترنت اشیاء خودرو نیز صادق است. تکامل در این زمینه باعث ظهور پیشرفت چشمگیری در خودروها از نظر خودروهای متصل و خودران شده است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (466 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (327 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (315 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (247 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (214 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (189 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (137 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (120 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (89 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (83 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
(ویدئو) روایت افتخارآمیز رضا ناجی از لحظه برنده شدن بهترین بازیگر جشنواره برلین بین چند ابر بازیگر دنیا برای فیلم آواز گنجشک ها
ماجرای جمله ای که امام خمینی(ره) به سید حسن نصرالله گفت/ پیام مهم آیت‌ الله بهجت به سید مقاومت چه بود؟
جلسه غیرعلنی مجلس در مورد مسائل منطقه و حوادث لبنان آغاز شد
سردار عباس نیلفروشان در حملهٔ تروریستیِ رژیم صهیونیستی به هم‌رزمان شهیدش پیوست
(تصاویر) بازیگران معروف سینمای ایران که بازیگری را از پدر و مادر بازیگرشان به ارث برده‌اند/ از دختر گوهر خیراندیش تا پسر پرویز پرستویی
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس